Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Ble enda to strøk med base lakk, så får vi se om det blir klarlakk i løpet av helga 🙂 Skal ikke ruste med det første 😅

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av dypen »

Er selv ikke veldig glad i 2k lakk på garasjeprosjekter, skal jeg lakke noe som i utgangspunktet er 2k får jeg blanda flat farge for sprøyting eller pensling avhengig av hva jeg driver med.

St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.

Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet :thumleft

http://www.billakkspesialisten.no
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

dypen skrev: 11 mar 2022, 14:27 Er selv ikke veldig glad i 2k lakk på garasjeprosjekter, skal jeg lakke noe som i utgangspunktet er 2k får jeg blanda flat farge for sprøyting eller pensling avhengig av hva jeg driver med.

St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.

Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet :thumleft

http://www.billakkspesialisten.no
Takk for gode tips 😁 Har kun lakert ett par motorsykkler og noe bildeler, langt fra noe erfaren. All kunskap er god kunskap 😁 Ble enda 2 strøk med base, får bli klarlakk når eg får tid 😅 Men utifra svaret ditt, mener du noe kombinert primer, base og klarlakk i ett? Eg har nå grunna en tri strøk, 4 strøk med base og så tenkte eg ett par strøk med klarlakk. Eg lurte litt på her om dagen, hvis en skal bruke filler/sparkel, skal en da sparkle før eller etter primer? 😅

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av dypen »

Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

dypen skrev: 15 mar 2022, 17:42 Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon :thumleft
Tusen takk :twothumbs:

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev: 15 mar 2022, 17:42 Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon :thumleft
Sverre nevnte herding - hvordan - hvorlenge - hvilken temperatur ???? og sikkert mange andre nyanser av disse spørsmål.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av dypen »

Eg lurte litt på her om dagen, hvis en skal bruke filler/sparkel, skal en da sparkle før eller etter primer?
Har bestandig rettet alle bulker, pusset skadeområdet pluss overganger, sparklet skadeområdet pluss riper hakk sår, pusset sparkel, hvis alt ser ok ut pusser jeg hele delen / flata før grunning. Hele flata / delen finpusses (vannslipes kanskje), flate / del tørkes ren før limklut brukes på hel flate. Med en komponent lakk lakkeres delen ferdig, med litt erfaring vil du nå kunne sprøyte så du får god glans. Er du redd for sig kan det fort bli tørrsprøyta med lite glans. Husk ingen silikon produkter på deler eller der du sprøyter!

Vanlig sparkel brukes først, etter grunning hvis du må brukes finsparkel hurtigtørkende. Sprøytesparkel og fyller kan også brukes men da er det ikke hobbygarasje lengre :)

Tempratur, jo varmere jo bedre. Er det kaldt blir herdetida lang. Støvtørt er en ting men monter ikke delene før det har gått mange dager.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Ja da har man fortsett med arbeidet. Ble desverre tatt noen snarveier, men de snarveiene kan eg nå leve med :roll

Vurderte å ta ut motor for å så lakke hovedramma. Men sesongen nærmer seg og prosjektet ble litt mer omfattende enn først planlagt :scratch

PMS har meldt seg og beslutningen om å la motoren stå i ramma å bruke hammerite lakk med pensel ble tatt :crazy:
20220404_160149.jpg
Ble overaskende bra enn så lenge.
Usikker om en kan våtslipe hammerite lakk? :scratch

Men ja blitt noen timer med demontering, banning på deler som absolutt ikke vill ifra hverande. Måttet bruke både grisapikk og borr. Men ja kommet ifra hverande. Mye sliping for å få fram stålet, og nå blir det behandla.
20220407_193216.jpg
Bestilt med slik "plastsveiser" for å prøve å redde luftfilterboksen som noen hadde maltraksert og teipt i sammen med gaffateip. Får en prøvd på noe nytt og :confused
Screenshot_20220407-194008_eBay.jpg

Blir gjort litt hver dag men ikke mye om gangen, tenkte det var kjekkere med oppdatering når en har kommet litt mellom hvert inlegg :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Ja da var siden glemt igjen :lol

Nei prosjektet står til tider stille, men har nå fått gjort litt igjen 😊

Dette ble jo ett mye større prosjekt enn først antatt, og da er motivasjonen lit av og på. Helsa har ikke vært den beste den siste tiden og en har vært sykemeldt, men har hatt noen gode dager innimellom og da har en fått gjort litt. Vi har nå fått barn nr to og derfor ble sykkelen prioritert sett sammen før alle planer ble gjennomført. Hadde jo helst lyst til å sandblåse hele ramma med motoren ute, men det ble ikke gjort i første omgang.

Har fått plast sveiset den gammle luft filter boksen, det tok jo si tid, den var jo mildt sakt maltraksert. Boksen ble hel og solid, selv om den ikke ble noe vakkert syn.

Alle de ekstra luft hulla som var boret ble det smeltet 2 stifter til mitten av hulla og fylt med gjennomsiktig plastikk. Skulle gjerne hatt sort plastikk men det var vanskeligt å få det mykt.
20230301_141325.jpg
20230301_141345.jpg
20230301_141340.jpg

Så har eg begynt å sette sykkelen i sammen 😊
20230228_190536.jpg
20230301_164227.jpg
Videre hadde jo også forje eier kappet eksosrøret rett av. Ikke vett eg hvorfor, men tynt metall så tok si tid å få det tett.
Potta ble polert blank og røra ble børsta over.
Røra har eg vurdert å sette inn i motorolje før oppstart, både for litt rust beskyttelse og farge. Har hørt blandede tanker om dette men la oss prøve :crazy:
20230302_200635.jpg
20230302_143528.jpg
received_2402889426546594.jpeg
Videre er det jo hovedsaklig å sette i sammen, ta ferdig dervice, fylle på væsker, fjærne lakkrester fra plast deksler, få sandblåst å lakkert styre, overhale framgaffler og kansje bytte dekka.

Akk nå er det på sykehuset med sønnen vår som ikke var større en 1800 gram nå når han ble født. Så kan kanskje hende det blir litt tid til flere oppdateringer. Men får håpe den er kjørbar til 01. Mai 🤩
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1688
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av Gammelsmurfen »

Lykke til med den lille! Dette prosjektet er vel helt i andre enden av prioritetsskalaen, men kan sikkert være kjekt når du trenger et pusterom.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Gammelsmurfen skrev: 11 mar 2023, 23:19 Lykke til med den lille! Dette prosjektet er vel helt i andre enden av prioritetsskalaen, men kan sikkert være kjekt når du trenger et pusterom.
Ja, har vell aldri vært helt første prioritet, helt sidene eg såg alt arbeide som låg skjult i sykkelen :-# :x

Men sliter mye med migrene som har blitt ekstra utløst av stress, så å potle på med sykkelen har gjort helsa litt bedre :roll Så når ting har roa seg og gullet en gang får komme hjem fra intensiv avdelingen blir det vell litt mer arbeid. For det eg har fått gjort i det siste har gittmersmak og tent gnisten for hobbyen igjen 🤩

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Kan vell ta med det er blitt kjøpt inn ny bil også nå når vi har fått en liten igjen :twothumbs:

Ble en Skoda Superb L&K utgave med kun 50 k km på telleren. Litt smått måtte jo gjerast der og når dne ble handla i mitten av oktober i fjor.
Alle kalipere ble lakka og smørt opp.
Bilen ble sprøyta inn i fluid film og hengerfeste ble montert.
Gikk for ett litt dyrere hengerfeste og ledningsnett fra westafalia. Var relativt rett fram, starta på morningen og var ferdig koda kl 21 :twothumbs:
Da hadde en fått lagt inn slik selvparkering med henger, att hengeren komme ropp på ryggekamera, att blindsonevarsel og ryggesensorer bak blir slått av, påreværsel er fybgerende etc.
Brukte obd11 som er gått egnet for vag biler 😊 legger barre inn noen bilder til slutt.
Hvit var ikke første valget mitt, men når en ellers fikk en veldig godt utstyrt bil til en relativt billig penge måtte en slå til 😊

20221029_163039.jpg
20221029_144512.jpg
20221018_201125.jpg
20221018_200532.jpg
20221018_195126.jpg
20221018_160656.jpg
20221110_160200.jpg
Snapchat-1680281501.jpg
20221110_194743.jpg
20221116_141610.jpg
20221116_141700.jpg
20221116_202543.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar