Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2024 - Del 1

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Ketil »

Bjerknez skrev: 08 aug 2022, 06:28 872 mil hørtes i første omgang veldig mye ut, men når man deler dette opp på 5 uker så blir fort dagsetappene mer spiselige. Litt over 20 mil i snitt pr. dag kom jeg til og det må man vel si er en ganske god distanse, for jeg regner kanskje med du hadde noen hviledager inne i mellom også ?

Jeg kjørte vel omtrent like langt med tanke på gjennomsnittlig dagsetappe på min sommertur som ble litt i overkant av 300 mil på 13 dager. Fem av dagene sto sykkelen helt stille da jeg var på besøk hos familie.

Men klart, din reise blir nok sett på som langt mer eksotisk enn min :lol :twothumbs:
Hver reise er akkurat så eksotisk som du gjør den til selv, ikke nødvendig å reise Europa rundt :thumleft Sist sommer kjørte jeg norskekysten, og det var en fantastisk fin tur. Jeg var på ferie i fem uker, men to av ukene lå jeg i ro på ei øy i Adraiaterhavet. Så mine km er fordelt på tre ukers kjøring. Dagsetappene varierte fra 30 til 78 mil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Romania/Balkan-tur 2022

Legg inn av Bjerknez »

Er også der jeg trives best. Rundt 50 mil er en dagsetappe som er helt innafor. SÅ sant ryggen spiller på lag. Noe den har gjort så langt med nysykkelen :)

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av Ketil »

Greit værmelding, så tar en liten runde på Nordkalotten i helgaBilde Pakket og klar til avreiseBilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av Ketil »

Slått leir noen mil vest for Inari, i utkanten av Lemmenjokki nasjonalpark. Noen dråper i lufta, men har god fyr i bålet. I morgen venter nordlige del av finsk og norsk TET.
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av kjellv »

Dette så rett og slett idyllisk ut. Utrolig flott :prf
Ha en flott høsttur Ketil :twothumbs:

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av Ketil »

Uka har gått og har ikke hatt tid til noen oppdatering her. Det ble kjørt ca. 1250 km sist helg, da var jeg innom Nord-Finland og kom inn i Norge ved Kautokeino. Kjørte den gamle postveien over vidda fra Kautokeino til Alta, som også er en del av TET. Og helgas høydepunkt ble nettopp turen over vidda.

Bilde
Deler av finsk TET

Jeg har hørt mye om den gamle postveien i mange år, men har ventet litt med å kjøre den. Jeg var også litt usikker nå om den var kjørbar med en stor ADV-mc og for en med litt begrenset gruskompetanse. Da jeg lastet ned nyeste gpx fil for TET Norge fant jeg ut at det meste av den gamle postveien var tatt ut av TET. Sendte en forespørsel til TET sin mann i Norge om dette var tilfelle, uten at jeg fikk noe svar. Kanskje det har sammenheng med en ulykke for to år siden da et ungt par, to youtubere, kjørte inn i et gammelt brofundament og skadet seg. Det kan også være andre grunner, som hensyn til reindrifta. Uansett veien var åpen, ingen skilting eller fysiske hindringer som sa noe om at her burde man ikke kjøre. De første partiet fra Kautokeino gikk helt fint, her var det helt grei grusvei, men etter noen km så ble det mer preg av en atv-vei enn en som egnet seg for bil. Det var lange vannhull, noen litt dype, alle typer sand og grus, og det var partier med litt større steiner.

Bilde

Bilde

Jeg tenkte vel hele veien at blir det verre enn dette så snur jeg. Men milene gikk og selvtilliten voks gradvis, så jeg satset på at jeg mot slutten av veien ikke møtte hindringer jeg ikke klarte å forsere.

Bilde

Bilde

Da jeg kom frem til nevnte brofundament, var det bare 7-8 km til jeg skulle krysse E-45 ved Suolovuopmi fjellstue og hadde lagt bak meg ca.70 km. Her var det jo ingen bro, noe som andre mc-turister smertelig har fått erfare, så da ble det en tur ut i bekken. Jeg har aldri krysset rennende vann med motorsykkel, nå var ikke dette noe elv å snakke om, kun en bekk, men det var likevel med en viss mestringsfølelse jeg bukserte meg ut i vannet og over rullestein. Helt fint gikk det :thumleft

[youtube]https://youtube.com/shorts/_yntZeUKotw?feature=share[/youtube]
Satte opp mobilen på andre siden av floden

Bilde

Etter denne elvekrysningen :lol var det bare å suse videre. Fra Suolovuopmi og videre over Beskades ned til Gargia var det helt ok grusvei, dette partiet kan kjøres med vanlig bil. Og jeg anbefaler alle å ta denne fjellveien hvis dere kommer til eller fra Alta. Turen over Beskades er fantastisk flott, du kommer høyt opp og får veldig fin utsikt over vidda og ut mot havet. Forsøkte også å se etter Jompa på tur over vidda, men han var nok med hagla lenger inn på fjellet :thumleft

Bilde

Bilde

[youtube]https://youtube.com/shorts/cP5cZQm__IE?feature=share[/youtube]

Turen videre fortsatte på E6 nordover fra Alta til Lakselv, siste natt ble tilbrakt på ei strand utenfor Børelv i Porsangerfjorden.

Bilde

Hjemturen dagen etter gikk over Ifjordfjellet i lavt skydekke og regnbyger. Dette ble kanskje sesongens siste overnattingstur, vi får se hvordan høsten blir og hvor tidlig vinteren kommer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ketil`s MC-logg - Høtstur i Finnmark

Legg inn av dypen »

Ser ut som det har vært en fin tur, fine bilder og film :thumleft Når det gjelder «elvekryssing» som avbildet har også jeg faktisk mange på samvittigheten. Veien til mitt barndomshjem var en veistubb fra nord men det var også mulig å kjøre sørover som var kjekkt når jeg hadde det travelt som var mulig på motorsykkel for du måtte krysse en bekk som ikke var mulig med bil. Så her har jeg mange kryssinger :twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Suzuki V-strom 800 prøvekjørt

Legg inn av Ketil »

Har i dag prøvekjørt Suzuki sin nye V-strom 800 DE. Jeg har ingen planer om å bytte mc nå, men forhandleren i Kirkenes hadde fått tilsendt et eksemplar fra importøren og jeg var ikke tungbedd da de tilbydde en testtur. Jeg synes Suzuki har kommet med flere spennende modeller i det siste og denne 800’n blir nok en høyaktuell kandidat for de som vil ha en Adventure-mc i mellomsjiktet. Denne har både fjæringsvei, bakkeklaring og 21 tommers fremhjul som inviterer til mye morro utenfor asfalten. Det ble ikke mer enn en 6-7 mil i dag, men fikk prøvd den både på E6 og på gamle militærveier rundt flyplassen i Kirkenes. I forhold til min 1250 GSA så var denne mye lettere å håndtere på grusveiene, ikke så rart med tanke på at den har 40 kg mindre vekt å drasse på. Motoren opplevdes kvikk og virket momentsterk, og med tractioncontrol utkoblet fikk vi flyttet litt på grusen. Så en veldig artig mc for gruskjøring og eventyr utenfor asfalten, tror jeg skulle tort å kjøre mye lenger inn i skogen med denne enn med GSA’n. Når det kommer til kjøring på E6 og vanlig landevei, så fungerer den også godt, men ikke i nærheten av komforten som en større mc som en GSA. Det som spesielt trakk ned var mye turbulens, mulig en større vindskjerm kan bedre dette. Det var også en del vibrasjoner fra fothvilerne når du kommer over 100 km/t. Hvis jeg en gang skal nedskalere til lavere vektklasse, så kan det godt hende at denne blir et alternativ, men da bør Suzuki klare å finne noen bedre løsninger i forhold til turbulens. Ellers må jeg si det var en veldig leken og artig mc, som jeg tror Suzuki vil få solgt mange av. Personlig er jeg ikke veldig glade i de grelle fargene Suzuki har valgt.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Suzuki V-strom 800 prøvekjørt

Legg inn av Ketil »

Setter i morgen kursen mot sørvest. Skal delta på et møte på Sogndal i siste del av neste uke, og med dagens flypriser tenkte jeg det er like greit å kjøre og ta det som en tur. Kjører gjennom Finland og Sverige, og krysser grensen inn i Norge ved Røros. Hvis veien er åpen kjører jeg gjennom Grimsdalen ned til Dovre. Regner med å legge ut litt bilder og noen oppdateringer underveis.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Suzuki V-strom 800 prøvekjørt

Legg inn av AJ »

Ketil skrev: 25 mai 2023, 22:50 Bilde
Interessant sykkel, dette.
Og ikke minst veldig bra at Suzuki ikke har falt for fristelsen til å utstyre sykkelen med en urund turteller...
Liten og for mange ubetydelig detalj, men for egen del en gledelig observasjon siden jeg liker gode gammaldagse runde turtellere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - det går bortimot rett vest

Legg inn av Ketil »

Har hatt en fin kjøredag med stort sett bra vær, men litt småkjølig med 8 grader. Har nå slått leir langs Svensk TET i Norbotten. Fortsette sørover i innlandet i morgen.

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

Det har ikke blitt skrevet noe i loggen det siste halvåret, men med vinter og mørketid passer det med en oppdatering av sesongen 2023. Fortsetter der jeg slapp i mai, med turen ned til møte i Sogndal hvor jeg tok noen omveier via svenske grusveier.

Etter en fin natt i teltet helt nord i Sverige fortsatte jeg videre sørover, for det meste på TET. Det er veldig fint å kjøre på de svenske grusveiene, de holder stort sett veldig god kvalitet, men noen partier hadde det tydelig vært sein snøsmelting hvor grusen var våt og tildels gjørmete. Det er utrolig lange strekker med skog, variasjonene består i store myrer og åpne hogstfelt. Det var heller ikke mye trafikk, møtte vel egentlig ingen på de første 20-30 milene. Videoen i linken under er fra første etappe på dag to av turen, den gir et greit inntrykk av landskapet og veikvaliteten du møter i Nord-Sverige.

[YouTube]https://youtu.be/gedzDj37xtA?si=oIwZ1hA9Znm6Lhtl[/youtube]

I nord så deles Sverige opp av store elver og flere av disse er demmet opp, og deler av TET går over noen av de store demningene. Her er fra toppen av demningen over Lule elv.

Bilde

Bilde

Bilde

Video fra kjøringen over Lule elv.
[YouTube]https://youtu.be/TXob_TTU_x4?si=TO0xFR_ANFv0hs9G[/youtube]

Her er fra en annen stor elv, som jeg ikke husker navnet på. Fin utsikt fra disse demningene, selv om de representerer voldsomme naturinngrep.

Bilde

Bilde

I og med at jeg faktisk skulle rekke et møte i Sogndal og ikke hadde all verdens tid, ble jeg også nødt til å ta noen transportetapper på asfalt og det ble for det meste langts E45 Innlandsvegen. Et stopp på Polarsirkelpunktet måtte jeg ta, her ble det en liten lunsj på en benk.

Bilde

Noen mil nord for Arvidsjaur tok jeg inn på TET igjen. Jeg hadde merket meg en severdighet som jeg ville ha med meg, det er ei bro over Pite elv som er bygd for både bil og tog. Det spesielle er at broen bare har et felt, hvor tog og andre kjøretøy deler samme kjørefelt. Det er helt klart ei gammel bro, den var vistnok betjent fram til 60-tallet, men utover det har jeg ikke så mye info om broen. Uansett anbefales en omvei her hvis man likevel ferdes i området. Det var artig å kjøre over, og heldigvis kom ingen tog mens jeg kjørte over :twothumbs:

Bilde

Bilde

En liten video fra passeringen av Pite elv bru.
[YouTube]https://youtu.be/veFMhrWhKtk?si=ynu5uoZu7dEtkK_1[/youtube]

Etter å ha passert over Pite elv fulgte jeg TET-sporet videre sør-vest og kjørte mange mil opp og ned skogåser, langs store vann og før jeg nærmet meg Arvidsjaur, kjørte jeg gjennom et parti med gammel urskog. I Arvidsjaur ble det en liten matpause utenfor en stor Coop-butikk, det var første pinsedag og jeg trodde butikkene var stengt, men svenskene har vist avviklet denne helligdagen. Fra Arvidsjaur fortsatte jeg sørover langs TET, og nå gikk sporet i mer østlig retning i forhold til E45. Egentlig ikke store variasjonene i landskapet i forhold til det jeg hadde kjørt gjennom, men det er langt mer givende og spennende å cruise gjennom skogen på grusveier enn å kjøre den asfalterte innladsveien. Fortsatt var det ikke mye folk å se, hadde stort sett grusveiene for meg selv. I kveldingen begynte jeg å se meg etter et sted å overnatte og fant frem til et av de mange vindskyddene/gapahukene som er satt opp. Fikk fyrt opp et bål, grillet noen pølser og avsluttet dagen med en lunken pils.

Bilde

Morgenen etter var det å pakke ned teltet i gråvær og komme seg tilbake på ruta sørover. Den dagen fikk jeg mye regn og temperaturene var nede i 4 grader, så det fristet lite med fotografering og filming. Kjørte heller ikke så mye på TET, kom meg etterhvert inn på Innlandsvegen E45 og tok ikke noe lengre stopp før jeg kom til Østersund. Etter et par netter i telt hadde jeg bestemt meg for å finne losji innomhus. Endte opp med å ta inn på et leilighetshotell i Funesdalen, rett over grensen for Røros.

Fra Funesdalen krysset jeg grensen inn i Norge og fortsatte vestover forbi Røros og Tynset. Kjørte videre over Folldalen til Hjerkin og over Dovrefjell ned til Dombås på E6. Hadde egentlig lyst til å kjøre grusveien gjennom Grimsdalen over til Dovre, men den åpnet ikke før ut i juni. Tok av fra E6 ved Sel og kjørte over til Vågå. I Lom ble det middagsstopp og fikk knipset et bilde av Lom stavkirke.

Bilde

Fra Lom gikk turen over Sognefjellet. Det ble småkjølig over fjellet og måtte ta en stopp for å kle meg opp. Det var fortsatt mye snø i fjellet og lite som minnet om en vestlandsvår.

Bilde

Og veldig høye brøytekanter!

Bilde

Bilde

Har kjørt noen fjelloverganger, men Sognefjellet må være noen av de fineste høyfjellsveiene vi har i Norge. Det var blitt seint på kvelden og jeg hadde det litt travelt med å nå en avtale i Sogndal, så bestemte meg for å vente med fotografering og filming til returen. Men noen fotostopp måtte jeg ta.

Bilde

Det var utrolig forskjell på landskap og klima når jeg kom ned fra fjellet og møtte Sognefjorden. Temperaturen steg med 10 grader og naturen var frodig og i full vårdrakt. Jeg kom meg vel frem til Sogndal og hadde noen fine møtedager der. Hjemturen får jeg ta i neste post.

Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av rolf-arne »

Flott tur, fin lesing..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ekstra hyggelig lesing nå i vinterdvalen :prf

God driv på grusveiene ser jeg, syns slike veier er koselige å kjøre jeg.
Eneste minuset er elgen, spesielt der skogen er helt tett på veiskulderen.
Man er til en viss grad prisgitt flaksen av og til.. holdt på å torpedere en med 3 meter klaring nå på årets nest siste dag,
på sånn type grusvei men denne gang med bil.

På Sognefjellet er vinteren lang, har kjørt der i snøvær midt i juni og skilandslaget har sommerskitrening der da.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev:Flott tur, fin lesing..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Tusen takk og god bedring til deg Rolf-ArneBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

Gammelsmurfen skrev:Ekstra hyggelig lesing nå i vinterdvalen :prf

God driv på grusveiene ser jeg, syns slike veier er koselige å kjøre jeg.
Eneste minuset er elgen, spesielt der skogen er helt tett på veiskulderen.
Man er til en viss grad prisgitt flaksen av og til.. holdt på å torpedere en med 3 meter klaring nå på årets nest siste dag,
på sånn type grusvei men denne gang med bil.

På Sognefjellet er vinteren lang, har kjørt der i snøvær midt i juni og skilandslaget har sommerskitrening der da.
Tusen takkBilde Det var mange lange strekker med god grusvei, så der ble det fort litt driv jaBilde Men stort sett lå jeg i moderat hastighet. Frykten for å kjøre på elg og rein er aldri langt unna, men som du sier så er man prisgitt flaksen. Så kun rein langs veien og de kan være ille nok hvis man kjører på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

Etter noen fine dager i Sogndal var det på tide å starte nordover igjen. Planen var å kjøre via Trondheim og ta et par dager der med familiebesøk før jeg kjørte mot Finnmark. Det var rene sommerværet da jeg kjørte fra Sogndal, for å ta en litt annen rute valgte jeg å ta ferja over Lustrafjorden til Urnes og fortsatte derifra innover mot Skjolden. Måtte først stoppe og se på den gamle stavkirken i Urnes. Lite trafikk innover Lustrafjorden, er nok mer kjøretøy på veien her i turistsesongen.

På ferjen over, fin gammel ferje
Bilde

Solvorn
Bilde

Innover Lustrafjorden
Bilde

Urnes stavkirke
Bilde

På tur innover fjorden var det mange idylliske plasser
Bilde

Stoppet i Fortun like ved oppstigningen til Sognefjellet, her ble jeg møtt av en lang kolonne med gamle VW-kjørtetøy og Porscher. Tydeligvis på tur til et treff og helt greit å møte dem før hårnålssvingene oppover fjellet. Fikk nok en utrolig fin kjøretur over Sognefjellet, hadde litt bedre tid denne gangen og stoppet flere steder bare for å nyte fjellet og utsikten. Litt mer trafikk var det nå, så også en del skiløpere oppe på fjellet.

Video fra turen over fjellet
[YouTube]https://youtu.be/iaICUSgoicY?si=vr6-Y_PfIGZtoR35[/youtube]

Siste stopp før nedstigningen
Bilde

Turen nordover mot Trondheim gikk rimelig radig. Været ble dårligere og over Dovre ble det så kaldt at jeg måtte stoppe og kle på meg det jeg hadde. MC-tur tidlig i juni kan være friskt også i Sør-Norge. Ankom Trondheim nærmere midnatt. Artig å være tilbake i fødebyen, har bodd 26 år i Finnmark og trives godt med det, men Trondheim er fortsatt byen i mitt hjerte. Fikk også med meg et Jaguar-treff på torget i Trondheim. Må bare legge inn et par bilder derifra. Helt siden jeg var guttunge har jeg likt Jaguars E-type og synes fortsatt den er noe av det lekreste som finnes på fire hjul.

Bilde

Bilde

Fikk også en liten tur på byen med noen gamle kompiser, så avreisen søndag måtte utsettes til godt ut på dagen. Fortsatt friskt trøndervær da jeg kjørte innover Trondheimsfjorden og krysset inn i Sverige over Storlien.

Avreise fra Trondheim
Bilde

På tur nordover gjennom Sverige ble det stort sett kjørt på E45 Innlandsvegen, med noen avstikkere på deler av TET. Så rart med det når man er på tur hjemover, man får et eget gir og milene flyr avgårde. Kjørte Trondheim - Kirkenes med en overnatting. Været var heller ikke mye å rope hurra for, regn og ensifrede temperaturer, så da ble det ikke mye somling.

Overnattet ved en vann like nord for Vilhelmina
Bilde

Frokost på benk var luksus
Bilde

Siste del av turen gikk gjennom Finland og klarte å få med meg en liten bit av TET før jeg tok på de siste milene hjem. Min kjære BMW bar preg av gruskjøring i gråvær. Må nok en gang skryte av hvor god denne motorsykkelen er. Noe bedre langturmaskin som takler det meste av det underlagt du serverer, tror jeg du skal lete lenge etter :thumleft

Bilde

Bilde

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 430
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av hansiver »

Flott referat og gode bilder. Hva slags kamera bruker du?
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 869
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Audi Mannen »

Flotte bilder og helt sikkert like gode opplevelser. Du legger igjen noen km på tur registrerer jeg. Den fergen over fjorden drar vi kjensel på. Mc Siden treffet i 2020 hvor vi var i Gaupne og vi tok denne fergen på fellesturen. Sjarmerende gammel sak. Vi fylte opp store deler av dekket med sykler.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 620
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Canutus »

hansiver skrev: 15 jan 2024, 01:31 Flott referat og gode bilder. Hva slags kamera bruker du?
Ser ut som det er tatt med tlf, men fine var de ja :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av dypen »

Veldig fine bilder og iPhone 14 pro har bra kamera :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

hansiver skrev: 15 jan 2024, 01:31 Flott referat og gode bilder. Hva slags kamera bruker du?
Hei! På denne turen brukte jeg iPhone 14 pro. Mobilkamera har blitt så gode at det nesten ikke er artig å bruke dedikert fotoapparat lenger. Har tenkt at jeg til sommerens turer skal begynne å bruke speilreflekskameraet igjen, blir litt mer bevisst på å få tatt litt bilder når man har med kamera.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

I midten av juni dro jeg ut på en ny tur. Denne gangen til Bodø for å ta service og for en sjekk av den meget omtalte drivakslingen, og med innlagt stopp i Tromsø og Lofoten på tur sørover. Jeg har vel helt siden jeg tok opp mc-kjøringen i 2012 hatt årlige mc-turer i Nord-Norge, og tror ikke jeg noen gang blir trøtt av vakre plasser som Senja, Andøya og Lofoten. Ikke er det bare vakker natur, men det er også nydelige mc-veier. Nå er ikke jeg den eneste som liker Nord-Norge, midt i værste turistsesongen er trafikken, spesielt i Lofoten, så massiv at det dessverre blir mye køkjøring bak endeløse køer av bobiler. Reiser du litt tidlig i sesongen, som i midten av juni, så er det mye bedre.

Startet fra Pasvik tidlig på dagen og planen var å kjøre til Tromsø med en teltovernatting underveis. Kjørt inn til Neiden og tok korteste vei til Karasjok som går gjennom Finnland. Etter 13 mil fra Neiden kommer du til et veikryss og et lite sted som heter Kaamanen. Ikke store plassen, kun en liten butikk og en sliten campingplass, innbyggertallet er som mange plasser i Nord-Finland marginalt. Følger ei gruppe på Facebook som legger ut bilder fra 2. verdenskrig i nord og hadde merket meg et bilde av en gammel flyplass som tyskerne etablerte i Kaamanen. Denne hadde jeg aldri hørt om før, selv om jeg har kjørt forbi her mange ganger i over 20 år. Ikke mye igjen av flyplassen annet enn en stor åpen grusslette som bryter opp det tette skogslandskapet, ser du på satellittbilde på Google maps så er den gamle rullebanen lett å identifisere.

Bilde

Bilde

Fortsatte videre turen mot Karasjok og tok en stopp der for å bunkre mat og drikke. Nydelig junivær i Finnmark og bestemte meg for å kjøre over vidda mot Alta og ta av ved Suolovuompi fjellstue og inn på den gamle postveien. Tanken om en fin leirplass på toppen av Beskades, i midnattssol fristet. Jeg hadde på forhånd sjekket med bekjente i Alta om de trodde veien var åpen og snøfri, det skulle den vistnok være hadde de hørt. Ble en flott tur oppover langs gamleveien, som stort sett er en helt ok grusvei bortsett fra noen småpartier med stein og store hull. Er man forsiktig på nevnte partier, så kan man kjøre med det meste av mc her.

Bilde

Beskades
Bilde

Det var riktig så idyllisk oppe på fjellet, men klokken var nesten 23 og det var på tide å finne en leirplass. Etter å ha kommet over en liten høyde møtte jeg en liten overraskelse. Informasjonen jeg hadde mottatt om snøfri vei var i beste fall sterkt underdrevet. Her var det en snøfonn på 25 meter over veien. Noen hadde riktig nok kjørt over den med ATV, men det var mye snø og med bil ville det i alle fall ikke være mulig. Hva med en turpakket GSA på vel 300 kg med asfaltdekk? Kunne det kanskje gå? Gikk over fonna og kjente at det var tjukk skaresnø. Det kunne kanskje gå hvis jeg var forsiktig? Her var den første fatale feilvurderingen. Det fristet lite å snu, jeg var jo godt over halvveis. Som evig optimist og med overdreven tro på egne kjøreferdigheter lot jeg det sto til. Smart som jeg var tok jeg ikke av bagasjen og valgte heller ikke å gå siden av sykkelen mens jeg kjørte i første gir, dette var den andre fatale feilvurderingen for kvelden. Jeg kom vel akkurat tre meter inn i fonna før bakhjulet grov seg ned i snøen, og der sto jeg bom fast!

Sjeldent syn av GSA i midnattsol
Bilde

Bilde

Snakk om å være idiot! Forsto fort at jeg nå hadde laget meg selv en enorm utfordring, og dette var 100% selvforskyldt. Prøvde å slure forsiktig for å se om jeg kunne få feste, men gravde meg bare dypere ned i snøen og sto enda mer fast. Her kunne jeg selvsagt bare bitt i det sure eplet, tatt skammen og ringt etter berging. Men tenkte at jeg må i alle fall gjøre et forsøk på å berge både mc og egen ære. Har jo tross alt litt erfaring med å komme seg løs fra snø både med bil og snøskuter. En spade kunne vært kjekt i en slik situasjon, men det står ikke på pakkelisten min for mc-turer. Ikke mye å hjelpe seg med på snaufjellet. Heldig som jeg var fant jeg et stykke finerplate, som hadde vært et lite skilt og som sikkert lå igjen etter vinterens Finnmarksløp. Dette ble brukt til å grave med rundt sykkelen og litt hjalp det, fikk unna nok til at jeg kom noen cm fremover, men det var jo et håpløst prosjekt når jeg hadde 20 meter til jeg kom på barmark. Fant etter hvert ut at jeg måtte prøve å komme meg opp av hullet jeg hadde laget og at det nå handlet om å finne noe jeg kunne legge under bakhjulet for å få feste. Prøvde først med noen flate steiner jeg fant, men det fungerte dårlig. Det beste ville være å ha noen planker eller stokker å legge under. Så jeg la ut på en liten marsj langs veien i håp om å finne noe trevirke som kunne brukes. Gikk vel en km og kom da til et sted hvor vinterløypa krysser veien. Vinterløypa er markert med lange staurer og da begynte jeg å se etter en som ikke sto alt for godt fast i bakken. Fikk til slutt rikket en løs og tok den over skuldra og ruslet tilbake til snøfonna mi. Med ny giv og håp bekket jeg GSA`n ned på siden slik at jeg fikk gravd ned stauren i hjulsporene slik at den ledet opp på den harde skaren. Løftet etterpå opp sykkelen slik at den hadde begge hjulene på den nye kjørebanen/stauren, og nå uten bagasje, startet jeg opp og gikk siden av mens jeg slurte forsiktig av gårde i første gir. Det gikk utrolig nok helt fint, kom meg opp av hullet og opp på skaren, da var det bare å kjøre veldig forsiktig mens jeg gikk siden av. Etter vel tre timer med graving, løfting og slit nådde jeg inn på fast grunn igjen. Jeg var utrolig glad og veldig sliten. Kjørte min nye venn Pålen tilbake til sitt faste hjem, før jeg slo opp teltet i veikanten.

Endelig løs
Bilde

Sjelden oppakning
Bilde

Klokka hadde passert tre på natten før jeg krøp sliten og fornøyd ned i soveposen
Bilde

Ble å sove utpå litt etter nattens strabaser. Kom meg problemfritt ned fra fjellet og inn til Alta. Fortatte videre på E6 inn til Olderdalen og tok ferja over til Lyngseidet, og videre inn på E8 inn til Tromsø. Tok et par dager i Tromsø før jeg fortsatte sørover på Kvaløya ut til Brensholmen ved Sommarøy.

Rakk litt frokost på ferjekaia mens jeg ventet på å komme over til Senja.
Bilde

Fikk en fin kjøretur på langs av Senja. Ble bare et bilde på denne etappen.
Bilde

På ferja ut fra Gryllefjorden
Bilde

Vel fremme på Andøya måtte jeg ta en stopp ved stranden på Bleik, fin camping her rett på stranden
Bilde

Fra Andøya gikk turen videre gjennom Vesterålen forbi Sortland. Har ofte kjørt over til Hadseløya for å ta ferja over til Fiskebøl, en flott kjøretur det også, men denne gangen valgte jeg å kjøre hele Lofas E10 fra Gullefjord.

Hurtigruta på tur gjennom Raftsundet
Bilde

Bilde

I Lofoten tok jeg inn hos en kompis i Leknes. Ble også tid til en liten fjelltur i flott junivær. Lofoten viste seg virkelig fra sin beste side denne dagen.

Bilde

Bilde

Det var heller ikke noe å si på været da jeg skulle forlate Lofoten for å ta ferja over Vestfjorden. Siden det var tidlig i sesongen tok jeg sjansen på å ikke forhåndsbestille plass på ferja, men møtte opp i god tid og det var lurt, jeg ble den siste som fikk kjøre om bord.

Her fra ferjeleiet på Moskenes
Bilde

Rene cruisestemningen på dekk når vi seilte ut fra Lofoten
Bilde

I Bodø ble det å sette inn BMW`n til service og sjekk hos Arctic motor. Det var storservice på 40 000 km med blant annet sjekk av ventilene. Samtidig var det også sjekk av drivaksel bak. Den hadde jeg fått smurt på 20 000 km så antok alt skulle være ok. Rapporten fra servicen var at alt sto bra til, ingen behov for justering av ventiler, og anbefalte at jeg snart skifter bremseklosser bak. Når det gjaldt den etterhvert berømte drivakselen så var beskjeden jeg fikk at den ikke var 100% god, men de hadde dessverre ikke akslinger inne så jeg måtte komme tilbake senere for å skifte. Mekanikeren mente det skule gå fint å kjøre frem mot neste service. Ble en smule irritert over at de ikke hadde drivaksel inne på lager, jeg hadde bestilt time flere måneder i forveien og de var da klare på at de alltid hadde slike på lager. Får stole på at akslingen holder til neste verkstedbesøk i sommer.

Etter verkstedbesøk i Bodø kjørte jeg innover mot Fauske og startet på hjemturen nordover. Fortsatt fint vær, selv om temperaturene var langt fra sommerlige, helt greit å ha ei lett dunjakke under kjøredressen. Fra Fauske kom jeg inn på E6 igjen og kjørte på den helt frem til Narvik, hvor jeg tok av inn på E10 mot Kiruna. Overnattet like etter grensen på svensk side. Dagen etter kjørte jeg innom Kiruna. Det var lenge siden jeg hadde vært her og var litt spent på å se hvordan det gikk med flyttingen av byen. En drastisk konsekvens av gruvedriften er at byen flyttes for at LKAB skal kunne ekspandere gruvedriften sin, med blant annet tuneller under byen. Det var fortsatt hus igjen i den gamle byen, men mye var under riving og store deler av byen var avsperret. Det var ganske spesielt å se Kiruna som en fraflyttet by. Den nye byen var under oppbygging noen km lenger sør, måtte også ta en kort stopp her. Blir sikkert fint her også, men du verden for et prosjekt. Hjemturen videre fra Kiruna gikk relativt radig uten flere overnattinger, ble seint på natt før jeg kunne kjøre inni garasjen hjemme.

Jeg kjører stort sett alltid via Drag-Kjøpsvik slik at jeg får med meg Stetind, den dagen ar det ingen skyer som skjulte toppen
Bilde

Hålogalandsbrua
Bilde

Telting nord for Abisko
Bilde

Gamle Kiruna
Bilde

Nye Kiruna
Bilde

Siste bilde fra teltåpningen siste natt på turen
Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av rolf-arne »

Fin tur, som du har jeg lagt meg til å ta ferga Drag-Kjøpsvik, for å få en skikkelig pause, og oppleve Stetind. Nasjonalfjellet vårt er et mektig syn.. Et dramatisk landskap, sommer som vinter... Ofte har jeg overnattet ved store brua der Kjøpsvikvein kommer inn på E6.

Opplevelsene står i fleng , gleder meg til sneen forsvinner.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2023

Legg inn av Ketil »

rolf-arne skrev:Fin tur, som du har jeg lagt meg til å ta ferga Drag-Kjøpsvik, for å få en skikkelig pause, og oppleve Stetind. Nasjonalfjellet vårt er et mektig syn.. Et dramatisk landskap, sommer som vinter... Ofte har jeg overnattet ved store brua der Kjøpsvikvein kommer inn på E6.

Opplevelsene står i fleng , gleder meg til sneen forsvinner.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ja, helt enig, Stetind er mektig syn og Kjøpsvikveien er i seg selv en opplevelseBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar