Iris sin logg
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Iris sin logg
Kan stemme det er en blindskudd. Kom på bare: En av triksene til å koble fra ABS på Yamaha sykler. Altså lure ECU til å tro ABS er feil er å sette sykkel på støtte og la bakhjulet spinne i noen minutter. Du forvirre ABS systemet med ulik hastighet på hjulene. Hvis en av hjulene ikke er riktig størrelse så vil hastigheten på hjulet oppfattes som være lavere.
Re: Iris sin logg
Bremsevæskebeholder var nesten tom - man leser den av når sykkel er på sidestøtte, sannsynligvis? Luftet med ny væske, bremsen funker ok nå. Antar at ABS-lampen reagerte på dette og luft i systemet, skal kjøre en tur og sjekke. Mye hyling ved hard bremsing, men klossene er ikke slitte, så vet ikke hva problemet kan være.Greddy skrev: 19 jul 2023, 20:41 Kan stemme det er en blindskudd. Kom på bare: En av triksene til å koble fra ABS på Yamaha sykler. Altså lure ECU til å tro ABS er feil er å sette sykkel på støtte og la bakhjulet spinne i noen minutter. Du forvirre ABS systemet med ulik hastighet på hjulene. Hvis en av hjulene ikke er riktig størrelse så vil hastigheten på hjulet oppfattes som være lavere.
Lampen kommer ikke på lenger. Rejoice.
Spoke too soon again! Tror jeg bare gir den til yamaha.
-
- Innlegg: 180
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: Iris sin logg
Så lenge væsken er høyere enn en minimum: ok, uansett på side- eller senter-støtte. Væske kan synke når klosser blir mer og mer slitt. Hva slags hyling? metall mot metall? Er det etter du har fått ABS varsellampa, den hylingen kommer ved hardbremsing?iris skrev: 21 jul 2023, 15:14 Bremsevæskebeholder var nesten tom - man leser den av når sykkel er på sidestøtte, sannsynligvis? Luftet med ny væske, bremsen funker ok nå. Antar at ABS-lampen reagerte på dette og luft i systemet, skal kjøre en tur og sjekke. Mye hyling ved hard bremsing, men klossene er ikke slitte, så vet ikke hva problemet kan være.
Lampen kommer ikke på lenger. Rejoice.
Spoke too soon again! Tror jeg bare gir den til yamaha.
Jeg har ennå en knapp på sensorfeil. ABS-skivene har vel ikke fått en skade i form av en liten bøy eller noe lignende? Sensorene skal bare være et par mm fra skiven.
Re: Iris sin logg
Ja, men jeg så at sykkelen trekker inn luft når jeg trykker på bremsehendelen. Så det var sannsynligvis for lavt.Greddy skrev: 21 jul 2023, 18:29
Så lenge væsken er høyere enn en minimum: ok, uansett på side- eller senter-støtte. Væske kan synke når klosser blir mer og mer slitt. Hva slags hyling? metall mot metall? Er det etter du har fått ABS varsellampa, den hylingen kommer ved hardbremsing?
Jeg har ennå en knapp på sensorfeil. ABS-skivene har vel ikke fått en skade i form av en liten bøy eller noe lignende? Sensorene skal bare være et par mm fra skiven.
Metall mot metall lyd, ja. Dette her: https://youtu.be/Ly-E_78dNRE?t=17 men kun ved hard bremsing når jeg kommer nærme en komplett stopp. Klosser har fortsatt plenty med liv, så vet ikke hvorfor det skjer. Og nei, det er alltid der, selv før ABS-lampa kommer på. Testet det i lav fart etter jeg renset disken fullstendig - hylte mindre, men gikk ikke bort.
ABS-skivene er hele og sensorer er ca. 2mm fra dem, ja.
Forrige eier satte opp time hos yamaha på mandag, så de finner nok løsningen.
Re: Iris sin logg
Var feil i selve kaliperen, lekket gjennom pakninger eller noe. Yamaha bergen mener at kaliper osv må byttes ut, for 3800kr. Selger vil at jeg skal betale 1800kr, og han dekker resten, men slik feil ville ikke være uvesentlig eller ukjent for selger om sykkel var i bruk (som det sto i annonsen på finn), så jeg vil egentlig ikke betale noe som helst iht kjøpsloven. Hvis den er i bruk så merker forrige eier feil på bremsesystem like raskt som meg, da ABS-lykten var på 5 min etter jeg begynte å kjøre hjem og bremsevæske var sannsynligvis tomt da jeg besiktet sykkelen, visste ikke at denne modell sykkel må stå på sidestøtte for å se riktig nivå 

-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Iris sin logg
Ikke for å være frekk, men en brukt sykkel er en brukt sykkel, det tilbudet du har fått fra selger vil jeg si er mer enn rimelig.
Vil du ha noe du vet fungerer med null kostad, så kjøp noe splitter nytt
Å om du har gjort en feil i besiktigelse av sykkel så er det ditt problem, ikke selgers
Vil du ha noe du vet fungerer med null kostad, så kjøp noe splitter nytt
Å om du har gjort en feil i besiktigelse av sykkel så er det ditt problem, ikke selgers
Re: Iris sin logg
Kjøpsloven åpner ikke for at selger kan unnlate å opplyse informasjon når kjøretøy selges i "slik stand det er besiktet i". Vi ble enig om heving uten noe renter. Han kan like gjerne selge sykkelen til 27000 istedenfor 25000 med samme utgangspunkt i økonomi etter fikset bremsekaliper, men jeg som kjøper burde ikke ta tapet pga. forsinkelse av fungerende MC.xavi0n skrev: 04 aug 2023, 01:24 Ikke for å være frekk, men en brukt sykkel er en brukt sykkel, det tilbudet du har fått fra selger vil jeg si er mer enn rimelig.
Vil du ha noe du vet fungerer med null kostad, så kjøp noe splitter nytt
Å om du har gjort en feil i besiktigelse av sykkel så er det ditt problem, ikke selgers
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Iris sin logg
Dette er en av grunnene til at jeg er skeptisk til å selge en av mine sykler- tror det er bedre bare å kaste de.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Iris sin logg
Altså... til den prisen jeg betalte ift. markedet på finn nå så forventer jeg at bullshit som det her er opplyst under besiktelse. Kjøpsloven § 19 betyr at å selge sykkel "som den er" er ikke en klausul som lar selger fraskrive alt av ansvar for feil som var til stede på sykkel ved kjøp. Hvis det står at "sykkel er god å kjøre" i annonsen og selger sier det samme ved besiktelse, mens det lekker bremsevæske fra kaliperen og beholderen er tom, så stemmer ikke noe. Hvis man faktisk tar vare på egen sykkel og ikke kjenner til noen såpass synlige feil så skal det ikke være et problem (og det at selger ignorerer en feil under egen kjøring betyr ikke at selger ikke vet om den).mekkern skrev: 04 aug 2023, 21:18 Dette er en av grunnene til at jeg er skeptisk til å selge en av mine sykler- tror det er bedre bare å kaste de.
Hvis man vil fraskrive seg alt ansvar så må man nekte å svare på alt av spørsmål fra kjøper og la finn annonsen stå tom utenom tlfnr.

- Canutus
- Innlegg: 620
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Iris sin logg
Mener og å ha lest at å skrive "selges som den står" ikke er god nok grunn til å fraskrive seg garantiansvar. Men hvis det hadde stått "selges som rep. objekt" så er det ikke så lett å få gjennom en garantisak.
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
Re: Iris sin logg
Hvis selger oppgir at den selges som repobjekt så må kjøper forvente at det kan være masse fucked up med sykkelen - men salg "som den står" når selger oppgir at sykkel går greit har mye mindre terskel for å falle under § 19. Alt av opplysninger selger gir er i seg selv noe man kan bruke i garantisak - om motoren havarerer rett etter man kjøper sykkelen så går den ikke "godt".Canutus skrev: 05 aug 2023, 22:42 Mener og å ha lest at å skrive "selges som den står" ikke er god nok grunn til å fraskrive seg garantiansvar. Men hvis det hadde stått "selges som rep. objekt" så er det ikke så lett å få gjennom en garantisak.
Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7070
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Iris sin logg
Hensikten med lovendringene ved salg er jo for å hjelpe en stakkar som har kjøpt verdens beste bil eller mc av en ukyndige eier eller i verste fall en kynisk jævel som akkurat har solgt ett vrak og lever fett på geskjeften sin.
Er det en ukyndige eier og du har litt peiling selv er det jo mulig å påpeke feil og diskutere pris så dere blir enige. Men er du selv ukyndige og møter en som bytter firmanavn hvert andre år blir veien lang til drømme bil eller mc’n.
Har selv solgt noen biler opp gjennom åra, ren og pen skadefri bil med NAF test sammen med PKK-kontroll og servicehistorikk hvor eventuelle feil vises i annonse eller ved visning av bil borger få å ikke få besøk av bilkjøper i ettertid.
Vi har diskutert dette tidligere her inne men det er utrolig hva som annonseres og selges hvor kjøper ikke har sett eller sjekket noe selv. Det hjelper lite hva selger sa eller enda verre ikke sa.
Er det en ukyndige eier og du har litt peiling selv er det jo mulig å påpeke feil og diskutere pris så dere blir enige. Men er du selv ukyndige og møter en som bytter firmanavn hvert andre år blir veien lang til drømme bil eller mc’n.
Har selv solgt noen biler opp gjennom åra, ren og pen skadefri bil med NAF test sammen med PKK-kontroll og servicehistorikk hvor eventuelle feil vises i annonse eller ved visning av bil borger få å ikke få besøk av bilkjøper i ettertid.
Vi har diskutert dette tidligere her inne men det er utrolig hva som annonseres og selges hvor kjøper ikke har sett eller sjekket noe selv. Det hjelper lite hva selger sa eller enda verre ikke sa.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Iris sin logg
Kjøpte sykkel over helgen som hadde fått service av ASM av diverse slitedeler, inkl. bremseskive og klosser bak. Kjørte den fint tilbake, men i dag henger bakbremsen, og skiven ble så varm at den brente av litt av hanska mi, uten at jeg faktisk trykket på bakbremsen. WTF? What do I do?
Klarte å kjøre hjem uten at noe eksploderte, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor bremsen kan fungere uten at jeg trykker på den helt tilfeldig. Det gikk bort på noen strekninger på vei hjem.
Klarte å kjøre hjem uten at noe eksploderte, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor bremsen kan fungere uten at jeg trykker på den helt tilfeldig. Det gikk bort på noen strekninger på vei hjem.
-
- Innlegg: 361
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Iris sin logg
Om det akkurat er gjort arbeid med bremsene kan man vel klage, bremseklossene slipper ikke helt, kan være skitt eller caliper som ikke slipper opp.
- Canutus
- Innlegg: 620
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Iris sin logg
Har vært ute for at stålet på bremseklossen har vært litt for stort, noe som har gjort at klossen gikk for tregt i calipperen. Dette var riktignok på bil med uorginale klosser, men kan være verdt å sjekke hvis det verkstedet er langt unna.DAE skrev: 01 sep 2023, 11:56 Om det akkurat er gjort arbeid med bremsene kan man vel klage, bremseklossene slipper ikke helt, kan være skitt eller caliper som ikke slipper opp.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Iris sin logg
Mest sannsynlig har du alldeles rett.DAE skrev:Om det akkurat er gjort arbeid med bremsene kan man vel klage, bremseklossene slipper ikke helt, kan være skitt eller caliper som ikke slipper opp.
Det er nok kalipperen som trenger litt service. Skitt og avleiringer på glidepinner og stempel. Det er bare å demontere og gjøre reint
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7070
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Iris sin logg
Hvis sykkel er av eldre dato, ikke glem bremseslanger som kan skape samme problem...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Iris sin logg
De mener at de brukte 1.5 timer på å gjøre akkurat det, og sier nå at hele kaliperen bør overhales. Hvis det er tilfellet gjør jeg nok det selv, men wtf...kjellv skrev: 01 sep 2023, 18:51Mest sannsynlig har du alldeles rett.DAE skrev:Om det akkurat er gjort arbeid med bremsene kan man vel klage, bremseklossene slipper ikke helt, kan være skitt eller caliper som ikke slipper opp.
Det er nok kalipperen som trenger litt service. Skitt og avleiringer på glidepinner og stempel. Det er bare å demontere og gjøre reint
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
2015. Men ser ikke at slanger var byttet på servicehistorikk.dypen skrev: 01 sep 2023, 18:54 Hvis sykkel er av eldre dato, ikke glem bremseslanger som kan skape samme problem...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Iris sin logg
Endte opp med å fikse det 100% ved å rense kalipper og bytte ut slitedeler med kit fra TRK, og dra på en tur i helga, men nå merket jeg at bakdemperen er bouncy, og at den lekker olje. Viste seg at man ikke kan åpne den og bytte ut seals, og en ny bakdemper koster mange tusen kroner. Jeg elsker KTM :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Iris sin logg
Uffda...iris skrev: 25 sep 2023, 15:53 Endte opp med å fikse det 100% ved å rense kalipper og bytte ut slitedeler med kit fra TRK, og dra på en tur i helga, men nå merket jeg at bakdemperen er bouncy, og at den lekker olje. Viste seg at man ikke kan åpne den og bytte ut seals, og en ny bakdemper koster mange tusen kroner. Jeg elsker KTM :)

Men... må si jeg digger ironien din

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7070
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Iris sin logg
Vil tro du klarer å finne en god rimelig støtdemper bak til sykkel’n din, du må vel ikke ha det hotteste av dempere eksempel Öhlins eller lignende. Ser veldig mye er likt på din 125 og 390 av deler, tok ett søk på eBay England så det er alternativer …iris skrev: 25 sep 2023, 15:53 Endte opp med å fikse det 100% ved å rense kalipper og bytte ut slitedeler med kit fra TRK, og dra på en tur i helga, men nå merket jeg at bakdemperen er bouncy, og at den lekker olje. Viste seg at man ikke kan åpne den og bytte ut seals, og en ny bakdemper koster mange tusen kroner. Jeg elsker KTM :)
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... cat=178042
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Iris sin logg
Jeg så etter original. Den koster 6843kr hos norsk forhandler. Bestilte for 1700 fra india (som er ganske pålitelig da sykkelen er tross alt laget i og populær i india).dypen skrev: 25 sep 2023, 20:53 Vil tro du klarer å finne en god rimelig støtdemper bak til sykkel’n din, du må vel ikke ha det hotteste av dempere eksempel Öhlins eller lignende. Ser veldig mye er likt på din 125 og 390 av deler, tok ett søk på eBay England så det er alternativer …
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... cat=178042
https://www.motorspeed.no/ktm/906040100 ... orginaldel

Re: Iris sin logg
Hvordan vet du at den er original denne fra India ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Iris sin logg
Det er vel en kjent sak at Duke 125 er produsert i India. Det var også mye skriving for ca. 10 år siden at KTM hadde gjort en tabbe og overlatt for mye av kvalitetskontrollen til fabrikkens egne ansatte, og som resulterte i at KTM satte sine egne folk til dette. Noen tidlige årsklasser av modellen hadde en del større problemer og svakheter.
Ellers ikke uvanlig at kjente merker har produksjon i lavkostland. Det trenger ikke være noen svakhet i det. Men kvalitetskontrollen må være streng, både til materialkvalitet, toleranser og i alle ledd av produksjonen.
Likevel hører det nok til sjeldenhetene at alle deler i produktet er produsert på samme fabrikk. Mye pleier å kjøpes inn av underleverandører, f.eks. bremser, dekk og elektronikk.
Ellers ikke uvanlig at kjente merker har produksjon i lavkostland. Det trenger ikke være noen svakhet i det. Men kvalitetskontrollen må være streng, både til materialkvalitet, toleranser og i alle ledd av produksjonen.
Likevel hører det nok til sjeldenhetene at alle deler i produktet er produsert på samme fabrikk. Mye pleier å kjøpes inn av underleverandører, f.eks. bremser, dekk og elektronikk.