Gammelsmurfens logg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1342
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ettermiddagstur rundt Randsfjorden i dag, supert kjørevær.
Bildene er dog fra gamleveien ved Harestuvannet på vei hjem.
Overraskende lite sykler på veien rundt fjorden i dag.

Fluberg bru oppgraderes, skal takle kjøretøy på 60 tonn etterpå.
20240525_174825.jpg
20240525_174353 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1342
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Til Töcksfors og hjem igjen i dag, var en del andre som gjorde det samme.
Mye sykler utenfor senteret da jeg ankom, dårlig med bilder da jeg kjører disse veiene ofte.

Men skjermdump av ruta som gikk langs Øyeren.
Screenshot_20240526_233006_Connected.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1342
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Litt montering ute i garasjen i kveld, vind deflector´s som tetter den åpningen mellom lykt/blinkers/tank/vindskjerm.
Litt vanskelig å ta noe fornuftig bilde av den der den sto, møkkete og full av insektslik er den også.
Skal testkjøres i helgen i godt driv for å se om det hjelper på turbulensrestene.
20240531_215556.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen til verden med problematikk rundt vindskjerm og turbulens. En av grunnene til at jeg hater vindskjermer. Dem gjør absolutt ingen nytte slik jeg ser det.

Vinden treffer fronten på sykkelen uansett. Det eneste man kan gjlre er å bestemme HVORDAN vinden skal styres etter å ha truffet sykkelen. Det er et evig problem og siden man også må ta med hvor høy man er og hvilken hjelm man bruker etc. i regnestykket så blir det nok litt hit and miss om man noengang blir fornøyd.

I lave hastigheter fungerer vindskjermer greit. Helst under 80km/t. På motorvei eller i hastigheter over 100km/t er alle syklene jeg har kjørt med vindskjerm et rent mareritt. Noen er bedre enn andre, men ingen er så gode at jeg hadde vurdert å kjøpe en sykkel med vindskjerm. Den absolutt værste JEG har testet er Yamaha Tracer 900 (den gamle modellen). Jeg ble regelrett syk og litt kvalm av å ligge i 120km/t fra Oslo til Eidsvoll.

Uten vindskjerm så vil man selvsagt også oppleve vinden i større grad, men vinden treffer kroppen din og blir javnt fordelt. Det blir mer forutsigbart og man får ikke vibrasjoner og enkelte steder med konsentrert kraft fra vinden som svinges via vindskjermen.

Tetter man til helt som du nevner så kan det hende du fjerner noe av vinden som treffer deg, men samtidig øker vibrasjoner og måten vinden tar tak i sykkelen. Drag i styret samt støy kan øke hvis du fjerner muligheten for å slippe vinden igjennom. Det er nok derfor det nettopp er en åpning der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Et annet problem med vindskjermer som er såpass store at man må se gjennom dem når man kjører er brytning av lys fra møtende trafikk og ikke minst regndråper på vindskjermen. Dette opplevde jeg pp den første cruiseren jeg hadde som hadde en diger vindskjerm. (Som jeg tok av asap etter første turen).

En ting var turbulensen som var helt fryktelig, men å kjøre i regnvær var jo direkte livsfarlig da jeg ikke så veien i det hele tatt. Spesielt ikke i mørket. Ikkevar det vindusvisker heller og ikke rakk man frem så man kunne tørke av vindskjermen. Helt merkelig at det i det hele tatt er lovlig spør du meg.

Skal du optimalisere vindskjermen må du nesten ta en tir i en vindtunnell og få en vindskjerm spesialsydd til din sykkel og til deg og hjelmen du bruker samt sitteposisjonen du har. Nesten litt rart at ingen tilbyr slike løsninger i et land som Norge hvor mange bruker flerfoldige titallstusen på carbondeler og annet.

Det skal sies at jeg har større tro på vindskjermer som er mer integrerte. Som feks. På sportstourere og RR sykler da vindskjermen er en del av kåpen og kåpen er laget spesifikt for å minske luftmotstanden.

På en adventure sykkel mener jeg vindskjermene har den dårligste virkningen da dem rett og slett bare har satt et plaststykke på en "firkantet" sykkel. Skulle jeg hatt adventure sykkel hadde jeg plukket av vindskjermen helt. Problemet med det blir dog at sykkelen ser helt fjern ut.....

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av mekkern »

Avstanden mellom vindskjerm og fører gir ofte en pekepinn på hvor godt det funker.
Nærmere er bedre enn langt unna.
På "adventure" er de som regel langt unna.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 01 jun 2024, 07:55 Avstanden mellom vindskjerm og fører gir ofte en pekepinn på hvor godt det funker.
Nærmere er bedre enn langt unna.
På "adventure" er de som regel langt unna.
Enig.
Men på KTM'en er det ikke mulig å flytte skjermen nærmere føreren.
Så da jeg slo jeg til på et godt tilbud for et par år siden på en GIVI skjerm med en litt annen profil enn den originale.
Denne funka dårlig.
Men det fulgte med festeadaptere, som jeg tok sjansen på å prøve med originalskjermen slik at avstanden fører skjerm økte med drøye centimetere.
I tillegg større glippe mellom lykteskjermen og vindskjermen.
Og forskjellen er faktisk merkbar til det bedre. Jevnere vindstrøm og svært sjelden turbulens.
20240601_082448.jpg
En annen ting når det gjelder turbulens og støy på sykler med vindskjerm er speilene. Det kan være at disse er "synderen".
Så bytte av speil kan være en løsning.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1342
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Delvis enig med deg @Bjerknez og har erfart en del av det samme.
Generelt så er det bedre med "urørt" luft enn med luft som først er komprimert og lager turbulens dersom den treffer deg, spesielt på feil sted.
Men det er så mange faktorer som spiller inn her at det nok ikke finnes en fasit, ikke minst førers kropp/høyde.
Slik den var med orginal vindskjerm fikk jeg Parkinson på motorvei, hue rista av turbulensen.
Så kjøpte jeg den WRS Touring skjermen hos merkeforhandleren hvor jeg kjøpte BMW´n, det hjalp betydelig og funker rimelig greit.
Det er høydejusterbart orginalt på GS´n min, og i høy stilling øker glippen mellom lykt og skjerm, litt slik @AJ opplevde ved å bruke de avstands-stykkene.
Kostet ikke så mye at det ikke er verd forsøket på ytterligere forbedring de "spoilerne" på sidene og det er kun originale skruefester som brukes, ingen boring eller modifikasjoner, så det er bare å skru av igjen om det ikke hjelper noe.
Vindskjerm som man må se i gjennom er helt uaktuelt for min del, sitte å se på insekter :crazy:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5427
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Det er noe nesten alle opplever med vindskjerm, på CB500X’n hadde jeg kort, lang og lang med liten justerbar spoiler på toppen uten å bli fornøyd med noen av delene. På 1050’n løste jeg hele greia med å ha en kort sort Super Adventure R skjerm, blir som å kjøre nakensykkel. 1290’n passet meg helt perfekt med skjermen i toppstilling. Derimot for å skryte av K1600, der eksisterer ikke problemet for meg da du får det akkurat slik du ønsker utfra hvilke vær du kjører under. Veldig varmt da kan du åpne høyre og venstre spoiler som gir luft rett i kroppen og med skjermen helt nede er det levelig i motsetning til det motsatte som blir veldig varmt. Er det kaldt eller regner får du veldig godt beskyttelse utenom skoene med mindre du har montert vindavviser der tilsvarende det jeg har på styrehendlene.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1342
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da ble det Sverigetur denne helgen også, men denne gangen til Charlottenberg ikke Töcksfors som sist helg.
Selvfølgelig via skauen og ikke Kongsvinger og motorvei ZZzzzz.
Stakk bortom en liten severdighet, en gammel landhandel som er blitt museum.
Mens det var både tordenvær og regn tidvis hjemme, så hadde jeg sol og fint vær begge veier, men så at det hadde regnet da jeg nærmet meg hjemme.

Kan legge til at vindskjermingen jeg monterte i går kveld fungerte over all forventing.
Turbulensen som tidligere traff skuldre og rundt sidene på hjelmen ble nå styrt opp og bort, så de blir sittende på.
20240601_142504.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar