Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 01 nov 2022, 00:29
Bjerknez skrev: 31 okt 2022, 00:20 Legg den i stekeovnen på 50 grader i noen minutter. Evt. Bruk en varmluftspistol. Hårføneren blir nok litt slapp. Men det funker nok det også. Sørg for å lime den på litt kjapt mens den er myk og tøyelig og limet er sticky.

Du kan fint gjøre dette når det er kaldt, hvis du gjør det riktig :thumleft
Hårføner er mer enn nok det, såfremt den har nok wattstyrke og man varmer lenge nok. Med varmluftspistol er det fort gjort at det kan bli for mye Møllers tran. Kjedelig om man griller den å må bestille ny, det er mulig å skade den med varmluftspistol, ikke med hårføner.
Stekeovn vil nok også funke fint.
Jeg satt ute i garasjen i rundt 5 grader med hårføneren til madammen. Det gikk utrolig tregt. Men det skal sies at tankbeskyttelsen jeg varmet om trolig var vesentlig tykkere enn de Jompa har kjøpt?

Mine er jo nesten 1 cm. Tykke.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Dypp hele greia i varmt såpevann og sett den på tanken. Så har du mulighet til å justere den inn også.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Takk for alle tips.
Først av alt skal tanken tømmes så ikke bensina sluker all varmen.
Tanken skal også av etterhvert for å komme til luftfilteret.
I dag bestille jeg denne.
w458h600.jpg
Ellers er det ikke helt dødt i garasjen.
Bakfelgen fikk en grundig vask i kveld og kjedet er omhyggelig smurt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av rolf-arne »

Flott du har passelige økte- jeg sliter med en blander som ikke vil starte /gå rundt - må til byggtorget å se om dem har en ny -- ellers blir det ingen garasje så jeg også kan ta det i passelige økter. Godt å ha lesestoff , så man slepp å gjøre det for vanskelig for seg sjøl...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Boka fra Haynes kom i går.
Det ble ei stund med tilfeldig lesing i går kveld.
Nå vet jeg i hvertfall hvor tappepluggen til oljen er plassert, og at kjedeslakken måles med sykkelen stående på sidestøtta.
Ikke hovedstøtta som jeg trodde
Så har jeg lært litt......
Vet ikke om jeg har nevnt det før, men hele sykkelen virker veldig forseggjort.
Godt skrudd sammen og pene sveiser over alt der ramma er sveist. Sånne ting som jeg legger merke til.
Selv plastikken ser solid og ordentlig ut, og er skrudd fast med mange skruer.
I høst blir det bare oljeskift uten filterbytte. Forrige eier byttet filter for to år siden og har nesten ikke brukt sykkelen etterpå.
Luftfilteret skal sjekkes og evt byttes.
Kanskje jeg tar en sjekk på ventilene også, når tanken uansett må bort.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Tanken ble tømt for bensin i går kveld, så er den mye lettere å handtere.
I ettermiddag skrudde jeg den løs og løftet den av for å komme til luftfilteret.
Bort med lokket på luftfilterboksen, filteret så veldig fint ut.
20221115_201929.jpg
Helt til jeg snudde det.. .....
20221115_201954.jpg
Da blir det nytt luftfilter og oljefilter når jeg uansett må bestille. Tar plugger med o samme bestilling.
Noen anbefalte forhandlere ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 15 nov 2022, 23:01 Noen anbefalte forhandlere ?
AMD Motorsykler pleier å være gode på å ha deler på lager, evt. skaffe tilveie i løpet av kort tid.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Luftfilteret var ikke pent …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Agm shop/ Alf Graarud er bra.
Du har også Classic motorcycles som har flyttet til Kodal i Sandefjord (før Tønsberg), gammel Triumph-forhandler som har trappet litt ned ( orket ikke å investere i utforming av lokalet for masse penger for å beholde agenturet).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Luftfilteret er vel bare et resultat av at den er vasket mer enn den er kjørt. Har sett dette tidligere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 17 nov 2022, 15:33 Luftfilteret er vel bare et resultat av at den er vasket mer enn den er kjørt. Har sett dette tidligere.
Javel? Og ikke minst interessant, helt klart!
Dette er nytt for meg så forklar gjerne nærmere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Det er et resultat av fukt. Mesteparten av det der er mugg vil jeg mene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 17 nov 2022, 17:10
FredrikE24 skrev: 17 nov 2022, 15:33 Luftfilteret er vel bare et resultat av at den er vasket mer enn den er kjørt. Har sett dette tidligere.
Javel? Og ikke minst interessant, helt klart!
Dette er nytt for meg så forklar gjerne nærmere.
Flinkere til å vaske enn å serve sykkelen-og parkere den vasket og fuktig etter tur. mugg og korrosjon på flater som ikke smaker svampen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 17 nov 2022, 20:41
AJ skrev: 17 nov 2022, 17:10
FredrikE24 skrev: 17 nov 2022, 15:33 Luftfilteret er vel bare et resultat av at den er vasket mer enn den er kjørt. Har sett dette tidligere.
Javel? Og ikke minst interessant, helt klart!
Dette er nytt for meg så forklar gjerne nærmere.
Flinkere til å vaske enn å serve sykkelen-og parkere den vasket og fuktig etter tur. mugg og korrosjon på flater som ikke smaker svampen.
Jo takk, dette høres ut til å være en rimelig grei forklaring :drg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Joda helt riktig
Filteret var fullt av muggel og insekter
Nytt luftfilter, oljefilter og plugger er bestilt fra AMD i dag, kr 915 inkl frakt.
En hundrelapp rimeligere enn fra England.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Filtere og plugger kom i posten for noen dager siden.
Av med luftfilterboksen og bytte plugger.
Boksen var grei nok, bort med tre skruer, noen ledninger og slanger og etpar rykk så slapp innsugsgummiene taket i spjeldhusene.
Pluggene er der jeg ventet å finne dem, men at de satt så dypt ned i toppen kom litt overraskende.
Måtte låne pluggnøkkelen fra snescootern for å rekke ned i hullene.

Neste greie blir å sjekke evt justere ventilene.
Toppdekslet er skrudd fast med noen få skruer, greit å komme til når bare noen kabler og slanger blir rydda unna vei.
Kabelkontakter må være laget for å irritere mest mulig.
Ok at de har forskjellige størrelser og fasonger, men hvorfor må de ha like mange forskjellige låser som det er kontakter?
20221208_225310.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av dypen »

Apropos kabelkontakter, det blir heller ikke bedre med alder … Blir spennende å se hvor mye jobb det blir å kontrollere ventilklaring, trangt er det sikkert …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Det har ikke blitt tid , eller for å si det som det egentlig er. Jeg har ikke prioritert sykkelen så langt i jula.
Bortsett fra de vanlige juleaktivitetene har jeg brukt noen kveldstimer på å montere eksta lys på fruens bil
Volvo xc 70, 2012 modell.
Etter å ha lest meg både opp og ned på nett ble det til slutt kobling med rele og signal fra den ene langlyspæra.
Iflg flere " eksperter " skulle ikke ei sånn kobling fungere pga canbusen.
Hva som ikke kunne fungere er det visst mange meninger og teorier om.
Alt i fra oppbrent elektronikk, til feilmeldinger og lys som ikke fungerer.
Vel, hvor galt kan det egentlig gå ?
På lysene registrerer vel canbusen om pærene bruker strøm eller ikke .
Om man da tar ut litt mere strøm på ei pære for å styre et rele kan det vel gå bra, tenkte jeg og fikk rett.

To 60w led-lamper montert bak grillen.
20221227_220045.jpg
Ok, grillen stjeler litt av lyset.
Allikevel mye mere lys enn originale halogenlykter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 29 des 2022, 00:21 Det har ikke blitt tid , eller for å si det som det egentlig er. Jeg har ikke prioritert sykkelen så langt i jula.
Bortsett fra de vanlige juleaktivitetene har jeg brukt noen kveldstimer på å montere eksta lys på fruens bil
Volvo xc 70, 2012 modell.
Etter å ha lest meg både opp og ned på nett ble det til slutt kobling med rele og signal fra den ene langlyspæra.
Iflg flere " eksperter " skulle ikke ei sånn kobling fungere pga canbusen.
Hva som ikke kunne fungere er det visst mange meninger og teorier om.
Alt i fra oppbrent elektronikk, til feilmeldinger og lys som ikke fungerer.
Vel, hvor galt kan det egentlig gå ?
På lysene registrerer vel canbusen om pærene bruker strøm eller ikke .
Om man da tar ut litt mere strøm på ei pære for å styre et rele kan det vel gå bra, tenkte jeg og fikk rett.

To 60w led-lamper montert bak grillen.

20221227_220045.jpg

Ok, grillen stjeler litt av lyset.
Allikevel mye mere lys enn originale halogenlykter.
har du et koblingsskjema? Hadde vært morsomt å sett eksakt hvordan du koblet dette :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av FredrikE24 »

Er så enkelt som at en «feit» kabel fra batteri + via egen sikring går til ekstralampene via relé. Reléet har sin styrestrøm koblet på fjernlyset på ene lykta(reléspole i parallell med lampa). Simple as that.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Koble-Rele.jpg
Her er ett koblingsskjema.
Jeg kjøpte ett sett med kabler, sikring og rele.
Kuttet ut av/på bryteren siden jeg ikke hadde lyst til å bore hull i dashbordet.
Kappet vekk etpar meter overflødig kabel og byttet 30 amp sikring til 15 amp
Med tilsammen 120w er 15 amp mer enn nok.
Fikk skjult og stripsa ledningene greit og releet og sikringsholderen fikk plass inne i batteriboksen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 des 2022, 00:36 Er så enkelt som at en «feit» kabel fra batteri + via egen sikring går til ekstralampene via relé. Reléet har sin styrestrøm koblet på fjernlyset på ene lykta(reléspole i parallell med lampa). Simple as that.
Joda, jeg spurte ikke et koblingsskjema fordi jeg ikke skjlnte hva han mente. Jeg spurte etter skjema fordi det evt. hadde vært lettere og evt. finne feil ved koblingen.

Som du sier, dette er ganske simple greier å få til. :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Kjellrf »

Jula har komplett ledningsnett, med H4 og H7 koblinger for å ta signalet fra frontlys pæra

https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... 239/#tab04
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av kjellv »

Hva slags hovedlykter er det på bilen? Er det halogenlamper er det plug&play som beskrevet over.
Jeg monterte en fjernlysbjelke på fruens 2012 Tiguan for et par år siden. Der er det bare LED og Xenon i hovedlyktene. Da måtte jeg bruke canbus til styrestrøm. Jeg bestilte https://www.ekstralys.no/cannect-canm8- ... g-fjernlys og en induktiv canbus reader. Ikke akkurat denne, men lignende https://www.valostore.no/no/produkt/ind ... mIQAvD_BwE
Det var med en god beskrivelse til eksakt denne bilen med settet som gjorde det enkelt å finne den riktige canbuskabelen. Med en slik canbusreader slipper du å gjøre noe mer med canbus enn å finne riktig kabel, legge den inn i readeren og lukke lokket.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50årene

Legg inn av Jompa »

Xennon nærlys og halogen fjernlys.
Det finnes canbus reader til Volvo også, men den er ganske dyr så jeg tok sjansen på å montere uten.

Og det fungerte. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar