Kan egentlig like godt bruke HID pærer(gassutladning/xenon) på H7 da disse har et bedre lysbilde og kan ha samme fargetemperatur,Bjerknez skrev: 30 des 2022, 06:46 Det får meg til å lure litt...
Hva er egentlig fordelen med LEDlys på en bil? Mindre strømforbruk er det jo ikke siden man uansett må laste kretsen for å blidgjøre canbus. Varmeutviklingen blir også et problem da man må ta høyde for dette?
Så lenge ikke canbus og bilen ellers er konfigurert for bruk av LED lys så kan jeg ikke se noen grunn til å konvertere til LED i en bil som bruker halogenpærer?
Mulig jeg snakker rundt meg sjøl litt her nå, men regner med jeg kjapt blir rettet på hvis jeg åpenbart misser noe :)
Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Jompa, en mann i 50årene
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ja, jeg tenker at hvis LED skal ha noe for seg med tanke på strømbesparing i bil så må vel alt bygges om til LED fra starten av. Altså 12V fra batteriet, rett gjennom en effektiv regulator som spytter ut 5V til canbus vedrørende LED belysning. Det vil trolig få ned varmeutviklingen på pæresiden betraktelig.
Uten at jeg har satt meg dypt inn i hvordan canbus og slikt fungerer.
Uten at jeg har satt meg dypt inn i hvordan canbus og slikt fungerer.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Jompa, en mann i 50årene
Canbusen er bare en kommunikasjonsbus som brukes mellom ulike moduler i bilen. Så er det normalt lysmodulen i bilen som skrur av og på lys basert på hva som er satt av innganger på lysmodulen og varsler feks. om pærefeil via canbus til modulen i instrumentpanelet i dashbordet.
Hvorfor man kaller det for canbus-kompatibelt vet jeg ikke helt, men i utgangspunktet handler det om å erstatte originalpærene med pærer som ikke genererer en feilkode i dashbordet når pæresjekken gjøres. Feilsignalet går fra lysmodulen(LCM) til instrumentpanelet via CANbus.
Hvorfor man kaller det for canbus-kompatibelt vet jeg ikke helt, men i utgangspunktet handler det om å erstatte originalpærene med pærer som ikke genererer en feilkode i dashbordet når pæresjekken gjøres. Feilsignalet går fra lysmodulen(LCM) til instrumentpanelet via CANbus.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Er det mulig å finne koblingsskjema til en slik lysmodul til spesifikke biler? Altså hvordan disse er laget?FredrikE24 skrev: 30 des 2022, 17:29 Canbusen er bare en kommunikasjonsbus som brukes mellom ulike moduler i bilen. Så er det normalt lysmodulen i bilen som skrur av og på lys basert på hva som er satt av innganger på lysmodulen og varsler feks. om pærefeil via canbus til modulen i instrumentpanelet i dashbordet.
Hvorfor man kaller det for canbus-kompatibelt vet jeg ikke helt, men i utgangspunktet handler det om å erstatte originalpærene med pærer som ikke genererer en feilkode i dashbordet når pæresjekken gjøres. Feilsignalet går fra lysmodulen(LCM) til instrumentpanelet via CANbus.
Må jo være mulig å gjøre om disse til å godta LED pærer uten å gi feilmelding?
Hvis det er en mikrokontroller som leser lasten på en pære så kan man jo trolig lure denne på et vis?
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det er bare å deaktivere pæresjekk, eller kode om. På BMW er ikke dette noe problem.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Som mekkern skriver er det enklere å bruke HID pærer i fjernlyset selv om det ikke er helt lovlig.mekkern skrev: 30 des 2022, 12:56Kan egentlig like godt bruke HID pærer(gassutladning/xenon) på H7 da disse har et bedre lysbilde og kan ha samme fargetemperatur,Bjerknez skrev: 30 des 2022, 06:46 Det får meg til å lure litt...
Hva er egentlig fordelen med LEDlys på en bil? Mindre strømforbruk er det jo ikke siden man uansett må laste kretsen for å blidgjøre canbus. Varmeutviklingen blir også et problem da man må ta høyde for dette?
Så lenge ikke canbus og bilen ellers er konfigurert for bruk av LED lys så kan jeg ikke se noen grunn til å konvertere til LED i en bil som bruker halogenpærer?
Mulig jeg snakker rundt meg sjøl litt her nå, men regner med jeg kjapt blir rettet på hvis jeg åpenbart misser noe :)
Det er ikke lov å endre på lysene da de skal være som de var da bilen ble typegodkjent.
Jeg hadde xenonpærer i fjerlysene på en Saab 95 for noen år siden, og fikk mangellapp og beskjed om å bytte til H7 halogen.
Begrunnelsen fra verkstedet var først at bilen ikke hadde automatisk høyderegulering av nærlysene
Da jeg sa at det bare var xenon i fjernlysene måtte verksmesteren bla opp i forskriften.
Ok, han hadde rett i at det var forbudt.
Så det ble til at jeg bytta pærer, viste bilen en gang til og fikk ny godkjenning i to år.
Neste gang brukte jeg et annet verksted som enten overså.eller ikke brydde seg om hva slags pærer som var i lyktene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg har satt LED-pærer i ryggelysene på Skodaen. Det gir bedre ryggelys (vi rygger inn fra fylkesveien) og jeg får ingen feilmelding. Vinn-vinn!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Feilmeldinga baserer seg vel på manglende strømforbruk - pære brent = ingen strøm . så når man setter inn LED som nesten ikke bruker strøm så får man altså feilmelding... ingen problem det - bare man har vett nok til å kjøpe gammel nok bil.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Helt riktig.rolf-arne skrev: 03 jan 2023, 07:32 Feilmeldinga baserer seg vel på manglende strømforbruk - pære brent = ingen strøm . så når man setter inn LED som nesten ikke bruker strøm så får man altså feilmelding... ingen problem det - bare man har vett nok til å kjøpe gammel nok bil.
Dessuten kan man kjøpe såkalte "canbus sikre" LED pærer. Men disse har jeg lest blir vannvittig varme. Sikkert ikke problem på ryggelys som normalt sett ikke står på så lenge, men "canbus sikre" LED hovedlys vil jeg nesten påstå kan være farlige med tanke på lykter og kontakter som kan smelte.
Grunnen er fordi det sitter motstander i denne pæren som trekker rundt 2 ampere rett til jord for å lure "canbus" til å tro at det faktisk sitter en halogenpære der. det blir rundt 25 watt som disse motstandene må omvandle til varme og det er litt.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Flere "canbus- sikre " pærer har kjølevifte
Jeg syns det blir for dumt, da er det bedre å bruke xenon. Litt lavere strømforbruk enn halogen og mye mer lys.
Jeg syns det blir for dumt, da er det bedre å bruke xenon. Litt lavere strømforbruk enn halogen og mye mer lys.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Enig.Jompa skrev: 03 jan 2023, 17:28 Flere "canbus- sikre " pærer har kjølevifte
Jeg syns det blir for dumt, da er det bedre å bruke xenon. Litt lavere strømforbruk enn halogen og mye mer lys.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Nå får det være nok bilsnakk her for ei stund.
I dag satte jeg varme på i garasjen for å sjekke ventilene. Det er ikke gjort tidligere såvidt forrige eier visste, og skulle ha vært gjort ved 20 000 km.
Sykkeln har passert 24 000 nå.
Litt demontering av kabler og slangen som fører friskluft inn i eksosen etter eksosventilene gjennom 3 reedventiler oppå toppdekslet. Dette for å gi renere eksos .
De 6 skruene som holder dekslet var lette å komme til og løsnet lett, helt etter boka.
Og så var det stopp. Ingen mulighet å løfte dekslet opp.
Opp med boka og lese.
Bank veldig forsiktig med en gummiklubbe på hele dekslet til det løsner, evt bruk en trekloss og hammer.
Så der stod jeg i nærmere en halvtime å banket på treklossen, litt hardere etterhvert som tålmodigheten tok slutt.
Det begynte å bli fristende å slå inn et skrujern i skjøten mellom topp og toppdeksel, men jeg lot det være.
I forkant av av dekslet stikker det to tre millimeter ut, så løsninga ble ei 30 cm lang og tynn eikelist som jeg kunne sette mot kanten og slå på nedenfra uten å treffe hverken radiator, oljekjøler eller eksosrørene.
Noen få lette slag med hammeren, og så løsna dekslet endelig.
Fikk lirka det av og bort og begynte å måle
Samtliga 12 ventiler var innenfor maks og minimum klaring.
Så i morra kveld skal dekslet skrues fast med riktig moment, kabler og slanger settes tilbake på plass, det samme skal luftfilterboksen med nytt filter.
Gasswirene fikk en omgang med silikonbasert smurning i kveld, sannsynligvis for første gang.
Innsugsventil på cyl nr 2.
Klaring mellom 0,10 og 0,20 , godkjent.
Eksosventilene skal være mellom 0,20 og 0,30
Det ser ganske trangt ut mellom ramma og motoren. Det er allikevel greit nok med plass.
I dag satte jeg varme på i garasjen for å sjekke ventilene. Det er ikke gjort tidligere såvidt forrige eier visste, og skulle ha vært gjort ved 20 000 km.
Sykkeln har passert 24 000 nå.
Litt demontering av kabler og slangen som fører friskluft inn i eksosen etter eksosventilene gjennom 3 reedventiler oppå toppdekslet. Dette for å gi renere eksos .
De 6 skruene som holder dekslet var lette å komme til og løsnet lett, helt etter boka.
Og så var det stopp. Ingen mulighet å løfte dekslet opp.
Opp med boka og lese.
Bank veldig forsiktig med en gummiklubbe på hele dekslet til det løsner, evt bruk en trekloss og hammer.
Så der stod jeg i nærmere en halvtime å banket på treklossen, litt hardere etterhvert som tålmodigheten tok slutt.
Det begynte å bli fristende å slå inn et skrujern i skjøten mellom topp og toppdeksel, men jeg lot det være.
I forkant av av dekslet stikker det to tre millimeter ut, så løsninga ble ei 30 cm lang og tynn eikelist som jeg kunne sette mot kanten og slå på nedenfra uten å treffe hverken radiator, oljekjøler eller eksosrørene.
Noen få lette slag med hammeren, og så løsna dekslet endelig.
Fikk lirka det av og bort og begynte å måle
Samtliga 12 ventiler var innenfor maks og minimum klaring.
Så i morra kveld skal dekslet skrues fast med riktig moment, kabler og slanger settes tilbake på plass, det samme skal luftfilterboksen med nytt filter.
Gasswirene fikk en omgang med silikonbasert smurning i kveld, sannsynligvis for første gang.
Innsugsventil på cyl nr 2.
Klaring mellom 0,10 og 0,20 , godkjent.
Eksosventilene skal være mellom 0,20 og 0,30
Det ser ganske trangt ut mellom ramma og motoren. Det er allikevel greit nok med plass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Veldig godt å få «huka» ut ventilsjekk på service lista
Bra du hadde tålmod så du ikke dora inn skrutrekker’n :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det hadde jeg nok ikke gjort uansett, å brukedypen skrev: 04 jan 2023, 07:29 Veldig godt å få «huka» ut ventilsjekk på service listaBra du hadde tålmod så du ikke dora inn skrutrekker’n :)
"tungt skyts" mot aluminium sitter langt inne.
Trakk til toppdekselboltene nå I kveld.
14 Nm er ikke mye
Til helga blir det nok sikkert litt mere skruing, alt som er over motoren og kanskje bytte olje.
Jeg får se, etter 40 år er det ikke såå artig å skru når hele arbeidsuka går med til skruing.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Har helt klart forståelse for det! Arbeide som dette utføres når du har lyst og ikke under tidspress, plutselig kan det dukke opp uforutsette gjøremål eller du bare ønsker å pusse litt ekstra :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Etter noen timers kvalitetstid i garasjen begynner sykkelen å bli klar for kommende sesong.
Ventilsjekken gav meg et skikkelig push, så de siste kveldene har jeg tatt oljeskift, satt i nye filtere, smurt clutch og gasswire og generell sjekk på bremser, gaffel mm
I kveld skrudde jeg kåpe på plass og må skryte enda litt til av sykkelen
Plastdelene har en passform som er helt utrolig, ihvertfall i forhold til det jeg har sett hittil på en mc.
Ingen lirking eller bending for å få tingene på plass, bare stikk skruene inn å stramme til.
Jeg er forøvrig ganske opptatt av detaljer.
Mener at alle delene på en sykkel skal ha en praktisk funksjon og om de har et pent design er det et kjempe pluss.
Noen eksempler:
Eksospotte i rustfritt stål, vakkert
Denne braketten har tre funksjoner. Holder for passasjerfothviler, feste for eksospotta og støtte til fremkanten på høyre koffert.
Legg merke til.hvor fint slanger og kabler er lagt.
Clutshklipa. Justerbar i 4 trinn.
Legg merke til bronseforinga i opplagringa.
Pussefilla er ikke hengt opp bare for bildets skyld. Den skal brukes.
Så det blir nok enda litt kvalitetstid før lakenet trekkes over.
Ventilsjekken gav meg et skikkelig push, så de siste kveldene har jeg tatt oljeskift, satt i nye filtere, smurt clutch og gasswire og generell sjekk på bremser, gaffel mm
I kveld skrudde jeg kåpe på plass og må skryte enda litt til av sykkelen
Plastdelene har en passform som er helt utrolig, ihvertfall i forhold til det jeg har sett hittil på en mc.
Ingen lirking eller bending for å få tingene på plass, bare stikk skruene inn å stramme til.
Jeg er forøvrig ganske opptatt av detaljer.
Mener at alle delene på en sykkel skal ha en praktisk funksjon og om de har et pent design er det et kjempe pluss.
Noen eksempler:
Eksospotte i rustfritt stål, vakkert
Denne braketten har tre funksjoner. Holder for passasjerfothviler, feste for eksospotta og støtte til fremkanten på høyre koffert.
Legg merke til.hvor fint slanger og kabler er lagt.
Clutshklipa. Justerbar i 4 trinn.
Legg merke til bronseforinga i opplagringa.
Pussefilla er ikke hengt opp bare for bildets skyld. Den skal brukes.
Så det blir nok enda litt kvalitetstid før lakenet trekkes over.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Alle lakkerte flater har fått en omgang med Autoglym.
Tankpaden, som vel egentlig er en tjukk dekal, er på plass.
Etpar kvelder til så er det helt slutt på 22sesongen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ser de har lagt ned litt arbeid i formgivning på deler ja, uten at det nødvendigvis har noen praktisk betydning. men for utseende sin skyld og lite skarpe kanter og knekker.
Savner litt den skruingen og oppgraderinger, etter å ha kjøpt eskeny BMW som har 5 år full garanti så blir jeg stuck med å følge serviceprogrammet hos merkeforhandleren (i mitt tilfelle MC Oslo).
Selv om jeg monterte selv noe diverse tredjepartsutstyr etter at den ble hentet ny ved sist sesongstart (crashbars, baggasje-opplegg for toppboks, byttet vindskjerm, handguards, +++), så er nå det gjort. Så da er det bare ettersyn og vask det blir i 5 år om jeg beholder den ut garantitiden.
Får nesten lyst å kjøpe et oppussingsobjekt for å ha noe å skru på og pusle med, men med 3 biler og mc + mye annet med motorer fra før så er det litt fullt her med tanke på garasjeplass.
Savner litt den skruingen og oppgraderinger, etter å ha kjøpt eskeny BMW som har 5 år full garanti så blir jeg stuck med å følge serviceprogrammet hos merkeforhandleren (i mitt tilfelle MC Oslo).
Selv om jeg monterte selv noe diverse tredjepartsutstyr etter at den ble hentet ny ved sist sesongstart (crashbars, baggasje-opplegg for toppboks, byttet vindskjerm, handguards, +++), så er nå det gjort. Så da er det bare ettersyn og vask det blir i 5 år om jeg beholder den ut garantitiden.
Får nesten lyst å kjøpe et oppussingsobjekt for å ha noe å skru på og pusle med, men med 3 biler og mc + mye annet med motorer fra før så er det litt fullt her med tanke på garasjeplass.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Mars har vært den kaldeste måneden hittil i år
Det ser så langt ikke ut til å bli noen tidlig sesongstart for min del.
Det spiller forsåvidt ikke all verdens rolle for senvintern er fin med hytteturer i helgene og påskeferie om noen få dager.
Sist søndag våkna jeg til 28 kuldegrader utenfor hytteveggen.
Klart og vindstille, og utover dagen steg temperaturen til minus 10.
Og sola varmet godt på verandaen
Sykkelen har for det meste fått stå i fred under lakenet sitt.
Jeg har bare sjekka spenninga på batteriet innimellom.
I går kom en pakke fra Tyskland med clutch og bremsehendel.
Jeg har vært ute etter bremsehendel med knekk, bildet viser vel ganske tydelig hvorfor.
Med korte fingre fikk jeg ikke skikkelig tak på den originale klima, selv ikke i den innerste stillinga.
Clutshklipa har knekken.
Fikk byttet begge to i går kveld og prøvebremset i garasjen. Måtte ta en realistisk test med rompa på setet og hansker på hendene
Det kjentes helt riktig ut.
Klipene er justerbare med 6 stillinger på avstanden til styret og lengden på Klipene kan justeres trinnløst.
Det ser så langt ikke ut til å bli noen tidlig sesongstart for min del.
Det spiller forsåvidt ikke all verdens rolle for senvintern er fin med hytteturer i helgene og påskeferie om noen få dager.
Sist søndag våkna jeg til 28 kuldegrader utenfor hytteveggen.
Klart og vindstille, og utover dagen steg temperaturen til minus 10.
Og sola varmet godt på verandaen
Sykkelen har for det meste fått stå i fred under lakenet sitt.
Jeg har bare sjekka spenninga på batteriet innimellom.
I går kom en pakke fra Tyskland med clutch og bremsehendel.
Jeg har vært ute etter bremsehendel med knekk, bildet viser vel ganske tydelig hvorfor.
Med korte fingre fikk jeg ikke skikkelig tak på den originale klima, selv ikke i den innerste stillinga.
Clutshklipa har knekken.
Fikk byttet begge to i går kveld og prøvebremset i garasjen. Måtte ta en realistisk test med rompa på setet og hansker på hendene
Det kjentes helt riktig ut.
Klipene er justerbare med 6 stillinger på avstanden til styret og lengden på Klipene kan justeres trinnløst.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Hendlene så veldig fine ut :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Siste fridag i påska tilbringes hjemme.
Det er greit å ha litt god tid til litt hjemmepusling før det igjen er arbeidsdag i morgen.
Måke vei til fruens drivhus, fjerne siste rest av sne på verandaen og sånne ting.
Og som alltid tiner en og annen glemte hundeskit frem. Ja, det er utvilsomt begynt å bli vår.
For vel ei uke siden var det vinter, mye vinter.
Vi var to tillitsvalgte fra jobben som reiste til Tromsø torsdag ettermiddag for å delta på årsmøte i Fellesforbundet avd 74.
En kveld med møte, overnatting og fly hjem fredag kl 06.00.
Så skulle vi stilt på jobb som vanlig siste dag før påskeferien.
Sånn gikk det ikke...
Opp klokka 4 fredagsmorgen, vind og snefokk i Tromsø.
Jeg var litt urven etter noen øl kvelden før, og sovna som en stein på flyet.
Våkna en time senere, i Kirkenes.
Det var ikke mulig å lande I Alta, så det ble en tur nedom Vadsø og retur til Tromsø.
Kirkenes Da vi kom til Tromsø bar det rett bort til Widerøes skranke der vi ble stående en og en halv time i kø, enda vi var blant de første i køen.
Ny billett til lørdag og reservasjon på hotell.
Vi kom i snakk med to jenter som skulle samme vei og det ble til at vi fire holdt i lag.
Tromsø Hei
Lørdagen kom og vi var tidlig på flyplassen for å prøve og få ombooket billettene til et ekstra fly som var satt opp til Alta.
Vi hadde alle 4 billetter til Hammerfest og veien over fjellet var stengt.
Fikk bare beskjed om at det var umulig.
Kom til Hammerfest på ettermiddagen og ble møtt med spørsmål på flyplassen om det var mange som skulle til Alta.
Vi var elleve til sammen.
Det står omtrent like mange i Alta som skulle vært i Hammerfest fikk vi da til svar.
Folkene på Hammerfest flyplass hadde varslet Widerøe samme morgen.
Det ble enda en hotereservasjon, men jeg var heldig å fikk haik hjem om kvelden.
Da var veien åpnet.
De tre andre var trøtt og lei og overnattet til søndag.
Det ble en lang hjemtur 2 1/2 døgn.
Denne båten ligger på havna i Hammerfest.
Oppkalt etter meg?
Det er greit å ha litt god tid til litt hjemmepusling før det igjen er arbeidsdag i morgen.
Måke vei til fruens drivhus, fjerne siste rest av sne på verandaen og sånne ting.
Og som alltid tiner en og annen glemte hundeskit frem. Ja, det er utvilsomt begynt å bli vår.
For vel ei uke siden var det vinter, mye vinter.
Vi var to tillitsvalgte fra jobben som reiste til Tromsø torsdag ettermiddag for å delta på årsmøte i Fellesforbundet avd 74.
En kveld med møte, overnatting og fly hjem fredag kl 06.00.
Så skulle vi stilt på jobb som vanlig siste dag før påskeferien.
Sånn gikk det ikke...
Opp klokka 4 fredagsmorgen, vind og snefokk i Tromsø.
Jeg var litt urven etter noen øl kvelden før, og sovna som en stein på flyet.
Våkna en time senere, i Kirkenes.
Det var ikke mulig å lande I Alta, så det ble en tur nedom Vadsø og retur til Tromsø.
Kirkenes Da vi kom til Tromsø bar det rett bort til Widerøes skranke der vi ble stående en og en halv time i kø, enda vi var blant de første i køen.
Ny billett til lørdag og reservasjon på hotell.
Vi kom i snakk med to jenter som skulle samme vei og det ble til at vi fire holdt i lag.
Tromsø Hei
Lørdagen kom og vi var tidlig på flyplassen for å prøve og få ombooket billettene til et ekstra fly som var satt opp til Alta.
Vi hadde alle 4 billetter til Hammerfest og veien over fjellet var stengt.
Fikk bare beskjed om at det var umulig.
Kom til Hammerfest på ettermiddagen og ble møtt med spørsmål på flyplassen om det var mange som skulle til Alta.
Vi var elleve til sammen.
Det står omtrent like mange i Alta som skulle vært i Hammerfest fikk vi da til svar.
Folkene på Hammerfest flyplass hadde varslet Widerøe samme morgen.
Det ble enda en hotereservasjon, men jeg var heldig å fikk haik hjem om kvelden.
Da var veien åpnet.
De tre andre var trøtt og lei og overnattet til søndag.
Det ble en lang hjemtur 2 1/2 døgn.
Denne båten ligger på havna i Hammerfest.
Oppkalt etter meg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Jompa, en mann i 50årene
Har ikke vært aktiv på forumet en stund så da må jeg gratulera Jompa med flott sykkel



For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Takk. Harleyen ble solgt sist sommer, trudde æ va ferdig med mc.Sprint skrev: 18 apr 2023, 16:37 Har ikke vært aktiv på forumet en stund så da må jeg gratulera Jompa med flott sykkel![]()
![]()
Men det var kanskje bare at æ ikke kjente meg gammel nok til å kjøre HD
Sprinten er i alle fall en herlig sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ja, det var kaldt og jeg spiste sand og støv..
Men for en herlig følelse.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ja, se der gitt!
Langt bedre MC-forhold der oppe i det høye nord enn her oppe i høyden nord for hovedstaden.
Drøye 60 cm. med nysnø utafor døra her i løpet av dagen.
Men håper og tror det meste forsvinner igjen i løpet av noen få dager...
Langt bedre MC-forhold der oppe i det høye nord enn her oppe i høyden nord for hovedstaden.
Drøye 60 cm. med nysnø utafor døra her i løpet av dagen.
Men håper og tror det meste forsvinner igjen i løpet av noen få dager...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.