Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Er avhengig av å ha på brillene før hjelmen tas på, med helhjelm er det ikke mulig å få mine briller på og skulle jeg være så heldig å få brillene på kan jeg bare glemme å få stengene bak ørene. Hadde jeg hatt briller med litt stive stenger ville ikke det vært noe problem, har bevist briller uten infatning / ramme rundt glassene da de ikke dogger så lett, enklere å pusse samt veldig lette. Se bilde så skjønner dere problemet med helhjelm, har en men da kjører jeg uten briller :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Bakhjulet er klart for montering. Jeg har brukt noen timer på å fjerne rust, polere og male eikemuttre med hammerslaglakk.
Resultat er ikke perfekt, men jeg er fornøyd med utført jobb.
Da gjenstår bare oljeskift på motor, gear og gaffel smøring av wire og en liten shining av div kromede deler på motoren og rundt omkring før sykkelen kan trilles innerst i kroken og få lakenet trekt over seg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1684
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Jompa, en mann i 50årene
Ekstrem forskjell i fra utgangspunktet, så du har all grunn til å være fornøyd med å ha fått det såpass bra uten å kjøpe nye eiker.
Alufolie-trikset er tydeligvis noe som faktisk virker, selv om man sikkert må jobbe en del der hvor det er mye rust og sitter litt dypere.
Alufolie-trikset er tydeligvis noe som faktisk virker, selv om man sikkert må jobbe en del der hvor det er mye rust og sitter litt dypere.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Et siste skrytebilde, hjulet levert og montert
I kveld blir det olje og filterbytte på Lillechopperen, luftfilteret er vasket så da gjenstår smøring av wirer og lading av batteriet.
Og så står min sykkel for tur.
Tredje etappe av turen til Sølvgården startet med klarvær og iskald tåke de første milene sørover fra Alvdal.
Jeg hadde lyst til å gå innom Aukrust- museet før jeg kjørte, men det åpnet ikke før kl 10.
Det gikk radig nedover Østerdalen og første ordentlige stopp ble på Elverum.
Der spiste jeg lunch og tok meg tid til å vaske sykkelen. Man stiller da ikke på treff med gørrsvart sykkel ?
I løpet av turen oppdaget jeg at Google map har stemme som man kan ha på øret
Vel, enda klarte jeg å kjøre meg bort i Hamar sentrum. Nå skal det nevnes at det var endel omkjøring og enveiskjøring som hverken Google eller jeg visste om.
Videre sørover langs E6, svinge av mot Hønefoss litt nord for Gardermoen
Jeg stoppet her ved 22.juli minnestedet .
Ei jente jeg kjenner mistet broren sin på Utøya.
Tok turen rundt Tyrifjorden og svippet innom sentrum av Vikersund før jeg fortsatte vestover
Middag på Notodden.
Av en eller annen merkelig grunn trudde jeg at dagsetappen skulle bli ca 50 mil.
Den ble nærmere 80 og i ellevetida på kvelden parkerte jeg her.
Først gikk jeg innom hytta som hadde en blå Guzzi fremfor trappa og hilste på AJ.
Han ble sånn passelig lang i maska da jeg banka på hyttedøra.
Snartur innom restauranten på hotellet før jeg sjekket inn på rommet.
Det var skikkelig artig å treffe de andre, både dem jeg har truffet før og nye fjes.
I kveld blir det olje og filterbytte på Lillechopperen, luftfilteret er vasket så da gjenstår smøring av wirer og lading av batteriet.
Og så står min sykkel for tur.
Tredje etappe av turen til Sølvgården startet med klarvær og iskald tåke de første milene sørover fra Alvdal.
Jeg hadde lyst til å gå innom Aukrust- museet før jeg kjørte, men det åpnet ikke før kl 10.
Det gikk radig nedover Østerdalen og første ordentlige stopp ble på Elverum.
Der spiste jeg lunch og tok meg tid til å vaske sykkelen. Man stiller da ikke på treff med gørrsvart sykkel ?
I løpet av turen oppdaget jeg at Google map har stemme som man kan ha på øret
Vel, enda klarte jeg å kjøre meg bort i Hamar sentrum. Nå skal det nevnes at det var endel omkjøring og enveiskjøring som hverken Google eller jeg visste om.
Videre sørover langs E6, svinge av mot Hønefoss litt nord for Gardermoen
Jeg stoppet her ved 22.juli minnestedet .
Ei jente jeg kjenner mistet broren sin på Utøya.
Tok turen rundt Tyrifjorden og svippet innom sentrum av Vikersund før jeg fortsatte vestover
Middag på Notodden.
Av en eller annen merkelig grunn trudde jeg at dagsetappen skulle bli ca 50 mil.
Den ble nærmere 80 og i ellevetida på kvelden parkerte jeg her.
Først gikk jeg innom hytta som hadde en blå Guzzi fremfor trappa og hilste på AJ.
Han ble sånn passelig lang i maska da jeg banka på hyttedøra.
Snartur innom restauranten på hotellet før jeg sjekket inn på rommet.
Det var skikkelig artig å treffe de andre, både dem jeg har truffet før og nye fjes.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det er nok ganske sant siden jeg hadde sluttet å tro på at du var på vei til treffet. Det var jo blitt litt sent på kvelden etter hvert.Jompa skrev: 19 okt 2023, 22:40 Først gikk jeg innom hytta som hadde en blå Guzzi fremfor trappa og hilste på AJ.
Han ble sånn passelig lang i maska da jeg banka på hyttedøra.
Men veldig hyggelig at du dukket opp

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hansiver
- Innlegg: 430
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Dagsetapper på 80 mil er imponerende. Rekorden min i Europa var nok rundt 70 mil på en dag. Her i varmen er jeg fornøyd og sliten etter rundt 50 mil (rekorden er nok 60), men vi prøver å ikke overstige 45 mil når vi er på tur
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Noen bilder fra treffet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Fine bilder. Og gode og ikke altfor fjerne minner
.
Gleder meg allerede til treffet i -24!
Kanskje utvide dette med en dag?
Uansett ikke noe tema i denne tråden, men i denne --> viewtopic.php?p=431480#p431480 :)

Gleder meg allerede til treffet i -24!
Kanskje utvide dette med en dag?
Uansett ikke noe tema i denne tråden, men i denne --> viewtopic.php?p=431480#p431480 :)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Neste års treff kan nok bli tema i denne tråden, det blir i såfall til neste år.
Treff i Østfold eller i Sverige innenfor er jo ikke helt uoverkommelig for min del.
Sånn pluss minus 180 mil.
Treff i Østfold eller i Sverige innenfor er jo ikke helt uoverkommelig for min del.
Sånn pluss minus 180 mil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Fine bilder - ikke minst av felgene som gir meg mot til å begynne på mine , detaljer på CBXèn -- skal bare få isolert garasjen og plateslått veggene så begynner bil/sykkel arbeidet - ja noen kaller det kos , jeg også av og til...
Minner fra treff turen, er fine å ha i alle tråder... skal huske på å trekke inn "air-baggen" når folk fotograferer.
Minner fra treff turen, er fine å ha i alle tråder... skal huske på å trekke inn "air-baggen" når folk fotograferer.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
For å gjøre meg ferdig med treffet , søndag morgen eller tidlig formiddag var det tid for å starte hjem.
Kjørte I lag med de som skulle østover de første milene. Noen kilometer oppover Setesdalen og så bar det rett til fjells.
Etter kaffestoppen på en plass jeg ikke husker navnet på sa jeg hade og dro til fjells igjen.
Her har jeg tatt pause ved Heddal Stavkirke.
Vel, turen var preget av mye regn.
Jeg fikk den første skyllinga rett før Hokksund og så ble det bare verre utover ettermiddagen.
Da jeg kom til Lunner og kjørte under ei jernbanebru (??) var det så mye vann på veien at det var omtrent som å kjøre i ei elv.
Det ble parkering under tak på Sirkel K til det verste var over.
Oppover mot Lillehammer kjørte jeg den gamle E6 som går parallelt med motorveien, så slapp jeg å bli dusja av trailerne hele tida.
Jeg hadde tenkt å komme meg til Trøndelag første kvelden, men stoppet på Kvam.
Pilgrimcamping ved kirka.
Ringte dit ganske sent på kvelden og fikk beskjed om at nøkkelen stod i døra på noen av hyttene.
Betaling med Vipps.
Her har "pilegrimen" akkurat gått av hesten og tatt seg litt mjød og en kveldsrøyk.
Neste dag starta med opphold, men straks jeg kom til Dovrefjell begynte regnværet igjen.
Mer eller mindre, mest mer helt til Østersund.
Jeg holdt meg innenfor nedbørsområdet hele dagen.
Først fra sør til nord og deretter fra vest til øst
Kom frem til Storuman sent på kvelden.
Der lå det en konvolutt med nøkkel i resepsjonen, koden til inngangsdøra hadde jeg fått da jeg ringte hotellet tre timer tidligere.
Tredje og siste dag av hjemturen.
Et godt stykke opp i Norrland kom sola.
Og etter etpar timer var hanskene sånn noenlunde tørre.
Milene gikk fort unna nordover E45 veldig fort til tider.
Fin oversiktlig vei og veldig lite trafikk.
Lunch i Porjus.
Det ligger flere kraftverk nedover langs Luleelven . Her er ett av dem.
Jeg var hjemme i ti-tida om kvelden.
Sliten, frossen og fornøyd.
Kjørte I lag med de som skulle østover de første milene. Noen kilometer oppover Setesdalen og så bar det rett til fjells.
Etter kaffestoppen på en plass jeg ikke husker navnet på sa jeg hade og dro til fjells igjen.
Her har jeg tatt pause ved Heddal Stavkirke.
Vel, turen var preget av mye regn.
Jeg fikk den første skyllinga rett før Hokksund og så ble det bare verre utover ettermiddagen.
Da jeg kom til Lunner og kjørte under ei jernbanebru (??) var det så mye vann på veien at det var omtrent som å kjøre i ei elv.
Det ble parkering under tak på Sirkel K til det verste var over.
Oppover mot Lillehammer kjørte jeg den gamle E6 som går parallelt med motorveien, så slapp jeg å bli dusja av trailerne hele tida.
Jeg hadde tenkt å komme meg til Trøndelag første kvelden, men stoppet på Kvam.
Pilgrimcamping ved kirka.
Ringte dit ganske sent på kvelden og fikk beskjed om at nøkkelen stod i døra på noen av hyttene.
Betaling med Vipps.
Her har "pilegrimen" akkurat gått av hesten og tatt seg litt mjød og en kveldsrøyk.
Neste dag starta med opphold, men straks jeg kom til Dovrefjell begynte regnværet igjen.
Mer eller mindre, mest mer helt til Østersund.
Jeg holdt meg innenfor nedbørsområdet hele dagen.
Først fra sør til nord og deretter fra vest til øst
Kom frem til Storuman sent på kvelden.
Der lå det en konvolutt med nøkkel i resepsjonen, koden til inngangsdøra hadde jeg fått da jeg ringte hotellet tre timer tidligere.
Tredje og siste dag av hjemturen.
Et godt stykke opp i Norrland kom sola.
Og etter etpar timer var hanskene sånn noenlunde tørre.
Milene gikk fort unna nordover E45 veldig fort til tider.
Fin oversiktlig vei og veldig lite trafikk.
Lunch i Porjus.
Det ligger flere kraftverk nedover langs Luleelven . Her er ett av dem.
Jeg var hjemme i ti-tida om kvelden.
Sliten, frossen og fornøyd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Imponerende "pilgrimstur", intet mindre
!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Takk for det, AJ
Nå ble det mye skriving om været, og det var mye vær på turen.
Litt om sykkelen.
Jeg fikk konstatert at koffertene og toppboksen er vanntett.
Jeg sitter godt på sykkelen , ikke plaget med verkende knær eller skuldre selv om sittestillinga er en helt annen enn på Electraen.
Og Sprinten er utvilsomt den mest lettkjørte av de 4 syklene jeg har hatt. Retningsstabil samtidig som den er veldig villig i svinger
Det siste fikk jeg nytte av da jeg møtte en bil på ei smal bru i en knapp høyresving et stykke opp for Hovden.
Jeg lå for langt ut mot venstre i svingen og bilen var i alle fall tett på midtstripa, om ikke over på min side.
Av ren refleks svippet jeg meg inn til høyre uten mere dramatikk.
Alt er ikke perfekt, fartsvinden treffer meg midt i fjeset så kjøring med åpent visir fører til rennende øyne og bombardering av insekter.
Turbulens er ikke noe problem.
Bensinforbruk, varierer rundt omkring 0 5 liter på mila.
Med 20 liters tank rekker det for meg.
Kjører ca 30 mil før jeg fyller
Det eneste jeg er misfornøyd med er fjernlyset
Alt for svakt og for kort rekkevidde.
Det blir xenonpære før sykkelen settes under lakenet , settet ligger klart i garasjen.
Nå ble det mye skriving om været, og det var mye vær på turen.
Litt om sykkelen.
Jeg fikk konstatert at koffertene og toppboksen er vanntett.
Jeg sitter godt på sykkelen , ikke plaget med verkende knær eller skuldre selv om sittestillinga er en helt annen enn på Electraen.
Og Sprinten er utvilsomt den mest lettkjørte av de 4 syklene jeg har hatt. Retningsstabil samtidig som den er veldig villig i svinger
Det siste fikk jeg nytte av da jeg møtte en bil på ei smal bru i en knapp høyresving et stykke opp for Hovden.
Jeg lå for langt ut mot venstre i svingen og bilen var i alle fall tett på midtstripa, om ikke over på min side.
Av ren refleks svippet jeg meg inn til høyre uten mere dramatikk.
Alt er ikke perfekt, fartsvinden treffer meg midt i fjeset så kjøring med åpent visir fører til rennende øyne og bombardering av insekter.
Turbulens er ikke noe problem.
Bensinforbruk, varierer rundt omkring 0 5 liter på mila.
Med 20 liters tank rekker det for meg.
Kjører ca 30 mil før jeg fyller
Det eneste jeg er misfornøyd med er fjernlyset
Alt for svakt og for kort rekkevidde.
Det blir xenonpære før sykkelen settes under lakenet , settet ligger klart i garasjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Er det ikke xenon på denne, da...Jompa skrev: 26 okt 2023, 15:31
Det eneste jeg er misfornøyd med er fjernlyset
Alt for svakt og for kort rekkevidde.
Det blir xenonpære før sykkelen settes under lakenet , settet ligger klart i garasjen.

Mener det var det på min Tiger 1050 SE, som heller ikke hadde noe fjernlys å skrive hjem om...
Så akkurat dét var ikke noe savn da Truimph'en ble ofret til fordel for Moto Guzzi Stelvio V8 1200. Med to store runde lykter med halogenpærer møtte jeg ganske of lyshorn fra bilister på dagtid. Som nok trodde jeg kjørte på fullt lys.
Meget godt lys på den sykkelen!
Har faktisk også opplevd detg samme med Guzzi 850'en jeg har nå.
Samme der, kun en parklyspære og en halogen.
Så kanskje disse gamledagse lyktene ikke er så halvgæerne likevel...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Nei, men nå er det.
Jeg monterte xenonsettet, pære, ballast og kabler i dag.
Det var endel knoting med å få pæra på plass i lykta, iflg Instruksjonsboka skal øverste del av kåpa demonteres for å komme til baksida av lyktene.
Vel, det er plass til å stikke ei hand inn bakom fra undersida av kåpa , det som er litt vanskelig er å få låst klipset som holder pæra på plass når man ikke ser hva man holder på med.
Men det gikk til slutt.
Resten var greit, ballasten er skrudd fast på innersida av " hanskerommet " og ledningene stripset pent, usynlig og unna vei inni kåpa.
Lyset ble hvitt, nærlysene ser nesten brune ut , men det er nok kameraet .
Hvor godt det ble får jeg ikke vite før neste sesong.
Men jeg tviler litt på at det blir tre ganger så mye lys , som reklamen lovte.
Ellers står "servicen" igjen
Oljeskift og gå gjennom sjekklista, kjededrev ,
bremseklosser, osv.
Motoren fikk ikke skikkelig vask før det ble frost.
Jeg får nøye meg med en lettere vask eller støvtørking i garasjen.
Motoren er uansett ikke synlig for almenheten , den må ikke skinne som denne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Etpar formiddagstimer i garasjen.
Jeg tok en kattevask på motoren og svingarmen som var en smule nedgriset av kjedeolje og støv.
Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til for bremseklossene begynner å komme veldig nær minstemålet.
Så det ble til at jeg bestilte nye sett med klosser og kjede og drev får være til neste høst.
Spre utgiftene litt...
Jeg tok en kattevask på motoren og svingarmen som var en smule nedgriset av kjedeolje og støv.
Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til for bremseklossene begynner å komme veldig nær minstemålet.
Så det ble til at jeg bestilte nye sett med klosser og kjede og drev får være til neste høst.
Spre utgiftene litt...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Dette (JT?) drevet ser ut til å holde mange tusen km. til.Jompa skrev: 29 okt 2023, 22:25 Kjedet ser ok ut men drevet begynner å bli slitt.
Det får holde en sesong til
![]()
Ingen utpregede 'haitann"tendenser på dette så vidt jeg kan se.
Litt mer på det italienske Ognibene framdrevet på min KTM uten at det bekymrer meg.
Så lenge det ikke er noen ulyd i drivlinja når hjulet snurres framover og bakover og slitasjen på drevene ikke er verre enn dette er det bare å kjøre på :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
ZZR'en min hadde litt slitt kjede da jeg kjøpte den, kunne løfte kjedet litt opp fra bakdrevet.
Kjørte 6000km til, men siste langturen blei det mye lyd i kjedet i lav fart... Var nok litt slapp med å smøre de siste turene før jeg skulle bytte allikevel.
Men fordrevet så omtrent ut som ditt da jeg bytta, Jompa...
Originaldrev som stod på, hadde 42.500 km på meteret da jeg bytta.
Ett tegn på at sykkelen ikke har gått lengre...
Kjørte 6000km til, men siste langturen blei det mye lyd i kjedet i lav fart... Var nok litt slapp med å smøre de siste turene før jeg skulle bytte allikevel.
Men fordrevet så omtrent ut som ditt da jeg bytta, Jompa...
Originaldrev som stod på, hadde 42.500 km på meteret da jeg bytta.
Ett tegn på at sykkelen ikke har gått lengre...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg har gitt kjeden " godkjenning " for en sesong til. Bremseklossene kom på over 1700 kroner og kjede/drevet koster 3000 pluss/minus.
Så jeg sjekker tilstanden på slutten av 24sesongen og tar avgjørelsen da
Sykkelen har passert 29 000 km.
Prøvde forresten å løfte kjeden fra bakdrevet og klarte vel sånn ca 2mm
Takk for tipset Kjellrf.
Så jeg sjekker tilstanden på slutten av 24sesongen og tar avgjørelsen da
Sykkelen har passert 29 000 km.
Prøvde forresten å løfte kjeden fra bakdrevet og klarte vel sånn ca 2mm
Takk for tipset Kjellrf.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Bare 29K

Ja, da mener jeg kjede og drev bør holde minst 10K til forutsatt jevnlig smøring og justering.
Selv har jeg aldri hatt en kjededrevet sykkel hvor drivlinja er byttet før etter godt over 40K.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Min sykkel er også så godt som klar for vinterlagring.
Bremseklossene ble bytta i går, både foran og bak. Batteriet er tatt ut og ellers er lakkerte deler og plast shinet opp.
Jeg er sykmeldt på sjette uke og begynner å kjede meg litt om dagene.
Var en tur innom jobben i går og prata med sjefen min.
Etterpå var det ut å spise lunch med en tidligere arbeidskamerat som nå jobber son forsikringsagent
Jeg hadde sendt han ei melding for etpar dager siden og spurt om vi skulle lunche.
Da han ikke svarte på den måtte jeg ringe å spørre om det var skadelig for imaget hans å bli sett på byen i lag med en naver.
Neida svarte han, bare hatt det travelt og glemt hele greia.
Det er litt rart, men etter såpass mange uker begynner jeg å føle meg litt i veien.
Både når jeg er innom jobben og i lag med andre folk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Før (o-ringkjede) var min policy å bytte kjede ofte for å spare drevene ...
Veldig flott farge scheme på HD`n og for en motor, bare å speile seg
Veldig flott farge scheme på HD`n og for en motor, bare å speile seg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Fargen heter Hard candy red og har "gull " flakes og flere lag klarlakk.
Jeg blir nesten litt misunnelig på fruen, men er så heldig at jeg får gnikke og skru så mye jeg vil på sykkelen hennes.
Og det hender jeg får låne den også.
Motoren er ganske spesiell.
Den har fire kamaksler, en for hver ventil.
Akslene drives av tannhjul, ikke kjede.
Lavtliggende kammer som på alle HD- motorer.
Hydrauliske selvjusterende ventilløftere og støtstenger.
Gearboks og motor sitter i samme blokk, Big Twinmotorene har gearboks og motor som er skrudd fast I hverandre.
Ellers, en lang primærkjede som alle HD.
På Sportsteren deler den olje med.gearboksen.
Motoren har egen olje, tørrsump og oljetank.
Litt historie for de som er interessert
https://www.lowbrowcustoms.com/blogs/ev ... since-1957
Jeg blir nesten litt misunnelig på fruen, men er så heldig at jeg får gnikke og skru så mye jeg vil på sykkelen hennes.
Og det hender jeg får låne den også.
Motoren er ganske spesiell.
Den har fire kamaksler, en for hver ventil.
Akslene drives av tannhjul, ikke kjede.
Lavtliggende kammer som på alle HD- motorer.
Hydrauliske selvjusterende ventilløftere og støtstenger.
Gearboks og motor sitter i samme blokk, Big Twinmotorene har gearboks og motor som er skrudd fast I hverandre.
Ellers, en lang primærkjede som alle HD.
På Sportsteren deler den olje med.gearboksen.
Motoren har egen olje, tørrsump og oljetank.
Litt historie for de som er interessert
https://www.lowbrowcustoms.com/blogs/ev ... since-1957
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Så godt som ferdig med vedlikehold av syklene og på tide og sette igang med det som skulle ha vært gjort I sommer med scootern.
Smøring, oljeskift, litt oppstramming av belte og kjede pluss sjekk av diverse.
Egentlig ganske likt det man gjør med mc.
Jeg begynte i går kveld med å smøre understellet.
En drøss med smørenipler, 6 av dem bare på forstillinga.
Etterpå tok jeg av panseret og dekslet på høyre side av motoren.
Oljetank, bremseskive, reversgearkasse, ekspansjonstank til kjølevæske mm.
Det blir muligens oljeskift i kveld, det kommer an på hvor lang middagshvilen blir.
Smøring, oljeskift, litt oppstramming av belte og kjede pluss sjekk av diverse.
Egentlig ganske likt det man gjør med mc.
Jeg begynte i går kveld med å smøre understellet.
En drøss med smørenipler, 6 av dem bare på forstillinga.
Etterpå tok jeg av panseret og dekslet på høyre side av motoren.
Oljetank, bremseskive, reversgearkasse, ekspansjonstank til kjølevæske mm.
Det blir muligens oljeskift i kveld, det kommer an på hvor lang middagshvilen blir.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
I dag fikk fruen en forsinket bursdagsgave.
Forskjermen til Sportsteren kom tilbake fra
Camillas mc-dekor etter reparasjon av lakkskade.
Perfekt.
Før Etter
Forskjermen til Sportsteren kom tilbake fra
Camillas mc-dekor etter reparasjon av lakkskade.
Perfekt.
Før Etter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.