Z1A 900 og KZ900 logg

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Feil …

I stedet for en tom post legger jeg til to bilder her av alternativ til originalt sete hvis lavere sittehøyde er ønskelig eller bare det estetiske …
9A56EEFB-E4C5-41FA-B24C-978A8B47F969.jpeg
C028CA8A-02ED-4F94-8479-43B54E35D83F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 10 okt 2022, 09:21, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 09 okt 2022, 19:43Feil …
Feil gumminøkkelholder :scratch
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Beklager, skulle redigere mitt innlegg men så klarte jeg å «quote» eget innlegg … det var det som ble feil :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 09 okt 2022, 20:01 Beklager, skulle redigere mitt innlegg men så klarte jeg å «quote» eget innlegg … det var det som ble feil :)
Ok...
Kan skje selv den beste ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 22 sep 2022, 08:34
dypen skrev: 21 sep 2022, 22:29 En liten detalj på Z1A’n instrumentpanel over tenningsnøkkel er det hull som er tiltenkt «KEY HOLDER» som kan suppleres med gummiplugg som nøkkel settes / parkeres i :) Se bilde … en slik må jeg ha! Har ikke sett dette på noen sykkel men på bilder.

B7F13850-59A0-48A0-8483-F2C596BB109F.jpeg
Vil tro det er i tilfelle du har 2 nøkler på nøkkelringen, da kan du sette den som ikke er til tenningslåsen der, istedenfor å la den slite på dekselet...
Ditt svar var riktig :thumleft Svaret på gummiproppen: Europa modeller var det egen nøkkel til styrelås (neimannlås) derfor fikk man kjøpt gummipropp for hullet over tenningslåsen til å plassere nøkkel. På USA modell var det en nøkkel til alle låsene.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det har ikke vært veldig stor aktivitet i garasjen nå men vi holder oss oppdatert via lesestoff for tidsriktige tohjulinger!
34F856AF-FFFD-4878-915C-80EF1DB8C8AC.jpeg
09EA6F5F-894F-426A-8155-613DAB4D5D8B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Bilde før vi går inn i det nye året :mc_p:


EF8D402C-3017-48D7-A1A8-529EA244ED81.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 06 apr 2023, 16:05, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1071
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Tore L »

Godt nytt År Dypen, fin samling du har fått deg :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Sent men godt, takker og lige så @Tore L :)
Er veldig usikker på om jeg skal gå «all in» på Z1A’n selv om jeg har lyst … da du først starter å plukke ned en gammel sykkel av erfaring blir det mye som må byttes eller suppleres for å montere igjen etter boka. Har nå fire løse komplette originale klokker for Z1A’n og KZ900’n som er klare for restaurering samtidig som begge syklene er i kjørbar stand med nye «retro» klokker. Har også sett meg ut «cylinder block» med standard boring som jeg legger på hylla. Prioritet er å bytte topplokket med kulepolering av cylinder block for å fjerne sort lakk. Logger kilometerstand så jeg har det i orden … Spedometerstand i dag ved bytte 23.01.2023 5372 MILES = 8645.39 KILOMETER. Turteller på Z1A var byttet ut med en RETRO teller da jeg kjøpte men var så heldig å få en gratis ORIGINAL som jeg kan overhale. Legger som vanlig ved noen bilder :)
4C1DCA0F-6DC3-441F-A7F1-E249FE0F56A6.jpeg
1E7B67D1-1225-47A1-B571-94B7A1B961D4.jpeg
9E8BD326-777B-4B17-BA37-196B09AB5947.jpeg
Selv om klokkene tilsynelatende ser like ut på Z1A og KZ900A4 er de ikke det, utskjæringen til kilometerstand og tripptelleren på Z1A har skråskjært kant sort på 45˚ og KZ900A4 er skjært rett kant hvit på 90˚ Se bilde fra boka til John Brookes Kawasaki Restorers Parts Book :)
F35088DD-50DD-404C-BCD1-DCAE197347DD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Barndomsvenn av meg har Z1 900, her på testrunde etter mange år lagret i garasjen.
C11D6388-E401-44E7-9D83-B50D180E4539.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

How to grade and evaluate price for a vintage motorcycle …
4C5CF100-1AE4-48B3-BC8C-32927AD50629.jpeg
08770F03-82F4-4EC9-889B-FD00250B8C5B.jpeg
1E70D4E2-1042-4639-96DD-D593E1B600B1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

B6D0AF50-5B5A-4EEE-863F-10EF913FBE8C.jpeg
2C925A2B-4ADC-41AF-AAF4-F76796465DF2.jpeg
934E3E55-F2D7-4461-9FC2-D9B5F49F3A00.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 206
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Bosted: Radøy , Vestland

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Erik_B70 »

dypen skrev: 08 feb 2023, 13:17 B6D0AF50-5B5A-4EEE-863F-10EF913FBE8C.jpeg

2C925A2B-4ADC-41AF-AAF4-F76796465DF2.jpeg

934E3E55-F2D7-4461-9FC2-D9B5F49F3A00.jpeg
Vakkert. Ikke vanskelig å forstå at du koser deg med dette :twothumbs:
Ryddig og oversiktlig i garasjen også ser jeg. Der er det litt å gå på for min egen del føler jeg...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Takker :D Forsøker å holde det ryddig! Elektronisk tenning ettermontert, ikke det peneste el-opplegget jeg har sett der … Det var ok ventilklaring på sylinder 1, de tre andre lå på. Er opptatt utover kvelden nå så da blir det spennende i morgen for å se tillstand og boring på sylinder blokka når jeg får løfta av topplokket og blokka … Alt det andre er løst utenom sylinder bolter og føredrev på toppen :D
44041504-E319-4155-94B3-4CC54860714C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Standard boring som var veldig bra. Men masse feil dukker opp. Etter kjøpet ble det målt gjennomslag på sylindre men mest på sylinder 3. Kontrollmålt nå der de fleste ventiler hadde for liten eller ingen klaring, feil timing på register, slitasje på registerføringer og en skinne var defekt. Skal måle registerkjede om det er innenfor limit. Sylinder blokk og stempler kontrollmåles for å se om det er behov for boring med en overdim. Som nevnt tidligre blir delene kulepolert før montering.
4D8468C6-858B-49A8-B057-A4E675EA54D0.jpeg
63B56235-6679-413B-81A4-5367AB39E96F.jpeg
38A39085-D048-4138-8D17-047F8E1DBD14.jpeg
0B276A51-B290-4D2C-93CD-7DA24B36A85E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Du skrev først at boringene var meget bra uten å ha målt ?
Er det merkbar kant øverst i foringene?
Regn med at foringene er litt ovale. Stemplene ser i alle fall hele ut på bildene, på GPz,en min var det knekte ringer på alle stemplene,
Tre av stemplene hadde ødelagte ringspark og en eksosventil var bøyd.
Ventilsetene ble rettet , jeg fikk lånt fresesett på et bilverksted.
Ellers var både cylindre og kamkjede innenfor grensen av slitasje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har bare målt for å se om det var standard dim, sylindrene har vært honet så jeg ser ingen slitekant derfor må de måles på flere plasser for å få bedre oversikt over tilstand. Ovale sylindre etter nesten 50 år ja, tror sylinder blokk har vært bytta da den er sortlakkert. Ja stemplene ser fine ut og ringene er løse og hele. Med så mye defekt som du nevner blir det litt jobb :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

I følge tenningsmerkene på min Z1A og VIN og «engine numbers» er det en veldig tidlig -74 produksjon som har samme tenningsmerker som på -73 modeller.
9B05B95F-1DE3-4EF4-9ED8-6A9CA25D298F.jpeg
Mange deler kan konsekvent byttes uten noe mere dikkedarer men det har en prislapp så kontrolere og måle sparer deg fort for både tusenlapper og titusener. Registerkjede originalt har ikke kjedelås og veivaksel må ut for å bytte medmindre du kjøper «klinkelås» til det nye kjede. Kjede må måles på flere plasser for å avdekke ujevne strekk / slitasje. Service bulletin på registerkjede med limit mål.
AE83D995-ADD1-411C-81DE-1D4E122F28AD.jpeg
Det var i utgangspunktet min plan å bytte tallskiver på MPH speedometer som jeg har med det som resultat at du får KM/H hastighetsvisning men telleverket viser fortsatt MILES i kjørt distanse og trip tellerverk. Har vært i kontakt med tre som har vært i bransjen lenge på Z1 sykler hvor to er kjent «World Wide» for sine «vintage motorcycle gauges restoration service» med restaurering av speedometer og turtellere til Japanske eldre sykler. Link til to av disse men det er bare en med egen nettside og den andre bruker forum, FB og jungeltelegrafen :)

http://kawi2strokes.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=3961

http://www.zresto.com/

Har i lengre tid sett etter brukte speedometer med KM/H visning men det som er for salg er MPH klokker til hyggelige priser, har ved ett par anledninger sett originale nye ubrukte klokker med KM/H visning men da er prislappen på svimlende 10k pluss frakt og Norsk moms. Det billigste til nå som er restaurert i ny tillstand 8k for ett sett med speedometer og turteller. Tok en avgjørelse i går etter å ha vært i kontakt med gutta på Skedsmokorset og de to i USA. Forsøker å få kjøpt to brukte klokker med KM/H visning «billig» for å restaurere slik at det blir som det skal være her på berget. Første billige skuddet ble på eBay i natt rundt kl 01:45 med bud og frakt totalt 650,- NOK for en klokke til min JetCarrier adresse. Se bilde. Ser fortsatt etter brukt speedometer fra Z, KZ, LTD, 900 og 1000 for restaurering, har du og vil selge ta kontakt på PM.
C993358E-76A3-4268-B4DE-00DE3DD3D1D2.jpeg
Redigerer denne da jeg bare noen dager etter fikk kjøpt speedometer på eBay med KM/H visning etter å ha konferert med Bob på Z-Resto og vi kunne bruke speedometer fra Z650 og KZ650 med KM/H selv om det var gradert til 220 km vs Z1 900 som har 240 km da vi allikevel skulle bytte tallskive. Da var endelig to klokker i hus med KM/H klare for restaurering.
IMG_0454.jpeg
Er du fornøyd med REPRO klokker er det et veldig billig, flott og bra alternativ til originale :)
https://z1parts.net/z1-900-1974-75-spee ... n-with-km/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 21 feb 2024, 22:12, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Målt registerkjede med største måling 156,70 hvor max limit er 157,80. Stempler er målt til 65,92 - 65,94 - 65,92 og 65,94 med limit på 65,80 Blir spennende å se hva måling av sylinder blokk viser.
F781637D-324B-45B0-B9AE-6A92377E6F15.jpeg
1AC267A6-A42E-4909-B8DE-0B9D31C87B3F.jpeg
64FAE72E-39AB-4B19-A90B-2B7A95F60FD0.jpeg
41EB3D4B-B891-4B61-96EC-D93C5A1A9E1F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har mikrometer og måleur som dekker de fleste mc og bil målinger men da jeg skulle måle stemplene på Z1 nå så hadde ett mikrometer i måleområde 50 - 75 mm satt seg da det ikke har vært i bruk på veldig lenge. Måtte da sjekke de andre som heldigvis var i skjønneste orden.

Nye mikrometer tror jeg er satt inn med en type olje, eller montert med olje før de blir lagt i plastpose sammen med tilbehør i oppbevaringsetui. Etter litt frem og tilbake med lurium fikk jeg løsnet mikrometer men det er større motstand vs de andre jeg har. Kjøpte da nytt fra Italiensk produsent men sikkert produsert i Kina, Dasqua Mikrometer utvendig 50 - 75 mm som jeg håper vil funke til hobbybruk av og til i garasjen :)

https://www.dasquatools.com/dasqua-indu ... s-product/
890F4397-4EA6-402E-BB35-65DFC645AFBD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

El-materiell for motorsykkel som matcher koblinger er 3,5 mm kontakt, den mest vanlige med kabel mellom 1 og 3 mm i diameter …
https://www.hojstyling.no/elektronikk/a ... gI-T_D_BwE

Bra el-tang …
https://www.billigvvs.no/knipex-crimpta ... gJBOvD_BwE
1E322E2F-0378-4096-8330-1078BF96C363.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 18 feb 2023, 15:20, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 10 feb 2023, 00:12 Har bare målt for å se om det var standard dim, sylindrene har vært honet så jeg ser ingen slitekant derfor må de måles på flere plasser for å få bedre oversikt over tilstand. Ovale sylindre etter nesten 50 år ja, tror sylinder blokk har vært bytta da den er sortlakkert. Ja stemplene ser fine ut og ringene er løse og hele. Med så mye defekt som du nevner blir det litt jobb :)
Var veldig fornøyd først etter å ha løftet av topplokket da jeg kunne måle standard dimensjon på 66 mm boring og sylindrene så veldig fine uten markant slitekant selv om sylindrene bar preg av å ha vært honet med ganske grove hone merker.

Sylindrene er nå målt og maks limit sylindermål er oversteget samt kraftig ovale som @Jompa nevnte her tidligere. Det har vært utført en formidabel hone jobb for å fjerne slitekant men det hjelper ikke når sylinder rekke skulle vært boret til første overdimensjon på grunn av slitasje. Se vedlagt bilde etter å ha målt 66 mm standard boring og klar for å løfte av sylinder blokka. Se også merke etter innsugsventil på stempel på grunn av feil timing.
08C1F06F-3C3A-4622-8A61-EF8628386028.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Da er det vei boring som gjelder.
Stage 1 stempler burde være kurante og få tak i. Enten originale eller Viseco som nesten er å regne som originale.
Eller muligens Yoshimura ... men de er nok svindlere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 18 feb 2023, 09:55 Da er det vei boring som gjelder.
Stage 1 stempler burde være kurante og få tak i. Enten originale eller Viseco som nesten er å regne som originale.
Eller muligens Yoshimura ... men de er nok svindlere.
"svindlere" eller "svindyre"... :scratch
:knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 18 feb 2023, 10:19
Jompa skrev: 18 feb 2023, 09:55 Da er det vei boring som gjelder.
Stage 1 stempler burde være kurante og få tak i. Enten originale eller Viseco som nesten er å regne som originale.
Eller muligens Yoshimura ... men de er nok svindlere.
"svindlere" eller "svindyre"... :scratch
:knegg
Svindyre 😎
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar