Z1A 900 og KZ900 logg

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Solgt for USD 16050,- tideligere denne måneden … Link til avslutta auksjonssider:
https://iconicmotorbikeauctions.com/auc ... 1-project/
Sist redigert av dypen den 17 mar 2023, 10:08, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Sylinder blokk kulepolert, nyborra med nye stempler i hus. Litt verktøy har det også blitt, kjøpt verktøy for å presse ut krysspinner i stempel og 4 stk kompresjonsringer for å holde stempelfjærer på plass under montering.
DA1E846D-68C5-43F5-AD70-AB1AFA3D31CB.jpeg
08148DF1-B14A-4402-A550-8CEAB9C3560B.jpeg
EA9DFC90-E469-4B86-8CC4-AF1EA77FE71D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Imponerende for tommefingeramatører som meg selv å se hva dere gjør, som virkelig vet hva dere holder på med :thumleft !

Så da begynner sykkelen å bli klar for en klassikertur til Gjøvik og Vormsund i løpet av sesongen @dypen :crazy: ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Får si som Reodor Felgen sa «… skulle je tru'. ... Ja!» :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1688
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 02 mar 2023, 20:33 Sylinder blokk kulepolert, nyborra med nye stempler i hus. Litt verktøy har det også blitt, kjøpt verktøy for å presse ut krysspinner i stempel og 4 stk kompresjonsringer for å holde stempelfjærer på plass under montering.
Bra jobbet!
Klør vel litt etter å komme i gang med monteringsjobben vil jeg tro?
Morsom jobb det, og litt kos når man har et egnet sted og holde på i grei temperatur.
For å drive med metall i bitende kulde som det ser ut til å bli igjen straks er ikke så behagelig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Isolert garasje med varmepumpe og luftavfukter så forholdene er topp hele året :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ladespole på plass i nytt motordeksel sammen med riktige bolter både estetisk og ikke minst riktige lengder :thumleft Nedre vorta på det gamle dekselet var slipt bort så når motor ble varm kom det olje ut via boltehullet som var blottlagt. Venter fortsatt på stempelring compressorer som skal være sendt … kunne sikkert ha montert sylinderblokk med stempler uten men litt surt å ødlegge stempelringer. For en mansalder siden monterte jeg 810 cc sats på en CB750 med en hjelpemann og skrutrekkere men det blir litt plundrete alene, kjekt med flere hender da :) På bil er det litt enklere da du «dunker» ned komplett stempel med råde’n og compressor hylsa står igjen fritt på toppen av blokka.
F4BAB69B-91A7-4401-9BD5-3FF7AD414857.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Byttet registerkjede, trekt gjennom nytt ved å kutte det gamle og skjøte sammen kjedene med ståltråd. Nytt kjede på plass med ny klinka kjedelekk :)
FBD25304-73E3-411D-B287-DC091DCD561E.jpeg
7AC92989-24C4-4E27-8C0D-F1FCADF2B098.jpeg
8C6B9EE9-B2DB-4EFA-A430-716C95DECF93.jpeg
F1E5B37E-8F41-4D2B-86B0-847000C26E7F.jpeg
Bytta alle stjerne skruer på høyre side av motor …
26241738-C07A-4DFE-A934-3E161A508460.jpeg
Bytta oljefilter, o-ringer på filterhus og oljefilterbolt samt på to tappeplugger. Ny motorolje … :)
1D2C0D40-CEB2-4CD3-A5EF-396B769F2CF0.jpeg
91F3375F-4D65-4156-A484-F54079445645.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Da var mine «PISTON RING COMPRESSOR 65/70MM» i hus etter 15 dager :twothumbs:
2DE0A76F-F9CB-4F92-8D6F-1252881B6DAF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Rengjort pakningsflate på blokk, montert nedre førehjul for registerkjede med låseklosser og pakning. Montert alle fire stempler, plundra litt med låseringer til krysspinner på stempla da disse er produsert som en rund ring uten noen tilpassing for å bruke segringtang eller spisstang. Men, nå er koden løst :)

Oljeskraperingen er 3-delt, der må ekspander ringen som skal være i mitten monteres først, topp med bunn ring som er en del av oljeskraperingen monteres tillslutt da ekspander ringen er utformet slik at de to må monteres tillslutt. Ekspander ringen må ligge ende mot ende og må ikke ligge dobbelt som den fort gjør hvis du ikke følger med, se vedlagt bilde.

Kompresjonsringene er merket met T for topp og er selvforklarende.

Før montering av sylinderblokk er det viktig at ikke stempelring åpningene ligger over hverandre. Øvre ring åpning peker forover, mittre ring åpning peker bakover, ekspander ring sammen med de to stempelringene kan ligge med ex tre centimeter avstand til hver av de tre åpninger.

Det neste blir sylinderblokk montering …
73FD21BC-6FE7-4BC9-934B-EEB944816495.jpeg
E3D23019-9CC0-44CE-A9A1-B9F6427488CA.jpeg
30AD2C49-E1DE-4D4C-BF82-8AE3C57EFB0E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

«Slow motion» montering … plundra litt med kompresjons ringene under montering og litt trangt å få de ut men når strammebolten løsnes kan de trekkes utenpå sylinderforinga før de trekkes ut. Men nå er sylinderblokka med stempler på plass. Bare resten igjen :)
8998E86D-589E-4A72-A6B8-961C81E3E532.jpeg
8D83C5A8-387D-4326-ADAB-A659768F149C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Når jeg ser slike bilder skulle jeg ønske jeg hadde motet, kunnskapen og fingerferdighetene til å gjøre det samme :) .
Det har jeg dessverre ikke.
Men det er skikkelig artig og ikke minst interessant å se bilder som dette og ikke minst følge tråden og utviklingen fram til kjøreklar maskin!

Kanskje vi så smått kan planlegge en retroprofilert tur eller to i løpet av sesongen :crazy:
En ekte Kawa-retro og en retromoderne Guzzi, et syn for guder :twothumbs: og interesserte MC-nostalgikere der ute med lengsel i blikket :love
:knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det må vi få til @AJ :thumleft

Da er store deler av registeret på plass sammen med topplokket. Det neste blir å legge inn kammer, stramme og time register, kontrollmåle ventilklaringer +++ :)
7E7407C3-8A7D-4E09-BE07-538E6A3826E9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kammene ligger i lagerskålene på toppen og litt på benken …
4382F441-227A-4D29-AAD0-232B262838BF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av KurtAA »

En fryd å følge :D
Blir bra det her Dypen :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Takker :thumleft Har ikke hoppet bukk over noe her nå med mindre det er innenfor spec :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Det glædes til å se denne på veien i perfekt stand :D !
Ja, for den skal vel kjøres litt før den selges til en skyhøy pris til utlandet :crazy: ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har komplettert -74 Z1A 900 «matching number» med alt som ikke var på plass eller var feil på kjøps tidspunktet, med unntak av indre gaffelbein som jeg bytter når jeg kommer så langt. Kjedesmørings systemet blir nesten aldri montert / prioritert under restaurering, der har jeg komplett system liggende. De delene som er byttet på grunn av defekter / estetisk hensyn med REPRO deler er de originale lagt på hylla (kan repareres eller shines for nytt liv).

Hadde store planer om å restaurere speedometer og turteller selv men prioriterer ikke å gjøre det da jeg bruker tid på annet, originale klokker med KPH visning er restaurert og er nå under frakt fra USA. REPRO klokkene som sitter på nå kan jeg selge.

Med motor i topp trim er det fristende å fortsette med samme runde som ble tatt på KZ900’n … Har allerede utført litt men jeg får se hvor drastisk jeg skal gå til verks. Demontere alt for å starte med sandblåst ramme har vært i tankene …

Foreløpig skal den test kjøres til sommeren så vil tiden vise om det blir noe mer. Har ikke vurdert å selge :) Det ligger vel litt i kortene med tanke på innsats, jeg gjør ikke denne jobben for å selge. Kvalitetstid i garasje, surfe rundt etter deler og teknisk info, kjøpe brukte deler samt nye og få / dele erfaring med likesinnede :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Motor sammen igjen …

Polere eksos før alle fire røra monteres igjen og da må vi se om den starter når jeg kommer så langt.

Siste bilde av arbeidsforhold i garasjen :)
BC29C970-C4F9-443A-96B8-1B054A087519.jpeg
61472C2B-52AE-4C1C-8FB6-212311F231B4.jpeg
EF56A3EF-07BE-439F-96FC-3560DEE1B5B2.jpeg
E78520D9-B16C-4797-BCBC-1F93495777E0.jpeg
6C2F154B-F88F-4775-8AFE-531AC11A04B3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Flere skrytebilder :twothumbs: Topplada batteri, eksos på plass sammen med bensin tilførsel og starta på første forsøk. Går fint, veldig gassrapp, lot den gå noen minutter til den ble litt varm … :thumleft

Justering / kontroll av tenning og forgassere etterhvert …
02E0D690-73B5-40FC-AA2A-8F450B0EC9EE.jpeg
80F59B53-CD2F-4AAB-9EE1-297BD297CDEC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Starta Z1A’n i går og ny julekveld i dag, pakke med restaurerte klokker fra USA til Z1A’n nederst på bilde og til KZ900’n øverst på bilde. Kilometer visning både på hastighet og tellerverk … :twothumbs:
6F7AA0D6-6E9F-4F2F-8EB7-70179BBCA6FD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Mulig jeg har fulgt dårlig med og at du har skrevet det før.. men.
Er eksospottene originale eller "aftermarked " ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 28 mar 2023, 19:37 Mulig jeg har fulgt dårlig med og at du har skrevet det før.. men.
Er eksospottene originale eller "aftermarked " ?
De er originale men den du ser på bilde der potta ligger på arbeidsbenken (potte nummer 3 som er nedre på høyre side) er REPRO potte og sikkert kjøpt og montert før jeg kjøpte sykkel’n. Har ikke sett dette før jeg demonterte eksosen i forbindelse med demontering av topplokk og sylinderblokk da den ligger godt skjult under potte nummer 4 som skjuler merking på den originale.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Og det uunngåelige spørsmålet, er pottene i god stand eller mye rustet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7100
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

De er overaskende bra og ingen hull men chrom’n er ikke så blank og fin på under / innsiden som det som vises fra sidene. Lyddemperne er opprinnelig bekledd med lyddemperull som jeg ikke vet tillstand på men lydbilde er veldig likt på begge KZ’n vs denne Z1A. Når tiden er der vil jeg gjøre ett forsøk på å se på lyddemperne.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar