Fsva [b L o g g] Street Triple 675
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Flyvende klær.."
Bra det var sekken som var åpen, og ikke "smekken"... 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Fsva
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Haha, undertøyet var heldigvis rent og fritt for bremsespor

- Fsva
En frisk bris gjennom smekken er faktisk ikke så aller verst

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Kanskje ikke for deg, men dem som kjenner pungsvetten bak deg mener nok noe annet 

- Fsva
Jeg skal prøve å vise hensyn og legge meg bakerst i følge på neste fellesturBjerknez skrev: 17 jun 2019, 15:44 Kanskje ikke for deg, men dem som kjenner pungsvetten bak deg mener nok noe annet![]()

- Fsva
Jeg har dummet meg ut igjen
Jeg byttet selv kjede og drev for 3 år og 34000 kilometer siden og et par ting kan tyde på at noe gikk galt, nemlig mutteren og låseplaten til framdrevet. De falt nemlig av sykkelen da jeg trillet den ut av garasjen i dag tidlig.
Selv om jeg brukte riktig moment og brettet låseplaten rundt mutteren på en side, har mutteren løsnet. Det er nok bretten rundt mutteren som har gitt mutteren muligheten til å løsne, for å så slå fram og tilbake noen få grader. Over 34000km har gjengene blitt gradvis slitt ned. Gjengen på akslingen ser derimot mye bedre ut og jeg lurer på hva som må til for å få sykkelen på veien igjen.
Løsninger som vurderes:

Edit: Gjengediameteren er nå målt til 19,50mm, så det er en del gjenger igjen.

Jeg byttet selv kjede og drev for 3 år og 34000 kilometer siden og et par ting kan tyde på at noe gikk galt, nemlig mutteren og låseplaten til framdrevet. De falt nemlig av sykkelen da jeg trillet den ut av garasjen i dag tidlig.

Løsninger som vurderes:
- Ta den store jobben selv med å demontere motor og girkasse, og bytte akslingen og mutter . Ca. 4000 kr i deler + mange timer i garasjen
Å få verkstedet til å gjøre må vel koste ganske mye
- Få verksted/kyndige til å gjenge opp akslingen og bruke en mindre mutter.
- Bare kjøpe ny mutter og skru den på med en god dose locktite

Edit: Gjengediameteren er nå målt til 19,50mm, så det er en del gjenger igjen.
Sist redigert av Fsva den 01 jul 2019, 11:11, redigert 1 gang totalt.
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Slitne gjenger, framdrev, what to do?""
Bruke en gjengerenoverer , ny mutter hvis det trengs og loctite 243 eller lignende som du får av mutter igjen med vanlig verktøy. Trenger ikke ta på så mye loctite.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Hei
Kjedelig når noe slikt skjer.
Jeg hadde samme problemet på en sykkel jeg hadde tidligere. Akselen og sporene der drevet sitter var uskadet og drevet satt tight der.Skiftet til nytt drev , ny låseskive + låsemutter og satt inn med locktite på både drev + låsemutter. Holdt seg bra de følgende 12000 km jeg hadde mcen.
Mener du burde gjøre et forsøk på det samme. Ingen stor ekstrakostnad i deler. Og du slipper å ha mcen din på verksted hele sommeren.
Link til deler ( Uten helt å vite VIN nummeret på din sykkel )
https://no.fowlersparts.co.uk/manufactu ... vin-800262
https://no.fowlersparts.co.uk/parts/559 ... ansmission
Lykke til.
Jeg hadde samme problemet på en sykkel jeg hadde tidligere. Akselen og sporene der drevet sitter var uskadet og drevet satt tight der.Skiftet til nytt drev , ny låseskive + låsemutter og satt inn med locktite på både drev + låsemutter. Holdt seg bra de følgende 12000 km jeg hadde mcen.
Mener du burde gjøre et forsøk på det samme. Ingen stor ekstrakostnad i deler. Og du slipper å ha mcen din på verksted hele sommeren.
Lykke til.

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- Fsva
Takker for svar. Rådet ditt er i tråd med svaret til verkstedet. Ny mutter og skive kommer i neste uke og Tools har verktøy for oppfrisking av gjengene.Kawagutten skrev: 01 jul 2019, 11:09 Bruke en gjengerenoverer , ny mutter hvis det trengs og loctite 243 eller lignende som du får av mutter igjen med vanlig verktøy. Trenger ikke ta på så mye loctite.
https://www.tools.no/produkter/skjarend ... #v=2021896 :)
- Fsva
Takk takk, gjengene på akselen er ikke så aller verst, så satser på å gjøre som deg. Når jeg plukket opp muttere og så at gjengene var 95% borte ble jeg litt redd, men heldigvis er akselen av hardere stål.Solo-rider skrev: 01 jul 2019, 12:58 Hei
Lykke til.![]()
Flott link, de hadde mye fint og jeg kunne sikkert bestilt derfra, men AGM gjorde det for meg.

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Godt det ordner seg. TipperTools har både loctite og mutter på lager.Fsva skrev: 01 jul 2019, 13:01Takker for svar. Rådet ditt er i tråd med svaret til verkstedet. Ny mutter og skive kommer i neste uke og Tools har verktøy for oppfrisking av gjengene.Kawagutten skrev: 01 jul 2019, 11:09 Bruke en gjengerenoverer , ny mutter hvis det trengs og loctite 243 eller lignende som du får av mutter igjen med vanlig verktøy. Trenger ikke ta på så mye loctite.
https://www.tools.no/produkter/skjarend ... #v=2021896 :)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Sidenote, fowler parts er veldig flinke. Rask sending og god service. Har mye Aprilia deler som er fint for meg da det er lite utvalg her. Kan forøvrig nevne at da jeg skulle ha noen gummiforinger så tok de ca 120 kr stk mens forhandler her i landet skulle ha ca 380 kr stk, blir enorm forskjell dagen jeg skulle ha 5 stk. Begge var prisene var for oem.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- Fsva
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675
Takk for tipset. Fowler skal ha 33 for mutteren og 97 kr for skive + frakt og fortolling. AGM tar også beskjedne 43kr for mutter og 130kr for skive og 99kr for frakt. Så i dette tilfellet er ikke forskjellen stor.45316 skrev: 01 jul 2019, 13:30 Sidenote, fowler parts er veldig flinke. Rask sending og god service. Har mye Aprilia deler som er fint for meg da det er lite utvalg her. Kan forøvrig nevne at da jeg skulle ha noen gummiforinger så tok de ca 120 kr stk mens forhandler her i landet skulle ha ca 380 kr stk, blir enorm forskjell dagen jeg skulle ha 5 stk. Begge var prisene var for oem.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg hadde på sikt villet bytte akselen, men jeg tror nok også du kommer langt med å skarpe opp gjengene med egnet verktøy. Jeg har en spiss fil for denne typen jobb, men veldig tidkrevende å gjøre. Så kan være likegreit å skru på et «gjengesnitt» som frisker opp gjengene igjen. Ser at begynnelsen ser bra ut, noe som er viktig for å få snittet skikkelig i gang. Husk skjæreolje og ta bare litt av gangen. Ikke tving den innpå flere omdreininger av gangen. Ta en halv omdreining og rygg tilbake, fjern spon og pån igjen.
Jeg synes det er litt merkelig at dette har skjedd. Er lurt å velge riktig «leppe» på skiva som man bretter skikkelig ned mot mutteren. Jeg tar som regel og bretter ned to, en på hver side av mutteren. Så kan den hverken gå den ene eller andre veien.
Jeg synes det er litt merkelig at dette har skjedd. Er lurt å velge riktig «leppe» på skiva som man bretter skikkelig ned mot mutteren. Jeg tar som regel og bretter ned to, en på hver side av mutteren. Så kan den hverken gå den ene eller andre veien.
- Fsva
Ja, det hadde nok føltes bedre ut å bytte akselen, men om det ikke er nødvendig så blir det også litt tullete. Hadde vært artig å åpne motor og girkasse en gang i framtiden. Garantien er ute om ett år og da kan det hende jeg prøver meg. Takk for tips om bruk av gjengesnittFredrikE24 skrev: 01 jul 2019, 22:39 Jeg hadde på sikt villet bytte akselen, men jeg tror nok også du kommer langt med å skarpe opp gjengene med egnet verktøy. Jeg har en spiss fil for denne typen jobb, men veldig tidkrevende å gjøre. Så kan være likegreit å skru på et «gjengesnitt» som frisker opp gjengene igjen. Ser at begynnelsen ser bra ut, noe som er viktig for å få snittet skikkelig i gang. Husk skjæreolje og ta bare litt av gangen. Ikke tving den innpå flere omdreininger av gangen. Ta en halv omdreining og rygg tilbake, fjern spon og pån igjen.

Jeg skal laste opp bilde av den gamle mutteren og skiva så fort jeg får tid, da vil du se at bretten min var litt slakk.
- Fsva
Da var nytt kjede og drevsett på plass. Det ble ikke til at jeg gjorde noe med gjengene da de hadde klart sånn nogenlunde bra, og det ikke var kjempelett å få tak i 20mm x 1,5 oppfrisker. Brukte en liten dråpe blå loctite på gjengene denne gangen og i "splinene" mellom aksel og drev. Det får bli fremtidens Fsva sitt problem å få dette løst om ca. 2-3 år.
'
Yeje, banket godt rundt mutteren denne gangen.

Kunne kanskje vært brettet enda mer skånsomt.

Jau, det ble jo slurvete forrige gang. Holder forøvrig mutteren feil vei på bilde.

Det gamle framdrevet var ganske slitt, bakdrevet så nesten nytt ut.

Edit: Bytte av kjede og drevsett skjedde ved 52405km kjørte kilometer. (D.I.D 525 ZVM-X) og JT-drevsett.

Yeje, banket godt rundt mutteren denne gangen.

Kunne kanskje vært brettet enda mer skånsomt.

Jau, det ble jo slurvete forrige gang. Holder forøvrig mutteren feil vei på bilde.

Det gamle framdrevet var ganske slitt, bakdrevet så nesten nytt ut.

Edit: Bytte av kjede og drevsett skjedde ved 52405km kjørte kilometer. (D.I.D 525 ZVM-X) og JT-drevsett.
- Fsva
Da fikk hesten nye sko, Pirelli Angel GT :) Mr.Pitlane tok jobben på kort varsel og byttet dekk mens jeg var på arbeid. Han sa jeg så ut som Michelin-mannen da jeg trillet inn på gårdsplassen hans i dag tidlig med de to dekkene rundt livet.
Takk for god service
Sykkelen føles fantastisk med nye dekk og nytt kjede. Mangler bare 50000 km service nå.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Så rimelig haitannaktig ut og definitivt klart for utskifting det fordrevet der, jaFsva skrev: 10 jul 2019, 23:13

Men har du kjørt 52K med originalt kjede og drev altså

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Fsva
Jeg byttet kjede og drev etter ca. 18K km, så det drevet har gått 34K km.AJ skrev: 12 jul 2019, 20:24Så rimelig haitannaktig ut og definitivt klart for utskifting det fordrevet der, jaFsva skrev: 10 jul 2019, 23:13
Edit: Bytte av kjede og drevsett skjedde ved 52405km kjørte kilometer. (D.I.D 525 ZVM-X) og JT-drevsett..
Men har du kjørt 52K med originalt kjede og drev altså!?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Aha!Fsva skrev: 12 jul 2019, 20:30
Jeg byttet kjede og drev etter ca. 18K km, så det drevet har gått 34K km.
Men 34K er slett ikke verst

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Fsva
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 [et par bilder 17.5]
Jeg har i hvert fall kost meg på 17. mai, med masse kjøring på lokale veier her i grunnlovsbygda. Det ble også tid til en liten photoshoot ved gamle Minnesund togstasjon. Det ble litt venting mellom togene, men det ble i hvert fall et par bilder

- Bjerknez
- Kontakt:
Re: Fsva [b L o g g] Street Triple 675 "Et par nye bilder"
Tøffe bilder :)
Synes du sto farlig nære toget der... Er ikek dragsuget fra disse togene ganske kraftig da? Tenker da mest på at sykkelen velter eller noe? Eller går dem kanskje ikke så fort akkurat der?
Synes du sto farlig nære toget der... Er ikek dragsuget fra disse togene ganske kraftig da? Tenker da mest på at sykkelen velter eller noe? Eller går dem kanskje ikke så fort akkurat der?
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Skikkelig fin den Street Triplen der. Hadde en grå matt 2013 modell i to sesonger før jeg fikk trefots-sjuka og kjøpte en Speed Triple seinsommeren 2014 :)
Godt mulig den havner tilbake på tunet her igjen snart
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Kontakt:
Street Triple er en sykkel jeg kommer til å huske lenge. Det var vel også du som var en pådriver til at jeg kjøpte en slik i sin tid. Flott sykkel med særegent utseende, passe med krefter, elttkjørt og tøff trippel lyd.Olav K skrev: 18 mai 2020, 09:19![]()
Knalle bilder...
Skikkelig fin den Street Triplen der. Hadde en grå matt 2013 modell i to sesonger før jeg fikk trefots-sjuka og kjøpte en Speed Triple seinsommeren 2014 :)
Godt mulig den havner tilbake på tunet her igjen snart![]()