Ja, det hadde nok føltes bedre ut å bytte akselen, men om det ikke er nødvendig så blir det også litt tullete. Hadde vært artig å åpne motor og girkasse en gang i framtiden. Garantien er ute om ett år og da kan det hende jeg prøver meg. Takk for tips om bruk av gjengesnittFredrikE24 skrev: 01 jul 2019, 22:39 Jeg hadde på sikt villet bytte akselen, men jeg tror nok også du kommer langt med å skarpe opp gjengene med egnet verktøy. Jeg har en spiss fil for denne typen jobb, men veldig tidkrevende å gjøre. Så kan være likegreit å skru på et «gjengesnitt» som frisker opp gjengene igjen. Ser at begynnelsen ser bra ut, noe som er viktig for å få snittet skikkelig i gang. Husk skjæreolje og ta bare litt av gangen. Ikke tving den innpå flere omdreininger av gangen. Ta en halv omdreining og rygg tilbake, fjern spon og pån igjen.
Jeg synes det er litt merkelig at dette har skjedd. Er lurt å velge riktig «leppe» på skiva som man bretter skikkelig ned mot mutteren. Jeg tar som regel og bretter ned to, en på hver side av mutteren. Så kan den hverken gå den ene eller andre veien.

Jeg skal laste opp bilde av den gamle mutteren og skiva så fort jeg får tid, da vil du se at bretten min var litt slakk.