Z1A 900 og KZ900 logg

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:19 To av skruhjernene henger litt skjevt dypen. Må du ta deg sammen.
Var ute i garasjen nå og fikk ordna det. Skal ikke gjenta seg :lol
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 19:38
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:19 To av skruhjernene henger litt skjevt dypen. Må du ta deg sammen.
Var ute i garasjen nå og fikk ordna det. Skal ikke gjenta seg :lol
Jeg har på en måte orden i kaoset jeg også, men for utenforstående ser det nok ut som et bomba h***hus :lol

Hovedgrunnen til kaoset hos meg er dog fordi jeg har alt for mye stæsh. Har ikke noe sted å legge alt. Sliter litt med organiseringen...
4D3126C0-33EF-4E3D-BEC6-F1617006D4F8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 30 mar 2023, 19:09 Ryddig og meget elegant verksted og jobbing du driver med, Dypen, du for en log her jeg håper du tar vare på,, altså at det blir lagret slik at du ikke mister det.
Morsomt og interessant å følge med deg :thumleft
Takker :thumleft Apropos lagring det har jeg ikke tenkt på, skal se hvordan det kan løses … Har overlatt alt ansvar til @AJ :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

Det er nok desverre helt opp til AJ hvor lenge man har tilgang til innhold her i forumet. Skal man sikre seg en logg som varer evig som også skal deles med andre så er eget domen med webhotell og backup løsning veien å gå.

Men forum som dette funker nok bra nok for dem fleste vil jeg tro. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ikke kaos hos deg @Bjerknez Det blir litt når det jobbes :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 19:52 Ikke kaos hos deg @Bjerknez Det blir litt når det jobbes :thumleft
Men det var litt ryddigere rett etter at kjellerbenken var bygget og gikk amok på AliExpress :lol
B828DDAD-DBE6-4023-861C-D75C170D1CC9.jpeg
Derimot kan jeg trolig skryte av gatas mest solide kjellerbenk. Bordet er laget av doble 2x4 og bordplaten består av 2x2 som er limt OG skrudd sammen samt planslipet og satt inn med gulvmaling. Hadde du parkert en bil på den benken hadde den ikke knirket en gang. :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ser bra ut :) Dette var jo når du var ferdig med verkstedet, det så veldig bra ut :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 20:03 Ser bra ut :) Dette var jo når du var ferdig med verkstedet, det så veldig bra ut :thumleft
Ja, hadde EGENTLIG planer om et lite verksted for bygging av ting og tang innen treverk i starten, men etter hvert fikk jeg øynene opp for elektronikk og derfor har furtebua mi blitt litt begge deler, selv om jeg ikke driver med trearbeide lenger så kommer jeg trolig til å rydde bort den biten for å gjøre plass til elektronikk verktøy.

men foreløpig har jeg verktøy for begge deler fremme. Jeg har også kjøpt meg planhøvel, søyledrill, kapp/gjærsag, bordsag og mye annet. Desverre ser det ut til at jeg trolig aldri får brukt dette, sett bort fra en og annen oppussing i fremtiden.

Hvis noen er ute etter en Blåbosh bordsag, veldig lite brukt, en Cotech planhøvel så er det bare å skrike ut. :twothumbs:

Synes det er gøy og følge med på andre prosjekter. Det være seg om det er motoroverhalling eller andre ting. Så jeg ser frem til fortsettelsen her :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det var hyggelig @Bjerknez :)

Klarte ikke å dy meg, topplokkmutrene var ikke så pene og da ble de som vises bytta mot nye!
EC988BCF-DA14-4BFF-8F91-150C8C934878.jpeg
Legger ved bilder av register timing på Z1A’n, tenningsmerket på veiva har to merker T og F merket med 1 og 4 for samme sylindre. T for Top Dead Center og F for FIRE.

Veivaksel på merket T da er sylinder nummer 1 på topp tenning og sylinder 4 veksle, da skal merket på eksos kamaksel flukte med anlegg for toppdeksel og peke forover. Etter merke (teller ikke pinnen som er på merke) teller du 28 pinner til det flukter med pila og 28 merke på innsug kamaksel. Da skal knastene på begge kammene flukte med anleggsflate for toppdeksel. Se bilder:


E1C41432-A3F2-4F66-A35C-402879F91F23.jpeg
A2DC81DF-ABA3-4842-AF47-9B4C136C1C44.jpeg
77183D50-DAC0-4058-B915-9FB0B8E0AF54.jpeg
3EA18C12-545E-4CE4-891D-12295A4CA2E5.jpeg
Etter litt handel og opprydding sitter jeg igjen med speedometer KPH som er identisk og turteller som begge kan restaureres med nye tallskiver, på turteller endres rødmerket til 9000 RPM og med varsellys for STOP LAMP isteden for HEAD LAMP som kommer fra nyere modell.
F01D2D30-DCC3-4E36-8815-17CCA9C4465E.jpeg
4CA71560-0ACD-4C6C-9096-D81BED590994.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 31 mar 2023, 17:42, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 31 mar 2023, 15:54 Klarte ikke å dy meg, topplokkmutrene var ikke så pene og da ble de som vises bytta mot nye!
Ser helt nydelig ut :yeyeye ! Hele pakka!
Selv de nye tooplokkmutterne som har et litt mer moderne utseende med kon-formet (er det noe som heter det, tro... :-k ) skivekant ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det kommer seg :)

Fra 1972 og oppover har Z1 900 hatt lukka topplokk muterer med kobberskiver på de to ytterste på hver side og stålskiver på alle de andre, kuppelmuterer er vel det norske ordet … «CYLINDER HEAD DOME NUT» står i delekatalog.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Batteri fra 19. juli 2017 i en sykkel som ikke har vært brukt mye … Toppladet batteriet før jeg satte det inn igjen etter å ha montert blokk og topp, startet 4 - 5 ganger hvorpå motor har gått til den har fått litt varme pluss litt av på med tenning for sjekk lys. Hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt … men det ser jo ut som det holder seg bra :)
B1B508A8-2437-43B4-947A-482CF9A528A5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 31 mar 2023, 21:41 Batteri fra 19. juli 2017 i en sykkel som ikke har vært brukt mye … Toppladet batteriet før jeg satte det inn igjen etter å ha montert blokk og topp, startet 4 - 5 ganger hvorpå motor har gått til den har fått litt varme pluss litt av på med tenning for sjekk lys. Hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt … men det ser jo ut som det holder seg bra :)

B1B508A8-2437-43B4-947A-482CF9A528A5.jpeg
Nja.. hvis det der er ubelastet hvilespenning så nærmer du deg veldig når du bør lade.
Under 12,4v bør det ikke gå, kommer du ned på 12,2 eller lavere regnes det som utladet.

Lader du det opp og lar det stå ett døgn eller noe sånt etter å ha koblet fra laderen bør du måle 12,7v eller mer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Da blir det lading og ser hva jeg måler :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 31 mar 2023, 21:41 Batteri fra 19. juli 2017 i en sykkel som ikke har vært brukt mye … Toppladet batteriet før jeg satte det inn igjen etter å ha montert blokk og topp, startet 4 - 5 ganger hvorpå motor har gått til den har fått litt varme pluss litt av på med tenning for sjekk lys. Hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt … men det ser jo ut som det holder seg bra
B1B508A8-2437-43B4-947A-482CF9A528A5.jpeg
Ser du ikke bruker Fluke. Da kan du desverre ikke stole på den målingen du har gjort :knegg
Jeg sa det før FredrikE24 :knegg

Mitt batteri har stått i 6 mnd. I uisolert kald garasje og sist jeg målte det flr jeg jeg startet den målte jeg tett opptil 13V faktisk. Jeg har ikke startet den eller ladet batteriet før jeg målte.

Når jeg startet sykkelen for noen uker siden for første gang dro den i gang jten problemer. Startet kjapt.

BMW S1000R'en(e) jeg hadde MÅTTE ha lading i løpet av vinteren og når jeg startet sykkelen så hørtes den ut som et treskeverk. Tror sjelden jeg har hørt en mer ubehagelig lyd av en motor. Hørtes nesten it som en gressklipper eller snøfreser. Det tok ett par minutter flr de ulydene forsvant.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har ladet batteriene på begge veteranene så får vi se hva slags måling jeg får i morgen.

Sopt og brukt støvsugern på gulvet, ryddet, mont fire fester for små vinkelslipere / slipere på sveisevogna +++ i garasjen.

Lang lunsj ute på terassen med kaffe i strålende sol :)
3DE47A00-D3CD-4FCC-B2C3-B996FC96A645.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 apr 2023, 17:41 Har ladet batteriene på begge veteranene så får vi se hva slags måling jeg får i morgen.

Sopt og brukt støvsugern på gulvet, ryddet, mont fire fester for små vinkelslipere / slipere på sveisevogna +++ i garasjen.

Lang lunsj ute på terassen med kaffe i strålende sol :)
Nyter det gode livet i dype velbehagelige åndedrag der altså :crazy: !
Veldig bra :D !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har målt batteriet til Z1A’n som er fra 2017 til 12,60V og batteriet til KZ’n som var væskefylt og nytt sommer 2022 til 12,69V …

Shinet en gammel (sliter) vinkelsliper fra -80 tallet idag Metabo EW 7 125S, det som overasker mest er at ledningen er 5 meter lang … ellers funker den fortsatt fint :) Må se om jeg får kjøpt «håntak» til den som er veldig lenge siden den har vært utstyrt med :)

Apropos vinkelslipere og tilbehør så dukket det opp en god artikkel om hvilke slipeskiver, skjæreskiver, pusseskiver og stålbørste etc du bør velge til motorsykkel arbeider :thumleft
https://www.bikeexif.com/how-to-choose-an-angle-grinder

Mest tid på verandaen i dag :)
6BE1A7DA-A3C2-4027-8EE6-D85BE3BC69EC.jpeg

AEC37E77-51DB-40F4-B999-92973770DC2E.jpeg

DC2FE07C-2381-4F35-89A5-8D55C1CC030D.jpeg
42428266-2769-41C0-AE85-B30E6A67C451.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

12.7V er vel helt innafor det vil jeg tro. Det sier selvsagt ikke noe om tilstanden til batteriet, men hvilespenningen isolert sett ser bra ut.

Prøv og starte sykkelen med multimeter tilkoblet. Er multimeteret raskt nok klarer det å vise hvor mye spenningen synker når batteriet lastes. Jeg er usikker på hva grenseverdien er med tanke på hvor lav spenningen bør gå under last vedrørende start, men det vet helt sikkert andre her inne :)

I slike tillfeller er faktisk et analogt multimeter og foretrekke. Eller evt. et oscilloscop. :)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

dypen skrev: 02 apr 2023, 18:34 Har målt batteriet til Z1A’n som er fra 2017 til 12,60V og batteriet til KZ’n som var væskefylt og nytt sommer 2022 til 12,69V …

Shinet en gammel (sliter) vinkelsliper fra -80 tallet idag Metabo EW 7 125S, det som overasker mest er at ledningen er 5 meter lang … ellers funker den fortsatt fint :) Må se om jeg får kjøpt «håntak» til den som er veldig lenge siden den har vært utstyrt med :)

Apropos vinkelslipere og tilbehør så dukket det opp en god artikkel om hvilke slipeskiver, skjæreskiver, pusseskiver og stålbørste etc du bør velge til motorsykkel arbeider :thumleft
https://www.bikeexif.com/how-to-choose-an-angle-grinder

Mest tid på verandaen i dag :)

6BE1A7DA-A3C2-4027-8EE6-D85BE3BC69EC.jpeg



AEC37E77-51DB-40F4-B999-92973770DC2E.jpeg

DC2FE07C-2381-4F35-89A5-8D55C1CC030D.jpeg


42428266-2769-41C0-AE85-B30E6A67C451.jpeg
Da jeg jobbet i Tess for 20 år siden, leverte vi flere Metabo vinkelsliper til en mekanisk bedrift.
De sa det var eneste vinkelsliperen som holdt hardkjøret med flere timers drift hver dag.
Var vanlig å bytte børster hver 3. måned.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 05 apr 2023, 21:23
dypen skrev: 02 apr 2023, 18:34
Shinet en gammel (sliter) vinkelsliper fra -80 tallet idag Metabo EW 7 125S, det som overasker mest er at ledningen er 5 meter lang … ellers funker den fortsatt fint :) Må se om jeg får kjøpt «håntak» til den som er veldig lenge siden den har vært utstyrt med :)

Apropos vinkelslipere og tilbehør så dukket det opp en god artikkel om hvilke slipeskiver, skjæreskiver, pusseskiver og stålbørste etc du bør velge til motorsykkel arbeider :thumleft
https://www.bikeexif.com/how-to-choose-an-angle-grinder
Da jeg jobbet i Tess for 20 år siden, leverte vi flere Metabo vinkelsliper til en mekanisk bedrift.
De sa det var eneste vinkelsliperen som holdt hardkjøret med flere timers drift hver dag.
Var vanlig å bytte børster hver 3. måned.
Det var god reklame for Metabo :thumleft Har jobbet på mekanisk verksted og kan bekrefte det ble brukt veldig mye vinkelsliper på enkelte deler i produksjon.

Kan ikke huske alder på min Metabo vinkelsliper men den har vært i bruk på verksted, har brukt den i forbindelse med oppussing av leilighet hvor jeg blant annet skjærte større døråpninger i betong og nå har den vært her i garasjen siden 2015 men like god :) Ønsker å ha en 125mm vinkelsliper til hvert verktøy, stålbørste, fiberskive, skjæreskive osv
E95A323E-DCA0-423B-9939-112D65F47DAD.jpeg
88BDE63B-3E3A-4D6B-9FA8-AEF4AC322AD7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av HeHy »

Kan skrive under på at metabos vinkelslipere fortsatt er bra, men det er 2 forskjellige serier. Billigserien er laget i Kina og er av lav kvalitet. Dyre proffserien fra 1250W? og oppover (125mm/5") opp til 1700W er av god kvalitet.
På jobb har vi brukt Metabo i mange år i industrien og de har holdt gjennom mye misbruk. Der bruker vi mye 1700W versjonen med quickstop på under 2 sekunder pga sikkerhet. Eneste jeg sliter ut på de er mutteren som er tool less for å bytte skiver.
For sveiserne våre som bruker mye 7" så sliter de hardere på maskinene og må bytte ut litt oftere.
Har selv 3 stykker Metabo maskiner hjemme, 1 på 1500W og 2 på 1350W for å slippe å bytte skive så ofte.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Styrelås på plass da det ikke har vært der på en stund …
E06DAE9B-1443-4235-A1EA-6CDE8B53AE40.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Bytter fra lavt til høyt styre som var levert på alle Europa modeller, alt går om hverandre utenom to gassvire som er kjøpt. Mulig det har vært høyt styre på sykkel’n tidligre.

Montert dren slanger på alle fire gasserne, to nye lufteslanger på gasserne med nye slangefester og klemmer.

Demontert, renset, lakkert og overhalt brems foran som bilder viser.

Demontert eksos igjen, demontert klokker, tenningslås med brakett, hovedlykt og deler av el anlegget.

Er i ferd med å plukke ned fronten for å se over alt inklusiv gaffelbeina. Har kjøpt nye Bridgestone dekk som går på under montering.

I og med eksosen er demontert er saksejekken på plass så kan bakparten demonteres uavhengig av front for ny el kit til bakenden, nytt kjede med drev går på, må se over felgene om det er nødvendig å gjøre noe utenom polering før nye dekk blir montert.
60B005A6-F3FF-4730-B76D-7BDDE87EE3B9.jpeg
D24428BC-0C4B-440F-9203-D7BC506F8DC1.jpeg
310D76AF-8F06-4ED6-A491-B3612804890A.jpeg
95F80B36-FF62-4A22-8041-89EAFAE1E226.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Toalmar »

Svært imponerende arbeid du legger ned Dypen :)

Moro og følge tråden din :twothumbs:

Svar