Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Sted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Respekt at du har tålmodighet og evne til å holde på med dette.
Forøvrig er det ikke rart at vanlige folk tror verkstedet svindler dem når pinjongen har en lekk og styredysen må skiftes. Høres for meg ut som rent babbel
Forøvrig er det ikke rart at vanlige folk tror verkstedet svindler dem når pinjongen har en lekk og styredysen må skiftes. Høres for meg ut som rent babbel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Tålmodighet er ikke et problem med tanke på snømengdene og temperaturen ute for tiden. Jawaen fikser forøvrig mye av savnet når det gjelder å kjøre. Det er en godfølelse å kjøre motorsykkel.
Jeg mener at dette kan alle klare, men man må bare tørre å gjøre det. Alt kan læres og basic-vedlikehold lærer man seg fort. Riktig verktøy og ikke minst tid til å gjennomføre er helt sentralt. Tid er for for mange et problem, ikke for meg enda, så det må jeg bare nyte det til det fulle. For meg er det å ha motorsykkel ikke så fryktelig sesongavhengig. En ny type sesong begynner når den andre slutter(på høsten). Gjennom sommeren har man etterhvert laget seg en liten plan for vinterens vedlikeholdspunkter. Fokuset er å ha en driftsikker sykkel en kan stole på og kan yte maksimalt når som helst :)
Jeg mener at dette kan alle klare, men man må bare tørre å gjøre det. Alt kan læres og basic-vedlikehold lærer man seg fort. Riktig verktøy og ikke minst tid til å gjennomføre er helt sentralt. Tid er for for mange et problem, ikke for meg enda, så det må jeg bare nyte det til det fulle. For meg er det å ha motorsykkel ikke så fryktelig sesongavhengig. En ny type sesong begynner når den andre slutter(på høsten). Gjennom sommeren har man etterhvert laget seg en liten plan for vinterens vedlikeholdspunkter. Fokuset er å ha en driftsikker sykkel en kan stole på og kan yte maksimalt når som helst :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Tok en Søndagsøkt i garasjen igår.
Grunnet lekk veivhusventilasjonsslange så var det møkk overalt. Første pri. Var å vaske i diesel. Gammel slange og møkk kun fra spjelda.. Vasket og funnet ren nok etter min standard.
På med ny slange. Så ble ting satt sammen på motoren, o-ringene på dysene var slappe så ble fornyet. Så kom luftfilterboksen på og diverse!
Tar en opprydning i verkstedet nå og gyver løs på kardangen!
Grunnet lekk veivhusventilasjonsslange så var det møkk overalt. Første pri. Var å vaske i diesel. Gammel slange og møkk kun fra spjelda.. Vasket og funnet ren nok etter min standard.
På med ny slange. Så ble ting satt sammen på motoren, o-ringene på dysene var slappe så ble fornyet. Så kom luftfilterboksen på og diverse!
Tar en opprydning i verkstedet nå og gyver løs på kardangen!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Kardang åpnet, lageret trukket av med ters, krondrevet lagt i frysern. Litt vask av deler på gang.
I morgen skal nytt lager varmes opp til rundt 80 grader og krondrevet skal ut av frysern. Så skal nytt lager forenes med et iskaldt krondrev forhåpentligvis uten bruk av makt!
I morgen skal nytt lager varmes opp til rundt 80 grader og krondrevet skal ut av frysern. Så skal nytt lager forenes med et iskaldt krondrev forhåpentligvis uten bruk av makt!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Fast Forward. Sykkelen er endelig ferdig. Kardangen ble super og fikk gjort alt jeg hadde planlagt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Godt jobbaFredrikE24 skrev: ↑10 mar 2018, 19:59 Fast Forward. Sykkelen er endelig ferdig. Kardangen ble super og fikk gjort alt jeg hadde planlagt
2DE30F7A-7704-410D-B951-6D2DD540ADF3.jpeg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineEsveen
- Innlegg: 514
- Registrert: 26 des 2016, 19:21
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Godt jobba Fredrik! Inspirerende :)
Hadde du noen ventilbøtter liggende? Driver å får kabalen til å gå opp her, har 8 trange ventiler. Trenger flere rundt 2.70-2.75.
Hadde du noen ventilbøtter liggende? Driver å får kabalen til å gå opp her, har 8 trange ventiler. Trenger flere rundt 2.70-2.75.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg har vært dårlig på å ta bilder, men sånn er det noen ganger. Min oppfatning er uansett at BMW K1200RS er en fin sykkel å skru på. Det finnes overraskende mye info om vedlikehold av disse på nett, men det er selvsagt mange amerikanere som eier denne sykkelen på godt og vondt. De har åpenbart en spesiell måte å slite ut disse på tror jeg, og ikke minst er de opptatt av hvordan en gjør ting.
Paralever lagrene var ikke veldig slitte hos meg. Kunne se antydning til at nålene har laget små merker i skålene, men ikke mulig å kjenne noe slitasje. I USA er jo disse lagrene et kjempeproblem og det finnes folk som lager erstatning for de originale BMW-lagrene i bronse med smørenippel.. Servobremser som kvelder hele tida, bremsevæske som blir møkkete med en eneste gang, kardanger som slites ut etter alt fra 25 til 50 000km, slakke i universalledd på mellomaksel osv osv osv.
Et eksempel fra amerika..
Kardangen min var strøken inni, ikke et fnugg av noe som kunne minne om feilslitasje. Etter å ha hørt med BMW-Smeden på Sunnmøre fikk jeg bekreftet at det bare var å skifte ut det store lageret og jeg ville bli kvitt slakken. Drit i shimsing
Så da var det bare å hive ut kardangen, en møysommelig og vanskelig prosess i følge amerikanerne, men det er nå bare tre bolter å løsne..
Så deler man kardangen, drar av gammelt lager, inn i frysern og på med nytt.
Sjekk lagrene på paraleveren, jeg skiftet de, men hadde strengt tatt ikke behov for det. Lager fjernet og klar for å sette inn nye.
Nytt lager satt inn og lokket varmet opp litt så lageret smetter inn i det ganske enkelt.
Så skrur man det til kardanghuset. Så er det på med ny simring. Har noen bøtter liggende ja, tror det er fire stykk hvor tre av dem er 2.75 tror jeg
Jeg kan sjekke, så kan jeg ev. sende oppover noen. Vi kan jo se hva jeg trenger neste år om du evt. sitter med noen bøtter jeg plutselig trenger En slags bytteordning
Paralever lagrene var ikke veldig slitte hos meg. Kunne se antydning til at nålene har laget små merker i skålene, men ikke mulig å kjenne noe slitasje. I USA er jo disse lagrene et kjempeproblem og det finnes folk som lager erstatning for de originale BMW-lagrene i bronse med smørenippel.. Servobremser som kvelder hele tida, bremsevæske som blir møkkete med en eneste gang, kardanger som slites ut etter alt fra 25 til 50 000km, slakke i universalledd på mellomaksel osv osv osv.
Et eksempel fra amerika..
Kardangen min var strøken inni, ikke et fnugg av noe som kunne minne om feilslitasje. Etter å ha hørt med BMW-Smeden på Sunnmøre fikk jeg bekreftet at det bare var å skifte ut det store lageret og jeg ville bli kvitt slakken. Drit i shimsing
Så da var det bare å hive ut kardangen, en møysommelig og vanskelig prosess i følge amerikanerne, men det er nå bare tre bolter å løsne..
Så deler man kardangen, drar av gammelt lager, inn i frysern og på med nytt.
Sjekk lagrene på paraleveren, jeg skiftet de, men hadde strengt tatt ikke behov for det. Lager fjernet og klar for å sette inn nye.
Nytt lager satt inn og lokket varmet opp litt så lageret smetter inn i det ganske enkelt.
Så skrur man det til kardanghuset. Så er det på med ny simring. Har noen bøtter liggende ja, tror det er fire stykk hvor tre av dem er 2.75 tror jeg
Jeg kan sjekke, så kan jeg ev. sende oppover noen. Vi kan jo se hva jeg trenger neste år om du evt. sitter med noen bøtter jeg plutselig trenger En slags bytteordning
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineEsveen
- Innlegg: 514
- Registrert: 26 des 2016, 19:21
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Genialt! Får flere rundt 2.85 som kan brukes senere. Sender PM med adresse/tlf.
Legger ut skjema for ventiljusteringen i tråden min senere i kveld.
Fin jobb med kardangen, kommer sikkert dit en dag selv. :)
Legger ut skjema for ventiljusteringen i tråden min senere i kveld.
Fin jobb med kardangen, kommer sikkert dit en dag selv. :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Litt mer BMW-kardangmoro
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Lærdommen må vel være at man bør skifte olje minst en gang i året og ta en visuell inspeksjon og rykke litt sideveis i bakdekket innimellom.
Jeg kjente slakken i kardangen i Mai i fjor og det ble ikke verre i det heletatt utover sesongen heldigvis :)
Jeg kjente slakken i kardangen i Mai i fjor og det ble ikke verre i det heletatt utover sesongen heldigvis :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Drit i shimsing ?
Regner med at du la tilbake eventuelle shims som var der fra før.
Vet nå ikke om alle amerikanere er så opptatt av hvordan man gjør ting, veldig mange av de jeg har sett på Youtube snakker mer om seg selv enn det de holder på med.
Og veldig mye direkte feilinformasjon å finne på Youtube, så det gjelder å være kritisk.
Regner med at du la tilbake eventuelle shims som var der fra før.
Vet nå ikke om alle amerikanere er så opptatt av hvordan man gjør ting, veldig mange av de jeg har sett på Youtube snakker mer om seg selv enn det de holder på med.
Og veldig mye direkte feilinformasjon å finne på Youtube, så det gjelder å være kritisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Når det gjelder BMW-kardanger er det kun ekspertisen som kan gjøre en overhaling i de flestes øyne virker det som. Så menes det også mye om at BMW ikke shimset kardangene skikkelig fra fabrikk.
Shims som satt i fra før er satt inn igjen, så det er greit, men det er egentlig feil måte å gjøre det i følge mange. Jeg mener, og BMW-smeden mener at det store lageret jeg skiftet er så likt som det får blitt det gamle, og at det ikke finnes noen særlig god grunn til å shimse opp annerledes. I tillegg har kardangen gått såpass, at dersom det hadde vært feilshimset tidligere så hadde kardangen havarert mye tidligere og sett litt annerledes ut innvendig.. Derfor er jeg ganske sikker på at denne reparasjonen vil holde over tid :)
Denne kardangen kunne sikkert gått flere sesonger uten at det hadde gjort noe, men det skal ikke være slakk, også er det jo noe drit å få havari på tur når man har hatt hele vintern på seg å utbedre det :)
Shims som satt i fra før er satt inn igjen, så det er greit, men det er egentlig feil måte å gjøre det i følge mange. Jeg mener, og BMW-smeden mener at det store lageret jeg skiftet er så likt som det får blitt det gamle, og at det ikke finnes noen særlig god grunn til å shimse opp annerledes. I tillegg har kardangen gått såpass, at dersom det hadde vært feilshimset tidligere så hadde kardangen havarert mye tidligere og sett litt annerledes ut innvendig.. Derfor er jeg ganske sikker på at denne reparasjonen vil holde over tid :)
Denne kardangen kunne sikkert gått flere sesonger uten at det hadde gjort noe, men det skal ikke være slakk, også er det jo noe drit å få havari på tur når man har hatt hele vintern på seg å utbedre det :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det har den siste tiden vært litt vårlig værstemning.. Etter å ha kjørt Jawa hele vintern med saltsmak, mørke og kulde så gir det skikkelig godfølelsen å endelig kjenne litt på våren selv om det stadig er litt kaldt i været :)
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Etter å ha varmkjørt K1200RSen et par ganger etter bytte av veivhusventilasjonsslange er jeg meget fornøyd med tomgang og gassrespons.
BMW er litt spesiell når det kommer til akkurat dette, både deres bilmotorer og motorsykkelmotorer(gjelder kanskje mest de gamle K-ene) ønsker seg lukket bunndel. Å feks. åpne oljepåfyllingskorken/lokket på en bilmotor eller min motorsykkel for den saks skyld får den til å fuske og responedere svært dårlig på gasspådrag. Samme gjelder peilepinnen på bilmotorene, en slapp O-ring og man kan få problemer :)
Jeg har hatt litt problemer med ujevn tomgang og litt treig respons når man vrir litt raskt på gassen. Når man slipper gassen og lar den stabilisere seg på tomgang så går den gjerne litt under tomgang før den rister ørlite på seg og kompeserer og stabiliserer seg på 1000rpm.
Dette har blitt drastisk forbedret nå :) Vi får se hvordan det blir etterhvert :)
BMW er litt spesiell når det kommer til akkurat dette, både deres bilmotorer og motorsykkelmotorer(gjelder kanskje mest de gamle K-ene) ønsker seg lukket bunndel. Å feks. åpne oljepåfyllingskorken/lokket på en bilmotor eller min motorsykkel for den saks skyld får den til å fuske og responedere svært dårlig på gasspådrag. Samme gjelder peilepinnen på bilmotorene, en slapp O-ring og man kan få problemer :)
Jeg har hatt litt problemer med ujevn tomgang og litt treig respons når man vrir litt raskt på gassen. Når man slipper gassen og lar den stabilisere seg på tomgang så går den gjerne litt under tomgang før den rister ørlite på seg og kompeserer og stabiliserer seg på 1000rpm.
Dette har blitt drastisk forbedret nå :) Vi får se hvordan det blir etterhvert :)