AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 19 apr 2023, 19:40 -74’n er ikke klar enda, -76’n var klar inntill jeg demonterte bunnpanne på -74’n så den må av på -76’n også før det blir mye kjøring. I tillegg er det litt å gjøre med hus og hage, er i gang med utvendig vask av tak og hus … ferdig med garasje og uthus, bare huset igjen og der er taket og vindskier noe dritt. Mulig jeg må ha lift.

Uansett i morgen blir det tur på KTM’n :D
Ok, dette er jeg ting man skjønner, må vite :) . Man er jo huseier selv også ;) .

Satser på at klassikerKawasakiene er superklare for noen fine turer senere i sommer, da :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Legg inn av AJ »

utc skrev: 19 apr 2023, 10:19
AJ skrev: 18 apr 2023, 20:02 V7'ern har også en utrolig smidig girkasse. Fra fjerde gir er det helt uproblematisk å "quickshifte" opp til sjette og ned igjen. Merker knapt at man girer opp og ned på disse girene uten kløtching. Altså ingen ulyder og ingen nykking i drivlinja.
Dette virker lovende. Triumph har som din en særdeles silkemyk QS, der har BMW noe å strekke seg etter. Lykke til med ny-ervervelsen :prf
kaLARSnikov skrev: 19 apr 2023, 10:25
AJ skrev: 18 apr 2023, 20:02 Jeg kjenner meg heller ikke igjen blant de som påstår det er problematisk å finne fri - N - på denne sykkelen. Funker helt fint for meg.
Dette har jeg sett og hørt folk klage på når det gjelder ganske mange forskjellige sykler og jeg mistenker at det i mange tilfeller har med både erfaring og personlig gefühlen å gjøre.

Gratulerer med en flotters sykkel forresten :) Liker retro-stilen på moderne sykler og noe slik er i min mening den perfekte sykkel nr. 2 om man har en god ADV-sykkel fra før.
Takker, @utc og @kaLARSnikov :vs !

Også må jeg bare få påpeke at V7'ern ikke har quickshifter, slik det kanskje kan oppfattes som i det utc skrev.
På denne sykkelen er det ikkeno' av slike nymotens greier. Her er det "bilmotorkløtsj" og vaieroverføring.
Men vi som har levd en stund vet at man kan gire kløtsjløst bare man gjør det riktig og på motoren og girkassen premisser, for å si det slik.
Derfor skrev jeg også quickshifte med anførselstegn... ;).

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med Special'en så langt :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Legg inn av AJ »

Da er man på femte dagen som Moto Guzzi V7 850 Special eier.
Og hva tenker man etter disse dagene i snaue 500 km. så langt?
Svaret er enkelt; jeg er storfornøyd!
Sykkelen livner til mer og mer for hver tur og den jevne motorpulsen fra V2'ern er nærmest å anse som avhengighetsskapende :) .

Kløtch og girkasse kjennes langt mer smidig ut allerede etter disse få dagene. Bremsene har bedre bitt. Legger her til at jeg kjørte inn disse omtrent etter den måten jeg så på en video med en ganske så kjent MC-kar og som jeg laget en tråd om, nemlig denne viewtopic.php?p=424367#p424367.
Skader ikke å følge gode råd og som tar deg mindre enn en halvtime å gjøre.
Og OBS OBS! Ingen ny diskusjon om dette i denne bloghen :[-X !!
Det kan de som fortsatt er interessert i temaet og har meninger, synspunkter og erfaringen gjøre i den jeg nevnte. Altså denne: viewtopic.php?p=424367#p424367 .

Videre kjører jeg inn Guzzi'en på min måte, noe jeg har gjort med alle syklene mine fra og med Stelvio'en i 2012 og som har blitt debattert i denne tråden - viewtopic.php?p=37633#p37633 .

Og igjen OBS OBS!! - ingen fortsettelse av innkjøringsdebatten her i denne bloggen. Bruk den jeg har vist til om temaet fortsatt er interessant. Kanskje for nye medlemmer her inne?

Kjørestillingen på V7'ern var noe uvant i starten. Nå begynner den å kjennes riktig og behagelig ut.

Sykkelen er, som alle kan se, helt uten noen form for vindskjerm. Samme med KTM 390'en. To skjermløse sykler på rad og begge kjennes ganske så like ut med vindstøy og vindpress. Vindstøyen får man ikke gjort noe med annet enn å plugge ørene. Og med plugger er støyen mindre plagsom enn på mange sykler med vindskjerm. Gjelder også 1290'en.

Ulempen med sykkel uten vindsskjerm er selvfølgelig fartsvinden i hastigheter over 100-110 km.
Men det er jo ikke høyhastigheter V7'ern er bygd for siden denne sykkdelen slett ikke er noen racer, mden samtidig langt fra noen sinke i trafikken.
Motoren responderer kjapt og jevnt og har et bra drag. IKke minst på sjettegiret. Så jeg skjønner fortsatt ikke de som "klager" på dette pg mener man må gire ned for å kunne foreta forbikjøringer.
For egen del har jeg sjelden eller aldri behov for kjappe forbikjøringer, jeg liker heller de "late" og litt lange forbikjøringene på godt oversiktlige strekninger. Avstressende forbikjøringer, altså ;) .

Og som man ser av bildene passer salveska til SW-Motech bra på V7'ern og ble satt på i dag i anledning et besøk på en av vinbutikkene på Romerike i dag, som så langt har vært den lengste enkeltturen med Guzzi'en så langt etter fem dagers eierskap.

Og Guzzi'en og jeg er i ferd med å knytte gode bånd, kjennes det ut som. Magefølelsen er god og jeg tror dette kan bli et langvarig forhold :love
;) .

Dermed tok jeg også en tur innom en lokal autospaguru med svært gode kundereferanser og fikk tilbud på en coatingjobb.
Og det er jeg helt sikker på blir veldig bra :prf .

Fortsettelse følger... :crazy:
MG210423 1.JPG
MG210423 2.JPG
'
MG210423 3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Legg inn av Bjerknez »

Ser bra ut dette AJ :twothumbs:

Stilig sykkel :thumleft

Husk at coating ikke beskytter mot fysisk berøring i særlig grad. Du har et syltynt lag utenpå den orginale lakken som ikke er like hardt som selve klarlakken. Det beskytter derimot bra i forhold til fjerning av skitt og annet. Det kommer også veldig ann på hvilken coating som legges. Finnes mange typer.

Ikke verdt prisen i mine øyne da en god lakkforsegler påført to ganger i året gjør amme nytten og en flaske koster 300 kroner og varer trolig livet ut.

har selv testet en av markedets beste coatinger på min tank, lagt av en proff detailer. Denne beskyttet ikke noe bedre mot gnissemerker fra tankvesken enn det en vanlig forsegler gjør. Her snakker vi den dyreste coatingen til Gtechnic. Crystal Serum Ultra.

Men uansett er jeg positivt overrasket over at du tok deg bryet med å vedlikeholde sykkelen på den måten. Slikt varmer mitt hjerte :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Legg inn av AJ »

Ny innkjøringsrunde langs Ransdsfjorden. Nærmere meg nå 600 km. Tar resten av innkjøringa i morra, tenker jeg, før vinteren ser ut til å returnere for en kort periode før sykkelen få førstegangsservicen på onsdag.

Flere inntrykk og erfaringer så langt:
Meget komfortabel sal :prf ! Litt skarp knevinkel som gjør at man nok bør ta noen pauser og strekke beina litt for ikke å stivne helt i hoftepartiet. Gjelder ganske sikkert ikke alle, men jeg merker litt denne tendensen.
Men helt greit å forholde seg til og et godkjent kompromiss i forholdet nedleggsvinkel og lav salhøyde,som gjør sykkelen letthåndterlig på flere måter.

Ang. coating så er visst måten autospaguruen (registert firma, så ingen hobbyamatør) bruker ganske avansert. Har aldri fått gjort dette på noe kjøretøy tidligere, men tar meg altså råd til det denne gangen. Og er så klart spent på resultatet når den tid kommer.
Og det viktigste for meg med denne behandlingen er nettopp å gjøre det lettere å vaske av støv, skitt, søle og asfaltflekker uten å "gnikke og gnu" på lakken.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Legg inn av AJ »

En kveldstur til Lygna hvor jeg tok igjen en annen sykkel med to blanke potter.
Nei, ingen Guzzi, men en eldre Honda 1100, tror jeg det var. Eller muligens en Yamaha FJR 1300. Litt vanskelig å si i det jeg i fint driv dro forbi i de siste bakkene opp til Lygnaplatået ;) .
Og det var tydelig at den forbikjørte lurte fælt på hva som svisjet forbi siden føreren etter litt famlende forfjamselse la seg i selen og kjørte nesten helt opp på siden av meg på 70-strekket før avkjøringen til Lygnasæter-kroa.
Antakelig nysgjerrig på hva som hadde passert... :crazy:

Ellers merker jeg nå at motoren går bedre og bedre for hver. Mer gassrespons, antydningen til nølingen ved pådrag, som den del nye sykler har de første milene og opp til flere hundre kjørte kilometer, gir seg til kjenne sjeldnere og sjeldnere til fordel for kjapp respons og jevnt og godt drag.

En annen ting med denne sykkelen er det smale designet, tanken, salen og ja, til og med de to utstikkende sylindrene. Det i tillegg til den nykkfrie gangen i motor og drivverk i gangfarthastighet gjør denne til en godt egnet by - og fildelingssykkel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Ny kjøredag i morgen hvor jeg tar sikte på sånn ca. 300-350 km. slik at jeg får fylt opp innkjøringskilometerkvoten sånn omtrentlig før 1. gangservicen ;) .

Hvor ferden går vet jeg ikke enda. Men ser dere en blåfarget Moto Guzzi V7 med en sort skinndresskledd fører med sort Premier karbon helhjelm er det bare å slå følge og ta kontakt der jeg finner det for godt å ta en kjørepause eller fotostopp :) .

Dette blir antakelig siste tur før 1. gangsservice med en sykkel som helt klart skiller seg ut fra "flokken" for øvrig på flere vis :) .
V7 850 Special er på ingen måte noen lettvekter, kan jeg uten videre føre opp på erfaringslista. Men det til tross for det så er den omtrent like letthåndterlig som KTM 390 Duke. Velbalansert og svært så retningstabil er den også, noe jeg kjenner godt igjen fra Stelvio'en.

Den store runde frontlykta med gammaldagse pærer har den heller ikke til felles med så mange, om noen.
Kardangdrift er den også alene om å ha blant moderneretroklassikerne.
Og det å være rent luftavkjølende uten antydning til oljekjøler er den også alene om å være sammen med med Kawasaki W800.

Jeg må bare innrømme at jeg synes det er artig og ikke minst litt stas å eie en MC som skiller seg såpass ut som det denne sykkelen nettopp gjør. Ikke minst i forhold til de stadig strengere utslippskravene som gjelder.

Og med den erfaringen jeg har langt, som selvfølgelig er altfor kort til å komme med en endelig konklusjon, tyder mye på at dette er en motorsykkel jeg kommer til å ha lenge :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Årets første ferjetur :):
20230422_143545.jpg
20230422_145018.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Bjerknez »

Ferietur?

Har du tatt ut ferie så tidlig? Eller mente du kanskje fergetur?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 22 apr 2023, 17:41 Ferietur?

Har du tatt ut ferie så tidlig? Eller mente du kanskje fergetur?
Har ferie hele året, jeg... :crazy:

Mente selvfølgelig ferge - eller ferjetur. Alt ettersom...
Skrev også dette, men stavekontrollen på nettnbrettet har ofte en lei tendens til å mene noe annet... :roll
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Da har V7'ern lagt på seg 820 km, som jeg tenker er nok til at 1.gangsservicen kan tas.
Ingen vits å tyne innkjøringsolja mer enn nødvendig.

På 1. gangsservicen blir turtallsvarsellampa justert fra ca. 4500 rpm til 6500 rpm. om jeg ikke husker feil.
I løpet av innkjøringsperioden har denne lampa funnet det for godt å våkne til liv et par-tre ganger. Sånn er det bare når man har det så moro som jeg har hatt det i løpet av disse drøye 800 kilometerne :crazy: .

Etter servicen tenker jeg det blir enda et par hakk morsommere \:D/ .

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Bjerknez »

Aha, stemmer det. Du er jo pensjonist du :)

Jeg sikler jo på en lignende sykkel selv som befinner seg i samme gate, men jeg er fortsatt usikker på om jeg ønsker å gå den veien. Jeg får se hva jeg konkluderer med etter sommerturen i år og når vinteren slår inn igjen ;)

Å ja, det går unna på nettbrettet så skriveleifer blir det nok av :thumleft

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Domino »

Du slipper å stroppe sykkelen på den ferga!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 22 apr 2023, 18:49 Jeg sikler jo på en lignende sykkel selv som befinner seg i samme gate, men jeg er fortsatt usikker på om jeg ønsker å gå den veien. Jeg får se hva jeg konkluderer med etter sommerturen i år og når vinteren slår inn igjen ;)
Moderne retrosykler er skikkelig artig! Så ingenting å lure på :) .

Utvalget er heller ikke så verst, nå som også BSA er tilbake på norsk jord.
Og Triumphsyklene er jo skikkelig flotte.
Eneste "feilen" med Triumphklassikerne er at de er væskekjølte ;) .
Samme gjelder nye BSA 650, mens Norton Commando 961 fortsatt er luftkjølt. Riktignok assistert av en oljekjøler. Men det er innafor :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 22 apr 2023, 18:54 Du slipper å stroppe sykkelen på den ferga!
Dette er ferga over Randsfjorden på det smaleste (hvor det strengt tatt burde vært en bro...) og uten strie strømmer. Så her stropper man ikke, nei :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 apr 2023, 18:57
Bjerknez skrev: 22 apr 2023, 18:49 Jeg sikler jo på en lignende sykkel selv som befinner seg i samme gate, men jeg er fortsatt usikker på om jeg ønsker å gå den veien. Jeg får se hva jeg konkluderer med etter sommerturen i år og når vinteren slår inn igjen ;)
Moderne retrosykler er skikkelig artig! Så ingenting å lure på :) .

Utvalget er heller ikke så verst, nå som også BSA er tilbake på norsk jord.
Og Triumphsyklene er jo skikkelig flotte.
Eneste "feilen" med Triumphklassikerne er at de er væskekjølte ;) .
Samme gjelder nye BSA 650, mens Norton Commando 961 fortsatt er luftkjølt. Riktignok assistert av en oljekjøler. Men det er innafor :) .
Ja, jeg har virkelig sansen for Speed Twin 1200. Den krever noen modifikasjoner hvis jeg skal ta den ideen videre og jeg må gå ned på sittekomfort (men samtidig opp med komfort med tanke på rygg) og stabilitet. Rocket er rene toget. Speed twin danset rundt rimtignok på litt slappe dempere, mens rocket ligger fjellstøtt og trygt. :)

Det er også et annet dilemma jeg har og det er at 70% av kjøringen min i løpet av et år foregår i hjemtraktene og småkjøring, og de resterende 30% blir sommerturen. Derimot er sommerturen det absolutte høydepunktet og der tror jeg Rocket vinnner.

Men vi før se. Jeg skjønner vertfall godt hvorfor du liker Guzzien. Alt blir på en måte "enklere" og lettere og man føler seg mer i ett med sykkelen, på en måte. Altså man kjenner følelsen av å være på tur bedre, på godt og vondt. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 22 apr 2023, 19:05 Det er også et annet dilemma jeg har og det er at 70% av kjøringen min i løpet av et år foregår i hjemtraktene og småkjøring, og de resterende 30% blir sommerturen. Derimot er sommerturen det absolutte høydepunktet og der tror jeg Rocket vinnner.
Speed Twin 1200 vil jeg tro er mer letthåndterlig sånn i det daglige med kjøringen i hjemtraktene, som du nevner. Kanskje du også slipper å tenke på litt uheldige parkeringssituasjoner med Rocket, som jeg antar er en god del tyngre og dermed ikke lett å manøvrere i mulig kinkige situasjoner?
Har vært borti de som har parkert en smule forkjært og hatt behov for å få trukket sykkelen ut fra den uheldige parkeringsposisjonen... ;)

Speed Twin 1200 på langtur?
Tja, vet ikke. Men tror neppe den er det kleineste du kan dra på tur med. Bagasjeløsninger finnes og hvis behov for vindbeskyttelse så finnes nok det også.
Og på langturene dine så kjører du vel i all hovedsak på gode veier og da er det vel liten grunn til å betvile denne sykkelens kapasitet og evne til å gi deg gode kjøreopplevelser på slike veier.

Uansett, lykke til med den korte eller lange tiden du tar i tenkeboksen ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Jeg har hørt det nevnt og lest det svart på hvitt også. Nemlig dette, med forbehold om at det ikke er ordrett gjengitt. Men innholdet og meningen kan man ikke ta feil av, myntet da spesielt på motorsykkelfolk, selvfølgelig:

"Det er to ting man ikke kan unngå her i livet og det er skatten (altså betaling av skatt...) og BMW GS".

Langt på vei sant, naturligvis. Begge deler er uunngåelig. Skatten tar sin del hver måned og BMW GS unngår man på ingen måte møte på i MC-sesongen.
Sånn er det bare.

Men! det går helt utmerket å unngå å bli BMW GS eier hvis det er det utsagnet er ment å bety ;) . Noe det selvfølgelig er :knegg .

Hva jeg mener om BMW GS og da spesielt boxermotormodellene, så er ikke det interessant i denne sammenhengen. Det interessante er, greier jeg å unngå å bli en eier av en slik?
Den som lever får se... ;)

Så en annen uttalelse, eller påstand, om du vil:
"Man er ikke blitt en ekte, skikkelig motorsyklist på ordentlig før man har eid en Moto Guzzi" :[-X .
Og selvfølgelig praktisert aktiv Moto Guzzisme, naturligvis. Altså kjørt en god del Moto Guzzikilometere :crazy: .


Så det så!
:knegg

Jada :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 apr 2023, 19:55
Bjerknez skrev: 22 apr 2023, 19:05 Det er også et annet dilemma jeg har og det er at 70% av kjøringen min i løpet av et år foregår i hjemtraktene og småkjøring, og de resterende 30% blir sommerturen. Derimot er sommerturen det absolutte høydepunktet og der tror jeg Rocket vinnner.
Speed Twin 1200 vil jeg tro er mer letthåndterlig sånn i det daglige med kjøringen i hjemtraktene, som du nevner. Kanskje du også slipper å tenke på litt uheldige parkeringssituasjoner med Rocket, som jeg antar er en god del tyngre og dermed ikke lett å manøvrere i mulig kinkige situasjoner?
Har vært borti de som har parkert en smule forkjært og hatt behov for å få trukket sykkelen ut fra den uheldige parkeringsposisjonen... ;)

Speed Twin 1200 på langtur?
Tja, vet ikke. Men tror neppe den er det kleineste du kan dra på tur med. Bagasjeløsninger finnes og hvis behov for vindbeskyttelse så finnes nok det også.
Og på langturene dine så kjører du vel i all hovedsak på gode veier og da er det vel liten grunn til å betvile denne sykkelens kapasitet og evne til å gi deg gode kjøreopplevelser på slike veier.

Uansett, lykke til med den korte eller lange tiden du tar i tenkeboksen ;) .
Vindskjerm blir ikke aktuelt. Vinden tåler jeg helt fint :)

Jada, jeg har hatt noen kleine parkeringsepisoder med Rocket hvor Cutless måtte hjelpe meg med ryggingen. Skjedde stort sett i forbindelse med parkering rundt hytter etc. på ujevnt underlag og våt mark etc.

Bagasjeløsninger finnes helt klart, men jeg er litt pirkete på hvordan sykkelen ser ut med bagasjeløsning også. Men noe slikt ser jo bra ut synes jeg.
DB112908-C4D3-4EEE-8985-DB3DC5AC30A1.jpeg
Problemet blir å finne og ike minst ordne festemuligheter for en salveske eller roller bag, samt en tankveske. Sykkelen er jo ganske liten....

Har jo kjlrt norge rundt med Street Triple også så turboten bekymrer jeg ikke, selv om jeg skjønner at det blir en kompromiss der sammenlignet med Rocket. Men blir uansett ikke noe bytte i år :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24608
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Bjerknez »

GS skal jeg fint klare å unngå. Da legger jeg heller alt på hylla. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Litt mer V7 erfaring etter seks dagers eierskap.

De franskproduserte Dunlop Arrowmax dekkene som sykkelen ble levert med virker lovende. Godt veigrep og retningsstabilitet. Kjennes også trygge ut ved nedlegg i bra fart i svinger.
Har dog ikke fått testet ut disse på vått føre enda.

Demperne:
Vel... ikke de beste på langt nær på de "vedlikeholdsfrie" veiene her jeg bor. Men slik veiene er nå denne våren og det manglende vedlikeholdet gjennom altfor mange år, så hjelper sannsynligvis ikke det ypperste på øverste hylle heller.
På veier med normal veistandard funker demperne helt greit. Også ved kraftige nedbremsinger uten at framdemperne dykker mer enn hva man må forvente. Og retningsstabiliteten er fortsatt på stell ved slike nedbremsinger.

Bensinforbruket:
Løpende under kjøring fra under 0,4 til ca. 0,48, helt innafor på en ny luftkjølt motor på 853 kubikk.

By - og krypkjøring:
Rykkfri gange i gangfartskjøring og ingen hikk-ups når køen beveger seg itt kjappere. Her er V7'ern langt bedre enn 1290'en, faktisk.
Dette gjelder Hønefoss hvor bilistene ikke har "våknet" skikkelig enda og legger seg godt ut til høyre når de ser en MC i speilet slik at vi får god nok plass til å fildele...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Pga. snøværet som kom måtte servicetimen til V7'ern utgå. Ny time 3. mai.
Hvis helgeværet blir bra så betyr dette ytterligere noen innkjøringskilometere. Landet på 820km. før snøfalllet satte en stopper for mer kjøring.
Men nå kan jeg altså strekke meg opp mot 1000 km. og håper selvfølgelig på at det blir tradisjonell MC-utfart 1. mai :prf .

Ellers fikk 1290'en sin andre luftetur så langt i år. Herlig sykkel, som passerte 73K i løpet av turen :crazy: .
Ikke mange milene i dag siden det er langt fra sommerlig enda her i distriktet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo bare å prøve en R1250GS og se hva du synes. Mange er helt tullete glad i dem, andre ikke så begeistret. Jeg tror imidlertid alle kan si det er en veldig bra motorsykkel til det meste.
Jeg har prøvekjørt og om jeg var i markedet for sånn type sykkel, så hadde det blitt en sånn sansynligvis, men jeg synes min egen sykkel er mye artigere å kjøre, og firesylindret er mye smoothere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Endelig en luftetur med V7'ern igjen.
Men bare et par mil. Kjølig og mye vind, men uten at Guzzi'en syntes å la seg affisere av det, faktisk. Positivt overrasket over det, må jeg si.

Snart blir det vel vår på årntli og flere turer. Og med denne sykkelen tror jeg dette kanskje kan bli min artigste MC-sesong noensinne - med ekte italiensk kjøreglede som bonus på hver tur :crazy: !
v72904213.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Det ble, som skrever i en annen tråd, en lengre tur i går med V7'ern, tross ikke akkurat sommerlige temperaturer. Ingen tur i dag på det som tradisjonelt jo er den store utfartsdagen til MC-folket her i landet.

Guzzi'en kvikner til mer og mer og har nå lagt på seg ytterligere noen mil og er bare noen få km. unna 1000 km.
Iflg. brukermanualen er innkjøringsperioden inntil 1500 km. Så da passer det bra med service 3. mai, som også betyr at varsellampa for turtallet flyttes fra 4500 til 6800 rpm.
Og det kan fort bety ganske mye artigere kjøring :crazy:

Olje -og filterbytte og ventilsjekk med evt. justering og Guzzi'en er skikkelig klar for sesongen :twothumbs: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar