AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ErikW
Innlegg: 879
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av ErikW »

Her er mye bra bags og annet til alle merker

https://www.motea.com/en/catalogsearch/ ... o+guzzi+v7

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 03 mai 2023, 23:00 Her er mye bra bags og annet til alle merker

https://www.motea.com/en/catalogsearch/ ... o+guzzi+v7
Veldig bra link!
Motea har mye bra. Har handlet derfra tidligere.
Men denne gangen er algt på plass når det gjelder V7'ern; tankveske, sidevesker og topp boks fra italienske GIVI :) .
Har foreløpig ikke erstattet den kromma originale salbøylen med den grå/sorte fra GIVI med toppboksplata, Men kommer nok til å gjøre det i løpet av sommeren.
Vurderer jo å kjøre V7'ern på langtur med flere overnattinger og ikke minst forumturen i august på Sølvgarden - viewtopic.php?p=419214#p419214 .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av lazyboy »

Rett før jeg ringer og vekker Guzzi forhandleren så jeg kan kjøpe meg en mystisk og magisk mc😂😂

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 03 mai 2023, 23:26 Rett før jeg ringer og vekker Guzzi forhandleren så jeg kan kjøpe meg en mystisk og magisk mc😂😂
Ja, gjør det :roll .
Da blir nok Guzziforhandleren veldig fornøyd.
Eller kanskje avtale demokjøring først sånn at du ikke risikerer å gjøre et bomkjøp...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

V7'ern er såpass retro at den ikke har bensinmåler.
Det kunne de gjerne ha kostet på seg og hatt på sykkelen... Men det har de altså ikke. Men en varsellampe, som en påminnelse om at det kan være en idé å speide etter en bensinstasjon, er på plass.
I dag begynte denne å lyse og kort tid etterpå startet et telleverk fra 0 km og fortløpende oppover for hver 100 meter.
Altså ingen nedtelling fra estimert resterende kjørelengde på den bensinen man har i tanken når lampen tennes.
Så da må det litt hoderegning til, noe jeg slett ikke er spesielt god på :redface, som å regne ut hvor langt man trygt kan kjøre ut fra snittforbruket og antall liter bensin på tanken.

Dro inn bensinstasjonen rett i nærheten og fylte tanken. 13,1 liter sto det på pumpetelleverket. Jaha, tenkte jeg. I brukermanualen opplyses det om det er 4 liter reserve, noe jeg i min mulige villfarelse trodde sammenfalt med tenning av bensinlampa.
Men 13 liter på en 21 liters tank betyr at det faktisk er igjen 8 liter på tanken når bensinlampa slår seg på. Og med et forbruk på et godt stykke undcer halvlitereren betyr dette en restkjørelengde på mer enn 160 km, om jeg ikke forregner meg helt :scratch ?

Altså kan jeg cruise ganske langt med lysende bensinlampe :P og følge med på telleverket som da ufravikelig noterer seg hver km, og hver hundremeter opp til... ja, opp til 160 km. om man føler trang til å gjøre nettopp det for å se hvor nært eller fjernt man kommer en bensinstasjon :knegg .

Uansett og okkesom; greit å vite at man har såpass god margin når bensinlampa begynner å lyse :prf .

Ellers noterer jeg meg at jeg har gjort et godt kjøp når en ser på hva nyprisen på en V7 Special er nå...:
special165900.PNG
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Kun en svipptur til Nittedal i dag. Og nærmer meg nå den magiske 1500 km.grensa hvor turtallsvarslingen kan økes fra 4500 til 6800 rpm.
Brukermanualen er på litt sånn typisk italiensk vis litt uklar på om innkjøringsperioden er 1000 eller 1500 km.
Siden jeg tok service på 1015 km. og verkstedet ikke justerte turtallsgrensa, så dristet jeg meg til å øke den til 5500 de resterende kilometerne fram til 1500.

Flere V7 eiere har anbefalt motorbrems fra høyre turtall enn 4500 under innkjøringen for å få stempelringene til ¨"løsne" skikkelig, noe som skal gi en livskraftig motor lengst mulig.
Så da kjører vi på med noden småheftige motorbrems manøvre fra 5000 rpm + litt til... :crazy:

Og jada! Jeg trives aldeles utmerket med denne sykkelen. Og om det ikke skjer noe helt spesielt kan det ligge an til at denne beholdes og følger meg til veis ende til den dagen det ikke lenger er tilrådelig for meg å kjøre MC.
Men må det blir mange år til prayer !
0102230 1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Det er fortsatt en stor fornøyelse å cruise rundt på V7'ern :) . Skulle bare mangle... :crazy:
Morsomt er det også. Litt annerledes morsomt enn 390 Duke, som med sin størrelse og vekt gir en annen kjøreopplevelse. Motorene på disse to syklene er jo også ganske ulike. Begge med store porsjoner sjarme og egenartede karaktertrekk, kan jeg nok trygt slå fast.

Nå som jeg stadig mater på med litt og litt mer turtall på V7'ern ved akselerasjoner kjenner også mer og mer hva som bor i denne motoren.
Her skal det helt klart blir masse mer moro etter hvert ;e !

I dag fikk sykkelen litt ekstra pleie i form av forsiktig Chemical Guys polering og Collinite Wax etter at jeg har brukt litt tid på skjemme bort min 19 år gamle Hyundai med en noe grundigere behandling med de samme remediene med bla. en større versjon av poleringhspaden på bildet og bruk av poleringsmaskin.
Fornøyd med resultatet på begge, bil og MC:
polvoks.JPG
mgpol 1.JPG
Ellers er det også lovende at bensinforbruket faktisk er så lavt som 0,41 så langt i innkjøringsperioden. Det vil antakelig betyr at jeg skal kunne greie å kommer under 0,40 på jevnere kjøring enn det jeg så langt har gjort. Det anbefales nemlig av Moto Guzzi å ikke kjøre for langt om gangen, men la sykkelern få noen pauser for å "kjøle seg ned", som det står:
mgfuel.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Da er V7'ern parkert på øverste gårdsplassnivå klar for vask i morgen formiddag før turen går til motordagen på Brandbu :) :
v7120523.JPG
Straks 1600 km. kjørt med denne.
Og stadig like morsomt - og overraskende :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av dypen »

Fin sykkel :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 mai 2023, 21:21 Fin sykkel :thumleft
Joda, er veldig fornøyd med denne.
Passe moderne og skikkelig gammeldags på samme tid :) .

Blir helt klart artig å "vise fram" denne på morgendagens motordag på Brandbu, som den eneste, går jeg ut fra... :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 12 mai 2023, 23:42
dypen skrev: 12 mai 2023, 21:21 Fin sykkel :thumleft
Joda, er veldig fornøyd med denne.
Passe moderne og skikkelig gammeldags på samme tid :) .

Blir helt klart artig å "vise fram" denne på morgendagens motordag på Brandbu, som den eneste, går jeg ut fra... :crazy:
Spontantur etter å ha sett innlegget her til Motordag på Brandbu i dag men da reiste @AJ som jeg møtte rett nedenfor Hadeland Gjestegård. Vi kan snakkes senere :thumleft Men, det var stinn brakke på Brandbu og masse kjørekopper :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 13 mai 2023, 15:14
Spontantur etter å ha sett innlegget her til Motordag på Brandbu i dag men da reiste @AJ som jeg møtte rett nedenfor Hadeland Gjestegård. Vi kan snakkes senere :thumleft Men, det var stinn brakke på Brandbu og masse kjørekopper :)
Det var dumt... :-|
Men vi tar det igjen senere. Blir gjerne med på tur til både Rundkiosken og Vormsund i løpet av sesongen :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Bosted: Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Mompen »

Kan banne på det var A.J jeg observerte i "sentrum" denne dagen :) Tøff sykkel! Stilte med bil nå selv, sykkel passer best på Tyrigrava / Rundkiosken for min del :D
Brombrom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Mompen skrev: 14 mai 2023, 00:43 Kan banne på det var A.J jeg observerte i "sentrum" denne dagen :) Tøff sykkel! Stilte med bil nå selv, sykkel passer best på Tyrigrava / Rundkiosken for min del :D
Var nok ganske sikkert det, ja :) .
Er jo ikke så mange av denne der ute.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

En del av gårsdagen gikk med til vedkløyving. Dette må til siden det garantert blir vinter igjen om noen måneder. Nå er veden til den kommende vinteren allerede ferdig tørket og under tak innendørs.
Men vintrene kommer på løpende bånd så både trefelling og vedkløyvingsferdighetene må holdes vedlike.

Men i dag er det motorsykkel som gjelder :crazy: .
Blir noen turer i nærområdet fra kl. ca. 12 og utover, Jevnaker, langs Randsfjorden, Lygna osv.

Så er du i området og ser en blå Moto Guzzi V7 850 Special så er det bare å følge på og ta en prat der jeg finner det for godt å stoppe for en fotstrekk :vs
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Ja, dette ble en riktig så bra MC-dag for egen del.
Hadde rent glemt at det også var Bendix-treffet i dag. Så der var jeg innom et par ganger og knipset noen bilder som kommer i annen tråd senere i kveld.

Ellers ble det tur opp til Lygna og videre til Hurdal og Nannestad/Maura og deretter hjem igjen.
Med V7'ern, som det stadig blir morsommere å kjøre. Og nå, etter snaue 2000 km. merkes det at motoren virkelig begynner å kvikne til.
Dette "antikvariske" maskineriet overrasker meg virkelig!

Jeg kunne jo ikke la KTM'en vansmekte i garasjen på en dag som denne. Så da ble det noen lokale mil med denne også.
Og du verden for en sykkel dette (fortsatt) er :D ! En utrolig kjøremaskin, som jeg gleder meg skikkelig til å legge ut på langtur igjen med i sommer!

Så i dag har jeg fått kjenne på gleden med MC på skikkelig og må si jeg er priviligert så det holder som er heldig å ha to så fine og samtidig så forskjellige sykler som KTM 1290 SA S og Moto Guzzi V7 850 Special :twothumbs: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Ja, da ble det en tur til Lygnasæter for en bedre middag med min bedre halvdel som V7 passasjer, første turen med noen som klorte seg fast i passasjersalen :crazy: .

Merket ikke noe til passasjeren sånn rent ytelesmessig. Som f.eks. kjappe forbikjøringer i sjettegiret på vei opp bakkene til Lygna. Men demperne jobbet litt mer, for å si det på den måten... Ikke minst der det er humper og høl.

Dommen til passasjeren: KTM 1290 er noe helt annet... :moi:
Men til småturer som dagens middagstur går det helt fint, fikk jeg høre.
Men langtur på V7'ern... tru'kke det :[-( , var den klare konklusjonen jeg fikk...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av Cutless »

Jøss, ble V7 på deg til slutt ja. Gratulerer!!

Har ikke finlest de siste sidene, så i fare for å anbefale noe du allerede har nevnt: Hvis du vil slippe løs det fulle potensiale i 850n samt kvitte deg med dippen i momentkurven rundt 3000 rpm så kan jeg på det varmeste anbefale UpMap t800 med map/tuning fra Guareschimoto.

Hvis du merker at motoren nøler noen gang. Eller den er tungstartet, så er løsningen å plugge Evap systemet. ECUn liker ikke den ekstra bensinen systemet hiver inn av og til. Samt at det kan bygge opp en del vakum i tanken ref tungstartet (spesielt på varme dager).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Cutless skrev: 21 mai 2023, 20:55 Jøss, ble V7 på deg til slutt ja. Gratulerer!!

Har ikke finlest de siste sidene, så i fare for å anbefale noe du allerede har nevnt: Hvis du vil slippe løs det fulle potensiale i 850n samt kvitte deg med dippen i momentkurven rundt 3000 rpm så kan jeg på det varmeste anbefale UpMap t800 med map/tuning fra Guareschimoto.

Hvis du merker at motoren nøler noen gang. Eller den er tungstartet, så er løsningen å plugge Evap systemet. ECUn liker ikke den ekstra bensinen systemet hiver inn av og til. Samt at det kan bygge opp en del vakum i tanken ref tungstartet (spesielt på varme dager).
Jo, takk for det :D !

Nå er jo jeg en av de som kjører inn mine nye sykler på en omdiskutert måte så jeg tror jeg kanskje ikke trenger noen "hjelpemidler" for å få ut Guzzi'ens potensiale.
Vet at dette er, som nevnt, omdiskutert, men for meg så har dette funket utmerket så langt.
Gjorde det med Moto Guzzi Stelvio V8 1200 også. Og den sykkelen overrasket nok mange jeg var på tur med :crazy: .

Nå etter drøye 2000 km. opplever jeg at V7'ern blir bedre og bedre for hver tur; merkbart bedre gassrespons og stadig bedre og jevnere drag.
Overraskende kvikk motor i disse syklene, er min erfaring så langt.
Storkoser med med denne V7'ern :twothumbs: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Cutless skrev: 21 mai 2023, 20:55 Hvis du merker at motoren nøler noen gang. Eller den er tungstartet, så er løsningen å plugge Evap systemet. ECUn liker ikke den ekstra bensinen systemet hiver inn av og til. Samt at det kan bygge opp en del vakum i tanken ref tungstartet (spesielt på varme dager).
Dette har jeg lest at flere har gjort. Får se det an etter hvert som sesongen skrider fram.
Har også lest om dette med tanklokket, så det å åpne dette fra tid til annen blir nok en fast rutine ;).
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Da er V7'ern på god vei til å runde 2500 km. siden den kom på veien i midten av april.
Og hvilket inntrykk sitter man igjen med etter disse kilometerne?

Kun positive opplevelser kan jeg, kan jeg uten forbehold slå fast.
Sykkelen synes å gå bedre og bedre for hver tur. Gassresponsen er kjapp og uten nøling og draget i motoren jevnt og forutsigbart. Godt moment i disse motorene og den oppleves faktisk som mer responsiv enn V85 TT motoren, som selvfølgelig har mer å by på høyere opp på turtallskurven.
Noe vibrasjoner, eller motorpuls, som jeg gjerne heller kaller det :crazy:, er det naturligvis. Men på ingen måte plagsom og ikke av det høyfrekvente slaget som fører til nummenhet i hender og føtter hos mange MC-førere.

Selv om jeg så langt kun h<ar hatt positive opplevelser med Guzzi'en skal det ikke stikker under en stol at støtdemperne kunne vært bedrfe, spesielt på de veiene i distrikgtet her jeg bor.
Men på vanlig og greit vedlikeholdt asfalt -og grusveier er de absolutt gode nok.
Men tyngre folk enn meg kan nok kjenne op behovet for kraftigere dempere, vil jeg tro...

V7'ern oppfører seg for øvrig på samme måte som jeg opplevde 390 Duke'en med full oppakning. Merker knapt at sykkelen er lastet opp med det mange av oss velger å ha med på tur for størst mulig grad av selvhushold. Det er jo det som er ekte MC-tur ;) .

Sykkelen er også enkel å vaske. Dvs. ikke like mange kriker og kroker som 1290'en.
Samtidig er Guzzi'en mer utsatt for riper.

Og det er spesielt to steder man skal være oppmerksom på med denne Specialmodellen, nemlig kromberøring med kjørestøvelen når sidestøtta skal ned. Her er det en litt for kort skyvespak/hendel, som gjør ast man ført kan komme bort i krommen på eksospottedekselet.
Samme deksel er også litt utsatt for støvelhælen under kjøring.
Men straks man er klar over dette er det lett å unngå unødvendig berøring.

Det andre er sidedekselet på høyre side for de av oss som slenger beinet over salen fra støttesida når vi skal ut på tur. Da kan det også forekomme berøring med dekselet.
Samme her, bare man er klar over dette unngås det lett.
guzziobs 1.JPG
guzziobs 2.JPG
mgtwin.JPG
mginstr.JPG

Disse luftkjølte Guzzimotorene er helt klart noe for seg selv. Her er ingen okjekjøler heller og slett ikke fire ventiler pr. sylinder. Og på ingen måte ventiljustering med shims. Nei, her er det skrue og mutter som gjelder :crazy: .

Og befriende enkel instrumentering.
Som tidligere nevnt, ingen bensinmåler, kun en varsellampe og trippteller som starter med å telle kilometere. Det viser seg at det går på ca. 13 liter bensin, om jeg ikke husker helt feil, når lampa tennes. Dvs. at man har åtte liter igjen på tanken.
Forbruk så langt, mellom 0,39 og 0,41/mil.
Så man kan altså kjøre et godt stykke på "reserven".

Som Stelvio'en jeg hadde så har heller ikke V7 850 Special hverken oljetrykksmåler eller oljetemp.måler. Kanskje sykkelen burde hatt og samtidig skrevet noe i brukermanualen om å slå av tenningen om oljetemperaturen overstiger en viss grense. Spesielt ved saktegående kjøring, stans i trafikken når det er svært varmt, selvfølgelig.
Men det er vel slik, da, at disse Guzzifolkene vet hva de holder på med og som de allerede har holdt på med i godt over 50 år.

Har nevnt det og nevner det igjen; kjørte Moto Guzzi Stelvio med passasjer og full oppakning i saktegående trafikk i Milano mens gtemp.måleren i instrumentpanelet viste 46 grader og vi som satt på syklene holdt på å koke bort :-)å
:knegg
Ingen av oss slo av tenninga på Guzzi'ene vi kjørte.
Nå hadde Stelvio'en riktignok oljekjøler. Men den var nok ikke spesielt effektiv der vi svettet oss gjennom det lettere trafikkaotiske Milano sommer 2013...
En tur jeg tenker tilbake på med stor glede, for øvrig.
Et skikkelig godt turminne!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av dypen »

Gode minner fra Milano og 10 år siden :) Reservetanken på K1600 er 4 liter når lampa starter å lyse og tankindikaskon blir orange.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Ellers er det jo mye krom på V7'ern, men gjøre reint dette blir en kosejobb - tror jeg... :8-[
Med RenaClean og et par andre remedier regner jeg med at krommen skal holde seg blank og fin lenge, ja, hele sykkelens levetid, om jobben gjøres med vett og forstand :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av dypen »

Det er skikkelig kosejobb å vaske en ny sykkel, litt annerledes å få en ti år gammel doning :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Guzzi herfra til evigheten? Kanskje det, gitt ;)

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi V7 850 Special har hverken LED-lys (eller hva det nå heter...) i frontlykta, kurve-ABS, nedleggsaktivert kurvelys, cruisekontroll, dekktrykksmåler i displayet, semiaktivt støtdempersysten med demperalternativer eller quickshifter osv. osv.
Men savner jeg disse tingene?
Overhodet ikke :[-( :knegg .

Dette er en helt enkel motorsykkel med fokus på å gi føreren en god gammaldags motorsykkelopplevelse.
Veldig fascinerende! Og utrolig morsomt :D !!

Så langt har dette vist seg å være det artigste og kanskje mest fornmuftige motorsykkelkjøpet jeg noengang har gjort :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar