Madura gv 1200 - kom ikke den først i 1986 ?rolf-arne skrev: 06 mai 2023, 18:58 Da var sesongen startet, cbx'en har fått både lufte tur og bensin.
Skulle sikte lage på startmotor, men det viste seg at den var oppbrent.
Så no er jeg på jakt etter startmotor, til en 82 madura gv 1200.
Har noen tips så skrik ut.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Ung igjen på MC
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Ooops... her har man for mange tanker i hodet på samme tid.... CBXen er 82 model.WikingTnT skrev: Madura gv 1200 - kom ikke den først i 1986 ?
Maduraen er en 85 model, det burde være enkelt, Maduraen ble bare produsert i 85- 86.. sol i nesten 5000 eks. @WikingTnT

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Da er nersida klar, håper på å legge isolering g og matter i morra
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Ung igjen på MC
Bygge garasje …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Ja nå er jeg igang med nr 1 , 9x5-6mdypen skrev:Bygge garasje …
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Ung igjen på MC
9x6 blir 54 kvm men du skal kanskje holde deg på maks 50 kvm …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Pga. av at tomta skrur og at bakveggen må følge huset..for kommende bygging..så er garasjen 5 m bred bak , og 6 meter i front.. da skal det bli 49,5 kvm... i år frem til ferdig melding..dypen skrev:9x6 blir 54 kvm men du skal kanskje holde deg på maks 50 kvm …
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Ung igjen på MC
Fin størrelse det, hva med hems skal du ha det …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
OK,, hele planen var 2 garasjer på ca 45 kvm .. blei endret litt når min lille tomt ble mindre i den harde virkelighet , enn i mine tanker.dypen skrev:Fin størrelse det, hva med hems skal du ha det …
Pri 1 er nå å få opp den garasjen som er enklest å bygge...slett betongplste og bygge i tre.
Skråtak , for å få til portåpning på 3 meter,
Port helt i høyre side..."møne" 4 meter.
.portbredde 275..
I denne var det egentlig ikke tenkt hems , men oppheng for å kunne løfte båthengeren opp under taket.
Men nå ser det ut til å bli begge deler...
Altså en hems på ca 3x9 meter til dekk og annet , man bare må ha...
Må ha ekstra bæring for taket og da kan man jo , bruke stålbjekene som er lagret og gjøre det skikkelig.
I garasjen , som kan kalles lagrings garasjen, blir det vann og strøm men ikke avløp i gulv...har ikke høyde nok til husets avløp..
Derimot blir det solvarme i gulvet... selv om garasjen inntil videre blir uisolert.
Så den garasjen, egentlig hobbyrommet, blir å bygges i forlengelse av huset. Her må jeg opp med mur i 1,5 meter høyde, så det tar litt tid... men håpet er å ha den også ferdig før denne vinteren.
Her blir det bare 4 meter fra veggen på storgarasjen til porten, så dette blir garasjen til MCene,, 40 kvm... 3 til 4 meter høyde og direkte adgang til husets bad..
Dette blir verkstedet... 8 meter benk, 2 løftebord , talje eller travers.. og masse annet som man bare må ha...den lista er lang...
Har jo en garasje fra før som står full med verktøy...ingen plass til bil der nei....


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Ung igjen på MC
Det blir bra plass etterhver
Har du tre sykler også …

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
CBX 1000dypen skrev:Det blir bra plass etterhverHar du tre sykler også …
ST 1100 og et prosjekt ST 1100.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Åhhhh, det var tungt å rake grus , har lagt ut 2 cm for mye...spekulere på mange løsninger mens jeg raker vekk grus...
Med mi blodpumpe, merkes sånt arbeide veldig godt for å si det mildt, men no har æ fått ut mesteparten av isolasjonen.
Og finn ut at jeg nesten har nok...ut å kjøpe et par bunter.....
Men først skal det jeg har- på plass, og armering av det feltet gjøres ferdig...i helga... så får vi se...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Med mi blodpumpe, merkes sånt arbeide veldig godt for å si det mildt, men no har æ fått ut mesteparten av isolasjonen.
Og finn ut at jeg nesten har nok...ut å kjøpe et par bunter.....
Men først skal det jeg har- på plass, og armering av det feltet gjøres ferdig...i helga... så får vi se...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Liten tur i dag, et par mil ..med CBXen...og fikk en hyggelig overraskelse, utenfor et av hotellene våre stod det 2 fine CBXer.
Fikk en prat med eierne, 2 sveitsere, som skal på CBX treff i Tønsberg , den helga vi møtes til MC-siden-treff... så søndags morgen kjører jeg til Tønsberg, for å være med på siste økta.
Begge syklene starter og går som klokker, av top kvalitet.
Nå er det et håp om at syklene og jeg kan få se starten på garasje bygget, gulvarmering og varme..klart på søndag... bestille betong på mandag.... endelig...


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Fikk en prat med eierne, 2 sveitsere, som skal på CBX treff i Tønsberg , den helga vi møtes til MC-siden-treff... så søndags morgen kjører jeg til Tønsberg, for å være med på siste økta.
Begge syklene starter og går som klokker, av top kvalitet.
Nå er det et håp om at syklene og jeg kan få se starten på garasje bygget, gulvarmering og varme..klart på søndag... bestille betong på mandag.... endelig...



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Pause, frokost og reiseradon- som en yngre venn av meg bruker å si..
Som dere ser sola er fremme , å æ blei vekt kl 0530... har en taxi sjåfør i huset som gikk av nattevakt.
Så da blei det tidlig morgen , begynte å skru på St1100'en kl 07... slå den , hobby arbeid..
Hadde godt mot , fordi jeg plutselig kom på at jeg hadde en dele-sykkel . Så på det første kvarteret så var høyre kaliper flytta over.
MEN så gikk det i stå, en av feste skruene var sekskanten rund.. så no har æ plages i en drøy time... gikk litt lei så æ ringte kompisen, som kommer på morras kaffe.
Hørte akkurat Maduraen på andre sida av vågen.
Den forbaska skruen må sannsynligvis borres ut.
God morgen.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Som dere ser sola er fremme , å æ blei vekt kl 0530... har en taxi sjåfør i huset som gikk av nattevakt.
Så da blei det tidlig morgen , begynte å skru på St1100'en kl 07... slå den , hobby arbeid..
Hadde godt mot , fordi jeg plutselig kom på at jeg hadde en dele-sykkel . Så på det første kvarteret så var høyre kaliper flytta over.
MEN så gikk det i stå, en av feste skruene var sekskanten rund.. så no har æ plages i en drøy time... gikk litt lei så æ ringte kompisen, som kommer på morras kaffe.
Hørte akkurat Maduraen på andre sida av vågen.
Den forbaska skruen må sannsynligvis borres ut.
God morgen.



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
For nært aluminium....mekkern skrev:sveis fast en mutter
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ung igjen på MC
Har gjort dette på bolter knekt i overflaten på alu blokk uten problemer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Borret opp og med "skrueutrekker" og litt varme, så var bolten en saga blott.
Fått meg en prøvetur, og da har man 2 sykler operative..
Litt dårlig samvittighet, no må man i tomta...betong bestilles mandag..koste hva det koste vil..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Fått meg en prøvetur, og da har man 2 sykler operative..
Litt dårlig samvittighet, no må man i tomta...betong bestilles mandag..koste hva det koste vil..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
God morgen, her er det T-skjortevær og det kan bli 2 siffret temp her i dag..
El-tråsykkelen står på lading , så det må heretter bli en tur på hver sykkel etter tur , hverdag...
Var på Nordkapp i går kveld ca kl 21, se bildet mot nord, overskyet og utsiktene for oppsett syntes ikke å virke sannsynlig.
For de av dere med bobilskrekk, oppe på Nordkapp stod det minimum 300 parkert. Dem er snart på tur sørover, og det er bare starten...
Hyggeligere er det med mc kjørere, hvor vi kan skilte med nesten like mange pr dag , som bobiler i dag.
Ja så skal det nevnes at det var avslutning på festivalen i går.. det er nok mange som blir gående i dag - når våken-tilstanden tar dem opp av senga- sofaen, gulvet eller grøfta..
Ja her sitter jeg med morras kaffen og mimrer litt med reiseradioen på... lurer også på om det blir CBX eller Pan som får lufta seg på morran, ja ja Ho da blir det no uansett.
Slå på reiseradioen, kjempe vertskap


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
El-tråsykkelen står på lading , så det må heretter bli en tur på hver sykkel etter tur , hverdag...
Var på Nordkapp i går kveld ca kl 21, se bildet mot nord, overskyet og utsiktene for oppsett syntes ikke å virke sannsynlig.
For de av dere med bobilskrekk, oppe på Nordkapp stod det minimum 300 parkert. Dem er snart på tur sørover, og det er bare starten...
Hyggeligere er det med mc kjørere, hvor vi kan skilte med nesten like mange pr dag , som bobiler i dag.
Ja så skal det nevnes at det var avslutning på festivalen i går.. det er nok mange som blir gående i dag - når våken-tilstanden tar dem opp av senga- sofaen, gulvet eller grøfta..
Ja her sitter jeg med morras kaffen og mimrer litt med reiseradioen på... lurer også på om det blir CBX eller Pan som får lufta seg på morran, ja ja Ho da blir det no uansett.
Slå på reiseradioen, kjempe vertskap



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Ja her kommer en liten historie om lufttrykk..
En bekjent klagde over at sykkelen var ustabil å kjøre. Og det, etter service og dekkskifte.. hvor det ble sjekket for feil- hjullager- svingarm lager, og mye annet ble ettergått.
Og etter litt prat så kom det frem at slik hadde sykkelen vært siden han kjøpte den , for drøyt et år siden...
Han ble spurt om han eller andre hadde sjekket dekk trykk og det hadde dem gjort.
Dekktrykket var i henhold til Suzuki'en tall... og det gav meg mistanken... gammel sykkel nye dekk... makstrykk på dekket var 40 psi...og det reelle trykket vi målte var 29 psi bak og 35 foran.
Justerte trykket opp til hva dekkprodusenten har satt... og med en 15 km telttur så hadde man en ny og stødig sykkel...
Så på nytt vil jeg oppfordre , alle til å se på de moderne dekkenes krav og ikke hva gamle sykler sier.
Lykkelig kjenning som nå begynner å trives på sykkel ...igjen..
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
En bekjent klagde over at sykkelen var ustabil å kjøre. Og det, etter service og dekkskifte.. hvor det ble sjekket for feil- hjullager- svingarm lager, og mye annet ble ettergått.
Og etter litt prat så kom det frem at slik hadde sykkelen vært siden han kjøpte den , for drøyt et år siden...
Han ble spurt om han eller andre hadde sjekket dekk trykk og det hadde dem gjort.
Dekktrykket var i henhold til Suzuki'en tall... og det gav meg mistanken... gammel sykkel nye dekk... makstrykk på dekket var 40 psi...og det reelle trykket vi målte var 29 psi bak og 35 foran.
Justerte trykket opp til hva dekkprodusenten har satt... og med en 15 km telttur så hadde man en ny og stødig sykkel...
Så på nytt vil jeg oppfordre , alle til å se på de moderne dekkenes krav og ikke hva gamle sykler sier.
Lykkelig kjenning som nå begynner å trives på sykkel ...igjen..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ung igjen på MC
På dekket står det at trykket ved montering ikke skal overskride 40 psi og ellers at brukerhåndbok skal følges når det gjelder dekktrykk.
Ofte 34 til 36 psi ettersom man kjører med passasjer eller ikke
Ofte 34 til 36 psi ettersom man kjører med passasjer eller ikke
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Det du sier er nok det som er mest vanlig, denne sykkelen var merket med 2 bar bak, og det gav oss enda en pekepinne på at noen ikke kunne jobben...Jompa skrev:På dekket står det at trykket ved montering ikke skal overskride 40 psi og ellers at brukerhåndbok skal følges når det gjelder dekktrykk.
Ofte 34 til 36 psi ettersom man kjører med passasjer eller ikke
Dette eksemplet er kanskje i særeste laget , men den som har friska opp-merking på denne sykkelen har bomma ...
Har vel ikke sett noen hittil med mindre enn 30 psi...
Min Pan European, gir beskjed når du er ,2 bar under , da gir den seg litt i inngang til sving, egentlig når man begynner å gi på..
Jeg kjører på 42 psi , fremme å bak,, gir en nydelig sykkel på vrien, og mange km pr dekksett.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Ung igjen på MC
Spørsmålet er jo hva sykkelen veier-last- dimensjon og typr dekk diagnogal/radial og type kjøring.
Xl600R min funker fint med 20-22 psi på vei og lavere på offroad.
Cbr 1000f min kjører jeg 36-38psi forran og 40-42psi bak.
Omtrent samme på FTR`n.
På banekjøring senker jeg trykket noe for bedre grep og den økte temperaturen ved kjøringen.
Alle trykk måles med kalde dekk og rundt 18-20 grader- ellers kompenserer jeg litt.
Xl600R min funker fint med 20-22 psi på vei og lavere på offroad.
Cbr 1000f min kjører jeg 36-38psi forran og 40-42psi bak.
Omtrent samme på FTR`n.
På banekjøring senker jeg trykket noe for bedre grep og den økte temperaturen ved kjøringen.
Alle trykk måles med kalde dekk og rundt 18-20 grader- ellers kompenserer jeg litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Jo, kjøper den...her hvor jeg bor behøver vi skjelden å tenke på varmen, som med det meste er det forskjeller, men poenget mitt ( som jeg mener er gyldig) er at gamlesyklers data om sine dekk er utdatert, dekket må være det som er nærmest fasit... på CBX min er sykkelen 40 år og dekket 6 mnd...det er en himla stor forskjell i teknikk på de 4 tiår...mekkern skrev:Spørsmålet er jo hva sykkelen veier-last- dimensjon og typr dekk diagnogal/radial og type kjøring.
Xl600R min funker fint med 20-22 psi på vei og lavere på offroad.
Cbr 1000f min kjører jeg 36-38psi forran og 40-42psi bak.
Omtrent samme på FTR`n.
På banekjøring senker jeg trykket noe for bedre grep og den økte temperaturen ved kjøringen.
Alle trykk måles med kalde dekk og rundt 18-20 grader- ellers kompenserer jeg litt.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Ja I dag ble det støpt, men det blei manko på ca 1 kubik... sø det blir egen blanding i morra.
Har ikke føtter til å begynne i dag....
Men vi ser lyst på det... fikk prata med en sveitser, som hadde kjørt CBX fra Sveits...
Hans og sykkelens 3dje gang på Nordkapp...sykkelen hadde runda 110 tusen km...
Men som han sa denne gangen , var det en luksus-tur...med følgebil, som hadde bagasjen.... kjørte drøye 30 mil om dag...
For meg en fin prat mens jeg ventet på betongen.
Det går fremover....


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Har ikke føtter til å begynne i dag....
Men vi ser lyst på det... fikk prata med en sveitser, som hadde kjørt CBX fra Sveits...
Hans og sykkelens 3dje gang på Nordkapp...sykkelen hadde runda 110 tusen km...
Men som han sa denne gangen , var det en luksus-tur...med følgebil, som hadde bagasjen.... kjørte drøye 30 mil om dag...
For meg en fin prat mens jeg ventet på betongen.
Det går fremover....



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..