Auda, det var litt av en overgang fra febertåke.....FredrikE24 skrev: ↑27 apr 2019, 14:13 Heldigvis var det ikke så langt hjem, og noen nedoverbakker var det også. I følge Google Maps var det 2,8km. Så da var det bare å kle av seg, og begynne dytte
Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Litt sånn ståa er bakfra om dagen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Ser bra ut! :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Vel! Ikke noen tvil om at det var drivakselen som gikk føyken her etter påsken.
Ny aksel kom i posten idag. I god stand.
Kjøper nye nålelager på kardangen og setter i. Det ene lageret fikk seg en smell.
Ny aksel kom i posten idag. I god stand.
Kjøper nye nålelager på kardangen og setter i. Det ene lageret fikk seg en smell.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Ny drivaksel og ting er skikkelig på G igjen. Venter nytt framdekk om ikke lenge, så er den klar for 130mil lang helgetur i Juni
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Prøvekjørte denne idag. Meget oppegående saker! Den gikk svært bra, god å kjøre i alle hastigheter. Falt helt klart i smak!
Hadde et håp om at den skulle være «råere», men den var ordentlig snill!
Hadde et håp om at den skulle være «råere», men den var ordentlig snill!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Kompis av guttungen har en slik som er fixet litt på med rundt 240+ på bakhjulet. Pen kjøring så ligger han på literen på mila. Men ofte oppi 1.5 på mila og tanken var visst ikke altfor stor.... ikke at dekka holder så lenge heller.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Kjørte også H2'en på prøvekjøringen. Syntes den var var hissig (virket ihvertfall slik) iforhold til min ZZR, selv om de er omtrent like. Og likte spesielt QS, ble hjul løft på alle akselerasjoner. Et alternativ den dagen det er tid for bytte om ikke ZZR kommer med QS og cruise crtl. Satt greit på den også, med mine 194cm.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Vedr drivaksel havariet, tenker på symptomer i forkant før det stoppet som ubalanse, vibrasjon, resonans e.l. Når du tenker tilbake merket du noe før det stoppet?
Grei løsning å kjøpe brukt aksel da Hvis aksel og gafler var uten skade er det jo mulig å bytte kryss med lager men det blir kanskje dyrere vs brukt aksel
Grei løsning å kjøpe brukt aksel da Hvis aksel og gafler var uten skade er det jo mulig å bytte kryss med lager men det blir kanskje dyrere vs brukt aksel
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg er også 194 og satt svært komfortabelt, men setet hadde nok litt å gå på kontra BMWen. Utover det en kjempesykkel. Jeg sitter dog igjen med følelsen jeg ofte har når jeg er på Hi-Fi-messer og lytting på stereoanlegg til millioner at jeg klarer meg godt med redskapen jeg har. Det er jo ingenting som heter å dra ut gir. Tunnelsynet kom fort og det å putte på nye gir var jo enkelt. Brått hadde man opp mot 2,5x lovlig hastighet for norske motorveier med forhjulet noen få cm over bakken hele veien oppover. Jeg er særs fornøyd med å kjøre bussen jeg har såpass at jeg får løft ut av de krappeste svingene. Jeg merket etter prøvekjøringen av H2 at det å kjøre K1200RS på den harde måten krever at man trår til og viser sykkelen hvem som er sjefen(Som på sett og vis gjør at jeg holder litt igjen). Tror jeg vil være fornøyd med drøyt 180hk i neste sykkel. Jeg forventet nok litt mer rå akselerasjon, det sier litt om hvor mye arbeid det ligger i utvikling av sykkelen. Det var så raffinert.
Når det gjelder K100en, så er det å skifte lager i kryssene vanskelig, da det ikke er lett å få det fra hverandre uten å ødelegge. Da var det å kjøpe en bra brukt aksel å foretrekke. Når det gjelder forvarsel fikk jeg ikke det føler jeg. Hverken vibrasjon eller ulyd før det smalt. Det viser seg imidlertid å være et vanlig problem for K100 med Paralever som har gått et stykke.
Når det gjelder K100en, så er det å skifte lager i kryssene vanskelig, da det ikke er lett å få det fra hverandre uten å ødelegge. Da var det å kjøpe en bra brukt aksel å foretrekke. Når det gjelder forvarsel fikk jeg ikke det føler jeg. Hverken vibrasjon eller ulyd før det smalt. Det viser seg imidlertid å være et vanlig problem for K100 med Paralever som har gått et stykke.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
For under en uke siden skiftet jeg drivaksel på K100en.
Idag på vei hjem fra jobb så skjedde det et eller annet galt i girkassa på K1200RSen. Kjørte over Helsfyrkrysset med et jevnt pådrag, skulle opp i 2.gir og i det momanget så smatt den ut av 2.gir og inn i fri. Så forsvant girsjalteren fra skotuppen... Stoppa inn til siden og girsjalteren hadde null effekt. Etter litt knot på fortauet fikk jeg merkelig nok inn 2.gir. Turte ikke klå noe mer på det, så kjørte hjem på 2.gir.
Får ikke skiftet gir nedover, og girskiftern er helt slapp(den henger bare helt, som om man skulle trykket den helt ned for å gire nedover). Har nok skjedd noe med girskiftemekanismen inni girkassa. Litt dritt, da det er rimelig omfattende å få girkassa ut.
Jeg skal på MC-tur "landet rundt" med jobben helgen rundt den 15. Juni. Så nå må jeg stå på for å få den klar.
Samtidig så blir det utskiftning av "rear main seal" altså simringen som sitter på motoren på utgående aksel mot clutchen, noen o-ringer og selve clutchen med tilhørende deler. Girkasse skal også få nye simringer. Hva som er galt i girkasse vet jeg ikke enda, men det finner jeg vel ut når jeg deler den opp i biter.
Begynner i morgen med å jobbe meg innover bakfra. Kåper, tank, luftfilterboks, spjeldrekke, batteri, kardang, svingarm, og hundre ledninger skal kobles fra og mye annet småtteri skal vekk. Så løsnes motoren i fremkant. Bygger oppunder med plank under motoren. Deretter fjernes midtstøtte og sidestøtte. En tverrgående bolt som fester girkassa i bakkant løsnes og fjernes, deretter må bakdelen av sykkelen løftes. Da tiltes sykkelen opp i rumpa og motoren blir stående "i vater". Først da får man tilgang til boltene som fester girkasse til motor.
Alt dette skulle jeg kose meg med til høsten, da clutchbytte har vært på planen lenge, men nå blir det gjort asap.
Jaja, skal ikke være enkelt alltid
Idag på vei hjem fra jobb så skjedde det et eller annet galt i girkassa på K1200RSen. Kjørte over Helsfyrkrysset med et jevnt pådrag, skulle opp i 2.gir og i det momanget så smatt den ut av 2.gir og inn i fri. Så forsvant girsjalteren fra skotuppen... Stoppa inn til siden og girsjalteren hadde null effekt. Etter litt knot på fortauet fikk jeg merkelig nok inn 2.gir. Turte ikke klå noe mer på det, så kjørte hjem på 2.gir.
Får ikke skiftet gir nedover, og girskiftern er helt slapp(den henger bare helt, som om man skulle trykket den helt ned for å gire nedover). Har nok skjedd noe med girskiftemekanismen inni girkassa. Litt dritt, da det er rimelig omfattende å få girkassa ut.
Jeg skal på MC-tur "landet rundt" med jobben helgen rundt den 15. Juni. Så nå må jeg stå på for å få den klar.
Samtidig så blir det utskiftning av "rear main seal" altså simringen som sitter på motoren på utgående aksel mot clutchen, noen o-ringer og selve clutchen med tilhørende deler. Girkasse skal også få nye simringer. Hva som er galt i girkasse vet jeg ikke enda, men det finner jeg vel ut når jeg deler den opp i biter.
Begynner i morgen med å jobbe meg innover bakfra. Kåper, tank, luftfilterboks, spjeldrekke, batteri, kardang, svingarm, og hundre ledninger skal kobles fra og mye annet småtteri skal vekk. Så løsnes motoren i fremkant. Bygger oppunder med plank under motoren. Deretter fjernes midtstøtte og sidestøtte. En tverrgående bolt som fester girkassa i bakkant løsnes og fjernes, deretter må bakdelen av sykkelen løftes. Da tiltes sykkelen opp i rumpa og motoren blir stående "i vater". Først da får man tilgang til boltene som fester girkasse til motor.
Alt dette skulle jeg kose meg med til høsten, da clutchbytte har vært på planen lenge, men nå blir det gjort asap.
Jaja, skal ikke være enkelt alltid
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38042
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Å gå på den 'smørbrødlista' må jeg si er imponerende, rett og slett .
Håper det fikser seg kjapt og effektivt, tross åpenbart mye jobb...
Håper det fikser seg kjapt og effektivt, tross åpenbart mye jobb...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchen Så det er "litt" som skal vekk her
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst?FredrikE24 skrev: ↑14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchen Så det er "litt" som skal vekk her
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Absolutt, det er godt det er sjeldent man skal inn der. Clutchen byttes preventivt sammen med simringen på motor. Fungerer ypperlig enda.
Etterkommeren K1200/K1300 der er det rimelig for gjort å få ut hele clutchpakka med kurv og det hele. Det er imidlertid andre ting på de motorene som er mye knot, som ikke er knot i det heletatt på denne.
Etterkommeren K1200/K1300 der er det rimelig for gjort å få ut hele clutchpakka med kurv og det hele. Det er imidlertid andre ting på de motorene som er mye knot, som ikke er knot i det heletatt på denne.