Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Hvordan var den å pushe litt på svingene? Kommer gliset eller var det sånn halvveis? Jeg ser for meg at det er fothvilerskrubb i første sving..
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Fikk ikke prøvd den såpass. Kjørte i kolonne så selv ok f vi fikk gladgasse litt så tok det ikke helt av. Men demperene må det gjøres noe med hvis jeg skulle hatt denne. Helst øhlins oppsett. Så måtte jeg ha Quickshifter, noe jeg er usikker på om denne kan fås med. Cruise control og varmeholker er også et must hvis jeg skal ha den. Uten dette blir den fort mindre aktuell.FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 15:02 Hvordan var den å pushe litt på svingene? Kommer gliset eller var det sånn halvveis? Jeg ser for meg at det er fothvilerskrubb i første sving..
men nedlegg har den nok av for kin smak. Det er ikke kneskrap jeg er ute etter. :)
Men den er jo "liten" i forhild til Rocket selvsagt. Noe som gjør bagasjeløsningen litt utfordrende. Spesielt for en som ikke vil rigge den tåppbåks som mange andre. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Hvorfor akkurat Öhlins-oppsett? Jeg synes det høres ut som en sykkel som er ganske skrella, men det gjenspeiles sikkert i prisen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Vet ikke. Men øhlins leverer vel bra saker?FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 17:23 Hvorfor akkurat Öhlins-oppsett? Jeg synes det høres ut som en sykkel som er ganske skrella, men det gjenspeiles sikkert i prisen.
Ja, den er ganske skrella. Er jo en "classic" sykkel dette med en moderne vri. Her får man ikke mye på kjøpet. Her må alt som cruice control, varmeholker etc. legges til, noe som forsåvidt er greit.
Jeg tipper man kan slenge på 30-40.000 i "bling" før JEG er fornøyd hvis man inkluderer Øhline (eller demper oppsett generelt) og alt det andre som trengs. Inkludert bagasjeløsning etc. da havner den fort på 230.000.
for den prisen får man fort mye annet også og Yamaha XSR900 er også en sterk kandidat. Den koster 20.000 mindre enn Speed Twin 1200 og selv om denne nok også krever litt bling bling så blir den rimeligere. Men jeg liker generelt det klassiske utseendet.
Men før jeg i det hele tatt tenker på og evt. bytte så må jeg først bli enig med meg selv om jeg ønsker å bytte til noe som er "lettere" og håndtere. Har også sjekket R Nine T. Også en fin kandidat. Men har aldri kjlrt eller sittet på en.
Med tanke på sittestillingen på Speed Twin og XSR900 så vinner sistnevnte, uten tvil. Jeg må nok snart begynne å tenke litt på ryggem også. Å nei, GS blir aldri aktuelt så lenge jeg puster. :)
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
For da blir ryggen braBjerknez skrev: 22 apr 2023, 17:37Jeg må nok snart begynne å tenke litt på ryggem også. Å nei, GS blir aldri aktuelt så lenge jeg puster. :)FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 17:23 Hvorfor akkurat Öhlins-oppsett? Jeg synes det høres ut som en sykkel som er ganske skrella, men det gjenspeiles sikkert i prisen.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg kutter heller ut å kjøre sykkel enn å kjøpe en GS. Selv om det er det opplagte valget. Jeg vil ha en sykkel jeg liker å se på samt dulle litt med. Må jeg ha et "verktøy" for å komme meg noe sted så kan jeg like godt la væredypen skrev: 22 apr 2023, 17:50For da blir ryggen braBjerknez skrev: 22 apr 2023, 17:37FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 17:23 Hvorfor akkurat Öhlins-oppsett? Jeg synes det høres ut som en sykkel som er ganske skrella, men det gjenspeiles sikkert i prisen.![]()
Jeg må nok snart begynne å tenke litt på ryggem også. Å nei, GS blir aldri aktuelt så lenge jeg puster. :)![]()

Da hadde jeg evt. heller gått for sykkel ala BMW K1600 touring etc. men er jaggu meg gubbete greier det å....hehe
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
… gubbete kan vi være enige om men kjøremaskin :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
At GS er et fint verktøy har jeg aldri tvilt på

- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Det sitter dempere forran fra velrenomerte Marzocchi på Speed Twin og RSU bak, så jeg tenker at det er andre ting som spiller inn. Sykkelen er jo ikke akkurat bygget for fart selv om navnet skulle tilsi det. Er jo en "gammel" stålramme-konstruksjon. Bensintank på 14,5L er jo heller ikke særlig praktisk.
"Alt" du ønsker ekstra, så er det hvertfall bare varmeholker som vil være mulig å få fra Triumph.
Min personlige mening er at de syklene du nevner som alternativer til sykkelen du har, ikke passer det jeg tror er ditt bruksmønster. De kræsjer hvertfall totalt med mine.
"Alt" du ønsker ekstra, så er det hvertfall bare varmeholker som vil være mulig å få fra Triumph.
Min personlige mening er at de syklene du nevner som alternativer til sykkelen du har, ikke passer det jeg tror er ditt bruksmønster. De kræsjer hvertfall totalt med mine.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Joda, mulig det. Men hva dem heter spiller liten trille for min del så lenge dem dykker for mye. Uansett er jeg ikke bekymret der. Det finnes nok løsninger. Det ser ut som man kan få ettermarkeds quickshifter til speed twin om ikke annet. Varmeholker er nevnt og cruise control er kanskje ikke det mest nødvendige.FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 20:17 Det sitter dempere forran fra velrenomerte Marzocchi på Speed Twin og RSU bak, så jeg tenker at det er andre ting som spiller inn. Sykkelen er jo ikke akkurat bygget for fart selv om navnet skulle tilsi det. Er jo en "gammel" stålramme-konstruksjon. Bensintank på 14,5L er jo heller ikke særlig praktisk.
"Alt" du ønsker ekstra, så er det hvertfall bare varmeholker som vil være mulig å få fra Triumph.
Min personlige mening er at de syklene du nevner som alternativer til sykkelen du har, ikke passer det jeg tror er ditt bruksmønster. De kræsjer hvertfall totalt med mine.
Jeg har kjlrt både XSR900 og Speed Twin og disse er ganske like i prestanda. XSR har noe bedre sittestilling, men den er mer "main stream" og "vanlig". Bruser liksom ikke voldsomt i blodet med en slik, selv om sykkelen i seg selv nok er bombesikker.
Hva jeg legger til grunn for sykkelvalget vedrørende kjøremønster vet jeg ikke selv engang, enda. Noen kameler må svelges uansett hva jeg velger. Største bakdelen med Rocket er at den er stor og tung. Samt at sittestillingen ikke er den beste for ryggen, selv om jeg faktisk sitter itrolig godt på den og demperne er gode. På alle andre punkter knuser Rocket Speed Twin.
Så er det andre variabler som også spiller inn. Feks. Hvilket bruksmønster jeg skal legge mest velt på ved valg av neste sykkel. Langkjøring eller
Småturer? Begge syklene kan brukes til begge formål, men med forskeliig resultat....
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Med tanke på tankstørrelse er ikke det viktig. Man må se forbruket også. 15 liters tank og forbruk på 0.4ish eller 18 liters tank med forbruk på 0.7ish. Kjørelengden blir nok bedre med Speed Twin vil jeg tro.
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Høres ut som du heller bør gå for en sportsligere sykkel for å slippe dykking, eller kjøpe BMW R1250GS som har Telelever(min har også det forøvrig), de dykker ikke om du vil det eller ikke



- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Tror jeg befinner meg i en gråsone nå hvor jeg trolig ønsker racing oppsett på en klassisk sykkel. Jeg ser dilemmaet jeg har. Men jeg tror at hvis lysten blir stor nok så kan nok Speed Twin tweakes til jeg blir fornøyd. Det er uansett det eneste alternativet jeg ser akkurat nå. Kanskje R Nine T kommer på en god andreplass, men den har jeg verken sittet på eller kjørt. Knapt sett i virkeligheten.FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 22:10 Høres ut som du heller bør gå for en sportsligere sykkel for å slippe dykking, eller kjøpe BMW R1250GS som har Telelever(min har også det forøvrig), de dykker ikke om du vil det eller ikke![]()
![]()
- FredrikE24
- Innlegg: 5028
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Virker sånn ja, tenker det er best å ta to steg tilbake, kose seg og nyte den farkosten man har 

- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jada, er ikke noe hast for min del. Jeg bare sjekker mulighetene. Jeg har faktisk en til i kikkerten og det er faktisk Rocket 3 R (Ikke GT). Samme sykkelen som jeg har, men med fothvilerne plassert under meg og ikke forran meg. Det eliminerer ryggproblemet. Men Rocket 3 R kommer uten ryggstøtte for passasjer som er fin og ha når man skal feste en roller bak til salen. Da er det nok bedre og flytte pinnene på den jeg har evt..FredrikE24 skrev: 22 apr 2023, 22:57 Virker sånn ja, tenker det er best å ta to steg tilbake, kose seg og nyte den farkosten man har![]()
Men uansett.... det blir ikke i år

- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Sendte av gårde et elektronisk brev til AGM hvor jeg spurte om det var mulig å montere Varmeholker, quickshifter og cruice control på en Speed Twin 1200. Varmeholker er bankers fikk jeg vite, men quickshifter og cruice control var vist ikke mulig.
Derimot kunne dem montere tredjeparts quickshifter som man får kjøpt som kan justeres via mobiltelefon og en app. Dem kunne selvsagt ikke gi garanti på på selve quickshifteren, men ellers så fikk jeg beskjed om at garantien på sykkelen gjaldt ved montering av en slik. Hvis jeg kjøpte quickshifteren selv.
Cruice control er nok det jeg ser på som minst viktig, så det kan jeg leve med uten og jeg tror jeg har funnet en løsning på bagasjemysteriet som gjør at jeg kan ha med meg mindre bagasje.
Grunnen til at jeg har med mye bagasje er fordi jeg blir værende i Molde hos familie en god stund. Men det er jo ting jeg bare kan sende oppover med posten i forkant. Da klarer jeg meg lenge med to små sidevesker og en tankveske.
Men altså... det blir uansett ikke noe bytte i år, det er helt sikkert og strengt tatt har jeg ikke bestemt meg heller for hvilken sykkel det blir, men det står mellom Speed Twin 1200, BMW RNineT og Yamaha XSR900. Sistnevnte er en sykkel jeg alltid har hatt litt sansen for. Jeg synes Yamaha NESTEN har truffet innertier der. Det er litt trist at dem har byttet ut det runde displayet med et firkantet et dog...
Derimot kunne dem montere tredjeparts quickshifter som man får kjøpt som kan justeres via mobiltelefon og en app. Dem kunne selvsagt ikke gi garanti på på selve quickshifteren, men ellers så fikk jeg beskjed om at garantien på sykkelen gjaldt ved montering av en slik. Hvis jeg kjøpte quickshifteren selv.
Cruice control er nok det jeg ser på som minst viktig, så det kan jeg leve med uten og jeg tror jeg har funnet en løsning på bagasjemysteriet som gjør at jeg kan ha med meg mindre bagasje.
Grunnen til at jeg har med mye bagasje er fordi jeg blir værende i Molde hos familie en god stund. Men det er jo ting jeg bare kan sende oppover med posten i forkant. Da klarer jeg meg lenge med to små sidevesker og en tankveske.
Men altså... det blir uansett ikke noe bytte i år, det er helt sikkert og strengt tatt har jeg ikke bestemt meg heller for hvilken sykkel det blir, men det står mellom Speed Twin 1200, BMW RNineT og Yamaha XSR900. Sistnevnte er en sykkel jeg alltid har hatt litt sansen for. Jeg synes Yamaha NESTEN har truffet innertier der. Det er litt trist at dem har byttet ut det runde displayet med et firkantet et dog...
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg vet ikke helt om det er greit å nevne at været i Fredrikstad er bra fremover nå med tanke på at andre ikke er like heldige, men i morgen blir det til at jeg kjører sykkel på jobb igjen etter noen dager med ruskevær. Også blir det nok en svingom på vei hjem.
Jeg skal selvsagt ikke ta bilder. Jeg skjønner at enkelte her kan bli litt krenket av det.
Jeg skal selvsagt ikke ta bilder. Jeg skjønner at enkelte her kan bli litt krenket av det.

- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Var en kjapp tur i furtebua og fikset en solcellelampe som ikke lenger funker. Ladekresten hadde noen rustne bein så jeg byttet ut denne og skrudde den sammen igjen. Pris på ladekretsen eller komponenten er vel rundt 50 øre og tiden jeg brukte var rundt 5 minutter. Nå varer den nok ett år til :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Etter å ha skrudd i filler samt satt sammen drøssevis av disse typiske solcelle lampene til hagen man får kjøpt rundt omkring i forskjellige butikker så har jeg gjort meg opp en mening om kvaliteten på disse i forhold til hva dem faktisk koster.
For det første, så er selve ladekretsen som er uhyre enkel og som består av 2-3 komponenter den samme i stort sett alle sammen som bruker NIMH oppladbare batterier på 1.2V. No dem aller fleste av disse gjør.
Forskjellene ligger i selve utformingen og materialvalget på disse lampene. En lampe med glasskuppel som er fysisk større enn andre lamper er også litt dyrere. Derimot er lysmengden mer eller mindre akkurat den samme som de billigste variantene. Men de dyrere versjonene har som oftest en slags diffuser forran LED dioden som sprer lyset annerledes. Batteriet har som oftest noe høyere kapasitet på de dyrere lampene også.
Derimot spiller denne kapasiteten veldig liten trille, så lenge ladekretsen og solcellepanelet klarer og lade opp batteriet 100% gjennom en gjennsomsnittlig norsk dag med lys.
Men generelle erfaring så langt er at de aller billigste solcelle lampene som man typisk får for rundt 10 kr. stykket på Europris holder akkurat like lenge som de langt dyrere lampene, med ett lite unntak. Noen av dem blir lebvert med batterier med veldig lav kapasitet. Typisk 50mA. Det er for lite. Man bør ha et batteri på rundt 150-300mA i disse. Man kan selvsagt også sette i batterier med mye høyere kapasitet enn dette, men tenk på at lampen koster 10 kroner. Et oppladbart NIMH batteri på typisk 2000mAh koster fort 20-30 kroner stykket.
Så det er i mine øyne ingen grunn til å gi 100 kroner eller mer for en slik solcellelampe til hagen. Så sant ikke da selve solcellepanelet er større og tillater hurtigere lading, større batterier og mulighetene for at disse lampene varer året rundt.
Disse 10 kroners lampene fra Europris/Jula etc. er faktisk verdt hver krone spør du meg. At dem klarer å lage noe slikt med en utpris til sluttbruker for 10 kroner er helt uforståelig.
Ja, det er brukt billige materialer og helt sikkert crappy batterier, men her snakker vi om en lampe som trekker rundt 5-10mA strøm fra batteriet og lader det med omtrent like mye. Batteriet i disse lampene blir på ingen måte utsett fra store påkjenninger. Annet enn været og evt. fuktighet.
For sistnevnte er den største fienden til disse lampene. Korrosjon og rust er det som tar kverken på dem for står dem ute året rundt så kommer vannet/kondensen inn uansett. Derimot er dette veldig simpelt og fikse. Har man en skrujern og en loddebolt så fikser man dette på under 5 minutter. Gi batteriet samtidig en manuell opplading så har man en lampe som fint varer et år til.
10ish kroner for en slik lampe er jo egentlig helt latterlig billig og jeg mener dem er verdt hver krone.
Nå er dem jo ikke direkte vakre og se på, men dem kan gi noen fine effekter hvis man plasserer dem riktig. Man kan også enkelt endre farge på LED dioden om man ønsker det.
Jeg har laget meg en ladekrets som er identisk den som sitter i disse lampene. Ladekretsen koster meg omtrent 2-3 kroner inkludert komponenter og kretskortet og jeg har også kjøpt oppladbare 300mA NIMH batterier fra AliExpress til rundt 4 kr. stykket.
Så madammen trenger nok aldri å kjøpe nye slike lamper igjen :)
For det første, så er selve ladekretsen som er uhyre enkel og som består av 2-3 komponenter den samme i stort sett alle sammen som bruker NIMH oppladbare batterier på 1.2V. No dem aller fleste av disse gjør.
Forskjellene ligger i selve utformingen og materialvalget på disse lampene. En lampe med glasskuppel som er fysisk større enn andre lamper er også litt dyrere. Derimot er lysmengden mer eller mindre akkurat den samme som de billigste variantene. Men de dyrere versjonene har som oftest en slags diffuser forran LED dioden som sprer lyset annerledes. Batteriet har som oftest noe høyere kapasitet på de dyrere lampene også.
Derimot spiller denne kapasiteten veldig liten trille, så lenge ladekretsen og solcellepanelet klarer og lade opp batteriet 100% gjennom en gjennsomsnittlig norsk dag med lys.
Men generelle erfaring så langt er at de aller billigste solcelle lampene som man typisk får for rundt 10 kr. stykket på Europris holder akkurat like lenge som de langt dyrere lampene, med ett lite unntak. Noen av dem blir lebvert med batterier med veldig lav kapasitet. Typisk 50mA. Det er for lite. Man bør ha et batteri på rundt 150-300mA i disse. Man kan selvsagt også sette i batterier med mye høyere kapasitet enn dette, men tenk på at lampen koster 10 kroner. Et oppladbart NIMH batteri på typisk 2000mAh koster fort 20-30 kroner stykket.
Så det er i mine øyne ingen grunn til å gi 100 kroner eller mer for en slik solcellelampe til hagen. Så sant ikke da selve solcellepanelet er større og tillater hurtigere lading, større batterier og mulighetene for at disse lampene varer året rundt.
Disse 10 kroners lampene fra Europris/Jula etc. er faktisk verdt hver krone spør du meg. At dem klarer å lage noe slikt med en utpris til sluttbruker for 10 kroner er helt uforståelig.
Ja, det er brukt billige materialer og helt sikkert crappy batterier, men her snakker vi om en lampe som trekker rundt 5-10mA strøm fra batteriet og lader det med omtrent like mye. Batteriet i disse lampene blir på ingen måte utsett fra store påkjenninger. Annet enn været og evt. fuktighet.
For sistnevnte er den største fienden til disse lampene. Korrosjon og rust er det som tar kverken på dem for står dem ute året rundt så kommer vannet/kondensen inn uansett. Derimot er dette veldig simpelt og fikse. Har man en skrujern og en loddebolt så fikser man dette på under 5 minutter. Gi batteriet samtidig en manuell opplading så har man en lampe som fint varer et år til.
10ish kroner for en slik lampe er jo egentlig helt latterlig billig og jeg mener dem er verdt hver krone.
Nå er dem jo ikke direkte vakre og se på, men dem kan gi noen fine effekter hvis man plasserer dem riktig. Man kan også enkelt endre farge på LED dioden om man ønsker det.
Jeg har laget meg en ladekrets som er identisk den som sitter i disse lampene. Ladekretsen koster meg omtrent 2-3 kroner inkludert komponenter og kretskortet og jeg har også kjøpt oppladbare 300mA NIMH batterier fra AliExpress til rundt 4 kr. stykket.
Så madammen trenger nok aldri å kjøpe nye slike lamper igjen :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg har den siste tiden øvekjørt med en som har lappen på mellomtung og som er 19 år i dag. Vi øvekjører fordi han kjører en tung sykkel som har kjøpt.
Jeg vet ikke om det er vanlig, men føler han "vingler" veldig når han kjører. 1. Holdt på og kjøre rett i ræva på en bil som sto stille i en 50 sone. Jeg så jo at bilen sto rolig og jeg sa via interkom at "nå må du bremse!" og svaret jeg fikk var "å faen..." før han stoppet 10 cm. fra støtfangeren på bilen.
Oversiktlig vei, solen i ryggen og hele pakka.
Jeg har opplevd flere slike episoder når vi har kjørt sammen. Ikke like alvorlig, men for meg virker det som om han ikke "følger med" eller ikke slenger blikket langt nok fram. men den bilen jeg snakker om hadde man jo sett uansett. Var ikke noe bråstopp på den bilen. Den sto bare og ventet til motgående trafikk var passert og jeg så den sto der hele tiden. men han jeg øvekjørte med hadde kjørt rett i ræva på den bilen i rundt 50km/t om jeg ikke hadde sagt noe.
Vi snakket om dette etterpå da vi kjørte inn på en bussholdeplass og da var han litt sånn "uredd" og sa at "fy faen han kan jo ikke stoppe midt i veien!"
Jeg skjønte jo at han var litt preget og gikk litt i forsvar, men vi kjørte på Høk og snakket om situasjonen og da takket han meg for at jeg hadde sagt i fra...
Er det bare slik 19-åringer er? Jeg føler nesten det blir litt lotto og slippe 19-åringer som han ut på en tung sykkel, og spesielt i samens med kammerater hvor dem sikkert tøffer seg litt.
Jeg vet ikke ... på en side er jeg for at man skal ha det gøy på motorsykkel, men på en annen side blir jeg plutselig litt usikker...
Jeg vet ikke om det er vanlig, men føler han "vingler" veldig når han kjører. 1. Holdt på og kjøre rett i ræva på en bil som sto stille i en 50 sone. Jeg så jo at bilen sto rolig og jeg sa via interkom at "nå må du bremse!" og svaret jeg fikk var "å faen..." før han stoppet 10 cm. fra støtfangeren på bilen.
Oversiktlig vei, solen i ryggen og hele pakka.
Jeg har opplevd flere slike episoder når vi har kjørt sammen. Ikke like alvorlig, men for meg virker det som om han ikke "følger med" eller ikke slenger blikket langt nok fram. men den bilen jeg snakker om hadde man jo sett uansett. Var ikke noe bråstopp på den bilen. Den sto bare og ventet til motgående trafikk var passert og jeg så den sto der hele tiden. men han jeg øvekjørte med hadde kjørt rett i ræva på den bilen i rundt 50km/t om jeg ikke hadde sagt noe.
Vi snakket om dette etterpå da vi kjørte inn på en bussholdeplass og da var han litt sånn "uredd" og sa at "fy faen han kan jo ikke stoppe midt i veien!"
Jeg skjønte jo at han var litt preget og gikk litt i forsvar, men vi kjørte på Høk og snakket om situasjonen og da takket han meg for at jeg hadde sagt i fra...
Er det bare slik 19-åringer er? Jeg føler nesten det blir litt lotto og slippe 19-åringer som han ut på en tung sykkel, og spesielt i samens med kammerater hvor dem sikkert tøffer seg litt.
Jeg vet ikke ... på en side er jeg for at man skal ha det gøy på motorsykkel, men på en annen side blir jeg plutselig litt usikker...

-
- Innlegg: 369
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Høres ut som han er noe uoppmerksom. Har han eller har han hatt en mellomtung sykkel som han har kjørt på egenhånd? I så fall tenker jeg at om han konsekvent kjører slik så hadde han vel allerede vært i et uhell eller tre, så kanskje det er noe med å kjøre i lag med noen og/eller å kjøre ny sykkel.
Han har jo klart oppkjøring på et eller annet tidspunkt og det å evne å oppdage at en bil rett foran står stille burde ikke påvirkes av om sykkelen går under lett, mellomtung, eller tung.
Han har jo klart oppkjøring på et eller annet tidspunkt og det å evne å oppdage at en bil rett foran står stille burde ikke påvirkes av om sykkelen går under lett, mellomtung, eller tung.
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Har denne 19 åringen lite kjøreerfaring generelt sett?
Kjørte han moped/lett mc mellom 16-18? Har han lappen på bil?
Kjørte han moped/lett mc mellom 16-18? Har han lappen på bil?
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Han har lappen på bil og i følge han selv så har han kjørt til sammen rundt 20.000km. på A2.
- Bjerknez
- Innlegg: 24598
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Jeg er ganske avslappet i væremåten vertfall, spesielt fordi han har lappen fra før, så det handler EGENTLIG ikke om øvekjøring. Men jeg bare lurer på om det er slik unge folk kanskje er?kaLARSnikov skrev: 28 apr 2023, 11:14 Høres ut som han er noe uoppmerksom. Har han eller har han hatt en mellomtung sykkel som han har kjørt på egenhånd? I så fall tenker jeg at om han konsekvent kjører slik så hadde han vel allerede vært i et uhell eller tre, så kanskje det er noe med å kjøre i lag med noen og/eller å kjøre ny sykkel.
Han har jo klart oppkjøring på et eller annet tidspunkt og det å evne å oppdage at en bil rett foran står stille burde ikke påvirkes av om sykkelen går under lett, mellomtung, eller tung.
Jeg skjønner at alle kan være uheldige, men å tre seg inn på hengerfestet på en bil som står helt rolig midt på en slette som skal svinge i fullt dagslys, tørre veier og sola i ryggen forstår jeg ikke engang er mulig.
Han har som nevnt kjørt en del A2. Han hadde en MT07. Om han har vært borti ulykker tidligere vet jeg ikke, men etter hva jeg har sett så må det jo nesten dreie seg om mye flaks...?
Har er i utgangspunktet flink til å kjøre ellers. Føler seg trygg i svinger etc. men plutselig i tettere trafikk hvor det skjer mye så virker det som om han fort blir lett distrahert....
-
- Innlegg: 38
- Registrert: 12 apr 2023, 11:28
- Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
- Bosted: Trondheim
Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT
Om dere ikke allerede har det, kan det være en idé å investere i et eller to GoPro-kameraer og filme turene? Det vil muligens gjøre det lettere å plukke ut enkeltsituasjoner i etterkant sammen med sønnen din og heller spørre "hva kunne vi gjort annerledes her?".