Assi's bikerlogg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

3. kjøretime:

Forberedelse: Diskusjon om hvorvidt tekstil/skinnbuksa mi kom til å være vanntett eller ikke. Jeg hadde tro på den, kjørelæreren ikke. Gjennomførte daglig kontroll: Lufttrykk fremme og bak. Kjørelys fremme og bak. Bremselys hånd- og fotbrems. Sitat kjørelærer: "Da kan det være lurt å bruke bremsen i stedet for clutchen." :D Enig. Kontroll blinklys. Tror jeg glemte å sjekke blinklys bak.

Værforhold: Pøsregn, etterfulgt av regn. 13 grader og lett bris.

Kjøring: I dag kjørte jeg fra start, uten å begynne med en "ride of shame", altså sitte bakpå ut fra kjøreskolen. Boyaah! :P Det var kjøregårdsøvelser som stod på programmet, så første del var å kjøre til kjøregården. Det gikk uten større problemer, men i en rundkjøring kunne det fort gått galt. Jeg ble sannsynligvis oversett av en lastebil i en rundkjøring. Lastebilen kom fra høyre, og hadde jo vikeplikt for meg, men var bare en meter eller to unna før jeg ga full gass for å komme meg i sikkerhet. Sånn sett kan man kanskje argumentere for at en 600 gir en ekstra sikkerhet i forhold til en 250, men (FAQ #1) er det lurere å starte på en 250? Kanskje først og fremst med tanke på økonomi. Drittværet var nok en medvirkende faktor i den situasjonen, så det er nok best å ikke kjøre i pøsregn. Og kanskje det ikke var så smart å velge sort matt hjelm..

Fikk eksperimentert litt med styrekommando/kontrastyring. Det var risky å komme seg skikkelig rundt rundkjøringene uten, altså bare ved å lene sykkelen. Så styrekommando er selvsagt the way to go.

Kjøregårdsøvelsene var egentlig ganske morsomme i forhold til å snigle seg rundt i trafikken. Det vi øvde på var

- Nødbrems, fra 40 km/t og 50 km/t. Jeg var litt usikker på veggrepet mtp regnet, men ABS-en hadde vel reddet meg uansett. Ble etterhvert relativt bra og stabilt, og jeg kunne etterhvert stoppe helt opp før jeg måtte ned med beina. Må huske å holdet blikket oppe, forankre, og å bremse med alle fire fingrene. Bakbrems ble ikke nevnt i denne sammenheng i det hele tatt. Bremser man optimalt så er det vel ingen vekt på bakhjulet, så kanskje den ikke trenger å brukes.

- 180 graders venstresving, ca 25 km/t. Enkelt i forhold til neste punkt. :) Styrekontroll, jevn gass og blikk.

- Krypkjøring: Helt klart den vanskeligste av øvelsene, og er det som står på planen for neste time. Jeg ble etterhvert noe bedre til å kontrollere gass og clutch. I begynnelsen hadde jeg en tendens til å jukse ved å slure med clutchen uten samtidig å gi gass. Dette var "juks", "feil teknikk" og "ikke krypekjøring"! Kjørelæreren påstod dessuten at motoren har en stabiliserende gyroeffekt på høyere turtall. Er det riktig, eller prøver hun å lure meg til å gjøre ting riktig? :sk? Alle snakker bare om den gyro-kraften som oppstar av roterende hjul, men ikke om noe gyro-effekt fra motoren.

Fikk en smakebit av motorsykkelprivilegiene på vei hjem da vi sneik oss forbi en hel rekke med biler i rushtrafikken. Ganske praktisk! :D Ellers var hele hjemveien en øvelse i krypkjøring. Bra at det for en gangs skyld ikke er helt meningsløst å kjøre i kø. Jeg vinglet sånn frem og tilbake i den køen at jeg av og til måtte le.. det må ha sett ganske latterlig ut!

Ellers driver jeg fremdeles og fomler med blinklyset.. Jeg blinker ikke alltid når man burde, og klarte for eksempel å tute på en fotgjenger i et gangfelt ved et uhell.. litt flaut. Kanskje snart på tide å slutte med det. :D

Og kjørelæreren hadde rett når det gjaldt kjørebuksa mi. Den ble gjennomvåt etter 20 minutter, og jeg kunne vri boxeren da jeg kom hjem. Ikke noe særlig, for å si det mildt. Men nå i ettertid tror jeg kanskje jeg dreit meg ut ved å ta ut det vanntettet laget! Ikke spesielt smart, men hvis det er tilfellet så er buksa iallfall ikke så ubrukelig som jeg trodde.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Fsva »

Artig innlegg, kult at du skriver litt om hver kjøretime uten å ta deg selv høytidelig :D Jeg husker jeg hadde plan om å filme hver eneste kjøretime og oppkjøring med gopro, men det ble med tanken :P :p

Den krypkjøringa tar det tid å bli vant med, og lett å bli dårlig på når man slutter å øve. Jeg snek meg inn i kjøregården i Skien for noen uker siden for å teste krypkjøringa. Jeg hadde nok strøket på oppkjøringa hvis jeg måtte tatt den der og da.

Alt som har masse og roterer skaper gyroskopiske krefter, inkludert veivaksel og svinghjul i en motor. Selv om radius på de delene ikke er veldig store så spinner de jo veldig fort rundt i forhold til hjulene når du driver krypkjøring.

Aner ikke hva som skaper mest krefter under krypkjøring, men det kunne sikkert noen smartinger regnet ut :)

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Da er det nok noe i det. Se for eksempel på denne fine demonstrasjonen av gyroeffekten av et svinghjul med 8000 rpm.

Men spørsmålet er om de kreftene er store nok til å i det hele tatt være merkbare. Og selv i fart så er det vel styregeometrien som balanserer sykkelen.

Fra Full Kontroll: "Gyroeffekt er den stabiliserende kraft som oppstår når et hjul roterer og som fører til at hjulet yter motstand mot sideveis vridning. Dette er for så vidt helt riktig, men hjulenes gyroeffekt er liten i forhold til effekten av motorsykkelens styregeometri." Og siden gyroeffekt av bevegelige deler i motoren ikke engang er nevnt, så skulle man kanskje tro at den er helt ubetydelig. Er Full kontroll-gutta på forumet her, forresten?

Men det bør vel være ganske rett frem å teste: sett en motorsykkel i fri, gi gass og se hvor mange rpm som må til før den står oppreist av seg selv! :-)

Ah, her fant jeg endelig en artikkel om emnet:
"Yep, the faster your engine turns, the more stable your bike will be, regardless of how fast that bike is traveling." og et forum som diskuterer artikkelen.

Og fra boken "Motorcycle Design and Technology" (2001, Mr. Gaetano Cocco)
"... we can state that when a motor is provided with a large flywheel and is kept revved up, it is easier to keep the bike balanced in a stationary position (so called "sur place")."

Tror du sensor har noe imot et turtall på 10000 RPM under krypkjøringen? :D

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av ejs »

Assi skrev:Da er det nok noe i det. Se for eksempel på denne fine demonstrasjonen av gyroeffekten av et svinghjul med 8000 rpm.

Men spørsmålet er om de kreftene er store nok til å i det hele tatt være merkbare. Og selv i fart så er det vel styregeometrien som balanserer sykkelen.

Fra Full Kontroll: "Gyroeffekt er den stabiliserende kraft som oppstår når et hjul roterer og som fører til at hjulet yter motstand mot sideveis vridning. Dette er for så vidt helt riktig, men hjulenes gyroeffekt er liten i forhold til effekten av motorsykkelens styregeometri." Og siden gyroeffekt av bevegelige deler i motoren ikke engang er nevnt, så skulle man kanskje tro at den er helt ubetydelig. Er Full kontroll-gutta på forumet her, forresten?

Men det bør vel være ganske rett frem å teste: sett en motorsykkel i fri, gi gass og se hvor mange rpm som må til før den står oppreist av seg selv! :-)

"... we can state that when a motor is provided with a large flywheel and is kept revved up, it is easier to keep the bike balanced in a stationary position (so called "sur place")."

Tror du sensor har noe imot et turtall på 10000 RPM under krypkjøringen? :D
Det over kommer an på motor plassering.. (på langs eller tvers i ramma)

For eks.. Guzzi faller mot høyre når en blipper speeden.
If it ain't broke, I'll break it.

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

4. kjøretime

Værforhold: Sol og ca 14 grader

Kjøring: Første solo-kjøring! Veldig uvant følelse! Litt som å kjøre bil uten bilbelte. :) Og i dag ble det en ganske annen type kjøring enn det har vært tidligere. Ikke noe nevneverdig trafikkjøring, og den planlagte krypekjøringen måtte utgå. Det ble heller en tur rundt på lite trafikkerte landlige veier, i (for meg) høy fart. Jeg var nok ikke noe særlig over 80, men det var jo en betydelig økning fra 50-60. Jeg aksellererte og kjørte dessuten for sakte, og racingbiken min ble bl.a. forbikjørt av en kassebil. :sorry Det der skal ikke skje igjen!

Hele økten handlet strengt tatt om plassering i veibane, plassering i sving og i kryss, med fokus på handlingsrom. Men jeg var nok i stor grad distrahert av awesomenessen ved å cruise rundt på egen sykkel, så jeg var ikke helt oppmerksom på alle de riktige tingene. :prop: Et par ting som må korrigeres:
#1: Plassering/utgang i veikryss: jeg tok for vide svinger i kryss. Utgangen ble dermed på feil side av kjørefeltet med tanke på sikkerhetsmargin/handlingsrom.
#2: Kjørelinje i høyresving på landevei: jeg begynte å svinge for seint, og havnet for nær midtlinjen i svingen

Og så gikk jeg på en liten smell utstyrsmessig - jeg hadde åpnet alle lufteglidelåser i jakken. Det har gitt perfekt temperatur frem til nå, men i dag ble det iskaldt i høy hastighet. Det er nok bare å lukke de godt igjen resten av sesongen. :)

Kjøretimene har til nå vært som 3MX-timene på VGS: nytt pensum å lære seg hver eneste time og minimalt med repetisjon. Egentlig bra det, så er det iallfall masse å lære og valuta for pengene. Mengdetrening og repetisjoner får man vel heller ta på egenhånd når opplæringen er over og lappen er i boks. Men nå har jeg forhåpentligvis vært gjennom de fleste scenarier: bykjøring, kjøregårdsøvelser, solokjøring og kjøring med passasjer og landeveiskjøring.

Og jeg er tydeligvis ikke ferdig med å tute i stedet for å blinke! Men jeg prøver å hilse nonchalant etterpå, slik at fotgjengerne tror det var meningen. :prf

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av norse900 »

:thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

5. kjøretime

Værforhold: Lettskyet, ca. 9 grader

Da var det endelig på an igjen, med ny kjøretime! Sist gang var 7 måneder siden, og jeg var på forhånd særdeles usikker i hatten. Pulsen var høy da læreren hadde snudd sykkelen, satte seg bakpå og jeg skulle kjøre de første metrene ut fra kjøreskolen. Etter en nervøs start og et par dårlige trafikktilpasninger gikk det bedre etterhvert.

Vi tok omveien til kjøregården og bruke det meste av kjøretimen på krypekjøring der. Det er nok det jeg må øve mest på, så det passet utmerket. Dessuten veldig nyttig å beherske i by, trafikk, køkjøring osv.

Det er visst nye kjøregårdsøvelser til førerprøven i år, og jeg tror de er litt lettere enn før. Krypekjøringen er endret til at man leier sykkelen litt, svinger til høyre og kjører slalom gjennom fire enkeltstående kjegler (den vanskeligste delen), stopper, og deretter tar en venstresving i "garasje", før man krypkjører tilbake uten kjegler. Krypkjøringen gikk etterhvert ganske bra, og selv om det var veldig variabelt så klarte jeg krypeøvelsen noen ganger. Nå gjelder det bare å stabilisere slik at jeg ikke trenger å stole på flaksen på oppkjøringen.

Det jeg gjør feil nå er å ikke bruke overkroppen til å balansere. I stedet holder jeg overkroppen helt i ro og svinger styret fra side til side. Dessuten sitter jeg altfor oppreist på (sports)sykkelen og ender opp med stive armer. Trikset tror jeg kan være å sitte i "spiser taco på lavt bord mens man ser TV"-stillingen, altså utrolig fremoverlent og med blikket høyt. Jeg øvde også litt på "effektiv bremsing", som gikk veldig bra. Jeg koste meg etterhvert så mye i sola at jeg begynne å synge i hjelmen, og kom plutselig på at jeg hadde intercom, så det varte ikke lenge! Heldigvis var den avslått akkurat da mens kjørelæreren snakket med en annen. :D

Tilbaketuren gikk bl.a. via motorveien, og hele den turen gikk over all forventning, og jeg følte jeg hadde full kontroll. Morsomt! Og best av alt; ingen tilfeller av å tute i stedet for å blinke! Kjørelæreren var full av lovord, og jeg var veldig fornøyd og positivt overrasket over hvor bra det gikk. Så gjelder det bare å alltid holde det nivået fremover!

Ellers så har jeg sett på, eller lest og siklet på egentlig, forskjellige sykler i vinter. Foreløpig holder jeg en knapp på en KTM Duke 390. Den skal visst være veldig spretten og lettkjørt, har ABS, ser fet ut, og jeg tror den skal være rimelig å forsikre. 246 pr/mnd for kasko (50% bonus, 4000 egenandel hos Gjensidige). Aner ikke om dette er billig eller ei, egentlig. Får håpe det dukker opp noen i området på Finn snart, ellers må jeg vurdere å kjøpe en ny og skinnende sykkel hos forhandler.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av AJ »

Se der, ja!

Hyggelig med oppdatering og at det går framover, Assi :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Elruts84 »

Morsom lesing. Kjekt å se at det går rette veien. Ting blir en vanesak og til slitt ender du opp med å ikke tenke over hva du gjør for alt ligger inne automatisk.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Ok, nå er det altfor lenge siden.. På høy tid med en oppdatering!

Siden sist har jeg hatt hele 6 vanlige kjøretimer, "sikkerhetskurs på bane" og "sikkerhetskurs på vei". På onsdag(!) blir det oppkjøring, og det er meldt regn den dagen. Not kewl. Unnamanøver i regn.. liker ikke helt tanken på det. Men det er vel noe man bør kunne her på vestlandet.

Ikke så mye å si om de vanlige kjøretimene, tror jeg, utenom at det kanskje har blitt litt mange av dem. Mye på grunn av de der kjøregårdsøvelsene. Jeg har fremdeles ikke svart belte i de øvelsene, men på den andre siden så er det sjeldent jeg er 100% sikker på noe som helst. Og man trenger forhåpentligvis ikke være norgesmester for å bestå. Den trygghetssøkende personligheten min ville nok øve enda mer, men når jeg ser at kjøreskolen har sanket inn 31 000 av pengene mine, så er det nok på tide å sette strek..

Ellers var det festlig og god stemning med kjøring på bane! Vi skulle cruise rundt og bare tilpasse farten i 3. giret uten å måtte bruke bremsene. Det kan være at jeg satte ny banerekord en av de første rundene; jeg tviler på at noen har kjørt den runden så sakte før! :D Det var visstnok ikke rundetidene som var det viktigste (yeah right), men det gikk iallfall en del raskere etterhvert. Ellers var det bremsing fra 80-0, presis retningsendring og brems i sving som stod på plakaten. Men de øvelsene havnet nok litt i skyggen av å kjøre svinger.

Og så var langkjøringen en fin tur på 133 kilometer på diverse svingete vei i fint vær og fin natur. Jeg fikk litt kritikk for sporvalgene mine, og i så lav hastighet som jeg kjører så ville det være mer naturlig å holde seg mer i midten av kjørefeltet, i motsetning til den "kunstig aktive og teoretiske" kjøringen jeg holdt på med, hvor svingene hadde en tendens til å bli ujevne siden jeg dreiv og styrte fra venstre side og over til høyre. Greit, lesson forhåpentligvis learned. :)

Så nå driver jeg og tråler finn etter aktuelle motorsykler i Rogaland. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Duke 390, men det er nesten ingen av dem i Sandnes/Stavanger og kjipt å reise i timesvis for noe uprøvd som kanskje ikke engang blir kjøp. Så nå vurderer jeg 690-en i stedet. Men for 80 000 er det jo mye å velge i, så det gjør ikke akkurat ting lettere. F.eks.
Yamaha MT-07
Yamaha XJ6 Diversion F
Honda NC700X
(CB500F?)
Kawasaki ER6N
Triumph Tiger 800

Den siste der er kanskje noe dyrere. Liker ikke helt hvordan 60 000 (duke 390) plutselig kan balle på seg til 100 laks. Unødvendig mye for en første sykkel, tenker jeg. Sånn sett er jo 690-en greit priset rundt 80 (brukt), så jeg holder foreløpig en liten knapp på den. Men innspill mottas med takk!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke jeg ville valgt noe under 600cc hvis det er tung lappen det er snakk om. Av de du listet opp over så tror jeg at jeg ville valgt MT07. Har selv kjørt en slik og den går greit, har tøff lyd og man sitter godt, hvis man ikke er så alt for stor (høy). For meg med mine rundt 100kg. og 182cm. så føltes den litt i minste laget. Men det er smak og behag. :)

///Jacobsen
Innlegg: 9
Registrert: 10 jun 2016, 10:24
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 SRAD 1999

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av ///Jacobsen »

Fantastisk lesing dette her

Er forholdsvis ny mc-fører selv. Hatt (tung) lappen i litt over én mnd nå og kjørt ca 250mil på den tiden
Har dog hatt lett-mc for 10 år siden og ellers kjørt en del crosser/moped i oppveksten, så kjøretimer og oppkjøring gikk veldig greit (foruten at jeg også stresset litt med kjeglekjøringen i begynnelsen)

Lykke til med oppkjøring på onsdag
Behold roen så går det nok bra



Sent from my iPhone using Tapatalk

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Bilde

:yahoo Ah, så ufattelig herlig! Utrolig mye styr for den bokstaven..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av AJ »

Assi skrev:Bilde

:yahoo Ah, så ufattelig herlig! Utrolig mye styr for den bokstaven..
Kjørt opp og bestått i dag?

I så fall; gratulerer så mye med vel overstått, kan man vel si ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av WikingTnT »

Gratulerer :thumleft :thumleft

Svar