Leffy's hule...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:Av og til vinner det praktiske over det estetiske. Toppboks er en sånn greie, for meg og mange andre.
Enig. Veldig praktisk og uunnværlig for oss i hvert fall når vi, fører og passasjer er på langturer.
Må også legge til at min faste passasjer har som krav at hun har ryggstøtte under kjøring. Og det får hun med toppboksen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Leffy's hule...

Legg inn av kjellv »

Leffy skrev:Fullstendig enig at toppboks ser ræva ut, men det er allikevel lettvint Bilde Var inne og så på kriega i går. I såfall kunne jeg nok ha tenkt meg en bag med litt størrelse, som f.eks us30. Evt en 20+10. Tankvesken blir jo også en del mindre enn planlagt såå.. Vil ha minst mulig og drasse med meg fra sykkelen. Nei, må nok tenke litt hardt utover ;)

En ting jeg tenkte på da jeg fant frem instruksjonsboka til sykkelen. Den er kun på engelsk og tysk til meg. Jeg har hørt det at det ikke er lov og selge kjøretøy i Norge uten om at instruksjonsbøkene er på norsk?
Det er nok ikke et krav at instruksjonsbok skal være på Norsk. Alle nye Yamaha leveres med instruksjonsbok på et skandinavisk språk, Svensk. Det hadde de ikke gjort dersom det var krav om at den skal være på Norsk. Ikke blande dette sammen med HMS-krav til maskiner til næringslivet. Der må boka være på Norsk!
Ellers er jeg ikke helt enig i at toppboksen ser helt rævva ut på alt annet enn ADV sykler. Jeg synes f.eks at Yamahaboksen på FJRen min er veldig fin, men den har også farger lik sidekoffertene og sykkelen ellers.
Men jeg synes de fleste nakne sykler ikke kler boks. Der blir det noe rart i mine øyne.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Leffy's hule...

Legg inn av hakhap »

Det ser latterlig ut med topboks på Tuono men ibland spiller det estetiske mindre roll og hvis eier av sykkel er happy med det så er bare helt fint da :)

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Flanker »

En tail bag er et greit alternativ for å få en mer praktisk hverdag. Ikke samme lastekapasitet som en toppboks, og heller ikke samme sikkerhet. Men for å få med seg bærbar pc ++ til jobb er det gull. Ikke "i veien" på samme måte som en tankveske heller. Du får dem fra ørten produsenter, i alle prisklasser og ymse størrelse. Kriega US-serien funker, og kan utvides med flere vesker hvis du skal på lengre tur. Men det finnes et utall varianter...

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: RE: Re: Leffy's hule...

Legg inn av Leffy »

kjellv skrev:
Leffy skrev:Fullstendig enig at toppboks ser ræva ut, men det er allikevel lettvint Bilde Var inne og så på kriega i går. I såfall kunne jeg nok ha tenkt meg en bag med litt størrelse, som f.eks us30. Evt en 20+10. Tankvesken blir jo også en del mindre enn planlagt såå.. Vil ha minst mulig og drasse med meg fra sykkelen. Nei, må nok tenke litt hardt utover ;)

En ting jeg tenkte på da jeg fant frem instruksjonsboka til sykkelen. Den er kun på engelsk og tysk til meg. Jeg har hørt det at det ikke er lov og selge kjøretøy i Norge uten om at instruksjonsbøkene er på norsk?
Det er nok ikke et krav at instruksjonsbok skal være på Norsk. Alle nye Yamaha leveres med instruksjonsbok på et skandinavisk språk, Svensk. Det hadde de ikke gjort dersom det var krav om at den skal være på Norsk. Ikke blande dette sammen med HMS-krav til maskiner til næringslivet. Der må boka være på Norsk!
Ellers er jeg ikke helt enig i at toppboksen ser helt rævva ut på alt annet enn ADV sykler. Jeg synes f.eks at Yamahaboksen på FJRen min er veldig fin, men den har også farger lik sidekoffertene og sykkelen ellers.
Men jeg synes de fleste nakne sykler ikke kler boks. Der blir det noe rart i mine øyne.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Stemmer.. Da har jeg fått klarhet i det. Er som du sier at i næringslivet er det vel et krav. Alt av maskiner jeg har kjørt har det stått på norsk. Trodde kanskje det også var slik for biler og mc.

Da det gjelder toppboks er jeg enig i det at på naken sykkel ser det ikke noe bra ut. Har forsåvidt ikke syntes det har vært noe særlig ellers heller og da mener jeg det er bedre med sidekofferter kontra boks. Var bare det med det praktiske med det som slo meg litt.

Noen som har prøvd kriega på tanken? Tenker på evt en US10. Er ikke nødvendig for min del og ha synlig lomme for hverken kart eller tlf. GPS blir montert på styret i såfall. Bortsett fra det så har jeg sett litt på GIVI sin XS307 TANKLOCK.

Bilde

15liter. Kan jo og være kjekt og ha elektronikken under noe tørt. Med den størrelsen regner jeg med at jeg ser instrumentene mine god nok. Er egen kabelinngang på andre siden.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Bjerknez »

Den tankvesken du har bilde av der prøvde jeg på Street Triplen jeg hadde og siden den er helt flat i bunnen så vil denne se ut som en "flosshatt" på tanken din. Praktisk ja, men ikke spesielt pent i mine øyne. Jeg ville prøvd litt forskjellige før jeg kjøpte. Ta en titt på Givi XS308. Den passet perfekt til min Street Triple. Noen mener nok at denne var litt for stor, men den så uansett penere ut på sykkelen enn den du har lagt inn bilde av over synes jeg. Det skal også sies at Givi tankveskene ikke er 100% vanntette før du har tatt på det gule regntrekket som følger med.

Så vidt meg bekjent så har ikke Kriega noen løsninger som er gode når det kommer til tankvesker. Dem har nok spesialisert seg mer på vesker til å ha bak samt på siden av sykkelen, ved siden av ryggsekker som kan kobineres med dette.

Her er et bilde av min gamle sykkel med 1x US30, 1x US20 og 2x US10 på hekken. Altså 70 liter kapasitet bak på sykkelen og i tillegg 20 liter i tankvesken (ikke avbildet). Det blir 90 liter til sammen :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Leffy »

Det ser jo bra ut :thumleft

Er det noe sted sånn ca rundt hovedstaden som har en del vesker og ting inne på lager? Rundt her oppe så går tankvesker og trekk stort sett på bestilling, så det er litt vanskelig og prøve.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bestillte mine gjennom Bilerstreet.no som ligger i Stavanger. Jeg tror de veskene pakker på stort sett alle sykler. Så lenge du klarer og feste to strimler under salen helt bak så får du også festet veskene. US30 KAN bli i største laget muligens, men jeg er ganske sikker på at US20 og US10 vil passe sykkelen din samt se bra ut også. En streetfighter skal se ut som en streetfighter, selv med bagasje på i mine øyne.

En slik toppboks ser i mine øyne så hinnsides forferdelig ut på en slik sykkel. Så forferdelig at jeg ikke hadde montert en uansett hvor praktisk det hadde vert. Men så er jeg litt forfengelig også skal sies.

Hadde jeg hatt en 1290 Adventure, Tiger Explorer etc. så hadde jeg nok vurdert det, men ikke på et smykke som Tuono! :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av kjellv »

Bilde[/quote]
I diskusjonene om hvordan toppboks ser ut på en sykkel, tror jeg at jeg vil driste meg til å mene at den kan være langt penere på nesten enhver sykkel enn en slik "pakkehaug" som dette... Ikke er den særlig sikker heller, tyngdepunktet på sykkelen blir veldig høyt, og faren for ustabilitet og velt rundt bensinstasjoner og parkeringsplasser blir langt større. Kjøreegenskapene til sykkelen endrer seg også betraktelig når den er lastet slik. Jeg ville nok ha lastet lavere, en sekk tvers over baksetet og en under denne på hver side. Helst da slik at de tyngste sekkene henger på sidene.
Kriega har gode løsninger, og høy kvalitet på varene sine. Men særlig pent er det jo ikke! Men dette er heller ikke det viktigste når man pakker for langtur. Da er jo hele poenget at man får med seg den bagasje man trenger på en praktisk, sikker og noenlunde vanntett måte. Da er nok Kriega noe av det bedre man kan velge. Men pent synes jeg ikke det er akkurat.
Vi bruker en del penger på syklene våre de fleste av oss. Noen er mer enn de fleste opptatt av at det skal se så pent ut som mulig, gjerne på bekostning av muligheter for praktiske løsninger. Tail Tidy, LED-blinkers, Gel-sete blir veldig pent. Men skal man ha toppboks, må man også ha en bærer å sette den på. De fleste er plundrete å sette på og ta av. Derfor blir den gjerne stående på når den først er montert. Den blir sjelden pen! Ikke blir den så mye penere om toppboksen kommer på heller, på noen blir den veldig høy og langt bak. Der kommer avveiningen om man skal satse på det estetiske, eller det praktiske. For toppbokser er utrolig praktiske! Enten de er pene eller ikke!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av AJ »

Flere pakkeløsninger i denne tråden.

Selv har jeg vekslet mellom å bruke GearBag som svelger 101 liter fra amerikanskje RevPack på mine forrige sykler, Tiger 1050'en, Moto Guzzi Stelvio og den jeg har nå, KTM 1290 SA:

Bilde

Bilde

Litt kronlete å finne gode festemuligheter, men har man først funnet ut hvordan dette gjøres best mulig så sitter GearBag'en som skrudd fast.
Rommer mye og endrer ikke sykkelens kjøreegenskaper noe annerledes enn det en toppboks gjør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Bjerknez »

Det som er så fint med kriega er at det passer de fleste sykler, det er fleksibelt med tanke på at man kan sjonglere med hvike vesker man bruker, ut fra hvor mye plass man trenger, dem er 100% vanntette, uhyre robuste, tøffe og se på, og sist men ikke minst så følger det med stropper slik at man kan bruke dem som vanlig skulderveske etc.

Veskene er ikke akkurat super rimelige, men det er tøft, og det er kvalitet. :thumleft

Brukeravatar
Leffy
Innlegg: 136
Registrert: 02 feb 2013, 15:47
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
Sted: Hedmark

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Leffy »

Det finnes mange løsninger. Når jeg tenker etter litt så brukte jeg kun tankvesken når jeg var på 4 dagers tur på vestlandet.

Bilde

Svarte z750 er min. Jeg finner ikke ut hvor mange liter tankvesken er, men den kunne utvides ganske mye. Toppen av vesken er den som ligger bak, grunnet dette:

Bilde

:lol :lol

Det klarte jeg med helt fint med enda jeg hadde med en del utstyr som tok ganske masse plass. Kamerahus, et par objektiver og sko bl.a.
Nå er det europatur som står på dags til sommeren, ca 14 dager, så derfor trenger jeg mer plass. Jeg tipper på at 40-50l bak fra krieger eller en toppboks og en tankveske på 20l foran duger. Ligger kun på hotell så sånn som telt osv er unødvendig for meg.
Har man vaskemiddel så går det vel ann og vaske klær under vasken for og henge opp til tørk, i stedet for og pakke rent tøy for hver dag.

Racken til H&B ser ikke allverdens vanskelig ut og montere, ei heller og ta av, så det blir jo kun for sånne lange turer jeg kommer til og bruke mye plass.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Bjerknez »

Den tankvesken der var litt voldsom ja :lol

Her er vertfall bilde av min nåværende sykkel med BMW sin tankveske og Kriega US20 bakpå. Nå er det ikke tanklokk adapter på denne tankvesken, men den er formet slik at den har minst mulig berøring på tanken og stropper man den skikkelig fast så "gnisser" den heller ikke. Denne er også 100% vanntatt UTEN regntrekk, i følge BMW.

Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Leffy's hule...

Legg inn av biker7 »

Hva man synes er "tøft" er det nok ganske mange forskjellige meninger om. En haug med myke, stroppede Kriega-vesker bakpå sykkelen er ihvertfall ikke det i mine øyne. :knegg Men det er heller ingen andre bagasjeløsninger da, skal sies.. Hvis man kjører alene, så vil nok jeg holde en knapp på hard bagasje på passasjersete (hvis mulig på sykkeltype). Jeg har fått tak i et ekstra baksete til mine 2 siste sykler, og festet bagasjeplate til toppboks på denne. Bruker nå 39 liters Givi. Jævli greit å bare kunne trykke på en knapp, og ta med hele boksen inn på hotellet. Og så bare et klikk ved avreise igjen, istedefor styr med en haug med reimer etc. Tror også Hepco & Becker har en lignende løsning (Sportrack). Bildet er fra 14-dagers Nordkapp-tur i sommer. Bagster forann, Givi-boks bak. Ikke kjempetøft dette heller, men praktisk :prf

Bilde
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Leffy's hule...

Legg inn av Bjerknez »

Tankvesken så bra ut på sykkelen biker 7 :thumleft
Boksen bakpå har jeg sagt mitt om allerede :roll

Svar