Helt grønn! (litt mindre...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Helt grønn! (litt mindre...

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Helt blank, foruten noe mopederfaring som tenåring, staret jeg på mc lappen juni 2015. Nå er jeg 56, og det var på tide å kjøre mc! Etter første dagen i kjøregården, anså jeg oppgaven som tilnærmet umulig! Nesten alle øvelsene var vanskelige, og spesielt slalom, snu og kjøre tilbake sleit meg med.
Jeg ble overrasket over hvor teknisk vanskelig det er å kjøre; kontrastyring, sakte fart teknik, og masse mer.
Men etter en god del runder var det på tide å prøve seg på oppkjøring. Da var det over sommerferien, og neste utfordring var å på oppkjøringsplass for ferdighetstest. Jeg bor i Oslo, og det nærmeste jeg fant var en time ved Havslund utenfor Sarpsborg. Med sykkel på henger bar det av gårde. Jeg følte meg langt fra trygg på dette, men heldigvis var det romsligere baner på ferdighetsprøven enn jeg hadde øvd på, så jeg besto uten feil. En herlig følelse, mentalt var jeg forberedt på å stryke. Oppkjøringstime far greit å få på Billingstad i Bærum. Her følte jeg meg tryggere, siden jeg er vant til å lese trafikkeen etter bilkjøring.
Besto prøven 26.august. Jippi! Fantastisk god følelse å ha gjennomført planen om mc lappen. Sykkel hadde jeg allerede kjøpt. Siden jeg ikke hadde noe peiling, og heller ikke mulighet for å prøvekjøre noe særlig uten lappen, så kjøpte jeg omtrent i blinde. Mine kriterier var en lett sykkel hvor jeg sitter ganske oppreist, og helst litt krefter som kan benyttes når jeg lærer å kjøre. Etter relativt lite leting kjøpte jeg en Honda CB600FA 2009 modell.
Så den sto klar i garasjen når jeg kom hjem med lappen i lomma. Ut på en liten tur, og etter en halvtime kom styrtregnet. Mmm var ikke helt tett denne kjøredressen, så det ble en kort første tur.
Det ble mange småturer på ettermiddagene, og en litt lengre tur til Lillehammer via Solihøgda-Jevnaker- Dokka-Lillhammer. Og en Sverige tur via Askim-Halden. Fine turer i sol, om ikke så varmt.
Det har stort sett gått greit, med unntak av en nesten stillestående velt. Skulle gjennom en rundkjøring, da en motgående bil plutselig vrengte rundt for å kjøre samme retning han kom fra. Jeg hadde så vidt kommet i gang og klemte inn forbremsen for rask stopp. Det stoppet! Og sykkelen gikk rett ned på fordemperne for å ”sprette” opp igjen. Uforberedt som jeg var mistet klarte jeg ikke å ta i mot, og velte rette ned. Knakke bremshåndtaket, men ellers ingen skader. Hadde jeg brukt bakbremsen hadde dette vært helt uproblematisk.
Ellers har det vært veldig positv erfaring, så det blir en lang vinter. Nå ser jeg på kjøring på youtube, og gleder meg til mer kjøring til våren!
Honda CB600FA.jpg
Bildet er fra før kjøpet. Det ble en prøvetur i gangfart 30-40 meter! En god følelse kom med en gang, så var det bare å slå til!

Lagt inn 2.juli 16:
Erfaring første halvdel 2016.
Jeg liker å lese om erfaringer fra andre, spesielt ferske mc førere hvor jeg kjenner igjen egene erfaringer. Så det er ikke mer enn riktig å komme med noe selv.

MC året startet på mc messe i Gøteborg, som jeg var på sammen med sønnen min (23). Artig å se og prøvesitte sykler. Selv om det bare ble ca 1000 km kjøring i høst, så er tankene på annen sykkel i gang. Noe med mer kraft i lavere turtall. Trives godt med sittestillingen på Horneten, så det ble prøvesitting av Honda CB1000R, ble overrasket av det bredes styret. Så BMW S1000R, her satt jeg veldig godt, litt hardt sete. Best satt jeg på Yamaha MT10, der var jeg hjemme. For se om det blir noen prøvekjøringer utover året. Men det blir å drømme en stund, og la fornuften holde overtaket så lenge som mulig.

Det skrives mye om utseende, men i forhold til en bil så er det lite å ”jobbe” med på utseende, foruten hjul, motor og ramme gjenstår den noen plastdeksler som kan være forskjellig. For type sykkel som passer meg, ser de forskjellige merkene veldig like ut. Jeg klarer ikke å skille merkene når jeg møter dem på veien.

Det har blitt mange småturer på kveldstid, det har blitt ca. 3000 km småturer til nå.

Jeg har noen ganger brukt mc om morgenen inn til Oslo. Det misstrives jeg med, og er kun gjort av praktiske hensyn. Masse stresse folk som kjemper seg frem. Og da er det ikke alltid at reglene følges. Fint om ligge kollektivfeltet, men en må være i 100% beredskapsmodus. Fint med samspill i traffikken, men det betyr ikke at man må bråbremse for folk som kommer inn på veien. F.eks. ved Høvik, det er ikke akselerasjonsfelt her, men vikeplikt!

Det har blitt mc kurs holdt av mc senior på Gardermoen raceway. En utfordring å komme dit i tide uten å være for mye borte fra jobb. Det ble en del kjøring i kø. Kun når bilene nesten står stille, kanskje opp til 10-15 km / time, drister jeg meg til å kjøre i mellom. Bruker fullt lys og kjører bare litt fortere enn bilene. Alikevel en ubehaglig opplevelse. Vel frremme så kom det frem at det var avlyst, noe som var publistert på FB kvelden før. På igjen påfølgene torsdag, og denne gangen ble det gjennomført. Ser det er en annen som har kommentert det på forumet. For meg var ikke det viktigste selve øvelsene, men påminnelsen om å tenke sikkerhet, og trene på saker og ting hver gang jeg er ute kjører. I så måte veldig bra på minnelse. Neste trinn på Rudskogen har jeg ikke fått gjennomført ennå, kommet noe i veieen hver uke over lengre tid. Men det skal tas, og jeg gleder meg til banekjøring!

Selve kjøringen går bedre, jeg er veldig bevisst hele tiden på hvordan jeg kjører rent teknisk, forankring, kroppsstilling, avslappet i armene osv. Sagte men sikkert (?) så er jeg blitt tryggere, men fortsatt mye å gå på! Generelt kjører jeg sakte, med et og annet pådrag ut av svinger om det er god sikt blir det.

Horneten er egentlig veldig passende, sitter godt, svinger som jeg vil (her har jeg veldig lite sammenligningsgrunnlag!) og massevis av kraft om en bruker turtallet. Ved bånn køl i første er det vel så vidt at forhjulet mister kontakt et lite øyeblikk, så ikke noe ufrivillige wheelies (nynorsk..). Ved eventuell ny sykkel vil muligeheten for elektronisk styring av dette være viktig. Tror ikke CB1000R har det. (Drømmen om annen sykkel er en viktig del av gleden av mc, men om alle drømmer kan oppfylles med et knips, så er de ikke drømmer lenger. Så jeg holder på drømmen en stund til. Ser på Finn, drømmens hjemland)
Men så ser jeg solen bryter litt frem, så tid for en liten tur. Forresten; en veldig bra øvelse fra kurset, var å bremse med en hånd på styret, fin måte å hindre tyngde på styret.

Lagt inn 14.august. 2016.
Så er det blitt medio august! Det gikk fort gitt.
Modul 4 på Rudskogen er unnagjort, så nå ser jeg frem til å kjøre i gruppe 2. Håper det blir i løpet av 2-3 uker, og ett par ganger i løpet av høsten.
Modul 4 er sporvalg, kjører i rekke etter instruktør i 2 , og med instruktør som nr. 2 i rekka i 2 sesjoner.
Som relativt fersk sjåfør synes jeg det gikk på kanten fort i svingene, men tenkte som så at det ser ut for å gå greit med de foran, så det må være mulig for meg også. Tempoet i svingene øket etter hvert, og det ble nødvendig å lene seg over for å holde følge.
Litt skremmende, men utrolig morsomt. Og instruktøren hadde rett, det føltes mye tryggere i svingene på vei hjem etter kurset.

Så står Horneten for salg, etter et snaut år. Det er flere grunner; litt mykere gange, mer kraft i lavere turtall, beskyttelse mot vær og vind og litt mer avslappet kjørestilling.
Før jeg kjøper ny må den gamle selges, og det er helt dødt i bruktmarkedet, eller veldig nær! En dårlig sommer, og regn siden jeg la den ut er sikkert medvirkende.
Jeg følger med på følgene bruktmerker, som også har regt salg:
Honda CB 1000R, mangler tractionkontroll og vindskjerm, sistnevnte regner jeg med er mulig å sett på.
MT 09 Tracer, helt ny modell i 2015, så der er ikke så mange for salg ennå, men noen. Har egentlig alt jeg trenger. Men så var det lyden, synes den er litt trist sammenlignet med R4.
BMW S 1000XR, kanskje vel mye krefter, og har den et mykt pådrag? Og over budsjett..
Kawasaki Z 1000 SX, det er noen brukte innenfor budsjett.
Fornuften sier traceren, helt ny sykkel til litt høyere i pris en 5-6 år gammel litersykkel.

Det har blitt noen fine turer, siste var fra Strømstad og hjem, via småveier, med avslutning i ekstremvær gjennom Oslo. Fikk bausjøen fra en buss mitt i fleisen på Mosseveien, og kom meg gjennom rett før veien ble stengt grunnet vann. Godt med en varm dusj etter den turen!
Har også en tur til Lillehammer via langs Randsfjorden, Dokka og over fjellet, veldig fin tur.
Så er det bare å håpe på litt varme i resten av høsten.
:vs

torsdag 11.03.2016
Så ble vel siste tur lørdag 29.okt. En tur på Hurumlandet i strålende sol og flottte høstfarger. En fantastisk tur å avslutte med. Neste år skal jeg se meg om etter en varmere jakke, det ble litt mye under den jeg har. Bevegligheten blir begrenset.
Og til neste år blir det kanskje bytte av sykkel, skal i hvert fall prøve noen. Så er det bare å holde ut med skigåing og fyring på peisen!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Tommy Andersen pi den 03 nov 2016, 21:15, redigert 3 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av Bjerknez »

Hei og velkommen til mcsiden! :twothumbs:

Den beryktede "krypkjøringstesten" er det mange som frykter, undertegnede inkludert. Men det gikk bra for meg også of et drøyt år siden. Gratulerer også med flott sykkel.

Bor du ikke langt unna så må vi ta noen turer når våren nærmer seg :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av AJ »

Heisan!
Sånn skal det gjøres! Gi seg selv en MCsiden blogg i julegave :twothumbs: !
Velkommen i klubben :vs .
Fin intro, forresten :thumleft .

Snart ny sesong og mye MC-moro i vente!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av kjellv »

Velkommen hit ønskes herifra også.
Du har som meg rukket å passere 50 med god margin før du tok lappen og kjøpte sykkel. Mange i vår båt!
Mange er det også som tok lappen og hadde kjøreerfaring som ungdom, men i mange år ikke har prioritert dette. Motorsykkelen dukker gjerne opp igjen når vi når vår andre ungdomstid, dvs når barna er blitt voksne og vi igjen kan prioritere våre egne interesser.
Håper du vil trives med hobbyen, og i forumfelleskapet.

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Helt grønn!

Legg inn av badkernel »

Gratulerer med lappen og velkommen til mcsiden.
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser du kjørte opp på Hafslund i Sarp, men du skriver også at du fraktet sykkelen dit etc. Hvor i landet er det egentlig du holder til? Kjekt å vite hvem jeg skal komme på besøk til når våren nærmer seg :knegg

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Helt grønn!

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Hei, takk for hyggelig tilbakemeldinger!
Det blir en lang vinter, selvom det har vært høst til nå. Men herlig å ha lappen i havn, og slippe å grue seg hele vinteren for ny oppkjøring. Mentalt for jeg forberedt på at jeg måtte kjøre opp igjen til våren. Mye aktivitet her på forumet, så jeg er ikke alene om å se frem til ny sesong.
Jeg bor på Rykkinn i Bærum. Høste gikk med til å utforske veiene i nærområdet, best er det å kjøre sydover, gjerne Hurumlandet, eller nordover på E16 og videre rundt Tyrifjorden. Trives dårlig i bytrafikken, og ha biler helt opp i bakhjulet.
Tenke å melde meg på kurs til våren, ser at senior mc, avdeling øst har fint opplegg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av Bjerknez »

Bærum ja... Altså bare et steinkast unna :thumleft

Må få til noen turer til våren. Jeg vet om noen fine veistumper her i Østfold hvis du vil utfolde deg litt på svingete veier :thumleft

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av Jarle »

Grattis med lapp og mc.
Du kan forhåpentligvis se frem til mange flotte mc turer i fremtiden.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Helt grønn!

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Våren er et faktum! Jippi! Det har vært en lang vinter for en som har gledet seg til en mc tur daglig gjennom den kalde årstiden. Men plutsellig så var det ok temperatur. Det har blitt et par småturer på ettermiddagen i nærområdet, herlig å bare kjenne på 2 hjuls følelsen.
Har også testet nyinnkjøpt gopro kamera. Etter lange overveielser falt det på dette litt klumpete uelegante kameraet. Men kvaliteten er bra, selv om myestyringen ikke er topp brukervennlig. Og hvordan for man egentlig satt på mikrofon når hele greia er kapslet inn i en tett plastboks...? Det hadde vært kult med litt eksoslyd på kjørevidoer, ikke bare vindstøy.
Var litt usikker på om jeg husket litt fra opplæringen i høst, men mantraene; defansiv, forankring, blikkstyring og løse armer så gikk det overraskende greit. Her en link til test av kamera, og kveldstur.
https://www.youtube.com/watch?v=PVX7yC7UtOM

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Helt grønn!

Legg inn av vim »

Se der ja - noen morsomme svinger på turen over Steinsåsen :)

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Helt grønn!

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Jepp, uansett hvor jeg kjører så tar jeg alltid en tur over der, omveier ingen hindring!

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Helt grønn!

Legg inn av Tommy Andersen pi »

GOPR0070-0001.jpg
Sykkel til service. 3 grader og regn. Litt forsiktig etter å brukt vinteren til å se på krasjvideoer på youtub.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Helt grønn!

Legg inn av Elruts84 »

Så kjekk lesing her. :vs

Har du fått deg noen flere turer? Det virker jo som fantastisk å ta MC lappen når en har tid, lyst og alt er på stell.. :D

Håper det kommer noen flere bilder og historier i løpet av det fantastiske 2016 :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Saapekokern
Innlegg: 145
Registrert: 04 apr 2012, 16:21
Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Sted: Skedsmo

Re: Helt grønn!

Legg inn av Saapekokern »

Gamle sykkelen min jo, savner den! Håper du er fornøyd med sykkelen.

Svar