Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av rolf-arne »

Lest tråden med interesse - restaurering er en tålmodighets prøve - så lykke til , ser at de tidligere prosjektene har blitt flotte- så ser frem mot april med spenning. Og forventning
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

rolf-arne skrev: 24 jan 2022, 20:12 Lest tråden med interesse - restaurering er en tålmodighets prøve - så lykke til , ser at de tidligere prosjektene har blitt flotte- så ser frem mot april med spenning. Og forventning
Jo takk for det :)

Glad i å skru, blir barre til den syken der en tar på seg litt mange prosjekter, blir stående å tenke hva skal en gjør i dag, og der var dagen over, men er bestemt på sykkel skal vær ferdig til sesongstart, det samme gjelder enkeligt for camplet og. Båten skulle eg vært ferdig med allerede, for det frister med krabbe :scratch
Men ja, får vell få fingen ut og fullføre prosjekt for prosjekt 😅👍

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Jaja, blir aldri helt perfekt når en starter med ett utgangspunkt der det er stål som har rusta og blitt lappa fra før, som både er bøyd å skjevt. Det har blitt solid og alle fester er på plass der dem skal vær samt alt er beint igjen på sykkelen.
20220126_153326.jpg



Regner med de fleste vett hva poenget med denne ramma er. Den har ingen anna oppgave enn å holde sal, elektronikk og plastikk på plass. Den har ingenting å gjør med "drivlinja".

Hvis det er selve hovedramma som er rusta skal en ikke drive å sveise å bytte stål etc uten en er sertifisert for slikt :thumleft

Ha en fin dag :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Da hadde en kommet litt videre. Ble grunna i dag etter mye pussing for å fjærne gammel lakk, rust å skit, klar til ny lakk om ett par dager.
20220214_185534.jpg
20220214_185514.jpg
Som noen sikkert kommer til å legge merke til er fortsatt "ramma" til passasjer fotvileren festet på. Grunnen til dette var att eg var litt uheldig under sveising og smelta fast det eine feste, da ble lika godt alt sveist fast👍 Ja kunne kappa det av igjen etc, men hadde fått lina opp alt og ville ikke gjøre vondt værre :thumleft

Skal prøve å holde oppdatert når det skjer mer :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Da har det kommet 2 strøk med lakk. Ikke perfekt men blir bedre enn det var :thumleft får la det herde før det blir pusset ned og lagt klarlakk :twothumbs:
20220310_164520.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Ble enda to strøk med base lakk, så får vi se om det blir klarlakk i løpet av helga 🙂 Skal ikke ruste med det første 😅

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av dypen »

Er selv ikke veldig glad i 2k lakk på garasjeprosjekter, skal jeg lakke noe som i utgangspunktet er 2k får jeg blanda flat farge for sprøyting eller pensling avhengig av hva jeg driver med.

St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.

Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet :thumleft

http://www.billakkspesialisten.no
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

dypen skrev: 11 mar 2022, 14:27 Er selv ikke veldig glad i 2k lakk på garasjeprosjekter, skal jeg lakke noe som i utgangspunktet er 2k får jeg blanda flat farge for sprøyting eller pensling avhengig av hva jeg driver med.

St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.

Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet :thumleft

http://www.billakkspesialisten.no
Takk for gode tips 😁 Har kun lakert ett par motorsykkler og noe bildeler, langt fra noe erfaren. All kunskap er god kunskap 😁 Ble enda 2 strøk med base, får bli klarlakk når eg får tid 😅 Men utifra svaret ditt, mener du noe kombinert primer, base og klarlakk i ett? Eg har nå grunna en tri strøk, 4 strøk med base og så tenkte eg ett par strøk med klarlakk. Eg lurte litt på her om dagen, hvis en skal bruke filler/sparkel, skal en da sparkle før eller etter primer? 😅

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av dypen »

Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

dypen skrev: 15 mar 2022, 17:42 Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon :thumleft
Tusen takk :twothumbs:

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev: 15 mar 2022, 17:42 Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon :thumleft
Sverre nevnte herding - hvordan - hvorlenge - hvilken temperatur ???? og sikkert mange andre nyanser av disse spørsmål.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av dypen »

Eg lurte litt på her om dagen, hvis en skal bruke filler/sparkel, skal en da sparkle før eller etter primer?
Har bestandig rettet alle bulker, pusset skadeområdet pluss overganger, sparklet skadeområdet pluss riper hakk sår, pusset sparkel, hvis alt ser ok ut pusser jeg hele delen / flata før grunning. Hele flata / delen finpusses (vannslipes kanskje), flate / del tørkes ren før limklut brukes på hel flate. Med en komponent lakk lakkeres delen ferdig, med litt erfaring vil du nå kunne sprøyte så du får god glans. Er du redd for sig kan det fort bli tørrsprøyta med lite glans. Husk ingen silikon produkter på deler eller der du sprøyter!

Vanlig sparkel brukes først, etter grunning hvis du må brukes finsparkel hurtigtørkende. Sprøytesparkel og fyller kan også brukes men da er det ikke hobbygarasje lengre :)

Tempratur, jo varmere jo bedre. Er det kaldt blir herdetida lang. Støvtørt er en ting men monter ikke delene før det har gått mange dager.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Ja da har man fortsett med arbeidet. Ble desverre tatt noen snarveier, men de snarveiene kan eg nå leve med :roll

Vurderte å ta ut motor for å så lakke hovedramma. Men sesongen nærmer seg og prosjektet ble litt mer omfattende enn først planlagt :scratch

PMS har meldt seg og beslutningen om å la motoren stå i ramma å bruke hammerite lakk med pensel ble tatt :crazy:
20220404_160149.jpg
Ble overaskende bra enn så lenge.
Usikker om en kan våtslipe hammerite lakk? :scratch

Men ja blitt noen timer med demontering, banning på deler som absolutt ikke vill ifra hverande. Måttet bruke både grisapikk og borr. Men ja kommet ifra hverande. Mye sliping for å få fram stålet, og nå blir det behandla.
20220407_193216.jpg
Bestilt med slik "plastsveiser" for å prøve å redde luftfilterboksen som noen hadde maltraksert og teipt i sammen med gaffateip. Får en prøvd på noe nytt og :confused
Screenshot_20220407-194008_eBay.jpg

Blir gjort litt hver dag men ikke mye om gangen, tenkte det var kjekkere med oppdatering når en har kommet litt mellom hvert inlegg :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Ja da var siden glemt igjen :lol

Nei prosjektet står til tider stille, men har nå fått gjort litt igjen 😊

Dette ble jo ett mye større prosjekt enn først antatt, og da er motivasjonen lit av og på. Helsa har ikke vært den beste den siste tiden og en har vært sykemeldt, men har hatt noen gode dager innimellom og da har en fått gjort litt. Vi har nå fått barn nr to og derfor ble sykkelen prioritert sett sammen før alle planer ble gjennomført. Hadde jo helst lyst til å sandblåse hele ramma med motoren ute, men det ble ikke gjort i første omgang.

Har fått plast sveiset den gammle luft filter boksen, det tok jo si tid, den var jo mildt sakt maltraksert. Boksen ble hel og solid, selv om den ikke ble noe vakkert syn.

Alle de ekstra luft hulla som var boret ble det smeltet 2 stifter til mitten av hulla og fylt med gjennomsiktig plastikk. Skulle gjerne hatt sort plastikk men det var vanskeligt å få det mykt.
20230301_141325.jpg
20230301_141345.jpg
20230301_141340.jpg

Så har eg begynt å sette sykkelen i sammen 😊
20230228_190536.jpg
20230301_164227.jpg
Videre hadde jo også forje eier kappet eksosrøret rett av. Ikke vett eg hvorfor, men tynt metall så tok si tid å få det tett.
Potta ble polert blank og røra ble børsta over.
Røra har eg vurdert å sette inn i motorolje før oppstart, både for litt rust beskyttelse og farge. Har hørt blandede tanker om dette men la oss prøve :crazy:
20230302_200635.jpg
20230302_143528.jpg
received_2402889426546594.jpeg
Videre er det jo hovedsaklig å sette i sammen, ta ferdig dervice, fylle på væsker, fjærne lakkrester fra plast deksler, få sandblåst å lakkert styre, overhale framgaffler og kansje bytte dekka.

Akk nå er det på sykehuset med sønnen vår som ikke var større en 1800 gram nå når han ble født. Så kan kanskje hende det blir litt tid til flere oppdateringer. Men får håpe den er kjørbar til 01. Mai 🤩
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660

Legg inn av Gammelsmurfen »

Lykke til med den lille! Dette prosjektet er vel helt i andre enden av prioritetsskalaen, men kan sikkert være kjekt når du trenger et pusterom.

Svar