Baffin sin Blogg, tur til Vinje- guten

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Looking for Adventure

Legg inn av Baffin »

Da ble det tid til en liten rundtur med mc. :twothumbs:

Turen gikk til Sjusjøen fulgte så Birkebeinerveien over til Stor-Elvdal og opp til Tolga for overnatting.

Dagen etter sto Røros på programmet med en tur på museet og en spasertur blant den gamle bebyggelsen, her ligger det fredede hus som perler på en snor.
Jeg ville videre inn i Sverige for se hva Svenskene en gang rappa fra oss, og jeg vil med en gang si: dette bør vi ta tilbake!
Paul McCartney synger: Give Ireland Back To The Irish, jeg mener vi bør si det samme om Härjedalen, :crazy: den bør bli norsk igjen, et flott landskap.

Distriktene domineres av fjell og skog, Herjedalen ligger over 500 meter over havet. Her ligger også Sveriges høyeste bebodde bygd Högvålen som jeg kjørte igjennom.
Dro på videre ned til Stöten i Sälen hvor jeg overnatta, men verre til mygg høl har jeg aldri opplevd,
her var det om å gjøre å komme seg fortest mulig inn i teltet og det samme om morran, pakke fort ned og komme seg av garde.

Kjørte gjennom Trysil og ned til Rena, hadde lyst til å se hvordan det så ut her på sommer’n jeg hadde jo bare opplevd Rena vinterstid og da med startnummer på brystet.

Videre gikk turen gjennom Hamar og Gjøvik før turen endte hjemme i Valdres og 112 mil var unnagjort.

Avreise hjemmefra
Bilde

Birkebeinerveien
Bilde

Birkebeinerveien
Bilde

Birkebeinerveien
Bilde

Bilde

Stor-Elvdal Cross har bane I Tresen 5 km fra Koppang sentrum
Bilde

Overnatting Tolga
Bilde

Fra Rørosmuseet
Bilde

Rørosmuseet
Bilde

Jeg har en svakhet for gml. hus
Bilde

Bilde

Bilde

Mange fine strekker for litt pådrag
Bilde

Jeg hadde ingen ting å tolle bare to bokser Aas øl
Bilde

Hytte med litt særpreg
Bilde

Bilde

Møtte store flokker flere ganger
Bilde

Bilde

Bilde

Baffin
Sist redigert av Baffin den 13 jul 2016, 08:41, redigert 2 ganger totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Montering av Garmin Zumo 595

Legg inn av Baffin »

For noen dager siden gikk jeg til innkjøp av Garmin Zumo 595 og låsbart feste Garmin zumo 595 LM EU Bike & Car Set
og siden TOURATECH ikke hadde festebraket som passet min sykkel så ble den bestilt fra SW-MOTECH QUICK-LOCK GPS Mount. Black. Suzuki DL 650 V-Strom.

Jeg skulle på tur og siden feste fra SW-MOTECH ikke var kommet måtte jeg bruke universalfeste som var med i sette fra TOURATECH,
ikke optimalt, men helt greit.
Bilde

Da jeg kom hjem fra tur var feste kommet så da ble det litt montering i garasjen i dag. :twothumbs:
QUICK-LOCK GPS Mount. Black. Suzuki DL 650 V-Strom
Bilde

Med Touratech låsbart feste for Garmin
Bilde

Blir jo reint flott :twothumbs: :twothumbs:
Bilde

Bilde


Bilde

Og det var det.
Bilde

Baffin
Sist redigert av Baffin den 22 jul 2016, 21:44, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Den norske fjellheimen.

Legg inn av Baffin »

Dagen tur foregikk stort sett på stølsveier (sæterveier) på fjellet mellom Hallingdal og Valdres.
Her kryr det jo av gode grusveier så det er bare å ta en titt i kartet og legge i vei.

Her skimter man Bagn nede i dalbunn
Bilde

Bilde

Møtte disse på Harley og det gikk sakte, den bakerste var ei jente
Bilde

Bilde

Bilde

Gol og Gol camping
Bilde

Horsepower
Bilde

Old MACDONALD had a farm, With a moo moo here And a moo moo there
Bilde

Dagens tur LocaToWeb

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: My Generation, Baffin sin Blogg.

Legg inn av Jompa »

Fine bilder fra begge turene.
Jeg deler din sans for gamle hus, men å ta tilbake Hærjedalen er jeg litt skeptisk til.
Hva med de svenskene som bor der ? Får vi i såfall dem med på kjøpet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: My Generation, Baffin sin Blogg.

Legg inn av Baffin »

Jompa skrev:Fine bilder fra begge turene.
Jeg deler din sans for gamle hus, men å ta tilbake Hærjedalen er jeg litt skeptisk til.
Hva med de svenskene som bor der ? Får vi i såfall dem med på kjøpet ?
@Jompa
......men jentene går vel bra, tenk bare på ”den svenska synden”.

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Baffin sin Blogg. Mot vest

Legg inn av Baffin »

Det blir aldri feil å starte en tur med kjøring over Valdresflya slik også denne gang.
Første stopp ble Grotli og det er jo et historisk sus over navnet, i 1940 var det en luftkamp over Grotli, mellom et tysk bombefly (Heinkel), og et engelsk jagerfly (Skua).
Det tyske flyet nødlanda på sørsida, ved østenden av Heillstuguvatnet, det engelske flyet på Breidalsvatnet.

Etter en litt kaffe gikk turen videre til Dalsnibba her er bom og jeg ble 120 spenn fattigere, men verdt hver krone.
Dalsnibba er Europas høyeste fjordutsikt fra bilvei, ny spektakulær plattform fra juni 2016. Nibbevegen tar deg fra Djupvasshytta på 1038 m.o.h. til utsiktspunktet Dalsnibba på ca. 1500 m.o.h. Du får en uforglemmelig utsikt mot de ville snødekte fjella, ren luft og verdsarvområdet – alt på samme tid.

Jeg måtte nedom Geiranger for litt proviant før jeg satte kurs for Ørnevegen, Ørnevegen er navnet på de 11 hårnålsvingene som går opp den bratte frodige lia fra Geiranger mot Eidsdal. Helt øverst ligger utsiktspunktet Ørnesvingen med sitt eget innebygde fossefall. Utrolig heftig med mc gjennom slike svinger og det skulle bli mange fler.

Turen gikk videre mot Trollstigen også her er det 11 meget krappe svinger og her har hver sving fått navn etter arbeidslaget (eller basen på laget) med ansvar for svingen.
Her ligger også Trollstigplatået vel verdt å ta en tur innom, platået har blitt kåret til verdens flotteste bygning i klassen for offentlige servicebygg.

Romsdalen ja nok en gang lar jeg med begeistre over naturen her, har du ikke kjørt Romsdalen så er det på tide.
Første overnatting ble på Mjelva en liten plass før man kommer til Åndalsnes, en meget innholdsrik dag var over og jeg hadde fortjent to pils og en matbit.

Neste dag ble det mye kjøring langs fjord og fjell jeg hadde lagt opp ruta slik at det skulle bli minst mulig bruk av ferge.
Jeg har aldri kjørt Atlanterhavsvegen hverken med bil eller mc så det var også et av målene med turen, her ble det en stopp/pause på Eldhusøya og en tur på noen av de fine gangvei/stiene som er bygd rundt øya.
Det ble en lang dag på sykkelsetet før jeg endte opp Hornindal og en campingplass i Grodås, nok en gang en matbit og to pils før jeg havna i soveposen.

Dagen etter gikk ferden via Sandane og Skei i Jølster før det ble en pause ved Norsk Bremuseum i Fjærland, Jølster har også en natur man blir imponert over.
Ferden gikk så via Sogndal og ferge til Lærdal og til nå hadde jeg styrt unna regnet, men fra Lærdal over Filefjell og hjem så bøtta det det ned.

Ved Tyin pågår det et stort veiarbeid med lange strekker med klinete/gjørmete vei og selv med en knall eventyrsykkel :prf måtte hastigheten ned i 30 km.

En fin tur i et vakkert land var over og med ca. 1119.2 km teller’n så håper jeg å rekke mange nye eventyr før «solnedgang».
Jeg lar meg stadig begeistre over norsk natur om det er på havet eller i et fjellvann med kajakk eller til lands med annet kjøretøy.


Bilde

Fra Dalsnibba
Bilde

Fra Dalsnibba
Bilde

Fra Dalsnibba
Bilde

Fra Dalsnibba
Bilde

Geiranger
Bilde

Ørnesvingen/Ørneveien
Bilde

Trollstigen
Bilde

Trollstigen
Bilde

Trollstigen
Bilde

Trollstigen
Bilde

Trollstigen
Bilde

Atlanterhavsveien
Bilde

Atlanterhavsveien
Bilde

Bilde

Jølster
Bilde


V-Strom 650XT :twothumbs: :prf
Bilde

Norsk Bremuseum i Fjærland
Bilde

Turen finner du HER

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Baffin sin Blogg. Mot vest

Legg inn av E-strom »

Baffin skrev:...Turen finner du HER...
Tips til neste gang du er i området er å kjøre opp Eikesdalen og så kjøre Aursjøveien :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Baffin sin Blogg. Mot vest

Legg inn av Bjerknez »

E-strom skrev:
Baffin skrev:...Turen finner du HER...
Tips til neste gang du er i området er å kjøre opp Eikesdalen og så kjøre Aursjøveien :thumleft
Støtter den :thumleft

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Baffin sin Blogg. Mot vest

Legg inn av Baffin »

Bjerknez skrev:
E-strom skrev:
Baffin skrev:...Turen finner du HER...
Tips til neste gang du er i området er å kjøre opp Eikesdalen og så kjøre Aursjøveien :thumleft
Støtter den :thumleft
Ja jeg ser den, har den lagra på pc'n, men gikk i "glemmeboka" denne gangen.
Men da har jeg jo enn god unnskyldning for en ny tur seinere. :prf

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Grustur på seterveier.

Legg inn av Baffin »

En liten tur på seterveier i nærområdet i dag. :thumleft
Hadde fjellet nesten for meg sjøl bortsett fra litt sau og noen kyr, sol fra nesten skyfri himmel. :prf

Turen finner du HER

Bilde
Bilde

Bilde

Bilde

Baffin
Sist redigert av Baffin den 14 jan 2017, 21:00, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Just a perfect day

Legg inn av Baffin »

Valdresflya
Bilde

Bilde

Maurvangen
Bilde

Bilde

Vågåvatnet, ser man godt så ser man turmålet i det fjerne
Bilde

Bilde

Bilde

Blåhø
Bilde

Bilde

Blåhø
Bilde

Gjende
Bilde

Gjende
Bilde

Turen finner du HER

Baffin
Sist redigert av Baffin den 17 jan 2017, 19:26, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: My Generation, Baffin sin Blogg.

Legg inn av AJ »

Fabelaktig flotte bilder! Rett og slett :thumleft .
Mye stein, nen det ei fantastisk steinrøys vi bor i. Ingen særlig tvil om det :twothumbs: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

goldwing2014
Innlegg: 2
Registrert: 27 aug 2016, 11:31
Motorsykkelen din: goldwing 1800 2014 modell

Re: My Generation, Baffin sin Blogg.

Legg inn av goldwing2014 »

Heisan fikk en ny garmin 590 på garantien, merket at den var mere lysvak enn den forrige, har resatt den, samt lystyrke står på 100 %
Kontaktet garmin de jobber med saken. leste på nettside i USA der hadde flere fått det samme problemet.

Garmin 590 screen has lost it's brightness

› Garmin zumo 590LM

Don318Stony
Orchard Park, NY Original question asked on Jul 13, 2016, 12:57pm
A couple of updates ago I noticed that my Garmin 590 was very difficult to read, even when not in direct sunlight. First thing I checked was the settings and I verified it was set to maximum brightness. I have it mounted on a 2016 HD Road Glide with the built-in nav - the Harley nav is very readable compared to the Garmin 590 - definitely a difference in brightness.


:crazy:

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: My Generation, Baffin sin Blogg.

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Bloggen sin! digger det!
Braaaaaap

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Baffin sin Blogg. Tur til Peer Gynts rike

Legg inn av Baffin »

Tur til Peer Gynts rike

Nok en gang gikk turen opp mot flya, men rett etter Bygdin tok jeg til høyre ned Jotunheimvegen.
Jotunheimvegen ca. 45 km. er en av Norges vakreste fjelloverganger som går gjennom åpne
og vennlige fjellområder med utsikt mot høye fjell og store vann.
Du kan også oppleve seterdrift langs Vinstervatn med beitende geiter, kyr og sauer.

Vinstervatn
Bilde[/url]

Før 1950 var det ingen vei mellom Bygdin og Skåbu. Bare en to km. lang veistubb langs elven fra Bygdin og ned til Vinsteren.
Der var det en liten motorbåt med navnet "Svalken" som sørget for transporten av melken fra de omlag 40 stølene ved Vinsteren.
I forbindelse med kraftutbygging og regulering ble det ikke lenger så enkelt for båten å legge inntil alle de 18 bryggene.
Stølslaget og kommunen forlangte vei langs Vinsteren, og veibyggingen kom i gang i begynnelsen av 1950-årene.

Langs Jotunhemvegen

Bilde

Bilde

Fra Skåbu tok jeg ned Espedalen hvor Peer Gynt vegen starter, Peer Gynt vegen ca. 60 km. er delt opp i to bomstrekninger:
Skeikampen - Gålå og Fefor - Dalseter.
I nord Rondane med sine takkete fjellprofiler, og som en aning Snøhetta på Dovre.
Jotunheimen med sin kjemperad av snødekte tinder som glir over i Valdresfjella og Synnfjell, som kneiser så stolt i sørvest.

Langs Peer Gynt vegen

Bilde

Bilde

Bilde

Opprinnelig var dette en hotellvei, hotellveien følger en eldgammel ferdselsåre innover seterfjellet,
en av de mest kjente ruter fra turisttrafikkens barndom. Fjellet har ikke ligget veiløst her tidligere.
Det har ikke manglet seterveier, og før krigen kunne en ta seg fram med bil til Harpefoss.
Men veiene har forfalt, og det er først med ”Hotellveien” at man har fått den brede,
trafikksikre høyfjellsveien gjennom disse skjønne trakter, og i 1956 blir hotellveien til Peer Gynt vegen.

Livet er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.

Bilde

Langs Peer Gynt vegen
Bilde

Langs Peer Gynt vegen

Bilde

V-Strom 650XT :thumleft ved Peer Gynt vegen

Bilde

Ferden gikk videre ned til Gausdal før jeg igjen dro opp i fjellet forbi Dokkfløyvatnet, nord om Synnfjell forbi Lenningen
og ned til Steinsetbygda i Etnedal, så var det raka veien om Fagernes og hjem.

Ei krasafaren steinbu, nord om Synnfjell

Bilde

Ved Kittibu tjerna

Bilde

En flott dag i et strålende høstvær var over, jeg var sliten, trøtt og fornøyd.

Turen

Bilde
Baffin
Sist redigert av Baffin den 14 jan 2017, 21:18, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Svar