SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 950
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning

Legg inn av Rune75 » 04 nov 2019, 10:43

Snikendeugle skrev:
04 nov 2019, 09:46


Jeg merket litt slakk i bakhjulet i går (i rotasjonen, ikke sideveis). Nå er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer på scootere, men det er vel muligens et gåent lager her går jeg ut i fra?
Litt slakk i rotasjonsretningen er normalt på scootere. Akkurat som på en bil når det ene hjulet er jekket opp.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3467
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning

Legg inn av Snikendeugle » 04 nov 2019, 11:40

Rune75 skrev:
04 nov 2019, 10:43
Snikendeugle skrev:
04 nov 2019, 09:46


Jeg merket litt slakk i bakhjulet i går (i rotasjonen, ikke sideveis). Nå er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer på scootere, men det er vel muligens et gåent lager her går jeg ut i fra?
Litt slakk i rotasjonsretningen er normalt på scootere. Akkurat som på en bil når det ene hjulet er jekket opp.
Hmm ja, men det skal vel ikke "klunke" ved gasspådrag? Virker litt i overkant slakt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 950
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning

Legg inn av Rune75 » 04 nov 2019, 11:56

Snikendeugle skrev:
04 nov 2019, 11:40
Rune75 skrev:
04 nov 2019, 10:43
Snikendeugle skrev:
04 nov 2019, 09:46


Jeg merket litt slakk i bakhjulet i går (i rotasjonen, ikke sideveis). Nå er jeg litt usikker på hvordan dette fungerer på scootere, men det er vel muligens et gåent lager her går jeg ut i fra?
Litt slakk i rotasjonsretningen er normalt på scootere. Akkurat som på en bil når det ene hjulet er jekket opp.
Hmm ja, men det skal vel ikke "klunke" ved gasspådrag? Virker litt i overkant slakt.
Nei absolutt ikke. Hvis du merker slakk når du kjører er det for mye. Men hvis du holder tak i dekket og rugger hjulet frem og tilbake så er det normalt med slakk og klunkelyd.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3467
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning

Legg inn av Snikendeugle » 04 nov 2019, 11:58

Skjønner! Da er det nok altfor mye slakk nå :)
Jeg får demontere litt i vinter og se på hva som kan gjøres. Terskelen for å skru litt selv er ikke så høy når kjøretøyet er såppass billig. Da tar jeg meg råd til å prøve og feile litt selv, hehe.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2543
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Nordre Follo

Re: SneakyOwl log - Ny fartsdemon av en doning

Legg inn av FredrikE24 » 04 nov 2019, 12:53

Litt slakk er vel OK. Sitter jo en variator med en reim mellom motor og bakhjul der på en eller annen finurlig måte.
Er nok ikke helt "koblet" som på en sykkel med girkasse. Så det vil sikkert føles merkelig å rotere bakhjul fremover/bakover.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3467
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Italian passion og annet styr

Legg inn av Snikendeugle » 08 jan 2020, 21:57

Snikendeugle skrev:
15 okt 2019, 08:44
Sykkel ble over helgen vasket og "stuet bort" under trekk i garasjen for sesongen. Jeg begikk meg også på en tilsynelatende veldig rask jobb med å bytte ut SC-Project titaniumsrøret til eksospotten med det nye jeg bestilte tidligere via JanK på forumet. Dette røret er lenger enn det som fulgte med sykkelen og plasserer eksospotten høyere opp mot halen på sykkelen og blir dermed seendes mer lik ut som WSBK løps-syklene til MV Agusta Reparto Corse :) Dyr kosmetikk!

En jobb på maks 15 minutter ble til en uferdig jobb på underkant av to timer på grunn av en mutter som var helt umulig å få av fra eksospotte-braketten. Her må det nok forsøkes med varmebehandling av mutteren. Inntil videre står sykkelen parkert uten eksospotte.

20191013_154318.jpg

20191013_154041.jpg
Jeg fikk endelig karret meg til å få av mutteren jeg slet med sist. Etter en god del WD40, varmebehandling og veldig mye banning så fikk jeg den omsider av og kunne endelig forsøke å montere det nye eksosrøret.
Resultatet så i utgangspunktet veldig bra ut ved første øyekast! Jeg digger at linjene på sykkelen føles mer komplette med eksospotten i "high-mount" posisjon!

Bilde

Bilde


Ved nærmere titt så jeg at monteringen ikke ble optimal. Det ble et altfor skeivt press på eksospotte-bøylen, noe som gjorde at bøylen ikke satt direkte på potten, men litt skeivt slik at den på hver side gnagde seg godt på karbonfiberen. Ikke spesielt gunstig.
Etter et par timer med forsøk på å justere i alle mulige ledd så måtte jeg gi opp. Jeg tror den rett og slett ikke vil passe perfekt slik den er nå.
Det virker som om festet fra SC-Project helt på enden der den skal treffe bøylen vrir seg litt for mye ut fra sykkelen, noe som skaper den rare fleksen i bøylen. Jeg kan godt mistenke produksjonsfeil, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei med det, med tanke på at SC-Project var usikre på om kombinasjonen av eksospotten+bøyle ville fungere. High-mount røret og festeanordning hører i utgangspunktet sammen med en eksospotte som ikke bruker bøyle, men som ser helt lik ut ellers.

Jeg tenker å prøve med et gummi-stykke som skiver mellom festeanordning og bøyle, for å tillate mer fleks uten å tvinge bøylen i en annen posisjon.
Om det ikke fungerer kan det vurderes å få festeanordningen bøyd noen få millimeter innover. Hvor kan slikt gjøres tro?
Bildet under viser optimal bøyleposisjon opp mot festeanordningens posisjon.

Bilde

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3467
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - Ikke alltid så enkelt... Nytt titanium eksosrør

Legg inn av Snikendeugle » 21 apr 2020, 22:41

Jeg er verdens tregeste på å ferdigstille "mc-mekking", men den nye eksosen (dvs. nye high-mount-røret) ble endelig prøvekjørt for litt siden.
Ingen forskjell i ytelsen, muligens en anelse høyere opplevd lyd fordi den nå sitter høyere opp. Utseendet er i hvert fall mye bedre nå, som om ikke sykkelen var ok snasen fra før :D

Veldig dårlig telefonbilde fra garasjen. Det må nok ut og photoshootes litt igjen snart :prf
Snapchat-1043606853.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 16068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Legg inn av Bjerknez » 22 apr 2020, 02:25

Meget snasen sykkel dette! :thumleft :thumleft
Min blogg: www.bjerknez.no

kgjersda
Innlegg: 348
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
MC: MT-10 SP -17

Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Legg inn av kgjersda » 22 apr 2020, 09:36

Flott sykkel som alltid! Hadde håpet at vi kunne møtest igjen på kurs i år også, men det ser nok til å utgå både av korona og gravid kone :D

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3467
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle » 22 apr 2020, 14:51

kgjersda skrev:
22 apr 2020, 09:36
Flott sykkel som alltid! Hadde håpet at vi kunne møtest igjen på kurs i år også, men det ser nok til å utgå både av korona og gravid kone :D
Ja det spøker nok litt for Rudskogen-eventyrene i år, men håper det blir noen i løpet av sen-sommeren i det minste :) Gratulerer forresten :vs
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 617
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
MC: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Italian passion og annet styr

Legg inn av JanK » 22 apr 2020, 16:21

Snikendeugle skrev:
08 jan 2020, 21:57

Bilde
Vet ikke om du fikk orden på dette, eller hva du mente med bildet over, men begge deler av bøylen skal bak braketten, ikke en del på hver side av braketten.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 30304
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: SneakyOwl log - Italian passion og annet styr

Legg inn av AJ » 22 apr 2020, 17:52

JanK skrev:
22 apr 2020, 16:21
Snikendeugle skrev:
08 jan 2020, 21:57

Bilde
Vet ikke om du fikk orden på dette, eller hva du mente med bildet over, men begge deler av bøylen skal bak braketten, ikke en del på hver side av braketten.
Høres rimelig ut.
Rart om en produsent som SC Project lager noe som er så dårlig tilpasset som på bildet.
Jeg vil tro dette blir seende langt mer riktig ut med begge festebøylene på samme side bak braketten.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3467
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: SneakyOwl log - MV F3 800 RC

Legg inn av Snikendeugle » 22 apr 2020, 18:51

Haha! Hmm, ja kanskje jeg rett og slett har driti meg ut på dette? Jeg mener jeg forsøkte det også, men skal teste neste gang. Jeg "løste det" ok nok ved å legge litt gummi på innersiden, hver side av braketten. Det er fremdeles litt skeivhet i braketten slik det er festet nå, men ikke ille nok til at jeg tror det utgjør noen skade i karbonfiberet slik det gjorde fra bildet over.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester