Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Longines »

Veldig artig å lese. En litt villere motorisert ungdomstid, enn den som jeg opplevde i Bærum på nittitallet. :O

Fine bilder av Honda CD 50, det er jo en klassiker. Har tilfeldigvis lest om den i et svensk bilblad.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Jompa »

Sjømann som kjører moped :lol :lol :lol
Da jeg var 16 år var ikke 4-taktsmoped engang tema, det var 2-takt som gjaldt.
Gilera eller Suzuki TS50ER, og så var det noen raringer som kjørte Yamaha DT 50 Enduro.
Og en og annen Corvette, Puch og Panter da. Svart Panter var visstnok bedre enn gul......... ikke spør hvorfor.

Det med å hoppe i gang en gammel Tempo har jeg også vært med på.
Broren til en kompis hadde en Tempo Swing (?) da jeg var sånn 12 - 13 år.
Den brukte vi å kjøre "cross" med på et gammelt udyrka jorde med tusen skjærtuer.
Man kan nesten skrive om uttrykket "liten tue kan velte stort lass" til " litt større tuer velter i hvert fall tolvåring på tung 150-kubikker"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

AJ skrev:En sann glede og en sann fryd å lese innleggene dine, Stor-Oteren :twothumbs: :knegg!
Kjenner igjen mye fra egen ungdom og mopedtid.
Dessverre tok jeg ikke vare på bildene av Puch'en med tre gir på styret og den kliss nye Suzuki AC50, som jeg kjøpte i... ja, jeg tror det må ha vært i 1974... eller kanskje det var i '75 :-k .

Uansett og okkesom, den ble kjøpt på Hasli Motor på Eina til den nette sum av 4350,- kr. En liten kontantsum byttet eier og jeg dro derfra som lykkelig AC50 eier med et avbetalingshefte på resten av kjøpesummen i lomma :crazy: .
Takker for en kjempemessig tilbakemekding AJ. :twothumbs:
Veldig trivelig å få sånne tilbakemeldinger. :thumleft

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

Longines skrev:Veldig artig å lese. En litt villere motorisert ungdomstid, enn den som jeg opplevde i Bærum på nittitallet. :O

Fine bilder av Honda CD 50, det er jo en klassiker. Har tilfeldigvis lest om den i et svensk bilblad.
Takker for tilbakemeldingen. :thumleft

Har du ikke sett en CD 50 i virkeligheten, bare på bilder.

Det gikk veldig mange av disse i Nord-Trøndelag ihvertfall.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

Jompa skrev:Sjømann som kjører moped :lol :lol :lol
Da jeg var 16 år var ikke 4-taktsmoped engang tema, det var 2-takt som gjaldt.
Gilera eller Suzuki TS50ER, og så var det noen raringer som kjørte Yamaha DT 50 Enduro.
Og en og annen Corvette, Puch og Panter da. Svart Panter var visstnok bedre enn gul......... ikke spør hvorfor.

Det med å hoppe i gang en gammel Tempo har jeg også vært med på.
Broren til en kompis hadde en Tempo Swing (?) da jeg var sånn 12 - 13 år.
Den brukte vi å kjøre "cross" med på et gammelt udyrka jorde med tusen skjærtuer.
Man kan nesten skrive om uttrykket "liten tue kan velte stort lass" til " litt større tuer velter i hvert fall tolvåring på tung 150-kubikker"
Skulle vi ikke kjøre moped vi som var sjømenn mener du he he, du Jompa, du Jompa. :D

Skulle vel holdt oss til påhengsmotorer vi da kanskje. :-k

ZZR-Erling

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av ZZR-Erling »

Mye fin lesing her!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av cannon »

Stor-Oteren skrev:
Jompa skrev:Sjømann som kjører moped :lol :lol :lol
Da jeg var 16 år var ikke 4-taktsmoped engang tema, det var 2-takt som gjaldt.
Gilera eller Suzuki TS50ER, og så var det noen raringer som kjørte Yamaha DT 50 Enduro.
Og en og annen Corvette, Puch og Panter da. Svart Panter var visstnok bedre enn gul......... ikke spør hvorfor.

Det med å hoppe i gang en gammel Tempo har jeg også vært med på.
Broren til en kompis hadde en Tempo Swing (?) da jeg var sånn 12 - 13 år.
Den brukte vi å kjøre "cross" med på et gammelt udyrka jorde med tusen skjærtuer.
Man kan nesten skrive om uttrykket "liten tue kan velte stort lass" til " litt større tuer velter i hvert fall tolvåring på tung 150-kubikker"
Skulle vi ikke kjøre moped vi som var sjømenn mener du he he, du Jompa, du Jompa. :D

Skulle vel holdt oss til påhengsmotorer vi da kanskje. :-k
Gul Panter med sprint-sett (sylinder, stempel, forgasser, potte) var best, tror jeg:-)
Min gjorde rundt 100 km/t. Den ble stjålet og gjenfunnet 2 ganger. Mopeden ble brukt daglig, året rundt. Byttet dekk, stempel/ringer og forgasserstempel og noen wirer. Jeg hadde den i 4 år og prisen var den samme i 1975 som i 1979. Noen som kan gjette prisen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22906
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde også en Puch. Den hette Puch Maxi og den hadde pedaler! Arvet den etter min mormor. Desverre så holdt den ikke sammen mer enn 6 mnd. Den tålte nok ikke min kjørestil...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Jompa »

Tipper at den kosta 2.500 i 75.

En ER50 kosta 6500 i 82 og det var omtrent tusenlappen mere enn pantern kosta da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

Skal prøve å skrive noen ord igjen, etter et langt fravær på grunn av alvorlig sykdom i familien, og da har man andre ting å tenke på, og beskjeftige seg med enn sine hobbier.

Sist skrev jeg om Honda CD 50, tenkte jeg skulle skrive om min (begrensede) erfaring med Suzuki GT 100, 1976 mod.

Det hadde seg slik at jeg sprengte topppakningen på min andre bil, en Toyota Carina 1975 modell, dette var vel i 1977 eller 78, så da ble jeg uten noe å kjøre på en 14 dagers tid, for det tok tid å få delene i hende, samt at når man skal gjøre jobben i en garasje ute på bygda, og ikke på et verksted, så går det litt mere tid.
Ikke særlig kjekt for en rastløs og viril ungdom i sin beste alder, for på den tiden var det jo forskjellige damebekjentskaper som man måtte holde kontakten med he he.

Det som var flaks for meg var at en yngre kamerat hadde mistet førerkortet for lett sykkel noen dager tidligere, så denne sykkelen, en Suzuki GT 100, bare stod i en garasje og ikke ble brukt, så han tilbudte meg å låne sykkelen så lenge jeg hadde bruk for den.

Min erfaring med denne sykkelen er bare positivt, en meget pen 100 ccm å se på, god å kjøre, muligens noe av det sprekeste i akselerasjon i denne klassen.
Hadde jo kjørt både Honda 100, Yamaha 100 osv tidligere, men ingen kunne måle seg i aksen fra 0 til 60 km, tror faktisk du skulle opp i en bil med langt større motor enn det som stod i en vanlig standard bil for å følge denne opp til 60-70 km.
Husker toppfart med to personer på sykkelen var 125 km på flat vei, og det syntes jeg var meget bra, vi snakker tross alt om sykler som var produsert midt på sytti tallet.
Nå var det muligens gjort noen småting med motoren på denne før han kameraten kjøpte den, vi hadde en liten mistanke om det, så det er ikke sikkert at en som kom ny rett fra forhandleren var like sprek etter innkjøring.

Konklusjonen både da og nå er: kunne godt tenkt meg å ha en slik i strøken tilstand stående i garasjen, for å kjøre noen små turer innimellom.
Suzuki GT 100.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Jompa »

Gt 100 var vel den "største" av 100-kubikkerne hvis jeg ikke husker feil.
Både KH 100 og særlig GP100 var mye mindre enn gt,en. Og CB 100 lignet en moped med et langt og tynnt cylinder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

Jompa skrev:Gt 100 var vel den "største" av 100-kubikkerne hvis jeg ikke husker feil.
Både KH 100 og særlig GP100 var mye mindre enn gt,en. Og CB 100 lignet en moped med et langt og tynnt cylinder.
Tror faktisk du tar feil der Jompa, mener å huske at Honda CB 100 var den som ruvet mest i størrelse, mens Yamaha 100 var smalere og mindre enn de to forannevnte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av AJ »

Jeg mener også å huske at CB100 så mest motorsykkel ut hvor motoren også pekte seg ut som mer ... ehem... voksen... :roll

Ellers var jo denne tosylindrede Yamaha'en en artig sak. Spyttet flammer gjorde den rett som det var også :knegg . Skilte seg helt klar ut fra de andre, men så spinklere ut mener jeg å huske.

De andre?
Ganske anonyme, egentlig... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

Sitter her å mimrer om gamle dager, så da kom jeg til å tenke på at i 1976 tror jeg det var, så hadde jeg en fin periode med å kjøre en Honda CB 500 Twin.

Det hadde seg slik at en kamerat av meg hadde ikke bil, men en CB 500 T, og jeg hadde ingen sykkel å kjøre på, men jeg hadde en Ford Cortina GT MK-1.
Så den sommeren byttet vi kjøretøy ganske ofte, vi fant ut at det var en veldig grei ordning for begge parter.

Det jeg kan huske var at dette var en helt grei og kurant sykkel ang krefter til og være en 500 ccm, og gode kjøreegenskaper, husker jeg syntes den var god på grusveier, noe det var mye av i mitt distrikt den gangen.
Når det gjelder utsendet på denne sykkelen, så syntes jeg aldri den kom i nærheten av se så tiltalende ut som CB 500 Four eller CB 550 Four.
honda_cb_500_t_1975_3_lgw.jpg

Den hadde samme farve som den som er avbildet her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stor-Oteren
Innlegg: 46
Registrert: 11 apr 2016, 21:23
Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
Sted: Nord Trøndelag

Re: Stor-Oteren, en som har mistet noe av pelsen.

Legg inn av Stor-Oteren »

AJ skrev:Jeg mener også å huske at CB100 så mest motorsykkel ut hvor motoren også pekte seg ut som mer ... ehem... voksen... :roll

Ellers var jo denne tosylindrede Yamaha'en en artig sak. Spyttet flammer gjorde den rett som det var også :knegg . Skilte seg helt klar ut fra de andre, men så spinklere ut mener jeg å huske.

De andre?
Ganske anonyme, egentlig... :-k
Der ble vi veldig fort enige AJ, det er akkurat slik jeg også husker det. :D :D

Svar