Som det kommer av forumnavnet, så heter jeg Fredrik teller 25 år nå og holder til ikke så fryktelig langt fra Tyrigrava i Follo.
Denne tråden startet da jeg var på jakt etter sykkel og sertifikatet ikke var tatt.
Jeg fant ut etterhvert at tråden burde bli en blogg og kjellv hjalp meg med å få den flyttet
Følger opp med hva jeg gjør i sykkelverdenen fremover, relativt fersk, men kjører mye.
Sykkelen jeg har nå er en 2001 modell BMW K1200RS. Nå har jeg kjørt på sykkelen 6000km.
Kjører primært til og fra jobb, men kjører også veldig mye kveldsturer og med venner som i tur og orden tar lappen. Foreløpig er det bare jeg som har valgt en slik type sykkel, og merke.
K1200RS er den siste sykkelen fra BMW som baserer seg på "Flying Brick" varianten som de holdt vedlike siden K100 i sin tid kom på markedet, motoren er langstillt med tørr clutch og med girkassa sittende like bak. Dvs. ingen vinkeldrev, men mellomaksel direkte ut av girkasse og bakover. Modellen har Tele-lever forstilling som man bla. finner på GS, samt para-lever bakstilling.
Hvor jeg går med denne tråden vet jeg ikke enda, men jeg skrur selv og kommer nok til å både kjøre og vedlikeholde en del. Det skal mye til før et verksted får ta i denne
Hei,
Det er på tide å ta lappen og kjøpe sin første sykkel. Dette vil forenkle min nye arbeidshverdag betraktelig som vil bestå av å kjøre i Oslo-trafikk daglig i rushtider, samt lengre turer hvor en har som formål å komme frem, ikke nødvendigvis reise på tur(i forbindelse med jobb.. Typisk kan det være spontantur til Bergen). Komfort er et nøkkelord her, og det er også moment. Noen naken sykkel er uaktuelt, en R-sykkel er også helt uaktuelt, men en slags sportssykkel hvor man sitter bittelitt mer oppreist er helt i orden. Mitt store ønske er å gå for kardang.
Prisklassen jeg ser på er alt mellom 25 000kr-50 000kr, det skal ikke være custom.
Som man sikkert forstår, så har jeg peilet meg inn på en serie sykler med forholdsvis stort volum og komfort, jeg har måtte fire på kravet med kardang da det kun begrenser seg til BMW som oftest.
Her er sykkelmodellene jeg ser for meg..
Honda CBR1000F, Honda CBR1100XX, BMW K100/K1100LT, BMW K1200RS, Suzuki GSX1100F.
Så var spørsmålet, dere som har erfaring, med mange mil på to hjul, og har sikkert hørt et og annet om modellene jeg har nevnt.. Hva tenker dere? Hva ville vært deres valg(noen andre forslag kanskje)?
Selv har jeg aller mest lyst på K1200RS, men er redd man ikke finner en billig nok. CBR1100XX er litt sidestilt med denne, men blir samme med prisen også der. Ser for meg at CBR1000F er meget holdbart og greit.
Jeg skal kjøre sykkel hver eneste dag i sesongen fra starten av April og langt ut i Oktober/September.
Jeg har kjørt mange mil med BMW K1300GT, samt K100RS, så å håndtere en stor sykkel er helt greit.
Nå har veldig mange gått langt, noen som har noen erfaring rundt hva som slites på de ulike syklene og hvilke feil disse ofte har?