Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

--For å se bilder fra Photobucket, last ned utvidelse til deres nettleser!
Photobucket Hotlink fix til Chrome, og Photobucket Hotlink til Firefox--



Hei og velkommen til min blogg :twothumbs:
Som det kommer av forumnavnet, så heter jeg Fredrik teller 25 år nå og holder til ikke så fryktelig langt fra Tyrigrava i Follo.
Denne tråden startet da jeg var på jakt etter sykkel og sertifikatet ikke var tatt.
Skjermbilde 2016-07-22 kl. 02.01.56.png
Jeg fortsatte tråden videre etter sykkelkjøp og senere sertifikatet som ble tatt den 11. Juli 2016.
Jeg fant ut etterhvert at tråden burde bli en blogg og kjellv hjalp meg med å få den flyttet :vs

Følger opp med hva jeg gjør i sykkelverdenen fremover, relativt fersk, men kjører mye.

Sykkelen jeg har nå er en 2001 modell BMW K1200RS. Nå har jeg kjørt på sykkelen 6000km.
Kjører primært til og fra jobb, men kjører også veldig mye kveldsturer og med venner som i tur og orden tar lappen. Foreløpig er det bare jeg som har valgt en slik type sykkel, og merke.

K1200RS er den siste sykkelen fra BMW som baserer seg på "Flying Brick" varianten som de holdt vedlike siden K100 i sin tid kom på markedet, motoren er langstillt med tørr clutch og med girkassa sittende like bak. Dvs. ingen vinkeldrev, men mellomaksel direkte ut av girkasse og bakover. Modellen har Tele-lever forstilling som man bla. finner på GS, samt para-lever bakstilling.

Hvor jeg går med denne tråden vet jeg ikke enda, men jeg skrur selv og kommer nok til å både kjøre og vedlikeholde en del. Det skal mye til før et verksted får ta i denne :-k
Bilde
Hei,

Det er på tide å ta lappen og kjøpe sin første sykkel. Dette vil forenkle min nye arbeidshverdag betraktelig som vil bestå av å kjøre i Oslo-trafikk daglig i rushtider, samt lengre turer hvor en har som formål å komme frem, ikke nødvendigvis reise på tur(i forbindelse med jobb.. Typisk kan det være spontantur til Bergen). Komfort er et nøkkelord her, og det er også moment. Noen naken sykkel er uaktuelt, en R-sykkel er også helt uaktuelt, men en slags sportssykkel hvor man sitter bittelitt mer oppreist er helt i orden. Mitt store ønske er å gå for kardang.

Prisklassen jeg ser på er alt mellom 25 000kr-50 000kr, det skal ikke være custom.
Som man sikkert forstår, så har jeg peilet meg inn på en serie sykler med forholdsvis stort volum og komfort, jeg har måtte fire på kravet med kardang da det kun begrenser seg til BMW som oftest.

Her er sykkelmodellene jeg ser for meg..

Honda CBR1000F, Honda CBR1100XX, BMW K100/K1100LT, BMW K1200RS, Suzuki GSX1100F.

Så var spørsmålet, dere som har erfaring, med mange mil på to hjul, og har sikkert hørt et og annet om modellene jeg har nevnt.. Hva tenker dere? Hva ville vært deres valg(noen andre forslag kanskje)?

Selv har jeg aller mest lyst på K1200RS, men er redd man ikke finner en billig nok. CBR1100XX er litt sidestilt med denne, men blir samme med prisen også der. Ser for meg at CBR1000F er meget holdbart og greit.
Jeg skal kjøre sykkel hver eneste dag i sesongen fra starten av April og langt ut i Oktober/September.

Jeg har kjørt mange mil med BMW K1300GT, samt K100RS, så å håndtere en stor sykkel er helt greit.

Nå har veldig mange gått langt, noen som har noen erfaring rundt hva som slites på de ulike syklene og hvilke feil disse ofte har?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 aug 2021, 22:28, redigert 13 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av AJ »

Heisan FredrikE24 og velkommen her på MCsiden.no :vs

Jakten på første sykkel er alltid spennende. Husker selv da jeg tok opp MCinteressen igjen sommeren 2006 hvor jeg til slutt endte opp med Yamaha TDM 900, som min første nye MC. Da var det 14 år siden min forrige, en godt brukt Suzuki GSX 1100 EF, 85 mod.

Alternativet til TDM'en jeg vurderte den gang var Aprilia Caponord 1000. Angret ikke på valget av TDM'en og hadde den i fire år og tett på 60K på telleren.
Kardang eller kjede spilte ingen rolle for meg i 2006. Jeg skulle bare ha min første sykkel. Så enkelt var det :crazy: !

Har senere hatt en kardangsykkel, Moto Guzzi Stelvio 1200, som jeg i all hovedsak var godt fornøyd med selv om det oppsto noe (unødvendig...) småtull med den.
Men det hindret oss ikke, kjerringa og jeg, å reise på tur til Italia med den. Helt uten problemer annet enn skruen til ene styrvekta vibrerte løs så mange ganger at gjengene til slutt gikk i oppløsning... :knegg .
Nevner Moto Guzzi spesielt siden alle modellene deres fra 650 til 1400 kubikk har kardang. Så hvorfor ikke ta med dette ikoniske merket i vurderingen når sykkel skal velges?

Ellers er det vel de store BMW'ene, adventuresykler og sportstourere fra Honda, Yamaha, Kawasaki og Truimph som er aktuelle med kardang.
Begrenset utvalg i forhold til sykler med kjede...

Uansett, lykke til med leting og endelig godt sykkelvalg :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

GSX1100EF har jeg også kjørt, fadern hadde en oppskremt slik i mange år.. Da kom jeg på en annen ting som er litt viktig! Vibrasjon! De BMWene jeg har kjørt har hittil ikke vibrert stort, det gjorde den EF'n. Mulig fordi motoren var litt ekstra røff i kantene :)

Moto Guzzi skal jeg ta en titt på :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev:GSX1100EF har jeg også kjørt, fadern hadde en oppskremt slik i mange år.. Da kom jeg på en annen ting som er litt viktig! Vibrasjon! De BMWene jeg har kjørt har hittil ikke vibrert stort, det gjorde den EF'n. Mulig fordi motoren var litt ekstra røff i kantene :)

Moto Guzzi skal jeg ta en titt på :)
Gjør det :) . Og ikke la Moto Guzzi vibbene skremme deg. De gjør bare at du føler deg mer i ett med sykkelen når du kjører den ;) .

Enig i det med EF'en. Men vibreringen var ikke det verste. Der var derimot styrewobblingen :sk? . Husker jeg slapp styret en gang for å sjekke retningsstabiliteten. Det som da skjedde var en voldsom vibrering som skremte vettet av meg :O !
Men det ga seg straks jeg grep tak i styrholkene igjen.
Hadde henda på styret hele tiden mens jeg kjørte på den sykkelen etterpå...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Kjellrf »

Som førstesykkel ville jeg heller vurdert f.eks. VFR800 eller Sprint ST enn de du nevner. Evt ZX9R.
Problemet med de 1000/1200 du ramser opp, er at de ikke er lagd for norske hastigheter, og vil være tunge å kjøre på norske småveier, som det er mye av. Har selv hatt CBR1000F (og ZZR1100), feilen er at de ikke våkner til liv før du passerer 120.

Praktfullt når du strekker ut på autobahn, frustrerende i Norge. Min erfaring etter 35 år på 2 hjul.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Det skal jeg ta til etteretning! Og det virker absolutt logisk! VFR800 ser spennende ut! Skal ta den i nærere øyesyn! Har du prøvd en slik? For meg er det stadig et ønske om å ikke få den mopedfølelsen hvor girene må "aktivt" brukes. K1300GT er feks. sterk som en hest og etter min mening behagelig, men man sjalter gjerne rett opp i 6. gir og loffer av sted, kan jo si at sykkelen ikke blir brukt stort sånn sett. Ellers er oppfatningen min av den er at den er meget snill, den aktuelle sykkelen er en fullspecca 2009 modell, helt sikkert ikke det samme som å sette seg på en eldre japaner. K100(med oppgraderte bremser) og K1100 fra BMW synes jeg derimot må brukes litt, og det er litt smårart inn i svinger, og at den hever seg i baken på vei ut med pådrag. Komforten er ellers upåklagelig med minimal vibrasjon. Milsluker og har man LT kåpa er det jo en sykkel som kan bli i det varmeste laget midt i sesongen.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av CB9 »

hadde ikke kjøpt ny sykkel som ikke klarer en powerwheelie. kall det et minimumskrav.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, en får forsøke å holde seg på to hjul.

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av CB9 »

joda, men det er greit å ha litt punch. selv om man kjører fornuftig.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Moby »

CB9 skrev:hadde ikke kjøpt ny sykkel som ikke klarer en powerwheelie. kall det et minimumskrav.
Høres bra ut :thumleft :vs :twisted
FredrikE24 skrev:Det skal jeg ta til etteretning! Og det virker absolutt logisk! VFR800 ser spennende ut! Skal ta den i nærere øyesyn! Har du prøvd en slik? For meg er det stadig et ønske om å ikke få den mopedfølelsen hvor girene må "aktivt" brukes. K1300GT er feks. sterk som en hest og etter min mening behagelig, men man sjalter gjerne rett opp i 6. gir og loffer av sted, kan jo si at sykkelen ikke blir brukt stort sånn sett. Ellers er oppfatningen min av den er at den er meget snill, den aktuelle sykkelen er en fullspecca 2009 modell, helt sikkert ikke det samme som å sette seg på en eldre japaner. K100(med oppgraderte bremser) og K1100 fra BMW synes jeg derimot må brukes litt, og det er litt smårart inn i svinger, og at den hever seg i baken på vei ut med pådrag. Komforten er ellers upåklagelig med minimal vibrasjon. Milsluker og har man LT kåpa er det jo en sykkel som kan bli i det varmeste laget midt i sesongen.
Jeg vet ikke hva slags mopeder du har kjørt, men jeg får ikke mopedfølelse av 600cc sykler uansett om det er sport,touring eller naken. :knegg Men det må jo sies at det er digg med dreiemomentet man får av 1000cc+ mc'er. For å kommentere det med sykler som egner seg til norske fartsgrenser vil jeg si at de fleste tunge mc'er klarer 2 ganger fartsgrensa, men de sykla jeg har prøvd har gassen vært justerbar så jeg hadde faktisk mulighet til å velge hvilken fart det gikk i.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Hva som føles som moped er vel relativt. Kommer jo litt ann på hva man er vent til. Personlig synes jeg en 600cc blir litt "moped". Med moped så mener jeg at man hele tiden på jakte turtall for å få noe ut av den. Synes det bare er slitsomt å kjøre slikt. Men dette gjelder dog stort sett 4 sylindrede 600cc. Vertfall de jeg har kjørt.

En Street Triple R med 675cc føles langt mer brukanes og mer krefter i bunn der jeg vil ha dem. Har selv gått fra Yamaha R6 med rundt 120HK'er til Street Triple R 675cc med 106HK'er og Street Triplen er mer spennende motormessig.

Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av EasyRider »

Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!









:lol
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!

:lol
Haha, jeg hadde en 1300cc cruiser og jeg er ikke helt enig i den uttalelsen der :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har sett litt på forslagene, og jeg tror jeg nå står i mellom VFR800, K1200RS og CBR1100XX. En passe nybegynnersykkel vil mange si kanskje, K1200RS ikke fullt så, og sistnevnte et råskinn(uegnet).

Så kommer det til slitasje og typiske feil på disse modellene. Har fulgt godt med på K1200RS en god stund og ser at de ikke sliter med så voldsomt mye, styredemper, simringer på girkasse og kardang(lager) er gjengangere.

CBR1100XX har også godt langt som oftest, men har ikke funnet konkrete slitasjepunkter. Prismessig vil man jo fort ende opp med gasserutgaven på 164 hester.

VFR800 har jeg heller ikke lest noe særlig om feil på, men disse har ikke gått så langt mange av dem, noe jeg kanskje ser på som litt negativt.. Hvis ikke dem har blitt brukt ofte, så er de vel heller ikke komfortable nok. I hverdagen, så ser jeg igrunn "bare" BMW og CBR1100XX som pendlere.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av EasyRider »

FredrikE24 skrev:
CBR1100XX har også godt langt som oftest, men har ikke funnet konkrete slitasjepunkter. Prismessig vil man jo fort ende opp med gasserutgaven på 164 hester.
Tpis her er å sjekke om det er 106 hester i vognkortet eller ikke. En del som er strupet grunnet avgifter. Sjekk om den er importert. Siden dette har vært en populær sykkel er mange tatt inn fra utlandet. (ikke negativt i utgangspunktet men greit å vite)
Annen ting som er dyrt på disse er kombi bremsene. Dette er dyrt å overhalle om det ikke virker som det skal. Eller så er det litt regulator osv som kan gå.

FredrikE24 skrev: VFR800 har jeg heller ikke lest noe særlig om feil på, men disse har ikke gått så langt mange av dem, noe jeg kanskje ser på som litt negativt.. Hvis ikke dem har blitt brukt ofte, så er de vel heller ikke komfortable nok. I hverdagen, så ser jeg igrunn "bare" BMW og CBR1100XX som pendlere.
Hmm tror du ikke har sett det riktige bilde her. Dette er en veldig komfortabel sykkel i følge de som eier dem og tester i media. Det er også veldig populær sykkel, synes jeg ser VFR over alt når jeg er ute å kjører.
Mitt anker punkt må være at folk sier den er så komfortable og forutsigbar at det grenser til det kjedelige :)
Ser du på de som blir solgt, så er vel nesten alle med veskesett og toppboks og det sier noe om bruken.
Den har jo V4. Så med riktig anlegg er det reint digg å høre den passerer med litt pådrag.

Uansett sykkel du måte velge, så velg den som har blitt fulgt opp av service og vedlikehold. Alle disse syklene du har nevnt kan gå laaaangt om dem bare har fått stellet sitt.

Du bør sjekke forsikring også. Kan jo være at XX er dyr å forsikre i forhold til en VFR 800.

Uansett lykke til med sykkelkjøp og la oss få høre hva det ble til slutt :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar