Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det er alltids håp. Etter å ha drøftet problemet med at toppene er skjeive opp og ned, så klarte man etterhvert å finne en måte å plane toppene i riktig hjemmemekk-"ånd". Etter å ha sittet i en slags tankesmie med min far siste døgnet om problemet, så har man forsøkt å finne mulige løsninger.

Vi var ganske tidlig enige om at vi trengte noe som kunne slipe kun området som ligger ann mot sylinderen. Man trengte noe i perfekt diameter. Etter å ha lett i noen timer i en rund skive av noe slag jeg kunne lime fast noe slipepapir til eller lignende, så fant jeg en kappeskive til vinkelsliper. Den var litt for stor.
Så jeg satt den på vinkelsliperen og begynte å kappe i filler en stein i hagen. Etterhvert ble den i perfekt diameter.

Så ble den festet til søyleboremaskinen man har i garasjen, og sylindertoppene lagt under. Bormaskinen ble "reimet" om til maksimal hastighet. Så ble kappeskiva satt ned på sylindertoppen og hele greia jevnet pent ut.

Så heiv man de tilbake på motoren, og dratt til med korrekt moment. Kjente litt på kicken, og du verden og kompresjon det er nå :)
Så har man visst ordnet de skjeive toppene "godt nok" allikevel. Nye topper er på vei, så de finner vel veien på motoren etterhvert når de ankommer. Inntil videre fungerer vel motoren bra nå antar jeg.

Får montere litt videre før det blir oppstart :prf

Tenningsanlegget kommer på plass:
Bilde 30.04.2018, 13 43 55.jpg
Så er forgasser hektet på:
Bilde 30.04.2018, 14 12 04.jpg
Svinghjul på:
Bilde 30.04.2018, 14 27 59.jpg
Lyddemperne i pottene er ute for demontering og nye skiver.
Bilde 30.04.2018, 14 28 51.jpg
Her ser man lekkasje på ene toppen:
Bilde 30.04.2018, 16 19 00.jpg
InkedBilde 30.04.2018, 16 19 00_LI.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Liten video av første oppstart her:


Nå begynner det imidlertid å bli så møkkete og rotete i garasjen at jeg er glad for at ting går mot en ende! Det har vært mange timer på å skru på dette spetakkelet nå, men er gøy når det faktisk starter og går på første :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt mer fremgang. Kanskje det blir en prøvetur imorra!

Justering av tenning. Det skal være ca. 2,5mm fortenning, altså føre øvre dødpunkt.
Det gjøres med denne dingsen. Skrues i plugghullet og motor roteres til bolten snur fra å gå oppover med stempelet til nedover. Akkurat i det den snur har vi nådd øvre dødpunkt. Da dreies motoren ca. 2,5mm bakover(nedover) og tenningstidspunktet settes der.
07FFFD3B-E0EC-4BB7-AB76-B64879D7A919.jpeg
EDCE31FE-CBB9-4240-8B2D-892EEC8FADFF.jpeg
924D2349-A2A1-48B7-ACCF-39C1862EA9C1.jpeg
Kjedegangen settes på plass. Alt er et lukket system for at ikke sand og drit skal komme inn.
0A728FE9-458F-4D05-98A9-B6269F9BF30E.jpeg
Så monteres det som kalles for clutchautomaten. Hvordan man vil clutche er helt valgfritt. Om man ser på kammen til venstre, så er denne direkte koblet til girakslingen. Når man bruker girpedalen, opp eller ned, vil clutcharmen skyves på i samme retning som clutchwire ev. Ville dratt i mekanismen.
Så for å justere dette korrekt, slaktes wire helt, og skruen i midten skrues innover til armen legges inntil kammen til girpedalen. Så drar man inn ev. Slakk i clutchwire ved å stramme wire etterpå. Clutchwire er på en måte «slaven» i systemet.
Kjempenyttig i kuldegrader når clutchwire somregel har frosset fast uansett!
CDABC0F0-CC78-4904-AA57-BBCE80112A3E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Janners
Innlegg: 9
Registrert: 16 apr 2018, 20:08
Motorsykkelen din: Hoy

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Janners »

Artig verktøy for å finne TDC :twothumbs:

Lykke til med prosjektet videre :thumleft
Sist redigert av Janners den 17 mai 2018, 20:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke bare finner den TDC, men hver strek er en millimeter, så er de strekene man bruker for å finne riktig tenningstidspunkt :) Meget kjekt!

Jawa 350 anbefales til vinterbruk. Kan ikke si jeg har savnet noe annet å kjøre i vinter. Den fungerer ypperlig!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Starta Jawaen virkelig på første forsøket som i filmen ?
Har litt sans for slipemetoden din :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har jeg trampa en del på kicken for å høre etter om kompen forsvant mellom sylinder og topp noen ganger. Så man kan vel si at den var godt primet for en første start :)

Så er denne Jikov-gassern som sitter på disse Jawaene originalt temmelig håpløse når det gjelder kaldstart. De har ikke skikkelig choke, men sånn overfyllingsopplegg.. Denne motoren har i grunn startet på første eller andre tråkk hele vintern gjennom :)
Sitter en Mikuni i den nå, en standard roundslide. Forrige eier satt på en flatslide Mikuni før jeg kjøpte den, mente at den fikk en bedre gange av det. Men den manglet fintuning og gikk særs dårlig med den på.
Flatslidere er vanskeligere å få til å gå skikkelig, og jeg hadde ikke nok dyser å velge i liggende for den. Roundslide-mikunien fikk jeg også med sykkelen sammen med en original Jikov(også helt ny). Roundslidern hadde jeg ekstra dyser til liggende, så fikk tuna den godt inn.

Kanskje jeg skal prøve å få flatsliden til å gå skikkelig etterhvert, vi får se.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 mai 2018, 22:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det å kjøre Bimmer er temmelig flott :prf
D0D2DF0A-2994-456D-A75D-3F127045BABB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Relax »

Å kjøre den Bimmern og ha den Jawan er to forskjelige lidenskaper, men begge veldig bra!

Veldig fin, cool , morsom og interessant tråd du har ! :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

En av de pene årsmodellene av K1200 , den sykkelen din.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Må si at jeg er særs fornøyd med presatsjonene i den nybygde motoren
Trekker meget bra på lavt turtall og nå kicker den faktisk på 4krpm og helt opp til de svimlende 6krpm som rødmerkinga står på. Enda vil den trekke mer.. Før var det ikke sjangs å dra den særlig over 5,8krpm.
Den nye veiva har gjort underverker med vibrasjonene, men det er jo ikke borte, men man må vel regne med såpass på en slik tosylindret sak :crazy:

Å nå 110km/h på nåla er også null problem, da snakker vi tett oppunder 140km/h :roll Speedometeret viser altfor lite, da speedometerdrevet sitter på girkassa, og tar ikke hensyn omdreving eller dekkdimensjon naturligvis. Nå kjører jeg på 18T drev forran, det absolutt største som det er plass til.. Originalt lurer jeg på om det er 13T eller 14T som skal sitte der. I en normal 60-sone, så er alt ok om trafikken flyter i førr, femåførr. I starten var det jo helt håpløst inntil jeg innså at speedometer viser altfor lite :scratch

Er jo ikke noe moro å kjøre BMWen til Oslo sentrum, den er så mainstream. Kjører man Jawa derimot, så kommer det masse gamlinger rekende og skal prate om jernet mitt :redface
IMG_6014.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

God søndagsstemning, kjenner dog Holmenkollstafetten godt i beina.. Ikke bare bare for meg å løpe nesten 2km når jeg normalt bare kjører sykkel/bil :redface Er temmelig stiv og støl..
Bilde 06.05.2018, 20 22 48.jpg
Bilde 06.05.2018, 20 20 38.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Sånn har æ ikke parkert siden mopedtida.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Siden jeg har hjemmevakt på jobben fra imorgen ettermiddag av, så måtte jeg benytte fridagen til å kjøre sykkel. I hjemmevakt, så må jeg holde meg rundt Oslo grunnet responstider ved utrykning etc.
Så ble rett over 50mil med BMWen i Telemark. Noen kaffestopp og Softice her og der på veien!

Hadde på de høyeste fjelltoppene 6 varmegrader, og i lavlandet 22-23 grader og deilig luft :thumleft
Bilde 10.05.2018, 14 24 34MC.jpg
Bilde 10.05.2018, 14 24 23MC.jpg
Bilde 10.05.2018, 14 23 58MC.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Natteravnene gjør lokalt en viktig jobb for ungdommen vil jeg påstå. Jeg kjører MC-ravn noen ganger ila. en sesong. Ungdommen synes det er kult med motorsykkel og det er fint å snakke litt med ungdommen som er ute også.
Siden man sliter med å få folk til å være med å kjøre, så er det greit å bidra litt med å få flere inn.
Derfor sto jeg på stand på Tyrigrava på Onsdag. Dit kom også Østlandets blad og lagde en reportasje.
Vi fikk vervet overraskende mange nye :prf
15PER+Ravn1-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar