Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Alex-68 »

Du sier Oslotrafikk og rush daglig. Og har ikke erfaring og drømmer om 1000cc +? Vel, da får du deg garantert noen overaskelser denne sesongen. Hadde du pendlet så skulle jeg blitt med på tankegangen, men.. Du lærer nok noe på veien med litt aha følelser når du ligger og kjører splittlane med en diger brei sykkel. Tror nok jeg hadde valgt noe mere køvennlig sykkel gett, som en Suzuki 750F. Ang VFR er en grei, kjedelig sykkel som er veldig driftsikkert, og V-tecken kobler seg inn ca på 7000rpm. Noe du ikke opplever i rushen. Og F'n er ikke noe mindre driftsikker.. Like god, og bedre bysykkel som også passer til turer.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Det var jo tydelig mer bunndrag (les brukanes krefter) i Street Triple R enn jeg følte det var i din R6. Du har mer krefter i toppen, noe jeg annser som mindre brukanes på vanlig landevei. På bane derimot er nok dette å foretrekke.

Selv om en R6 kjører fra en Street Triple R på rettstrekke (hvis strekket er langt nok) så foretrekker jeg uansett Street Triple R av de grunnene beskrevet over.

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Alex-68 »

Null problem og kjøre fra en skvettlapp Mc som R6 med en triple.. Først, bytt over til litt mere carbon deler, lettere felger, bedre dekk, stivere dempere, sportseksos, sett inn kn-filter, større injektorer, (dyser) Og dynokit stage 3, drev om 1ned front, to opp bak. Easypeasy..
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg snakker ikke om hvem motorsykkel som går fortest her men hvem som føles mest spennende å kjøre (for meg). Å jage turtall er noe jeg forbinder med "moped" og med det så bør det jo være ganske innlysende at jeg ikke mener at en R6 faktisk går som en moped.

På bane hvor toppfart også er viktig så vil så klart Street Triple R tape, men på vanlig norsk landevei med ujevnt underlag og krappe svinger så mener jeg at Street Triple R er bedre egnet og har kreftene på et sted som ikke krever like mye giring.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av PetterT »

Har lest litt rundt omkring her nå, og det forekommer meg at Bjerknez er den man må komme i dialog med når det gjelder erfaringsoverføring av alle slags motorsykler. Ser ut som om han har vært borti litt av hvert.

Lurer litt på GSXR 1000, har du noen årsmodeller som er å foretrekke foran noen andre? Selv har jeg bare kjørt 600R og mindre.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har prøvekjørt mange sykler og dannet meg et bilde, men jeg har ingen lang erfaring med andre sykler enn Yamaha XVS1300, Triumph Street Triple R og BMW S1000R. Resten av syklene har nok andre langt mer erfaring med, men det forandrer jo ikke det faktum at jeg har dannet meg noen førsteinntrykk.

Så jeg er nok langt fra den som har mest erfaring, men jeg er kanskje den som poster flest meninger. Mine meninger bør dog ikke ha noe som helst og si for DEG. Selv om jeg mener 600ccm R-sykler er "moped" så betyr ikke dette at dem går dårlig etc. Det betyr bare at JEG føler dem oppfører seg mer som moped siden man må jage turtall for å få det rette draget. Noen liker dette, andre ikke. Værre er det ikke :)

Det beste er å prøvekjøre sykler og danne seg et bilde selv :)

GSXR1000 har jeg ikke kjørt. Kun den nye GSX S1000. Vet ikke om det er noen forskjeller på disse motorene, men GSX S1000 hadde en fin motor med bra drag. Mye lik min S1000R med tanke på motor. Når det gjaldt sykkelen ellers så ble jeg dog ikke veldig imponert. Men det er jo ikke den du spurte om heller :redface

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Forbipasserende »

til 25.000kr så kan en ta en titt på yamaha serien
yzf600r thundercat
yzf750r genesis
yzf1000r thunder ace

clip on race styre forhøyet, halv race sittestilling. Rimelig i forsikring. Stabile. Kjøp en og spar til bmw1200rs 200.000kr evt... har ikke prøvt men virker lovende

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av thewiz »

Må egentlig ikke jage turtall på en R6 på veien, da man har brutt fartsgrensen før turtallskicket kommer uansett. Men slik som jeg kjørte lå jeg ofte rundt 5-6k rpm og det er jo nettopp her turtallskicket kommer, så da har man maksimal effekt. Street Triple blir for meg litt kjedelig, men det er jo hver sin smak. R6 er mer stabil og raskere, uansett om du er på bane eller vei. Det er føreren som er den avgjørende faktoren. Setter du en erfaren sjåfør på R6 og en som har kjørt i 2-3 år på R1, vil han på R6-en kjøre fra R1.

Men det jo ikke det det er snakk om her. Jeg vil anbefale å prøve noen sykler, slike tråder som dette er egentlig litt tafatte, da bilde du danner deg om en sykkel blir helt feil når du ikke har vært å sett på den / prøvd den. Prøv en R sykkel hvis du er interessert i det, du får umiddelbar følelse om det er noe for deg.

Jeg har selv hatt 600r thundercat som førstegangssykkel, kjempeflott sykkel å lære på og går ikke dårlig når man aldri har kjørt sykkel før.

Og forresten, ta tips med en klype salt. Det er mye rare meninger her inne. Folk kaller 600cc sportsykler for mopeder after all. :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:Må egentlig ikke jage turtall på en R6 på veien, da man har brutt fartsgrensen før turtallskicket kommer uansett. Men slik som jeg kjørte lå jeg ofte rundt 5-6k rpm og det er jo nettopp her turtallskicket kommer, så da har man maksimal effekt. Street Triple blir for meg litt kjedelig, men det er jo hver sin smak. R6 er mer stabil og raskere, uansett om du er på bane eller vei. Det er føreren som er den avgjørende faktoren. Setter du en erfaren sjåfør på R6 og en som har kjørt i 2-3 år på R1, vil han på R6-en kjøre fra R1.

Men det jo ikke det det er snakk om her. Jeg vil anbefale å prøve noen sykler, slike tråder som dette er egentlig litt tafatte, da bilde du danner deg om en sykkel blir helt feil når du ikke har vært å sett på den / prøvd den. Prøv en R sykkel hvis du er interessert i det, du får umiddelbar følelse om det er noe for deg.

Jeg har selv hatt 600r thundercat som førstegangssykkel, kjempeflott sykkel å lære på og går ikke dårlig når man aldri har kjørt sykkel før.

Og forresten, ta tips med en klype salt. Det er mye rare meninger her inne. Folk kaller 600cc sportsykler for mopeder after all. :scratch
Jeg kan ikke huske noe turtallskick på 5-6.000rpm med R6 jeg vertfall. Men samma det, vi har forskjellig smak og behov. Er enig med deg at det bør prøves for å se om sykkelen man har lyst på passer deg. :thumleft

Maks dreimoment på en R6 liker i følge Wikipedia på rundt 11-12.000rpm og da tipper jeg man har brutt de fleste fartgrenser for lengst. Men R6 er jo en banesykkel i mine øyne og det er der den kommer til sin rett. Hvem som kjører fra hvem på landeveien er ganske uvesentlig. Her teller bunndrag mer enn toppeffekt i mine øyne. Eller aller helst begge deler... :thumleft

EDIT:
Vi skal foresten til Tyrigrava i dag hvis du vil henge deg med :thumleft

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av thewiz »

Vel, rundt 8000 og oppover er det maks drag. Uansett, det er smak og behag, men føler R sykler får mye hat på seg fordi mange tror disse syklene faktisk er dårligere / har dårligere kjøreegenskaper enn nakensykler. Noe som er feil. R sykler er banesykler med skilt, så å sammenligne disse på langturer med ADV sykler er håpløst, da det er ikke dette de er laget for. Hvis man ikke er interessert i banekjøring, forstår jeg ikke hva man skal med en R sykkel heller.

Hadde jeg hatt sykkel så hadde jeg vært med, blir nok ikke sykkel denne sesongen dessverre. Husoppussing koster flesk :evil

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:Vel, rundt 8000 og oppover er det maks drag. Uansett, det er smak og behag, men føler R sykler får mye hat på seg fordi mange tror disse syklene faktisk er dårligere / har dårligere kjøreegenskaper enn nakensykler. Noe som er feil. R sykler er banesykler med skilt, så å sammenligne disse på langturer med ADV sykler er håpløst, da det er ikke dette de er laget for. Hvis man ikke er interessert i banekjøring, forstår jeg ikke hva man skal med en R sykkel heller.

Hadde jeg hatt sykkel så hadde jeg vært med, blir nok ikke sykkel denne sesongen dessverre. Husoppussing koster flesk :evil
Hva andre mener og tror bør jo uansett ikke bety noe for deg så lenge DU er fornøyd :thumleft

Okay, du få gi beskjed når du skal ut på to hjul igjen :thumleft

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Sted: Bangsund

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei Fredric.

Jeg kjørte opp etter fylte tretti for noen år tilbake. Mente jeg hadde blitt voksen nok da. Prøvde mye forskjellig før jeg kjøpte sykkelen jeg fremdeles har. Jeg hadde en BMW GS800 på kjøreskolen. Syntes denne var veldig fin å kjøre. Tenkte egentlig på noe av samme type. Men lommeboka sa noe annet den gangen. Prøvde også en Yamaha Fazer 600. Denne syntes jeg var passelig tamm. Men det skal sies at det var den andre sykkelen jeg noen gang hadde kjørt, så begrunnelsen var vel ganske "vag". :) Men det var i hvert fall førsteinntrykket. Jeg kom tilfeldig over en 99` VFR800 som en tidligere kollega hadde stående. Og valget falt på denne. Dette har nå vært en trofast sliter i 5 år som jeg lett kan reklamere for. Men det skal sies at det nok finnes lettere "korttursykler". Jeg brukte den daglig på min forrige jobb, da jeg hadde 20-25 min kjøring. Rimelig, driftssikker og lett å selge videre.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Forbipasserende »

--Kan noen forklare hvorfor alle sier vfr800 er kjedelig. Personlig har jeg svært liten erfaring med denne sykkelen, annet enn at jeg har kjørt kasje 400 meter. Syntes det ble ubehagelig å styre denne sykkelen iforhold til den sykkelen jeg er innvokst i som er en yzf600r. Vet ikke helt hva det var, kansje det var noe uvant med hvordan den svingte iforhold det jeg var vant til. Men forstår ikke helt utrykket kjedelig. Tenker den er 200ccm større enn yzf600r og antageligvis mer bunndrag og hestekrefter. Synes Katten har en spennende motor gange som bare øker og øker, det skjer noe ifra 4000 synergisk opp til en plass rundt 7000 da blir det flymotor.

V-tec en forstår jeg går ifra 2 til 4 ventiler ifra 7000rpm på vfren. Tenker den drar til. Men ingen dømming her, har forstått det ifra proffe mc tester til forum skribenter at vfr er kjedelig. Bare nysjerrig om noen kunne brukt litt tid på argumentere og definert hva som faktisk gjør at den har fått det stempelet.

En påstand er at honda gjør alt så bra og perfekt at man må ha noe å klage på, ergo har vfren fått dette ryktet.

Ellers så har jeg fått inntrykk av at den blir veldig varm iforhold til andre sykkler, dårlig kjøling. Samt høyt bensin forbruk. Høyere enn den burde iforhold til klassen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri kjørt eller sittet på en VFR800 så den aner jeg ingenting om, men lurer faktisk litt på det samme som deg. Jeg har hørt mange nevne at den har en litt kjedelig motorkarakteristikk...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Geiroe »

Hvis du vil ha i pose og sekk, må du nok øke kubikken. Du får ikke både bunndrag og toppdrag samtidig på en 800, men ved normalkjøring vil du ikke bytte bort bunndraget. Bruker du gira aktivt tror jeg neimen ikke denne er noe sinke i trafikken.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar