Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Her følger bildedokumentasjon fra helgens aktiviteter. Gjort veldig mye. Nå venter jeg på en shims, så kan jeg sette driten sammen igjen. Tok det med ro idag, la om nye dekk på felg.
84778AB6-9E3B-449B-8561-7111206F0481.jpeg
BC4A45D6-735A-4E75-9B7B-5E60E40A800E.jpeg
8CC17927-DFFF-432E-AA89-696D78AAD879.jpeg
46FEBD36-8127-409F-B594-6BB4E4245515.jpeg
E5CA7B92-56DC-44D5-BF79-F68D09E8E91B.jpeg
5DEADA00-05EB-49BC-8410-44DF3A0EC8AF.jpeg
042A7834-E31C-4FA4-A5D2-780CEDC31A3C.jpeg
901701FB-E661-41EF-9122-3A5815D20AA2.jpeg
B4215748-FC53-42BD-ADB0-384695DB5942.jpeg
00AA6D65-E690-45FA-B168-758C3224C61A.jpeg
4CD9FD48-E621-42F9-BEB3-A2EE2156E0A2.jpeg
DC7DD1D0-CC81-4F66-8F68-595A832D0217.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av MortenL »

Vakkert! :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

27663F7F-754D-48C2-83B6-6100EB8FD186.jpeg
BFFDF35D-56A9-4136-8775-9CBA829EBC7F.jpeg
95B38C65-68AD-45FD-8887-CE9EC125809F.jpeg
E7579A83-2AE1-451A-A7D9-B60B4457F791.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Her skjer det saker og ting. Godt jobba! Får lyst å skru K100'en i smådeler og overhale hele sykkelen når jeg ser dette. 🤔

Har kostet på noen lapper i denne omgangen ser jeg 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Uff ja, dette var ikke gratis, men du verden og fres det ble i den! Gummidelene rundt gasspjeld var rådyrt. Det er dog 20 år gammalt og råttent.
Når man først begynner så gjenbruker man ikke gamle slangeklemmer og den slags.

Mitt råd er å handle fra Tills. Han har OEM deler på mye. Toll og tull er jo en hake dog.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 27 jun 2020, 18:07 Kort er bestilt, synes dog det var et merkelig skjema. Skulle jo ikke fylle inn noe prod.nummer på jakka eller noe. Ikke fått bekreftelse.
Jeg fikk kortet mitt i dag. Ble bestilt 21. mars, tror jeg. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Omsider skrudd på plass alt spetakkel etter å ha fått tak i shims idag. Tok drøyt 4,5 time fra ny shims ble satt inn til vann var fylt. Egentlig rimelig fornøyd med det. Sjekket klaringene nok en gang og tørnet motor rundt to ganger.
Det tar tid og veldig mye biter som skal på plass. Vann er fyllt og kun tanken igjen som skal på, så blir det oppstart i morgen.

Ene sleiden til kjedet hadde hull. Så at BMW spesifiserer 60 000km på disse er slettes ikke overdrevet. Sleiden som strammer sitter på var ok.
Nytt kjede ble satt på i samma slengen. Koster så lite..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Oppstart og satt sammen igjen.

Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev:Oppstart og satt sammen igjen.

Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
Høres veldig bra ut. Deilig når man får merkbare forandringer etterpå. Har lyst å ta en gjennomgang på min i vinter, og da helst med nye dyser også. Blir nokre en bestilling til Tills utpå høsten .


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av oivindg »

Jeg får mer og mer lyst til å renovere en K-sykkel når jeg leser alle detaljene rundt mekking på dem i K-trådene her på forumet.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Kult det da!

Jeg synes det kuleste med BMW er K-modellene. Rent historisk sett så reddet dette hele BMW Motorrad i begynnelsen av 80-tallet da de fortsatt drev med dette boxer-greiene med Bing forgassere..

Josef Fritzenwenger var fyren som klinte motoren på siden og motorsykkelifiserte motoren og drivverk til å passe sammen som en enkelt enhet. Stefan Pachernegg utviklet BMW K100. Så fikk de hjelp av BMW sitt designteam for biler for å få et helt annet og mer moderne designutrykk på greiene. Noe jeg syntes de lyktes med.

BMW K100 er den dag i dag en ganske moderne sykkel på mange måter.
Målet fra start var å lage motorsykler som sto i stil med BMWs biler rent teknologisk, og som ikke gikk bort i fra BMW Motorrad sitt varmemerke. Liggende sylindre og kardang.
Ved å legge motoren ned flatt fikk man god tilgang rundt motoren, lavt tyngdepunkt og nok festepunkter til å hekte på en ramme.

Det hele begynte med en Peugeot 104 og motoren som Josef Fritzenwenger plasserte på siden, altså liggende.
Bilde
Bilde
Lettere modifisert ble det satt på en girkasse og en sykkelramme. "Bilen" på to hjul viste seg å fungere greit. Prototypen ble så destruert..

Utifra denne leire-modellen ser man at plassering av dynamo, starter etc. Ikke er fullt og helt tenkt ut, men at de på sett og vis har tenkt som på boxeren at dynamo skal sitte i center av motoren, men i bakkant. Dette er ikke tilfelle på produksjonsmodellene.
Bilde
Viste seg etterhvert at Peugeot 104 "basisen" var for lang, tung og klumpete.
De fikk imidlertid inn faren til Golf Mk1-motoren og var involvert i BMW Formula 2. Han fant også på drivlinjekonseptet. Dette ble patentert asap.
Det interessante var at prototypen benka 90hk med en gang når de fikk Bosch L-Jetronic systemet opp å gå med alle målinger på plass.
Motoren ble så kjørt i 10 000 timer ved alle mulige slags fæle forhold. Full rulle og introduksjon av iskaldt vann i kjølesystemet osv.
Det viste seg etterhvert at simringer, tetninger og varm olje var et problem. Det ble utviklet helt spesielle simringer for disse motorene.
Så ble motoren kjørt i en simulert 50 000km test og ble deretter satt i et chassi for veikjøring.

To prototyper ble laget i 1981 kamuflert som boxere og ble kjørt 60 000km hver. Alle ting man kom frem til da ble tatt med i prosjektet for utbedringer.
Det ble så laget tre nye prototyper med forbedringer som ble banekjørt 30 000km alle tre. Oljelekkasjer var et problem, og det var også innsprøytningssystemet i høy fart.

I Mai 1983 ble de første 25 K100 laget. Disse ble alle kjørt 250 000km og skulle gjennomgås før de skulle slippes på markedet.

Etter Paris Motorshow i 1983 ble K100 offesielt sluppet på markedet.

Vi kan jo på en måte se at oljelekkasjer fortsatt er et problem, men gjerne etter ganske mange kjørte kilometer, og varierende omgivelser.

Bilde

Prototype med dobbel eksos
Bilde
To seriøse tyskere som prøvemonterer ramme på drivverk
Bilde
BMW K75 på tegnebrettet. En forkortet K100 motor med 75hk og 750kubikk.
Bilde
Noen designskisser, først av K100RS
Bilde
Bilde
K100RT
Bilde
Test av K100RT i vindtunnel
Bilde
Bilde


Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Jompa »

Tusen takk for at du tok deg til til å skrive denne historien.
Veldig interessant. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Snikendeugle »

What he said. Interessant historie!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av oivindg »

Fantastisk historie! Tusen takk!

Jeg elsker alle sære løsninger, så det ble ikke mindre fristende etter dette. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

Legg inn av Bjerknez »

Rett og slett artig å følge med på andre som jeg betegner som "geeks". Det viser at dem er genuint opptatt av noe og det øker troverdigheten etc. Selv om jeg nok ikke er en like stor BMW patriot som Fredrik, så er det uasnett artig å lese det som skrives :)

Når jeg ser du plukker fra hverandre sykkelen som om det skulle vært lego, så blir jeg nesten litt misunnelig. Skulle ønske jeg ble bitt av en slik basill i yngre alder. Slike ting lører man ikke akkurat over natten og det krever nok noen timer i garasjen samt noen blemmer for å komme dit du er i dag.

Bra jobba og takk for en fin tråd :)

Svar