Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Hounds »

EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!









:lol
Har du prøvd en suzuki gsxr 1000cc?? ;) Det e noe for seg selv :roll
1300 kubikkere er ofte touring sykkler osv og ser ut som er handla fra en jalla shappe is tyrkia :lol :crazy: :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av kjellv »

Hounds skrev: 1300 kubikkere er ofte touring sykkler osv og ser ut som er handla fra en jalla shappe is tyrkia :lol :crazy: :thumleft
Passe deg nå.. ;e

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av EasyRider »

Hounds skrev:
EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!









:lol
Har du prøvd en suzuki gsxr 1000cc?? ;) Det e noe for seg selv :roll
1300 kubikkere er ofte touring sykkler osv og ser ut som er handla fra en jalla shappe is tyrkia :lol :crazy: :thumleft
Hehe både ja og nei. Testa en gsxr 1000 2014 model ca 500 meter..før en idiot fant ut at vikeplikt var noe dritt og kjørte meg ned.

Jeg vil nå ikke si at sykkelen jeg kjører er noe sinke.. og den tar vel de fleste GSXR på streka i hvert fall. I sving så veier den nok for mye.. men overasket hvor fint den tar svinger også. :eh

uansett.. 1000ccm.... moped det :crazy: :lol

hehe neida, hadde en GSXR 750 i fjor. Vil jo si den gikk skaplig den. Ja skulle du ha bra trøkk så måte du tyne den litt (merk turtall) men eller så var den en go sykkel.
Ikke skapt for å kjøre 50 mil i strekk men. Fryktelig morsom sykkel i svinger :thumleft

Vi har en CB 500 i garasjen også, som samboeren driver å øvelsekjører på. Ja den har bare 58 hester. Men går fint å ha det moro på den også.. og fordelen er jo at du slipper å passere 200 for å ha det litt moro å tyne ut fra svingene.

@Bjerknez Jo selv den CB500 går bedre en moped.
Så at en 600ccm er moped.. jaja. Hoda MT5¨n jeg hadde når jeg var 16 syntes jeg gikk bra med full trim.. men den hadde stått stile i forhold til en tunge motorsykkel. Og der har du vel forskjellen :P :D

Og stor unnskyldning til tråstarter FredrikE24 Sorry, var ikke meningen å fylle tråden din med søppel. så "back to topic" folkens :)
Sist redigert av EasyRider den 25 apr 2016, 21:00, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Tja, jeg liker jo litt aktivitet, det må være lov! Hvertfall i min tråd! :) Jeg fikk litt sånn Triumph innfall også nå, bare for å komplisere det hele litt :scratch . Triumph Sprint ST 955. Uten å vite et skvatt om de, tror jeg aldri har sett noe slikt, og britisk må jeg si at jeg er meget skeptisk til. :crazy:

Men jeg står fortsatt litt på VFR800, det virker fornuftig, selvom jeg liker med K1200RS stilen, med CBR1000F i mellom :-k CBR1100XX, stilig sak, men fornuften tilsier at jeg ikke burde ha en sånn med det første.

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Hounds »

EasyRider skrev:
Hounds skrev:
EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!









:lol
Har du prøvd en suzuki gsxr 1000cc?? ;) Det e noe for seg selv :roll
1300 kubikkere er ofte touring sykkler osv og ser ut som er handla fra en jalla shappe is tyrkia :lol :crazy: :thumleft
Hehe både ja og nei. Testa en gsxr 1000 2014 model ca 500 meter..før en idiot fant ut at vikeplikt var noe dritt og kjørte meg ned.

Jeg vil nå ikke si at sykkelen jeg kjører er noe sinke.. og den tar vel de fleste GSXR på streka i hvert fall. I sving så veier den nok for mye.. men overasket hvor fint den tar svinger også. :eh

uansett.. 1000ccm.... moped det :crazy: :lol

hehe neida, hadde en GSXR 750 i fjor. Vil jo si den gikk skaplig den. Ja skulle du ha bra trøkk så måte du tyne den litt (merk turtall) men eller så var den en go sykkel.
Ikke skapt for å kjøre 50 mil i strekk men. Fryktelig morsom sykkel i svinger :thumleft

Vi har en CB 500 i garasjen også, som samboeren driver å øvelsekjører på. Ja den har bare 58 hester. Men går fint å ha det moro på den også.. og fordelen er jo at du slipper å passere 200 for å ha det litt moro å tyne ut fra svingene.

@Bjerknez Jo selv den CB500 går bedre en moped.
Så at en 600ccm er moped.. jaja. Hoda MT5¨n jeg hadde når jeg var 16 syntes jeg gikk bra med full trim.. men den hadde stått stile i forhold til en tunge motorsykkel. Og der har du vel forskjellen :P :D

Og stor unnskyldning til tråstarter FredrikE24 Sorry, var ikke meningen å fylle tråden din med søppel. så "back to topic" folkens :)
Og her sitter jeg og skal ta lett sykkel lappen xD svarte haha

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av EasyRider »

Triumph Sprint ST 955 er vel ikke noe dårlig sykkel det heller.
Den er kjent for å ha bra punch i bunn og hyler som en rekke4 på topp.
Go lyd er det i den også er jo en trippel.
Er flere her inne som kjører triumph. Har ikke fått inntrykk av at kvaliteten er noe dårligere der en andre tilsvarende sykler.
Igjen viktig å finne de som er tatt vare på.

Men en ting. Kjøp en sykkel som du har lyst på. Ikke hva fornuften sier. Fornuftige sykler blir fort kjedelige.
En bil kan være fornuftig. En motorsykkel skal være en glede å svinge beinet over.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Hounds skrev:
EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!









:lol
Har du prøvd en suzuki gsxr 1000cc?? ;) Det e noe for seg selv :roll
1300 kubikkere er ofte touring sykkler osv og ser ut som er handla fra en jalla shappe is tyrkia :lol :crazy: :thumleft
Har du kjørt en GSXR 1000ccm siden du sier at "dette er noe for seg selv"?

Når det er sagt så vet sikkert de fleste her inne (undertegnede og deg inkludert) at det blir mye fjas og tull på et forum. Bare artig det hvis man faktisk forstår spøken, men det hele koker ned til at hva som føles som "moped" kommer helt an på hva man er vant til å kjøre.

"Moped" er så klart i den forbindelse fryktelig overdrevet men blir sagt på en litt ertete måte. Cruiseren jeg hadde var en 1300ccm og den føles som "moped" i forhold til min nåværende S1000R. Men en Hayabusa 1300ccm. ville nok kanskje lett tatt S1000R på rettstrekken hvis begge sjåførene hadde baller nok til en slik test.

Uansett så vil nok aldri de råeste streetfighterene føles som "moped" i forhold til noen sykler. Det som skiller de råeste streetfighterene mot sine RR-søsken er draget lenger opp i turtallregisteret samt toppfart. Min S1000R har i følge tester mer bunndrag og moment enn RR-modellen og i en dragrace så vil nok S1000R på papiret vinne knepent. Men er rettstrekken lang nok så vil RR-utgaven lett ta igjen det tapte da toppfarten er høyere.

Det JEG mener når jeg sier "moped" er nettopp draget på litt lavere turtall. Å kjøre en sykkel som drar noe hinnsides fra 10.000rpm. og opp og være helt "dau" fra 0-8.000rpm er i mine øyne uhyre kjedelig. Men... noen liker det og det er helt greit :thumleft

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Moby »

Er det leddgikt eller bare generell alderdom som gjør det så tungt å gire ned to-tre trinn? :P
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Moby skrev:Er det leddgikt eller bare generell alderdom som gjør det så tungt å gire ned to-tre trinn? :P
Det er ikek så tungt å gire ned, men de girene man girer ned må man også gire opp igjen og da blir det til slutt mye giring. En annen grunn til at jeg foretrekker minst mulig giring er at jeg får en kombinasjon av komfort OG drag. Altså to poser i en sekk :twothumbs:

Jeg kjørte som tidligere nevnt en R6 og selv om den ikke var noen sinke så var det fint lite som skjedde under 9.000rpm. Og skal jeg være ærlig så skjedde det ikke så voldsomt mye over 9.000rpm heller. Det dro godt, for all del, men jeg fikk ikke akkurat warp syn.

Alt i alt en litt liten sykkel med anstrengt sittestilling (selv om den var langt bedre enn først anntatt!) og som krevde mye giring for å ha det gøy. Men "skremt" kan jeg vel ikke akkurat si at jeg ble... :redface

Hounds
Innlegg: 145
Registrert: 28 mar 2016, 16:09
Motorsykkelen din: Jobber med saken

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Hounds »

Bjerknez skrev:
Hounds skrev:
EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Så alle de firesylindrede 600cc jeg har kjørt har vert "kjedelige" og fremstår dermed som "moped" i mine øyne. Men kommer man fra en 125cc (eller en moped) og hopper på en 600cc så vil man jo så klart oppleve nirvana. Alt er relativt :)
@Bjerknez

Alt under 1200ccm er moped!!!









:lol
Har du prøvd en suzuki gsxr 1000cc?? ;) Det e noe for seg selv :roll
1300 kubikkere er ofte touring sykkler osv og ser ut som er handla fra en jalla shappe is tyrkia :lol :crazy: :thumleft
Har du kjørt en GSXR 1000ccm siden du sier at "dette er noe for seg selv"?

Når det er sagt så vet sikkert de fleste her inne (undertegnede og deg inkludert) at det blir mye fjas og tull på et forum. Bare artig det hvis man faktisk forstår spøken, men det hele koker ned til at hva som føles som "moped" kommer helt an på hva man er vant til å kjøre.

"Moped" er så klart i den forbindelse fryktelig overdrevet men blir sagt på en litt ertete måte. Cruiseren jeg hadde var en 1300ccm og den føles som "moped" i forhold til min nåværende S1000R. Men en Hayabusa 1300ccm. ville nok kanskje lett tatt S1000R på rettstrekken hvis begge sjåførene hadde baller nok til en slik test.

Uansett så vil nok aldri de råeste streetfighterene føles som "moped" i forhold til noen sykler. Det som skiller de råeste streetfighterene mot sine RR-søsken er draget lenger opp i turtallregisteret samt toppfart. Min S1000R har i følge tester mer bunndrag og moment enn RR-modellen og i en dragrace så vil nok S1000R på papiret vinne knepent. Men er rettstrekken lang nok så vil RR-utgaven lett ta igjen det tapte da toppfarten er høyere.

Det JEG mener når jeg sier "moped" er nettopp draget på litt lavere turtall. Å kjøre en sykkel som drar noe hinnsides fra 10.000rpm. og opp og være helt "dau" fra 0-8.000rpm er i mine øyne uhyre kjedelig. Men... noen liker det og det er helt greit :thumleft
Jepp :)
Jeg kommer nok til å syntes at det går fort på en 125cc, siden jeg aldri har kjørt noe høyere xD For spare den følelsen til eg er over 20 lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jepp :)
Jeg kommer nok til å syntes at det går fort på en 125cc, siden jeg aldri har kjørt noe høyere xD For spare den følelsen til eg er over 20 lol
Du sier du har kjørt en GSXR 1000, men allikevel sier du at du ikke har kjørt noe over 125cc?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av EasyRider »

Bjerknez skrev: Det JEG mener når jeg sier "moped" er nettopp draget på litt lavere turtall. Å kjøre en sykkel som drar noe hinnsides fra 10.000rpm. og opp og være helt "dau" fra 0-8.000rpm er i mine øyne uhyre kjedelig. Men... noen liker det og det er helt greit :thumleft
Så det du mener her Bjerknez er at du faktisk savner cruiser ¨n din.
For der var det vel alle kreftene fra 0 til 4000 rpm :erte


Hehe neida, skal ikke kødde mer jeg Bjerknez.
Jeg forstår jo hva du mener.

Men har man ikke kreftene i bunn så må en bare bruke gearkassa mer. Og ha litt mer aktiv kjørestil. Og så lenge en kjører "solo" på sykkelen så er jo det ikke et stort problem. skal en derimot lesse ned sykkel og ha med en bakpå så er det digg å ha litt Nm å rute med.

Eller.. En har kroppsvekt som er litt over snittet.. ja det har jeg :redface Så da er det jo bedre å ha mer kubikk som kan veie opp for kg.. for å trene..... ja.. jo..nei.. hmm sikkert fint det. Bare en hadde hatt litt mer selvdisiplin... :[-X
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av EasyRider »

Moby skrev:Er det leddgikt eller bare generell alderdom som gjør det så tungt å gire ned to-tre trinn? :P
:twothumbs: :lol
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av Bjerknez »

EasyRider skrev:
Bjerknez skrev: Det JEG mener når jeg sier "moped" er nettopp draget på litt lavere turtall. Å kjøre en sykkel som drar noe hinnsides fra 10.000rpm. og opp og være helt "dau" fra 0-8.000rpm er i mine øyne uhyre kjedelig. Men... noen liker det og det er helt greit :thumleft
Så det du mener her Bjerknez er at du faktisk savner cruiser ¨n din.
For der var det vel alle kreftene fra 0 til 4000 rpm :erte


Hehe neida, skal ikke kødde mer jeg Bjerknez.
Jeg forstår jo hva du mener.

Men har man ikke kreftene i bunn så må en bare bruke gearkassa mer. Og ha litt mer aktiv kjørestil. Og så lenge en kjører "solo" på sykkelen så er jo det ikke et stort problem. skal en derimot lesse ned sykkel og ha med en bakpå så er det digg å ha litt Nm å rute med.

Eller.. En har kroppsvekt som er litt over snittet.. ja det har jeg :redface Så da er det jo bedre å ha mer kubikk som kan veie opp for kg.. for å trene..... ja.. jo..nei.. hmm sikkert fint det. Bare en hadde hatt litt mer selvdisiplin... :[-X
Jeg savner faktisk cruiseren jeg hadde litt, men det er av andre grunner og ikke motoren. :)

Det var bra med moment i den cruiseren, men gleden er kortvarig desverre. :redface
Som nevnt, noen liker den aktive biten med tanke på giring og på evig søk etter maks drag i registeret, mens andre liker at det skjer ting nærmest uansett turtall. Si gjerne at jeg er lat og bortskjemt. Jeg blir ikke fornærmet en gang! :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av sin første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for K1200RS. Tror det er en sykkel jeg kan være fornøyd med i mange år fremover med moment og komforten jeg søker :)

Etter flittig bruk av http://cycle-ergo.com med inntasting av høyde og skrittlengde, fant jeg vel fort ut at en VFR er litt liten(jeg er tett oppunder 2 meter).

Del gjerne erfaringer, skal snart ut å leite :) Har kjørt K1300GT fra før, og for en maskin :prf Er nok derfor litt sånn at BMW har taket på meg :erte

Svar