Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Bjerknez »

MT09 motoren er veldig bra i forhold til specs synes jeg også.

40.000km. Altså? Da har forrige eier vert ganske ivrig vertfall :)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Jajo82 skrev: 25 jul 2018, 23:17 Hvis salen tar livet av baken din( som den gjorde med min etter en 50 mils etappe) så finnes sergeant seats o England. Den salen derfra fungerte meget bedre. Bortsett fra det er den knall sykkel du har fått deg. Gratulerer😊
Komfortsetet er langt ifra komfort ihvertfall. Etter bare 40 minutter var jeg helt øm og nesten helt forferdelig. Har ikke kjent på originale setet, men det setet vil jeg nok bytte ut. Skjønner ikke at folk som har betalt ekstra for dette setet ikke har sendt massevis av klager.
Men ja, takk!
Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 23:18 MT09 motoren er veldig bra i forhold til specs synes jeg også.

40.000km. Altså? Da har forrige eier vert ganske ivrig vertfall :)
Ja, merkelig hvor bra den drar. Den lurer deg vel med at den begynner å dra så veldig langt nede.
Ja, han har nok vært ivrig. Det er visst flere rundt Mjøsa som kjører mellom 15 og 40 000 i ÅRET. Ganske villt.


Men hvordan klarer folk å kjøre i kjøredress om dagen? Jeg tror ikke jeg ville klart å kjøre i heldress nå engang!
Jeg brukte kun jakke ista, og det var for mye. Alt for varmt. Ble stående litt stille og jeg kjente at jeg kokte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes dem har gjort noe bra med effektutaket på den sukkelen. Den er ikke spesielt heftig på høye turtall, men den er heftig der den bør være for å virke spennende. :)

Er det varmt og du sitter godt og tanken er full, så er det jo bare å holde seg bevegelse med sykkelen så får man luft :)
Ta deg en tur opp i fjellheimen så får pipa en annen lyd. Der er det ganske kjølig uansett, men deilig når man stopper opp :)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Hjelper ikke så mye hvis man f.eks. kjører til og fra jobb. Og så er setet, fra det lille jeg har kjent, veldig ubehagelig.
I tillegg har alltid dressen vært litt liten. Kan hende jeg har blitt litt større, men jeg er ganske smal. Nå derimot må jeg alltid vrenge innersidene av jakka for å få den av. Tar meg fort 5-10 minutter. I tillegg sitter buksene ekstremt tett, så dem også er litt av en jobb å komme inn og ut av buksene. Enda verre når jeg slår sammen delene.

På en annen side: Hvor er det fine tur-områder i Hamar området?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Dansekris »

Jeg vurderer å bytte ut min BMW F800 GS for en brukt MT 09 Tracer til neste år.

Hvordan syns du fjæring og fuelingen er?

mxman
Innlegg: 49
Registrert: 16 jun 2014, 18:55
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2015

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av mxman »

Fjeldern skrev: 26 jul 2018, 20:32 På en annen side: Hvor er det fine tur-områder i Hamar området?
Personlige favoritter:
Mjøsa rundet; kjør om odalen, sving av ved fengslet over til minnesund. kjør gjerne gamle e6 fra moelv også.

Helgøya; kjør fra Brumunddal til Nes, sving av over Duengerhøgda (dårlig vei) ut på Helgøya (delvis dårlig vei). Etter rundturen kjør mot Stavsjø, rett frem mot Gaupen. Ved Gaupen skole tar du gamle E6 hjem :)

Randsfjorden rundt; Vestsiden er drømmen for en motorsyklist. Dog litt langt fra Hamar, 4-5 timer rundt tenker jeg

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha »

En fin en er fra vingrom til dokka.
Minnesund til vormsund vestsiden av vorma.
Moelv til lillehammer om susjøen.

Er flere fine men små strekninger, du får si i fra om du vil ha selskap. Holder til på espa og kjører 09 tracer.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Epylypzon »

Flere fra området ja. Stange her..
Kan legge ut noen ruter litt senere.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Dansekris skrev: 26 jul 2018, 22:07 Jeg vurderer å bytte ut min BMW F800 GS for en brukt MT 09 Tracer til neste år.

Hvordan syns du fjæring og fuelingen er?
Har ikke kjørt store strekker med den enda, men hittil virker det veldig greit. Den bruker vel rundt 0,5 på mila, hvis en kjører vanlig. Så hittil er jeg nok en del over det. Ligger man jevnt i 6-gir i rundt 80-100, så er det vel rundt 0,3 den bruker.


Er ikke fra Hamar distriktet, men har nå flytta hit, så da må en jo nesten spørre ;)
Moelv sida til Lillehammer er fin. Der har jeg kjørt en del i jobbsammenheng. Ellers er det jo nesten for varmt for en langtur på dagtid nå. Jeg klarer ikke kjøre i full dress om dagen.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha »

Neida ikke for varmt. bare å trekke opp i høyden. jeg og en kolega hadde en kose tur i går. otta-sognefjellet-tindeveien-aurdals fjellet-hol aurland-hønefoss og hjem. en kjempenydelig tur med knall vær. ca 80 mil med 21-25 grader.

fjeringen på en tracer er myk synes jeg (alt er mykt når man er "fullsize+"). og den går nok litt magert. Går å småjager litt på 3.gir i 50-60km. snittforbruket mitt ligger på 0,47-0,48 etter computer.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 26 jul 2018, 22:07 Jeg vurderer å bytte ut min BMW F800 GS for en brukt MT 09 Tracer til neste år.

Hvordan syns du fjæring og fuelingen er?
Jeg har prøvekjørt en Tracer to ganger tidligere og selv om denne ikke er noen GS killer når det kommer til offroad bruk (regner med at dette er GS sin store fordel da den etter ryktene er bygget mer for slikt formål) så er nok Tracer langt mer artig når det kommer til motor.

Fremdemperene husker jeg var veldig soft. Følte jeg stupte av sykkelen når jeg bråbremset. Sikkert vanlig på slike sykler muligens, men dog.

Tracer er vel egentlig ikke noe annet enn en MT09 med kåpe og kanskje litt høyere. Så noen direkte konkurrent til GS er den nok ikke.

Jeg tror Tracer er en helt grei og litt morsom sykkel i det segmentet til en hyggelig pris :thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1300
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av biker7 »

Rha skrev: 27 jul 2018, 14:31 Neida ikke for varmt. bare å trekke opp i høyden. jeg og en kolega hadde en kose tur i går. otta-sognefjellet-tindeveien-aurdals fjellet-hol aurland-hønefoss og hjem. en kjempenydelig tur med knall vær. ca 80 mil med 21-25 grader.

fjeringen på en tracer er myk synes jeg (alt er mykt når man er "fullsize+"). og den går nok litt magert. Går å småjager litt på 3.gir i 50-60km. snittforbruket mitt ligger på 0,47-0,48 etter computer.
"kosetur" på ca 80mil i går ja :roll Iron Butt neste da skjønner jeg ;)

P.S. : hva slags sete har du ?? Eller naturlig polstring ? ;) For Tracer-setet er ikke akkurat optimalt orginalt vil jeg si.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 27 jul 2018, 17:40
Dansekris skrev: 26 jul 2018, 22:07 Jeg vurderer å bytte ut min BMW F800 GS for en brukt MT 09 Tracer til neste år.

Hvordan syns du fjæring og fuelingen er?
Jeg har prøvekjørt en Tracer to ganger tidligere og selv om denne ikke er noen GS killer når det kommer til offroad bruk (regner med at dette er GS sin store fordel da den etter ryktene er bygget mer for slikt formål) så er nok Tracer langt mer artig når det kommer til motor.

Fremdemperene husker jeg var veldig soft. Følte jeg stupte av sykkelen når jeg bråbremset. Sikkert vanlig på slike sykler muligens, men dog.

Tracer er vel egentlig ikke noe annet enn en MT09 med kåpe og kanskje litt høyere. Så noen direkte konkurrent til GS er den nok ikke.

Jeg tror Tracer er en helt grei og litt morsom sykkel i det segmentet til en hyggelig pris :thumleft
Jeg er ikke på jakt etter en GS-killer i den forstand. GSen er ikke helt optimal til mitt bruk, men skal bruke høsten til å kjøre grus og litt offroad, men hvis ikke det gir skikkelig mersmak blir det nok en annen sykkel til neste år.

Har sikla på Tracern lengre. Den er egentlig optimal for meg, hvert fall på papiret. Har dog skjønt at jeg må gjøre en del endringer for å få den slik jeg ser for meg at jeg vil ha den.
Dvs, bytte til helanlegg hvis den jeg evt skulle kjøpe ikke har, bytte fjærer foran og bakdemperen, flashe ECU og få montert quick shift.
Sett en del videoer på Youtube der folk har bytta det jeg nevnte og de sier at det virkelig gjorde susen.

Da tror jeg at jeg hadde fått en sykkel jeg ikke hadde kvitta meg med året etter (som jeg har gjort med alle syklene jeg har eid).

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha »

biker7 skrev: 27 jul 2018, 18:21
"kosetur" på ca 80mil i går ja :roll Iron Butt neste da skjønner jeg ;)

P.S. : hva slags sete har du ?? Eller naturlig polstring ? ;) For Tracer-setet er ikke akkurat optimalt orginalt vil jeg si.
Har lyst til å prøve meg på ironbutt ja. jeg har comfortsete liggende inne. Tok orginale sete og la på 2 cm med polstring og da ble det ikke for ille. samtidig passer jeg på å reise meg opp på jevna for at "deig ræva" ikke skal bli til "speke skinker"
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Olav K »

Dansekris skrev: 27 jul 2018, 22:01 Jeg er ikke på jakt etter en GS-killer i den forstand. GSen er ikke helt optimal til mitt bruk, men skal bruke høsten til å kjøre grus og litt offroad, men hvis ikke det gir skikkelig mersmak blir det nok en annen sykkel til neste år.
Det er bare å henge seg på ett eller flere grus/offroadtreff utover i august :)
Det er Bukkerittet på Grimsbu, 10-11 aug, det er "Grustur i øst" på Finnskogen 24-26aug, det er "Fjellkjør" i Hallingdal 1.helga i sept, samt Adventuredays 13-16 sept i Safsen.
Miljøet er veldig bra, og alle deler gjerne sine tips og triks med andre :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar