Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Kan nevne at jeg ikke fikk avskiltet sykkelen.
Sparebanken tillot ikke avskilting så lenge jeg hadde kasko på den. Hvorfor kunne ingen svare på. Så da får jeg bare betale fullpris da.

Nå har jeg et spørsmål angående hvor man kan finne deler til sykkelen?
Tenker mest på å bytte det forferdelige setet i første omgang.
Tips til sider?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Jajo82 »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av kjellv »


Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Ble egentlig alt for få turer i hele fjor og er ikke helt sikker på hvorfor. Hadde store planer, men alltid noe som kom i veien.
Skal man regne km pris i forhold til betalt forsikring så tenker jeg vi heller tenker på noe annet.

Uansett, så er tanken å ta en Norgesferie med MC. Ettersom absolutt alt av festivaler og konserter er utsatt eller avlyst, grensa er stengt og en kan bli rastløs av langt mindre, er tiden inne til å faktisk se noe av Norge. I prosent så har jeg vel sett mer av Sverige, Tyskland og Danmark enn jeg har av Norge.

Det blir da å telte som er tanken. Med tanke på at jeg sist kjøpte feil telt, så er jeg fortsatt på utkikk etter noe som funker helt greit.
To mannstelt (meg og dressen) som er lett å slå opp for en sliten mann i regn hadde vært det beste.
Eventuelt hengekøye med tarf eller hva enn det heter man kan henge over.

I tillegg er dressen min egentlig litt for liten (alltid vært egentlig) og er litt for lite lufting for dem varmeste dagene. Uten noe under er den perfekt i mellom 18 og 22 grader, mens jævlig kald eller varm ellers.

Og til slutt så lurer en jo på HVOR en burde kjøre.
Tanken er å eventuelt ta en tur på ca 9 dager, med noen helgeturer innimellom ellers. Da fort langhelger. Sånn dra etter jobb på torsdag langhelg.
Jeg tenkte feks en tur sørover, rundt Kristiansand. For så kanskje å kjøre nordover langs vestkysten.
Jeg har ikke vært i Kristiansand, Stavanger eller Ålesund før, så det kunne kanskje vært greit å svippe innom. Ellers har jeg en følelse det kan bli mye ferge? Så tenkte jeg at jeg kan dra meg til Trondheim, besøke noen venner der, før turen går nedover igjen
Rolige, ca 2000 km.
Andre forslag? Steder en absolutt må besøke og se? Hvor ellers er det fine muligheter?
Hva med helgeturer? Utgangspunkt fra Hamar området, men kan fort tilbringe tid litt øst for Oslo også.

Noe annet jeg burde tenkte på i forhold til MC og langtur? Lengste jeg har kjørt før er 400 km på en dag, med fiks overnatting dit jeg kom. Så ikke noe spesielt å tenke på, annet at jeg hadde meg meg regndress

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Sånn ca hva jeg har tenkt, bare kanskje uten å måtte ta ei ferge annhver km
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ »

På den ruta der kan det godt tenkes du får mange alternative forslag, spesielt fra Oslo og sørover, evt. motsatt vei, fra sør mot nord.

Masse artige veier i innlandet også på vei til/fra Kristiansand
Jeg og en til her inne skal også sørover i sommer og her kan du lese litt om mine planer senere i juni:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=372487#p372487
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

AJ skrev: 03 jun 2020, 19:52 På den ruta der kan det godt tenkes du får mange alternative forslag, spesielt fra Oslo og sørover, evt. motsatt vei, fra sør mot nord.

Masse artige veier i innlandet også på vei til/fra Kristiansand
Jeg og en til her inne skal også sørover i sommer og her kan du lese litt om mine planer senere i juni:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=372487#p372487
Ser du har bra forslag til kjøring på vestlandet der!
Hvordan holder man motorsykkelen stødig på en ferge egentlig? En problemstilling jeg ikke har tenkt på før

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av niko »

Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Greit å tenke på. Ikke dumt det med å stroppe bremsen.
Sagt i mange år jeg skal ta skikkelig MC ferie.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Relax »

Fjeldern skrev: 06 jun 2020, 21:35
niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Greit å tenke på. Ikke dumt det med å stroppe bremsen.
Sagt i mange år jeg skal ta skikkelig MC ferie.
Med stropp over sete og sidestøtte i bruk hindrer du at sykkelen velter til venstre , men setet kan gli mot stroppen og sykkelen velter til høyre.
(Avhengig av hvordan du fester stroppen på høyre side)
Enten bør du feste stroppen på høyre side på sykkelen ( høyre fothviler, kanskje) slik at dette ikke skjer, eller ha en stropp til fra sykkelen og ned mot venstre.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Borg
Innlegg: 17
Registrert: 12 des 2008, 19:22
Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
Sted: Larvik

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Borg »

Relax skrev: 06 jun 2020, 22:07
Fjeldern skrev: 06 jun 2020, 21:35
niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Greit å tenke på. Ikke dumt det med å stroppe bremsen.
Sagt i mange år jeg skal ta skikkelig MC ferie.
Med stropp over sete og sidestøtte i bruk hindrer du at sykkelen velter til venstre , men setet kan gli mot stroppen og sykkelen velter til høyre.
(Avhengig av hvordan du fester stroppen på høyre side)
Enten bør du feste stroppen på høyre side på sykkelen ( høyre fothviler, kanskje) slik at dette ikke skjer, eller ha en stropp til fra sykkelen og ned mot venstre.
Gå for stroppeforslaget til niko du, har fortsatt til gode å se den feile.
____________________________

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av oivindg »

niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Har du testet hvor mye bremsekraft du har med denne løsningen etter ei stund? Har gjort tilsvarende på bil (trekloss på bremsepedal) og da slipper bremsene opp igjen ganske fort.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av niko »

oivindg skrev: 07 jun 2020, 11:09
niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Har du testet hvor mye bremsekraft du har med denne løsningen etter ei stund? Har gjort tilsvarende på bil (trekloss på bremsepedal) og da slipper bremsene opp igjen ganske fort.
Akkurat. Nei, ikke testa. Egentlig egen oppfinnelse det med skistroppen. Kanskje ikke så lurt?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av pekle »

Har testa ganke nylig. Hjulet var fortsatt låst etter en time i alle fall.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av E-strom »

niko skrev: 07 jun 2020, 12:32 Akkurat. Nei, ikke testa. Egentlig egen oppfinnelse det med skistroppen. Kanskje ikke så lurt?
Lurt eller ikke - dette er en fin metode for å få små luftbobler ut av bremseslangene. Fungerer også utmerket på hydraulisk clutch :thumleft

Ett lite tips ang. stropping - ikke stram på venstre-siden, da kan støtta få en stygg medfart. Stram heller på høyre-siden, og gjerne så mye at du ser fjæringen trykkes litt sammen.

Når det gjelder skitne stropper over setet, så kan du jo legge hanskene imellom. Alternativt kan du bruke noe av den reklamen som leveres ut ved ombordkjøringen...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar