Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av oivindg »

niko skrev: 07 jun 2020, 12:32
oivindg skrev: 07 jun 2020, 11:09
niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Har du testet hvor mye bremsekraft du har med denne løsningen etter ei stund? Har gjort tilsvarende på bil (trekloss på bremsepedal) og da slipper bremsene opp igjen ganske fort.
Akkurat. Nei, ikke testa. Egentlig egen oppfinnelse det med skistroppen. Kanskje ikke så lurt?
Skader jo ikke noe uansett, og bra hvis det virker. Jeg var rett og slett bare nysgjerrig ut fra det jeg nevnte med bil.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Mye som er greit å huske på her ja!
Takker for innspill!

Noen forslag til billig telt, MC-klær som er litt mer luftig?
Ikke peiling på når jeg skal ta turen enda. Ser ut til at det blir jobbing i fellesferien foreløbig.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Helga har gått med til å besøke noen kamerater i Gudbrandsdalen, med en motorsykkeltur på lørdagen.
For en som ikke har vært i dalstrøket før og som ikke er vant til høye fjell og mektig natur, så må en si det er ydmykende.
Ekstremt mye fin natur og det ble tatt mange bilder. Da med et stopp i Geiranger for middagen.
Skal sies det var ekstremt varmt å kjøre i solsteken på lørdag, men ble vel kompensert med dårlig vær på vei hjem i dag.
Legger ved ruta
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Har egentlig kommet frem til at jeg skal fonye mye av garderoben til motorsykkelen.
Skinndressen jeg har, har egentlig alltid vært for trang. Jeg har ikke plass til noen ryggskinne under, så dette er noe som burde byttes ut.
Hjelmen kjøpte jeg for 7 år siden denne helga. Det er en Shoei XR1100. Den veier bare 1350 gram, men mangler solvisir og jeg synes den slipper igjennom en del lyd. Jeg har vel ikke byttet visir på sikkert 4 eller 5 år, den sitter ikke like trangt lengre og den har jo heller aldri hatt noen puter rundt øra (så det er plass til intercom går jeg utifra) Ellers har jeg vært veldig fornøyd med min Shoei.

Hvilke merker bruker dere i kjøredress? Heldress eller jakke+bukse?
Min nåværende dress er delbar, som er en fordel, så tenkte delbar heldress eller jakke + bukse i utgangspunktet.

Hvilke hjelmer bruker dere, og hvor fornøyd er dere med disse? Er spesielt støydemping og hvor behagelig dem er i lengden jeg tenker på.
Vurderer også hjelm som man kan åpne, selv om dette kanskje ikke nødvendigvis er verdt den ekstra kostnaden.
Uansett føler jeg at man må ha solvisir i hjelmen og er ihvertfall noe jeg savner.

Tanken er også å kjøpe intercom, men det har jeg lest flere ganger her at Packtalk er tingen

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

I dag har det blitt innkjøp av ei Scott Gortex jakke. Utgående modell med pris på 6500 kroner, etter noe rabatt av Motorspeed fordi jeg hadde handlet sykkelen min der. I tillegg er det bestilt opp ei Gortex bukse, av den nye modellen, til omtrent samme pris.
Kameraten min som skal begynne på MC lappen nå i august endte med å få bestilt opp noen klær i sin størrelse og endte jaggu med full kjøredress han også. Nå mangler han egentlig bare sko for å være fullkommen.

Så nå har han som var med meg søkt om lån (elektronisk) som var godkjent noen minutter senere og så er det å være med for å se på sykkel og få kjørt den hjemmover, mest trolig til uka.
Han går for en Mt-07 som sin første sykkel, noe som ikke virker som noe dårlig valg.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Da har HJC RPHA 70 ankommet, sammen med 2 stk hansker (medium og large for å se hvem som passer).
Har fått montert intercommen som ble handlet forrige mandag på den, så da er den klar for action!

Ellers er det kjørt en 6-7 mil med øvelseskjøring og vært med 2 x 1 time i kjøregården for å forklare og demonstrere.
Saktekjøring mellom kjeglene med MT-09 Tracer får jeg ikke til. Jeg er vant til å stabilisere med clutchen og gassen, men den virker alt for bra. Litt bedre da jeg satte den i B modus, men fortsatt mye vanskeligere enn jeg hadde trodd.
Even, som øvelseskjører, sliter mest med den øvelsen selv og ikke helt varm nok i trøya til å ta unnamanøver i 50.

Ellers må jeg si både jeg og Even er ekstremt fornøyd med Cardo Packtalk så langt. Sikkert pratet i den ihvertfall 6 timer hittil. Lyden er krystallklar, dem jeg prater med på telefon merker ikke at jeg kjører motorsykkel engang. Natural voice activation fungerer helt knall, musikken demper seg hver gang noen snakker hvis jeg har på det og ikke minst så funker stemmeaktiveringen!
Jeg rører ikke noen knapper!

Google sin assistent er derimot ganske så vilkårlig til tider. Det er ikke noen problemer med å spille av Lamb of God eller Jan Teigen, men Slipknot, Avatar, Oslo Ess med flere er visst vanskelig.
I et forsøk på å få den til å sette på Avatar, fikk jeg istedet "Dette har wikipedia å si om abbor"

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Enda en tur til noen kamerater i Vågå i helga, med en lang tur rundt mot vestlandet.
En kanskje litt i overkant lang dagstur. Hadde håpet på at været i dag skulle snu, så en hadde fått tur med overnatting, men sånn ble det ikke.
Men veldig mange fine veier og fin natur! Jaggu er det herlig i Norge

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Lenge siden jeg har vært innom her nå!
Ikke vært så veldig mye kjøring i år, ettersom jeg har en valp som nærmer seg 11 måneder.
Ellers har jeg med en kamerat på øvelseskjøring om dagen. Vi har vel i fjor høst, pluss en tur i år, kjørt over 1100 km.

Han har ikke fått oppkjøring før slutten av året, men vi har tenkt ei langhelg på motorsykkel, om været er spådd temmelig ok.
I den forbindelse så lurer jeg på noen forslag til rute. Vi starter eventuelt i Hamar.
Greit at det er fin natur å se mens en kjører, noen fine steder å telte langs veien, ting å oppleve osv.

Har sett litt på denne: https://www.mctours.no/tur/ost-vest-sor ... 9xpn2ryTFo

Den er kanskje litt i drøyeste laget på 4 dager (4,5 om man reiser etter jobb). Blir fort kun kjøring, og ikke mye annet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ »

Fin og MC-vennlig rute for det meste, men for egen del kan vel 450 km. i snitt pr. dag bli en smule i overkant på en firedagerstur på flere av disse strekningene som MCTours har tegnet opp.
I hvert fall hvis man fristes til å avlegge noen av severdighetene som foreslås et besøk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Gammelsmurfen »

Absolutt mulig, men som AJ er inne på så kan 45 mil hver dag litt slitsomt, men det spørs hvor lange dager man ønsker før man "lander" på overnattingssted.
Har man lange dager og tar seg tid til nok pauser så går det sikkert fint, men hva man er vant til, kjørekomfort osv. spiller selvsagt inn.
Kjørte 50 mil på søndag, med svært lite pause og da var de siste 7-8 milene ikke så veldig behagelig lenger....
Så 50 * 4 hadde blitt litt mye for meg i hvert fall ;-)

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Helt enig i at det er litt i lengste laget. Vil jo se litt av severdighetene også.
Derfor jeg lurer litt på andre ruter. Også i forbindelse med at man kan ha flere områder å velge i, ann på været.
Nå har vi begge fullt gortex utstyr fra Scott, men greit å ikke kjøre i regn alikevel.
Forslag til telefonholdere, når vi først er inne på langtur?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Gammelsmurfen »

Fjeldern skrev: 28 jun 2020, 16:58 Helga har gått med til å besøke noen kamerater i Gudbrandsdalen, med en motorsykkeltur på lørdagen.
For en som ikke har vært i dalstrøket før og som ikke er vant til høye fjell og mektig natur, så må en si det er ydmykende.
Ekstremt mye fin natur og det ble tatt mange bilder. Da med et stopp i Geiranger for middagen.
Skal sies det var ekstremt varmt å kjøre i solsteken på lørdag, men ble vel kompensert med dårlig vær på vei hjem i dag.
Legger ved ruta
Kjørte akkurat samme ruta 2 uker før, knall natur men været var dessverre ikke noe særlig den dagen.
Sist søndag var jeg i fjella i Telemark (dagstur på 50 mil), fint det også men ikke like "vilt" som rundt Jotunheimen.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av niko »

Personlig hadde jeg droppa Østerdalen, og heller dratt på tvers over til Årdal. Det vil kutte ned dagsetappene dine ganske betraktelig.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Østerdalen blir nok droppa uansett, så drar vi rett opp til Lom. Ellers er vi litt usikre på hvordan vi tar det videre

Svar