Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1206
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
MC: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Epylypzon » 28 jul 2018, 10:35

Olav K skrev:
Dansekris skrev:
27 jul 2018, 22:01
Jeg er ikke på jakt etter en GS-killer i den forstand. GSen er ikke helt optimal til mitt bruk, men skal bruke høsten til å kjøre grus og litt offroad, men hvis ikke det gir skikkelig mersmak blir det nok en annen sykkel til neste år.
Det er bare å henge seg på ett eller flere grus/offroadtreff utover i august :)
Det er Bukkerittet på Grimsbu, 10-11 aug, det er "Grustur i øst" på Finnskogen 24-26aug, det er "Fjellkjør" i Hallingdal 1.helga i sept, samt Adventuredays 13-16 sept i Safsen.
Miljøet er veldig bra, og alle deler gjerne sine tips og triks med andre :)
GS Meeting på finnskogen 16-19 August.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Fjeldern
Innlegg: 205
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
MC: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern » 03 aug 2018, 00:00

Jeg har nå kjørt 50 mil til en festival. Kom frem ether mørkets frembrudd. Begynner å sette opp teltet, men har jo ikke tatt meg tid til å se på det i dagslys. Ble vanskeligere enn tenkt da jeg ikke hadde sett på det før ja.

Når teltet ble satt opp gikk det også opp for meg at dette ikke var cloud 3 teltet heller, men heller opalus 3...
Sikkert et mer praktisk telt på mange måter, men 5 minutt montasje var det ikke.

Skulle ha et telt som 1 person alene kunne sette opp på 5 minutter, men der bommet jeg gitt bortsett fra det er det sikkert fint.

Kan skrive mer om turen osv senere, men hater å skrive langt på telefon

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ » 03 aug 2018, 00:04

Fjeldern skrev:
03 aug 2018, 00:00

Kan skrive mer om turen osv senere, men hater å skrive langt på telefon
:knegg
En testoppsetting av telt på forhånd kan muligens ha sine fordeler... ;) .

Uansett så følger jeg og sikkert mange andre også med på fortsettelsen :crazy: .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 205
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
MC: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern » 06 aug 2018, 20:38

Jeg har nå fått en god del kilometer bak meg på Traceren.
Jeg var i helga på Skogsröjet i Rejmyre i Sverige. Dette ble en kjøretur på nesten 50 mil hver vei.

Traceren er en behagelig sykkel å kjøre. Den er leken i svingene selv om man sitter veldig oppreist.
Fordelen er jo da at man ikke får veldig vondt i knæra etter lange kjøreturer. Nå endte det uansett med at jeg følte meg ganske stiv på hjemturen. Da var det klart, flere dager med lite søvn, i tillegg til at man kjørte 500 km i ganske kraftig vind.
I tillegg føles det som Traceren har mer kraft enn den faktisk har. Mye pågrunn av mye moment på bunnen.

Traceren er, som noen har påpekt, veldig myk. Dette er generelt ikke noe problem og hjelper nok på at den er veldig behagelig over dumper og ujevnheter. Den funket også OK offroad (for å parkere på beitet som ble brukt som camping på Skogsröjet.)
Problemet er når man skal bremse. Man stuper fremover og demperene har en tendens til å gå veldig lavt. Heller ikke dette er alltid et veldig stort problem.
MEN! når man kjører på kvelden er det helt forferdelig. Man bremser før en sving, men mens man bremser ser man omtrent 0 meter foran seg. Dette går utover balansen, men mest går det utover sikkerheten. Det å ikke se svingen, som er grunnen tilat man bremser i utgangspunktet, gjør at man ikke vet hvor lavt man må bremse. Man blir kjørende veldig "jo-jo".

Setet er også som mange har kommentert veldig hardt. Jeg byttet fra komfortsetet tilbake til original setet, noe som var mye bedre. Sykkelen ble jo solgt med komfortsete, men det komfortsetet var ned sittet og vel så. Det var steinhardt og jeg klarte bare å sitte på det i 20 minutter uten å få vondt. Med originalsetet klarer jeg ihvertfall over en time.
Jeg må vurdere å klage til forhandleren på dette.


Ellers var Skogsröjet for det meste vellykket. Veldig bra band som skulle spille, men ikke minst så spilte Dee Snider! Det var problemer med lyden første delen, men dette fikk han fikset med mange håndbevegelser mm mot lydteknikeren.

Som jeg nevnte kom jeg jo frem veldig sent. Det var mørkt og jeg hadde ikke sett på hvordan teltet så ut i dagslys.
Det at jeg da i tillegg har klart å bestille feil telt gjorde det jo veldig spennende. Teltet ble til slutt satt opp, med litt hjelp fra et nabotelt som kom gående da jeg såvidt hadde begynt.
Teltet er ikke så kjapt å ta opp og ned, så det blir nok heller at jeg selger det for å kjøpe noe mer praktisk hvis det blir mer camping.

Dem som hjalp meg hadde kjørt MC og campet alle andre år der, men i år hadde dem tatt bil. Det at begge var eldre var ikke det som var grunne, men den ekstreme varmen. Derfor ble det bil med AC dette året. Dem var Harley sjåfører, så litt utenfor hva jeg selv ville valgt å kjøre. Veldig trivelig folk ihvertfall! Men det er dem fleste på sånne festivaler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ » 07 aug 2018, 00:48

Fjeldern skrev:
06 aug 2018, 20:38
I tillegg føles det som Traceren har mer kraft enn den faktisk har. Mye pågrunn av mye moment på bunnen.
Alltid interessant og artig å lese oppdateringene i bikerloggen din :) .

Kjenner for øvrig godt igjen denne opplevelsen fra min egen Yamaha TDM 900, som jeg hadde gleden av å eie i fire år fra 2006 til 2010.
Beskjedne 86 HK på papiret, mens opplevelsen tilsa noe helt annet.
Yamaha kan helt klart dette med motorer :prf .
Men når det det gjelder dempingen så hadde nok TDM'en også en del å gå på...
Men motoren hadde jeg ingenting å utsette på. En fantastisk flott twin, som jeg synes det er synd de ikke utviklet videre til en 1000 kubikker...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1206
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
MC: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Epylypzon » 07 aug 2018, 01:32

De komfortsetene jeg har vært borti har alle vært hardere enn original. Å det er vel det som er greia med dem.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Bjerknez » 07 aug 2018, 05:01

Det med Yamaha MT09 og Tracer når det kommer til dempere har jeg nevnt flere ganger her inne. Dette er ikke Yamaha sin sterke side på disse syklene. Dette beit jeg meg merke i etter bare noen få minutter på sykkelen.

Jeg følte at sykkelen kort sagt levde sitt eget liv under meg. Noe som jeg ikke satt veldig pris på. Dog kjørte jeg ikke lenge nok til å merke at salen var ubehagelig. Det er bare de forbaskede demperne som trekker ned mye av inntrykket mitt med Tracer og MT09. Uten at jeg vet om det er gjort noen forbedringer der.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5001
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av kjellv » 07 aug 2018, 19:45

Her er det nok lurt å skille litt mellom årsklassene. I 2017 kom MT-09 i oppdatert utgave med blant.a. nye og bedre dempere. I år kom også SP-utgaven som til en fornuftig pris har veldig gode dempere. Tracer 900 kom også i ny utgave i år med en rekke oppdateringer og forbedringer. I tillegg kom den i en velutstyrt GT-utgave.
De som prøvekjørte forrige modell og ikke var fornøyd burde kanskje få prøvekjørt gen 2.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Fjeldern
Innlegg: 205
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
MC: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern » 14 aug 2018, 21:55

kjellv skrev:
07 aug 2018, 19:45
Her er det nok lurt å skille litt mellom årsklassene. I 2017 kom MT-09 i oppdatert utgave med blant.a. nye og bedre dempere. I år kom også SP-utgaven som til en fornuftig pris har veldig gode dempere. Tracer 900 kom også i ny utgave i år med en rekke oppdateringer og forbedringer. I tillegg kom den i en velutstyrt GT-utgave.
De som prøvekjørte forrige modell og ikke var fornøyd burde kanskje få prøvekjørt gen 2.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Der har du nok rett! Uansett ikke vant til at en sykkel "stuper" på den måten. Spesielt så mye at lyset forsvinner foran deg.
Men men.

Ikke blitt mye kjøring den siste uka. Vært mye jobbing forrige uke, og blir det fremover, så da er det rett og slett ikke tid.

Jeg har ei vennine som er på MC-tur igjennom hele Europa nå. Begynte med en tur til Tyskland for å dra på Wacken og så dratt sør og øst over etter det. Mye mer spennende enn den jobbinga jeg driver med ihvertfall!

Fjeldern
Innlegg: 205
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
MC: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern » 04 nov 2018, 20:29

Jeg satte motorsykkelen på vinterlagring for noen uker siden.
Jeg kom bare til å tenke på at jeg fortsatt har full forsikring på den.
Hvordan er det å sette ned forsikringen? Burde kanskje avskiltes for vinteren, siden årsavgifta nå ligger i forsikringa?

Noen tanker om dette?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2050
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av gsx750_80 » 04 nov 2018, 20:53

Ja, penger kan spares på avskilting. Forsikring kan du likevel ha.
mvh

-gsx750_80

Rha
Innlegg: 155
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
MC: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha » 04 nov 2018, 21:38

fikk beskjed om at jeg sparte ca 500 pr mnd på å gjøre det. stter igjenn med brann, tjuveri og parkert velt.
"Ford you're turning into a penguin. stop it!"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ » 04 nov 2018, 21:49

Med utgangspunkt i nettopp kr. 500,- er det jo faktisk et par tusen og mer å spare om man tar seg bryet med å ta av skiltet å levere det på nærmeste Biltilsynstasjon..
For det er vel det man må gjøre? Ingen mulighet enda for digital avregistrering ved å gå inn på en nettside, antar jeg...?

Tenker at det kanskje blir litt vel mye bry å ta av skiltet og frakte det noen mil til Biltilsynet... :-k .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2050
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av gsx750_80 » 04 nov 2018, 23:14

AJ skrev:
04 nov 2018, 21:49
Med utgangspunkt i nettopp kr. 500,- er det jo faktisk et par tusen og mer å spare om man tar seg bryet med å ta av skiltet å levere det på nærmeste Biltilsynstasjon..
For det er vel det man må gjøre? Ingen mulighet enda for digital avregistrering ved å gå inn på en nettside, antar jeg...?

Tenker at det kanskje blir litt vel mye bry å ta av skiltet og frakte det noen mil til Biltilsynet... :-k .
Vet ikke om det er mulig uten fysisk å levere inn skiltet. Jeg leverte inn ett skilt hos Statens vegvesen for noen uker siden. De oppbevarer det inntil 6 mnd, så slipper jeg kjøpe nytt, så lenge det hentes innen 6 mnd fra innleveringsdato.. Registrerer sykkelen igjen til våren.
Forsikringsselskapet ble automatisk varslet, og skal justere prisen deretter.
Mye har gått nedover i min levetid. 60 % av dyr er utryddet, og både pinneraketter og kinaputter har blitt forbudt. Dette framskrittet kompenserer langt på vei for den nevnte elendigheten.

Rha
Innlegg: 155
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
MC: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha » 05 nov 2018, 05:38

Spurte om det måtte leveres inn og det må det. Er ikke det kjappeste å endre på et slikt system.
Angående forsikring, så ringte jeg etter at skiltene ble levert og det var nødvendig siden dem bare sletter hele forsikringa hvis man skal ha kasko biten aktiv da.
"Ford you're turning into a penguin. stop it!"

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester