AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58
Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre

!
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)
Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.
Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.
Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.
Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)
Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.
Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.
På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.
Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"
Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)
Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)
Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.
Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan
Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)
Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023.