Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5672
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Sted: Lillestrøm

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av dypen »

KiMedic skrev: 04 jun 2024, 14:30 Takk for gode råd @dypen Bilde Ja jeg tenkte det samme som deg ang service. Men den sjekklista var smart!
Sjekkliste (punktliste) er det som beviser at service’n er utført i henhold til produsenten (KTM) sine service anbefalinger og faktura viser samtidig materialer / deler som er brukt. Bare en faktura med olje og evt filtrer holder ikke. Er dette på plass har du gjort det du kan utenom merkeforhandler hvis det blir valget, men det gjenstår å se om de godkjenner din dokumentasjon hvis mot alle odds motor skulle rase.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

dypen skrev:
KiMedic skrev: 04 jun 2024, 14:30 Takk for gode råd @dypen Bilde Ja jeg tenkte det samme som deg ang service. Men den sjekklista var smart!
Sjekkliste (punktliste) er det som beviser at service’n er utført i henhold til produsenten (KTM) sine service anbefalinger og faktura viser samtidig materialer / deler som er brukt. Bare en faktura med olje og evt filtrer holder ikke. Er dette på plass har du gjort det du kan utenom merkeforhandler hvis det blir valget, men det gjenstår å se om de godkjenner din dokumentasjon hvis mot alle odds motor skulle rase.
Ja jeg skjønte på selger at det jeg mister ved å ikke bruke forhandler er KTM sin mobility service. Men det får man kanskje via forsikringa på sykkel uansett? Hvis man har veihjelp..?


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5672
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Sted: Lillestrøm

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av dypen »

Usikker på hva din forsikring dekker ved evt stopp langs veien … Men derimot «Mobility Service fra KTM» kan du lese her:

https://www.ktm.com/language-masters/en ... lo_NOR.pdf
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

dypen skrev:Usikker på hva din forsikring dekker ved evt stopp langs veien … Men derimot «Mobility Service fra KTM» kan du lese her:

https://www.ktm.com/language-masters/en ... lo_NOR.pdf
Har leiebil faktisk hvis stopp..så behøver strengt tatt ikke KTM sin mobility service. Den følger med alle sykler i 1 år, så får man håpe man ikke må ringe deBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

I går ble sesongens første «langtur» unnagjort. Ble ca 60 mil inkludert 10 mil på Super Duke GT’nBilde

Dro hjemmefra i 9 tiden. En 12 minutters fergetur fra kaia hjemme og over til andre siden. Kjørte så over ørskogfjellet å tok Ferge fra Molde til Vestnes.

Det regnet ikke, men når jeg venta på ferga oppdaget jeg litt kondens øverst i hjørnet på TFT’n.

Tok et bilde så jeg hadde «bevis»
Bilde


Fortsatte så videre mot Batnfjordsøra, så ferge Kanestraum til Halsa. Der kom jeg i snakk med en australier som var på tur i Norge med en eldre GS. Den hadde han kjøpt i Norge via en kompis. Så skulle han være her i 2 mnd, kjøre litt i Sverige å Finland. Neste år skulle han komme tilbake å kjøre mer. En utrolig hyggelig fyr. Han hadde telt og campet 80 prosent av turen.

Hadde time 14, men var der klokka 1 å de tok inn sykkelen med en gang. Informerte de om ubalansen jeg føler, samt dugg i TFT. Fikk raskt beskjed om at dugg var normalt, da det ligger en membran som skal lufte når temp er riktig. Kjøper den inntil videreBilde

Jeg hadde lagt merke til en sykkel som fanget blikket, gikk inn å la fra meg tankbag og avtalte å bli borte til 3 halv 4.

Inne i butikken sto det er utvalg sykler man kunne velge mellom. Enduro GasGas, eller superduke. Siden rumpa var preget etter 4 timer i salen valgte jeg den med størst seteBilde en svart litt eldre super duke i vanlig utgave.

Mekaniker sa at da kunne jeg ta den oransje som sto utenfor. (Som jeg trodde var kundesykkel), viste meg nøklene å la de i en smart «lomme/deksel» på Høgre side. Venstre side hadde også denne oppbevarings løsninga. Man får plass til en bilnøkkel oppi der. Å lommebok på andre siden. Jeg hadde tomt batteri å lette etter 12 uttak. Det hadde altså ikke denne 300 tusen kroners sykkelen. Mulig det var et uttak under salen, men jeg lette ikke.

Det var en splitter ny Super Duke 1290 GT.
Bilde

Tok til Høgre ut fra forhandler å var da i Trøndelag. Kjørte til Rindal sentrum for å kjøpe en vegglader jeg kunne bruke når jeg satt på YX Rindal. Tenkte jeg kunne spise der.

Sykkelen sto i regnmodus, comfort innstilling på dempere og varme i holkene. Googla kjapt å fant ut at sykkelen har 175 hk…da ble jeg straks litt ekstra ydmyk..

Fikla litt med knappene på styret. Det var veldig mange av de, men tok ikke lang tid før jeg skjønte greia. Å da ble det plutselig veldig intuitivt. Menyen var oversiktlig og på norsk. Oppstart av sykkelen var ganske stilig. Man trykker på 2 knapper, så ordner elektronikken resten.
Bilde

Satt sykkelen i gatemodus på dempere gassrespons. Merket ikke veldig forskjell på motor, men dempere ble mye hardere. Kunne føle mer av ujevnheter. Gikk tilbake til comfort og kjørte litt rundt i bygda.

Det som overrasket meg mest var hvor lettkjørt den var, motoren dro godt uansett gir, den var harmonisk og kultivert, men kunne raskt bli et vilt monster som jeg ikke hadde klart å temme riktig enda. Men jeg kunne helt klart kjøpt denne som min første sykkel. Det var tanken jeg satt tilbake med..å jeg var støl i kinnet etter å smile inni hjelmen. Den svelget unna vind som ingenting. En lastebil som kjørte forbi rikka ikke sykkelen en tomme med turbulensen sin, mens min 390 vingler om man ligger i den turbulente vinden bak bobil eller lastebiler.

Oppsummert en Hærlig sykkel som er langt over det jeg føler jeg kan forsvare. Om man kjører lange turer med passasjer bak, bruker sykkelen hele sommeren så ja..men jeg som er litt mer sporadisk i når jeg kjører burde ha noe billigereBilde

Bilde

Bilde
Bilde
Hva GT utgaven har som ikke standard utgaven har ver jeg ikke, men at den er en milsluker er ingen tvil. Jeg vil kanskje tørre påstå den er en perfelt allrounder. Fin til og fra jobb, fin på langtur, en drøm på motorvei, og fantastisk leken på svingete veier. Den ga masse selvtillit. Mye mer en jeg hadde turt å håpe på..bremsene var helt syke. Har aldri prøvd å bremse ned en så stor sykkel. Det føltes trygt uansett hva jeg gjorde..bortsett fra en ting…å gi full gass..trodde jeg ble «warpa» frem i tid..at tid å rom plutselig forandra segBilde helt sinnsyk følelse..

Min neste sykkel blir en sånn type sykkel..touring-sykkel med over 1000cc..vet ikke om dette er den jeg vil ha. Er noen flotte fra andre merker også. Kanskje jeg må prøve denne i adventure utgaven også.

Kjørte hjemover rundt halv fire. Kjørte en litt annen vei hjem, via åfarnes og Isfjorden, når jeg kom til vestnes måtte den nye regndressen pakkes ut..da bøtta det ned resten av turen hjem. Fikk litt problemer med pinlock..Den driver å løsner. Men virker fortsatt bra til tross..hjelmen er fra 2016, så kanskje ny hjelm kan ForsvaresBilde
Bilde

Vel hjemme etter en flott tur. Må si denne lille sykkelen svelger unna kilometere..men..en ting jeg oppdaget var at den er meget følsom for sidevind. Hadde sterk vind enkelte deler av turen og jeg må innrømme det var litt ubehagelig til tider. Spesielt når biler kom imot og man plutselig var på midtstripa..dette må vel være pga sykkelen er så lett? Jeg veier rett under 90kg, så kan ikke si det er pga megBilde

Bilde
Bilde
Bilde
Hyggelig forbruk og snittfart. Godt å komme inn å få kjernetemperaturen tilbakeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

kaLARSnikov
Innlegg: 264
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Det regnet ikke, men når jeg venta på ferga oppdaget jeg litt kondens øverst i hjørnet på TFT’n.
Husker jeg kom over en god del med samme problem på 790/890 Adventure da jeg forsket på de modellen for en tid tilbake. Andre fikk samme beskjed som deg, nemlig at det var helt normalt og ikke noe de tok seg bryet med å gjøre noe med. Tror enkelte fikk skjermen byttet på garantien helt i starten, men virker som at de gikk helt bort i fra det med mindre skjermen ble helt kaputt.
Oppsummert en Hærlig sykkel som er langt over det jeg føler jeg kan forsvare. Om man kjører lange turer med passasjer bak, bruker sykkelen hele sommeren så ja..men jeg som er litt mer sporadisk i når jeg kjører burde ha noe billigere
Samme for min del. Hadde jeg tjent dobbelt så mye som jeg gjør så kunne jeg nok vurdert en lett brukt GS (dog ikke så gammel at man får den gamle typer blinklysopplegg med en knapp på hver side av styret) eller 1290 Adventure, men jeg har aldri passasjer engang og min nåværende Tiger med 95 ponnier er allerede fullstendig overkill når man prøver så inderlig å kjøre pent nok til å ikke risikere en eneste prikk på førerkortet...
Hadde sterk vind enkelte deler av turen og jeg må innrømme det var litt ubehagelig til tider. Spesielt når biler kom imot og man plutselig var på midtstripa..dette må vel være pga sykkelen er så lett?
Sannsynligvis, men man er ikke nødvendigvis skånet for dette med litt større sykler heller. Jeg har bare kjørt KTM 390 én gang (en eldre Duke) og det var en kort tur i pent vær så jeg kan ikke sammenligne, men kraftig vind har vært merkbart på alle sykler jeg har kjørt, inkludert min forrige 650 V-Strom og nåværende Tiger 900 - begge sykler på antakelig rundt 230 kg med det som er på av utstyr og last til daglig bruk.

På V-Strom'en ble det vesentlig mye bedre av å montere på en "fork brace":

https://www.adventuretech.biz/fork-braces.html

Men dette virker ikke til å være noe som man finner spesialbygd til noen av de andre syklene jeg har sett etter det til og jeg er litt tvilende til hvor godt en "universal" variant vil fungere.

Ellers så gjelder det å forankre godt, stramme opp kjernemuskulaturen og slappe av i armer og hender - det syns i alle fall jeg hjelper når sidevinden drar på.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1393
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

KiMedic skrev: 05 jun 2024, 22:12 Må si denne lille sykkelen svelger unna kilometere..men..en ting jeg oppdaget var at den er meget følsom for sidevind. Hadde sterk vind enkelte deler av turen og jeg må innrømme det var litt ubehagelig til tider. Spesielt når biler kom imot og man plutselig var på midtstripa..dette må vel være pga sykkelen er så lett?
Det hjelper nok ikke nei, men generelt så har dekkene utrolig mye å si på retningsstabiliteten.
Samme sykkel lett eller tung, vil kunne oppleves veldig forskjellig med forskjellige dekksett.
Veldig merkbar forskjell på hvor mye (eller lite) input på styret (kontrastyring) som skal til i svinger.

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Ja jeg husker at både MT 07 og F650 også vinglet litt i sterk vind. Det var ekstremt ille langs kysten den dagen, så ikke et vær jeg normalt ville kjørt i.

Jeg pleier å knipe godt rundt tanken med knea, samtidig som jeg lar overkroppen vær løs å ledig. Den biten sitter fra jeg kjørte trial som ungdom. Måtte bare knipe meg fast å være klar når jeg så vinden ta tak i træra forran meg. Det hjalp veldig å se på hva som skjedde rundt meg. Hadde det vært flatt terreng hadde det sikkert vært mye verre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Tror dere flatspott’n på dekket retter seg ut med 3 bar over litt tid? Jeg syns de kunne bytta dekket siden dette har skjedd under transport fra India. Sikkert stått lenge med lite luft stroppet fast.

Er det premium TKC70 som blir levert når KTM bestiller dekk til produksjonslinjene sine? Eller er det en form for B kvalitet? Nesten så jeg bestiller et nytt sett. Så kan jeg ha et bakdekk i reserve. Er fornøyd med dekkene ellers. Kunne sikkert hatt et litt mer veiprega dekk også. Typ 50/50.. holder med nytt dekk framme igrunn, så slipper «billig» unna sånn sett..


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Litt pynt..pluss disse har millimetermål så litt lettere å justereBildeBilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7029
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Jompa »

Stiiilig :twothumbs:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KiMedic
Innlegg: 272
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Fikk meg årets første tur over Trollstigen i kveld. Det skulle regne småbyger så jeg tenkte jeg skulle prøve kjøredressen i noe annet en opphold.

Det er en Lindstrands 2 delt, med avtagbar regnmembran i buksa. Jakken har ikke slik. Den Har ei tullete hette som går festes med glidelås. Glidelåsen går helt ned til der jakka slutter og er lagd i et luftig materiale. Så med den på kan man kjøre med «åpen» jakke på de varmeste dagene. Men da blir jakka en pose med luft så hele greia er bortkasta. Så jakka å buksa Har hver sin «fordel»

Hetta bruker jeg ikke, men regnstoffet i buksa er som regel alltid på. Siden jeg kjører med en kevlar bukse på lokale turer.

Men her er det rare..det regna ganske greit i noen minutter, men ellers duskregn. Jakka holder meg tørr på bryst og mage, samt rygg og armer. Buksa er tørr på bena og i skrittet.

Men jeg ender alltid opp med våt rumpe.? Hvor kommer det vannet fra? Det blåser ikke vann i skrittområdet heller. Jakka burde jo begynne å lekke først på skuldrene der lufta hamrer vannet inn i stoffet. Men jakka holder 10 mil i regn.

Jeg kan feste jakka å bukse med glidelås bak på ryggen. Der var det tørt. Det samme var forran på undertøyet. Men rumpa var våt. Kjente det når jeg var på vei hjem at jeg ble litt kald å våt, men ellers ikke plagsomt siden jeg viste turen snart var over.

Dette har skjedd 2 ganger. Kun våte rumpeballer


Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 12 jun 2024, 01:33 Fikk meg årets første tur over Trollstigen i kveld. Det skulle regne småbyger så jeg tenkte jeg skulle prøve kjøredressen i noe annet en opphold.

Det er en Lindstrands 2 delt, med avtagbar regnmembran i buksa. Jakken har ikke slik. Den Har ei tullete hette som går festes med glidelås. Glidelåsen går helt ned til der jakka slutter og er lagd i et luftig materiale. Så med den på kan man kjøre med «åpen» jakke på de varmeste dagene. Men da blir jakka en pose med luft så hele greia er bortkasta. Så jakka å buksa Har hver sin «fordel»

Hetta bruker jeg ikke, men regnstoffet i buksa er som regel alltid på. Siden jeg kjører med en kevlar bukse på lokale turer.

Men her er det rare..det regna ganske greit i noen minutter, men ellers duskregn. Jakka holder meg tørr på bryst og mage, samt rygg og armer. Buksa er tørr på bena og i skrittet.

Men jeg ender alltid opp med våt rumpe.? Hvor kommer det vannet fra? Det blåser ikke vann i skrittområdet heller. Jakka burde jo begynne å lekke først på skuldrene der lufta hamrer vannet inn i stoffet. Men jakka holder 10 mil i regn.

Jeg kan feste jakka å bukse med glidelås bak på ryggen. Der var det tørt. Det samme var forran på undertøyet. Men rumpa var våt. Kjente det når jeg var på vei hjem at jeg ble litt kald å våt, men ellers ikke plagsomt siden jeg viste turen snart var over.

Dette har skjedd 2 ganger. Kun våte rumpeballerBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
vannet kommer til på de merkeligste steder. Disse regndressene er jo ikke 100% vanntette egentlig. Heller du en 10 liter bøtte eller flere over dem så vil dem nok lekke. Blir det litt vått eller fuktig på salen (kanskje kondens?) når du kjører så vil vannet trekke inn der det er mest tyngde. Ser for meg det funker på samme måte som telt og vannsøyle. Så fort trykket er stort nok, så vil vannet finne veien igjennom.

Men om dette er en fasit vet jeg ikke.

Svar