Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Hei..

Tenkte jeg kunne prøve meg på min første "blogg" :-k

Vet ikke hvor flink eller engasjert jeg kommer til å være mtp. oppdateringer, men vi prøver :)

Som student, samboer og 2 barnspappa så var lappen på klasse A lenge en fjern og uoppnåelig drøm. Jeg prøvde meg først i 2011, men strøk på teori, så gikk å kjøpt en ATV :twothumbs: den gikk greit nok, men spora så jævlig i hjulsporene til bilene at det var en skremmende opplevelse spesielt når det regnet. :O

Hadde den i 1 år før jeg solgte den. Ble pappa i 2012, så da var egoleker ikke noe jeg prioriterte. Så med tiden ble jeg student i 2013, ny kid i 2014, "og sånn går nu dagan".. :P

Helt tilfeldig i Mai mnd. skulle sambo shoppe i en av sine butikker som tilfeldigvis ligger rett ved Statens Vegvesen sitt "teori kontor" i byen. 25 min senere gikk jeg ut derfra med 3 feil og teorien i boks! Så da ringte jeg kjørelærer og var i gang!

24 Juni 2016 klokken 08.10 hadde jeg oppkjøring. Alle mine kjøretimer hadde vært preget av solskinn og over 20 grader, bortsett fra landeveiskjøringa. Det ble 4 timer i pøsregn! Men jeg lærte masse!

På oppkjøringa regnet det lett..Men jeg tilpasset fart og bremsing etter forholdene og klarte meg bra.
IMG_0602.JPG

Som ungdom kjørte jeg trial aktivt og har god sykkelkontroll generelt. Hadde moped som 16 åring, men å kjøre tung mc var noe helt annet. Kontrastyring, nødbrems, landevei, bytrafikk og motorvei er noe helt annet med stor sykkel. Jeg prøver å minimere risikoer så godt jeg kan, samtidig som jeg hele tiden prøver å være bevist på sporvalg, tilpasse fart, se langt frem etc.

En del av det å minimere risikoen må vel være å ha kjøreutstyr som man bruker hver gang man kjører. Det blir utrolig varmt på varme dager, men har aldri kjørt uten ryggskinne, bukse og jakke, støvler, hansker og hjelm. Ser mange som kjører bare med hjelm. Men det er ikke noe jeg tør enda.. :redface

Så..Hva har man kjøpt i jungelen av mc-klær..

Scott ryggskinne. ikke plastikk..men et mykt rart gummiaktig beskyttende opplegg..
IMG_0428.JPG
IMG_0429.JPG
Bukse fra Lindstrand med beskyttere i hofte og kne.
IMG_0424.JPG
Jakke fra Lindstrand med albuebeskyttere. Kan festes i bukse med glidelås.
IMG_0425.JPG
Hansker fra Halvarssons.
IMG_0427.JPG
Støvler med Gore-tex fra Puma.
IMG_0421.JPG
IMG_0423.JPG
Hjelm ble en Caberg Duke. (åpningshjelm) Vet ikke hvorfor, men syns det er digg å kunne åpne hjelmen helt..den fikk også 5 stjerner i Sharp testen. :twothumbs: Men syns ikke den sitter kjempegodt på..så får se om jeg bytter.. :scratch
IMG_0431.JPG
IMG_0433.JPG

Kom gjerne med innspill til det jeg skriver! setter pris på gode råd og andre meninger!

Håper å få kjøpt sykkel iløpet av de neste 14 dagene!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av KiMedic den 08 mai 2020, 23:43, redigert 1 gang totalt.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KevinmsR6 »

Hvilke sykkel ser du for deg da?

Velkommen som bruker :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Fsva »

Bra skrevet, ser fram til flere innlegg! :vs
:prf

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av AJ »

Velkommen som MC loggfører her på MCsiden, KiMedic :vs

Bra utstyr du har skaffet deg. Ble tipset og anbefalt samme ryggskinna fra Scott da jeg var innom med eldstedatter for å kjøpe ny hjelm hos Hadeland MC her om dagen.
Så og kjentes bra ut denne skinna.

Ang. bloggen din er jeg spent på hva slags sykkel du ender opp med ;) .
Kommer absolutt til å følgemed videre :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

Den ryggskinna der er vel den samme som sitter i Klim jakken jeg hadde tror jeg. Klemmer man på den så er den elastisk, men prøv og gi den et hardt slag med knuttneven :)

Den beskytter nok ikke mot sårlig annet enn nettopp harde slag tror jeg.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

KevinmsR6 skrev:Hvilke sykkel ser du for deg da?

Velkommen som bruker :)
Jeg har aldri vært veldig begeistret for "R" sykler..Noen er jo dødsfete å se på, men liker best å sitte oppreist. Nyter hver gang en "gærning" i skinndress kjører forbi meg å familien i Passaten på E6 et sted mellom Strömstad og Göteborg :crazy: Men slik galskap overlater jeg til andre! ;)

Så en streetfighter, naken, litt touring-preget type sykkel er det jeg grubler på. Har ca 3 mil på E18 eller et par andre riksveier å velge mellom til-fra jobb. Kanskje en tur eller 2 i mnd til Oslo for å besøke fam og venner. Så da kan jeg jo velge å vrake i merker, stiler og design..

Men er vanskelig å bestemme seg gitt :-k
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Fsva skrev:Bra skrevet, ser fram til flere innlegg! :vs
:prf
Hyggelig å høre "Fsva" :)

Skal prøve å være flink til å poste ting i ny å ne :thumleft
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev:Velkommen som MC loggfører her på MCsiden, KiMedic :vs

Bra utstyr du har skaffet deg. Ble tipset og anbefalt samme ryggskinna fra Scott da jeg var innom med eldstedatter for å kjøpe ny hjelm hos Hadeland MC her om dagen.
Så og kjentes bra ut denne skinna.

Ang. bloggen din er jeg spent på hva slags sykkel du ender opp med ;) .
Kommer absolutt til å følgemed videre :) .
Takk for en varm velkomst! Alltid spennende å "bli kjent" med likesinnede og hyggelige folk! Spesielt på et forum :prf

Ja er fornøyd med ryggskinna. Jeg ba om den beste de hadde og fikk denne. Jeg vet den ikke nødvendigvis redder livet mitt. Men hvis jeg skulle smekke ryggen i autovernet i 5 eller 50 kmh, så slipper jeg kanskje å bli sittende resten av livet! Så den bruker jeg alltid. At det blir grisevarmt på varme dager får bare være.

Sykkelvalget blir helt klart morsomt! Handlet ny familiebil i Mai. Da handlet jeg med hodet..Nå har jeg lyst til å handle med hjerte :yahoo
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:Den ryggskinna der er vel den samme som sitter i Klim jakken jeg hadde tror jeg. Klemmer man på den så er den elastisk, men prøv og gi den et hardt slag med knuttneven :)

Den beskytter nok ikke mot sårlig annet enn nettopp harde slag tror jeg.
Hei!

Jeg håper du tar feil! for hvis den ryggskinna ikke tåler mer ble jeg virkelig lurt :sorry

Hvis du ikke klemmer på den, men slår raskt&hardt!! så er den ikke like "myk". Den absorberer etter hva jeg har skjønt støt/slag veldig godt.

Den sitter veldig godt på. Pga måten den er lagd på ligger den godt på ryggen. Lett å gjøre ren er den også :prf

Får håpe jeg slipper å finne ut om den er god eller dårlig :8-[

Hva bruker du? Alltid gøy å høre hva andre liker ;)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

Hvis hovedpoenget er å holde ryggen stiv og stabil så tror jeg ikke denne er den beste. Men som sagt mot harde stør er den nok grei nok.

Men dette har jeg svært lite peiling på. Jeg vet bare at jeg hadde en slik i Klim jakka jeg hadde. :)

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Assi »

Ja, det ser ut som d3o-beskyttelse, som er det jeg har i min Klim-jakke også.

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev:Hvis hovedpoenget er å holde ryggen stiv og stabil så tror jeg ikke denne er den beste. Men som sagt mot harde stør er den nok grei nok.

Men dette har jeg svært lite peiling på. Jeg vet bare at jeg hadde en slik i Klim jakka jeg hadde. :)
Mener dere jeg burde bytte? isåfall hva er bra? går jo an å ha 2 skinner å bytte mellom. ser jeg har plass i jakka til beskytter, men den sklir vel bort under et tryn?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Assi skrev:Ja, det ser ut som d3o-beskyttelse, som er det jeg har i min Klim-jakke også.
Stemmer at det er d3o ;)

greit å kjøre med?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev:
Bjerknez skrev:Hvis hovedpoenget er å holde ryggen stiv og stabil så tror jeg ikke denne er den beste. Men som sagt mot harde stør er den nok grei nok.

Men dette har jeg svært lite peiling på. Jeg vet bare at jeg hadde en slik i Klim jakka jeg hadde. :)
Mener dere jeg burde bytte? isåfall hva er bra? går jo an å ha 2 skinner å bytte mellom. ser jeg har plass i jakka til beskytter, men den sklir vel bort under et tryn?
Jeg tror nok andre her har mer peiling på ryggskinner enn meg. Det eneste jeg sier er at jeg ikke tror denne beskytter så bra mot andre ting enn direkte støt.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av WikingTnT »

Den beste jeg har er : http://www.fc-moto.de/Icon-Stryker-Batt ... oren-Weste

Veldig bra passform - god pansring foran og bak.

Edit : det er denne jeg har : http://www.fc-moto.de/Icon-Stryker-Protektor-Weste-1

Svar