Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt

Legg inn av Dansekris »

Blir kanskje en pangstart på sesongen.

Fikk igjen en god del på skatten, så sitter og vurderer hardt å kjøpe en BMW F800GS 09 som ligger ute på Finn nå ganske snart. Kanskje til helga.

Litt sketchy å kjøpe før jeg har solgt Hondaen, men tar kanskje sjansen!

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av thewiz »

Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.

Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.

Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!

Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.

Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av thewiz »

Å betale litt mer for sinnsro er noe jeg har forstått mer og mer med årene. Med nyere sykkel gjenstår litt fabrikkgaranti, og generelt har dem veldig lav kilometerstand. Dermed, lite problemer som regel.

Ja, det er jo trossalt en snart 10 år gammel sykkel som har rundet 50 000km. Nå går jo disse syklene veldig langt i utgangspunktet.
Med et budsjett på 130k som jeg mener du sa tidligere, hadde jeg uten tvil kjøpt en MT 09 Tracer.

Se på denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116922936

Her har du fabrikkgaranti i mange år og en kjempeflott sykkel. Moderne og flott motor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

Må si meg enig med thewiz her.

Skal du ha adventure sykkel i "billigsegmentet" så tror jeg MT09 Tracer er en sikker vinner. Riktignok er dette en Adventure Light ( i beste fall), og den rekker nok kanskje ikke GSA'en til anklene, men trøsten er at motoren i MT09 Tracer er vesentlig morsommere enn den boblemotoren som sitter i GSA'en. Desverre så tror jeg GSA'en slår Tracer ned i støvlene på de fleste andre områder. Men det betyr ikke at Tracer er en dårlig sykkel. Man kan vel egentlig ikke sammenligne dem en gang.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

thewiz skrev: 04 apr 2018, 15:02 Å betale litt mer for sinnsro er noe jeg har forstått mer og mer med årene. Med nyere sykkel gjenstår litt fabrikkgaranti, og generelt har dem veldig lav kilometerstand. Dermed, lite problemer som regel.

Ja, det er jo trossalt en snart 10 år gammel sykkel som har rundet 50 000km. Nå går jo disse syklene veldig langt i utgangspunktet.
Med et budsjett på 130k som jeg mener du sa tidligere, hadde jeg uten tvil kjøpt en MT 09 Tracer.

Se på denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116922936

Her har du fabrikkgaranti i mange år og en kjempeflott sykkel. Moderne og flott motor.
Jeg har måtte nedjustere budsjettet til rundt 80k dessverre. Fordelen med den jeg linker til er at jeg ikke vil trenge å bruke penger på ekstrautstyr. Ulempen er at det ligger en ny storservice rundt hjørnet som sikkert koster flesk.

Jeg har også bestemt at jeg må ha mulighet til å kjøre offroad, og da er Traceren utelukket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

Har du tenkt på MT07 Tracer da? Eller Tracer 700 heter den vel...?

Den får du vel klin ny til rundt budsjettet ditt hvis man legger godviljen og en liten dose ønsketenkning til. Da har du full garanti også. Motormessig vil jeg tro denne er minst like "spennende" som F800, selv om sistnevnte nok er mer egnet til offroad.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av kvase »

Mye ekstra på denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116702933 sikkert litt prutningsmonn
-
Kommer også sikkert litt mere utvalg av disse her da den nye 750 + 850 er rett rundt hjørnet https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=110263962
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 04 apr 2018, 15:49 Har du tenkt på MT07 Tracer da? Eller Tracer 700 heter den vel...?

Den får du vel klin ny til rundt budsjettet ditt hvis man legger godviljen og en liten dose ønsketenkning til. Da har du full garanti også. Motormessig vil jeg tro denne er minst like "spennende" som F800, selv om sistnevnte nok er mer egnet til offroad.
Den frister ikke dessverre, og jeg er på jakt etter en Adventure-sykkel.
kvase. skrev: 04 apr 2018, 16:39 Mye ekstra på denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116702933 sikkert litt prutningsmonn
-
Kommer også sikkert litt mere utvalg av disse her da den nye 750 + 850 er rett rundt hjørnet https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=110263962
Takk for tips!

Det er kun to sykler som er aktuelle nå, og det er BMW F800GS eller KTM 990 Adventure. Spørsmålet er bare om jeg får tak i noen ålreite eksemplarer til 80-90K.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, ser den. MT07 blir kanskje litt døll i forhold med tanke på offroad biten ja.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 04 apr 2018, 17:05 Ja, ser den. MT07 blir kanskje litt døll i forhold med tanke på offroad biten ja.
Vi får se om jeg kommer tilbake til vanlige gatesykler igjen. Jeg har sittet det siste året og sikla på ADV, så tenker det er tida for å få ut fingern.

Må ringe en BMW-forhandler og forhøre meg om den sykkelen jeg linka til.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Jajo82 »

Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Ketil »

Dansekris skrev: 04 apr 2018, 14:48
thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.

Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!

Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.

Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670
Jeg synes denne ser veldig fin ut og er særdeles godt utstyrt, i tillegg virker det som alt av servicer er tatt og at en del slitedeler er skiftet nylig. 800GS er velprøvd og har hele tiden vært en populær mc i adv-segmentet, og mange som kjøre mye utenfor asfalt foretrekker denne fremfor en 1200 GS/GSA på grunn av lavere vekt, den er også brukt på mange lange transkontinentale mc-ekspedisjoner. Så at den har rundet 50 000 km, forutsatt at servicer er fulgt opp, ville ikke bekymret meg. Fordelen med å kjøpe en "gammel" mc er at du slipper å forholde deg til dyre service på merkeverksted, og heller kan gjøre mye vedlikehold selv samtidig som du lærer mye nytt om sykkelen din. Jeg har en mc utenfor garanti og har gjennom forum som dette og kritisk bruk av YouTube, lært meg at det er veldig mye du får til av det som gjøres av service. Det som jeg har satt bort til verksted har vært justering av ventiler, ellers har jeg gjort det meste selv. Du bruker helt sikkert mer tid på å skru selv enn en mekaniker på verksted gjør, men du sparer en del penger og du lærer å kjenne din egen mc bedre. Til en BMW som dette finnes det egne forum på nett og et hav av deler/tilbehør å få tak i. Lykke til med valget og eventuelt kjøp!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

Ketil skrev: 05 apr 2018, 07:41
Dansekris skrev: 04 apr 2018, 14:48
thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.

Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!

Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.

Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670
Jeg synes denne ser veldig fin ut og er særdeles godt utstyrt, i tillegg virker det som alt av servicer er tatt og at en del slitedeler er skiftet nylig. 800GS er velprøvd og har hele tiden vært en populær mc i adv-segmentet, og mange som kjøre mye utenfor asfalt foretrekker denne fremfor en 1200 GS/GSA på grunn av lavere vekt, den er også brukt på mange lange transkontinentale mc-ekspedisjoner. Så at den har rundet 50 000 km, forutsatt at servicer er fulgt opp, ville ikke bekymret meg. Fordelen med å kjøpe en "gammel" mc er at du slipper å forholde deg til dyre service på merkeverksted, og heller kan gjøre mye vedlikehold selv samtidig som du lærer mye nytt om sykkelen din. Jeg har en mc utenfor garanti og har gjennom forum som dette og kritisk bruk av YouTube, lært meg at det er veldig mye du får til av det som gjøres av service. Det som jeg har satt bort til verksted har vært justering av ventiler, ellers har jeg gjort det meste selv. Du bruker helt sikkert mer tid på å skru selv enn en mekaniker på verksted gjør, men du sparer en del penger og du lærer å kjenne din egen mc bedre. Til en BMW som dette finnes det egne forum på nett og et hav av deler/tilbehør å få tak i. Lykke til med valget og eventuelt kjøp!
Takk for svar!

Det er det jeg også har tenkt. Her er det mye utstyr som jeg uansett ville kjøpt, så sparer en del på det.

Min eneste bekrymring er KM-standen og eventuelle storservicer som ligger rundt hjørnet. Jeg må ta hensyn til at jeg sikkert kommer til å kjøre 10-20K før den skal selges igjen og konsekvensene av å sitte på en sykkel som har gått 70k. Det er nok ikke en veldig lettsolgt sykkel.

Her er servicehistorikken på nevnte sykkel:
21000 km byttet til kraftigere bolt og forsterket feste for bakdemper fra Best Rest Products
24000 km 20000 service hos BMW Sandefjprd
24600 km nytt fremdekk Heidenau K60 90/90-21
24600 km nytt bakdekk Heidenau K60 150/70-17
30300 km plugger og luftfilter
32700 km styrelager
32700 km Hjullager foran
33000 km olje og filter (20/3-16)
37500 km Hjullager bak
37500 km drev og kjede
40900 km service olje og filter (13/5-17)
41375 km nye dekk Anakeen III

Det betyr at det ikke har vært gjort storservice siden 24k og at dekkene har rullet 10k km. Det bør gi meg litt rom for å prute, sant?

Hva tenker dere ellers på verditap når sykkelen nærmer seg 70k km?

Svar