Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Skogstrollet »

Må forberede seg godt når man tar turen over der ;)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Skogstrollet skrev: 21 mai 2018, 21:19 Må forberede seg godt når man tar turen over der ;)
Det gikk veldig fint. Det tar ikke lang tid å kjøre over fjellet. Fleece under kjørejakka og ordentlige hansker holdt for meg hvert fall :)

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Jacobsen »

Dansekris skrev: 16 mai 2018, 22:31 Skal gjøre det i morgen!
Venter fremdeles på denne! :thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Jacobsen skrev: 23 mai 2018, 10:23
Dansekris skrev: 16 mai 2018, 22:31 Skal gjøre det i morgen!
Venter fremdeles på denne! :thumleft
Nå har jeg kun kjørt et titalls motorsykler sålangt, så jeg har ikke allverdens sammenligningsgrunnlag, men la gå!

H2 SXen var en helt utrolig maskin. Fullspekket med elektronikk, de drøyeste bremsene jeg noensinne har prøvd og en motorkraft som ikke ligner grisen.

Den var ganske tung, men lett å manøvrere. Den var dog ikke like lett å flikke rundt som f.eks Z1000 SXen jeg prøvde tidligere samme dag. Den oppførte seg som en ren R-sykkel og måtte legges i sving. Sittestillinga var komfortabel nok til at man kan kjøre på langtur.

Jeg kjørte den i racing mode og da var den ganske nykkete og tam på bunn. Clutchen var overraskende hard, men det er vel fordi den skal tåle kreftene som ligger klare. Motormessig var den som en føkkings rakett. Det var så vanvittig at jeg ikke helt vet hva jeg skal si. Å kjøre et sånt beist med quick shift begge veier var helt fantastisk. Siden kreftene kom litt utover i registeret var den ikke skremmende. Jeg følte jeg hadde kontroll til enhver tid. På et tidspunkt kjente jeg at elektronikken hindra en liten wheelie, men utover det merka jeg ikke så mye til TCen.

Jeg hadde nok ikke valgt denne modellen om jeg så var stinn av gryn. Men det var fryktelig morsomt og en opplevelse for livet å kjenne på kreftene.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Etter nesten en uke hjemme med sykdom blir det en ny tur i morgen og jeg trenger noen rutetips.

Jeg skal møte en kompis i Moss som kommer med ferga fra Horten. Jeg smeller på sidekassene og skal innom en stor matbutikk og systembolaget, men det trenger ikke å være i Strömstad.

Er det noen som har forslag til rute på ca 30 mil fra Oslo som går forbi Moss og innom et sted jeg får kjøpt alko og mat?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av AJ »

Årjäng kan jo være et brukbart alternativ.

Forslag til kjøreruter som iflg. Google kartene blir på hhv. ca. 340 og 320 km.:

https://goo.gl/maps/M8kVdFUhUbK2

https://goo.gl/maps/bmPR5pUzKt12

Er ikke lokalkjent på alle veiene som er tegnet opp, men regner med at alle veiene har grei standard.
Uansett så betyr jo ikke veistandarden allverdena for en tureventyrsykkel fører som du nå jo er blitt :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 27 mai 2018, 14:21 Årjäng kan jo være et brukbart alternativ.

Forslag til kjøreruter som iflg. Google kartene blir på hhv. ca. 340 og 320 km.:

https://goo.gl/maps/M8kVdFUhUbK2

https://goo.gl/maps/bmPR5pUzKt12

Er ikke lokalkjent på alle veiene som er tegnet opp, men regner med at alle veiene har grei standard.
Uansett så betyr jo ikke veistandarden allverdena for en tureventyrsykkel fører som du nå jo er blitt :) .
Glemte å takke for tips!
Vi ble vel begge enige om at vi måtte ned mot havet for å nyte finværet og fridagen, men ingen av oss sjekka værmeldinga på forhånd, så det blir en våt affære og mye motorvei!

Har i dag skaffa siste rest av campingutstyret jeg har hatt lyst å kjøpe lenge. Kjøpt alt av kokeutstyr på Biltema, så spent på kvaliteten.
33992966_10216923266220405_2290127990165602304_n.jpg
Tar en testtur aleine til helga. Planlegger å kjøre opp på Ringebu/Venabygdsfjellet og finne et vann jeg kan kjøre ned til fra veien. Keen på å campe i fred og ro ved vannkanten.

Tar gjerne i mot tips om noen vet om et sted som er litt nærmere Oslo. Har vurdert Valdresflya, men der er det ikke så lenge siden jeg var.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 31 mai 2018, 19:23

Tar en testtur aleine til helga. Planlegger å kjøre opp på Ringebu/Venabygdsfjellet og finne et vann jeg kan kjøre ned til fra veien. Keen på å campe i fred og ro ved vannkanten.

Tar gjerne i mot tips om noen vet om et sted som er litt nærmere Oslo. Har vurdert Valdresflya, men der er det ikke så lenge siden jeg var.
Hva med å ta en tur i retning Skrukkelisjøen og Hurdalssjøen og se om det la seg gjøre å campe langs en av disse.
Andre muligheter er Høversjøen, Brannsætersjøen og Skjeppsjøen inne på Totenåsen mot Skreia.

Ønsker deg uansett god tur og en fin opplevelse :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Bjerknez »

tror jeg ville gått for en brenner fra Primus eller optimus. Har en Primus brenner i kjelleren og den er udødelig. Har ikke testet den fra Biltema, men har generelt dårlig erfaring av leamikk kjøpt derfra. Noe funker, men jeg blir liksom alltid litt sånn skuffa....

Håper ikke du kjøpte Teltet på Biltema? Hadde et telt derfra når madammen skulle overnatte i skogen samens med bikkja. Den revnet første natten og dessuten pustet det dårlig. Ikke var det vanntett heller. Billig var det, men skal jeg sove ute ville jeg nok brukt litt mer kroner på det eneste som skiller meg fra omgivelsene. Vertfall i fjellheimen.

Uansett... jeg misunner deg turen. Fikk nesten lyst til å slå meg med, men er opptatt til helgen. Dessuten har jeg en tendens til å bli utrolig rastløs når stillheten senker seg... :redface

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 31 mai 2018, 19:35
Dansekris skrev: 31 mai 2018, 19:23

Tar en testtur aleine til helga. Planlegger å kjøre opp på Ringebu/Venabygdsfjellet og finne et vann jeg kan kjøre ned til fra veien. Keen på å campe i fred og ro ved vannkanten.

Tar gjerne i mot tips om noen vet om et sted som er litt nærmere Oslo. Har vurdert Valdresflya, men der er det ikke så lenge siden jeg var.
Hva med å ta en tur i retning Skrukkelisjøen og Hurdalssjøen og se om det la seg gjøre å campe langs en av disse.
Andre muligheter er Høversjøen, Brannsætersjøen og Skjeppsjøen inne på Totenåsen mot Skreia.

Ønsker deg uansett god tur og en fin opplevelse :thumleft !
Takk for tips! Skal sjekke ut.
Bjerknez skrev: 31 mai 2018, 19:38 tror jeg ville gått for en brenner fra Primus eller optimus. Har en Primus brenner i kjelleren og den er udødelig. Har ikke testet den fra Biltema, men har generelt dårlig erfaring av leamikk kjøpt derfra. Noe funker, men jeg blir liksom alltid litt sånn skuffa....

Håper ikke du kjøpte Teltet på Biltema? Hadde et telt derfra når madammen skulle overnatte i skogen samens med bikkja. Den revnet første natten og dessuten pustet det dårlig. Ikke var det vanntett heller. Billig var det, men skal jeg sove ute ville jeg nok brukt litt mer kroner på det eneste som skiller meg fra omgivelsene. Vertfall i fjellheimen.

Uansett... jeg misunner deg turen. Fikk nesten lyst til å slå meg med, men er opptatt til helgen. Dessuten har jeg en tendens til å bli utrolig rastløs når stillheten senker seg... :redface
Tja, jeg kjøper masse dilldall på BT og er fornøyd sålangt. Prisen var en stor faktor her. En multibrenner fra Primus eller Optimus ligger over tusenlappen mens denne kosta 299. Kliss like modeller selger XXL for et par hundrelapper mer.

Teltet er et helnorsk Helsport-telt. Såvidt jeg skjønner er Helsport en av de beste på markedet. Fant teltet på Outlet-seksjonen på deres hjemmesider. Fikk det shippa over natta og ble vekket av budet fra Bring halv åtte i morges. Ny pris 3000. Jeg betalte 1750 eks frakt.
Liggeunderlaget var nesten like dyrt og inneholder gåsedun, så dette var visst det mest populære liggeunderlaget for friskuser.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Bjerknez »

Helsport er bra saker ja :)

Faen også... nå gikk det en liten Lars Monsen i meg... kanskje gå ned i kjelleren og blåse støvet av primusen, koke meg en kaffe og sette på litt Gorge Harrison på den gamle LP spilleren min?

Nå fikk jeg lyst på telt også, men jeg bare VET at jeg aldri kommer til å bruke det på MC tur...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 31 mai 2018, 20:39
Nå fikk jeg lyst på telt også, men jeg bare VET at jeg aldri kommer til å bruke det på MC tur...
Ah...!
Kom igjen ;) !
MC og telttur er skikkelig artig :) .
Dette må du absolutt prøve - igjen.
Ja, for du har vel vært på MC telttur tidligere...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Skogstrollet »

Hehe, det der ser ut å bli bra det! :thumleft

Selv handlet jeg sovepose, liggeunderlag og telt i forrige uke, og fikk bruk av det allerede under helgens tur. Tenker å ta det med meg nå i helgen og :)
Sovepose og liggeunderlag er av god kvalitet, selv om det ikke var det dyreste der ute, men teltet mitt er det billigste 1-mannstelt jeg kunne finne :lol Her tror jeg at jeg må oppgradere etterhvert...

Kos deg på turen!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Baffin »

@Dansekris du gjør det eneste rette mc+telt :twothumbs: da har du full frihet. :prf
Bare husk teltåpningen mot vannet, da får du rette morrastemningen :sunny:

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 31 mai 2018, 20:43
Bjerknez skrev: 31 mai 2018, 20:39
Nå fikk jeg lyst på telt også, men jeg bare VET at jeg aldri kommer til å bruke det på MC tur...
Ah...!
Kom igjen ;) !
MC og telttur er skikkelig artig :) .
Dette må du absolutt prøve - igjen.
Ja, for du har vel vært på MC telttur tidligere...?
Jaa, har vert på mc telttur tidligere. (En gang) jeg sov under åpen himmel, i sovepose siden været tillot det. Jeg orket ikke å styre med det teltet. Var ikke jeg som hadde det med heller. :)

https://bjerknez.no/campingtur-ostfolds-skoger-4267/

Svar