Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av JK95 »

Jeg kjører en Ducati fra 2001 med 108k km på tellerverket, og den går knallgodt enda, så km.stand ville jeg ikke brydd meg hardt om :thumleft Alt for mange legger for mye tanker i km på MC, en skulle tro en sykkel med 50k km tilsvarer en taxi-mæsj med 500k km på hvordan enkelte kvier seg for kilometer :[-(

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

JK95 skrev: 05 apr 2018, 10:34 Jeg kjører en Ducati fra 2001 med 108k km på tellerverket, og den går knallgodt enda, så km.stand ville jeg ikke brydd meg hardt om :thumleft Alt for mange legger for mye tanker i km på MC, en skulle tro en sykkel med 50k km tilsvarer en taxi-mæsj med 500k km på hvordan enkelte kvier seg for kilometer :[-(
Jeg er ikke så veldig opptatt av det, men veit at veldig mange andre er, så derfor er det viktig å tenke på.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av SverreOlsen »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=101116541

Kjeeempe sykkel for billig penge, lik min, helt utrolig kjørmaskin og på utenlandske forum er det flere med disse som er gått 200 tusen uten problemer! Ligger en 995i ute også, 20 hk mer og litt annen teknologi i motoren. Begge med elektrisk innsprøytning :)

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Jajo82 »

Dansekris skrev: 04 apr 2018, 22:40
Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.


Er 180 så da er det uproblematisk for deg😀lykke til med kjøp av ny sykkel🏍🏍

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

SverreOlsen skrev: 05 apr 2018, 15:32 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=101116541

Kjeeempe sykkel for billig penge, lik min, helt utrolig kjørmaskin og på utenlandske forum er det flere med disse som er gått 200 tusen uten problemer! Ligger en 995i ute også, 20 hk mer og litt annen teknologi i motoren. Begge med elektrisk innsprøytning :)
Takk for tips!

Vurderte den svarte som har ligget ute en stund, men slo det fra meg. Syns den var litt for gammel og dyr.
Jajo82 skrev: 05 apr 2018, 16:06
Dansekris skrev: 04 apr 2018, 22:40
Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.


Er 180 så da er det uproblematisk for deg😀lykke til med kjøp av ny sykkel🏍🏍
Det blir nok en stor forandring og får nok ikke begge fotbladene i bakken samtidig, men det er vel bare en vanesak tenker jeg!

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Jajo82 »

Dansekris skrev: 05 apr 2018, 16:19
SverreOlsen skrev: 05 apr 2018, 15:32 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=101116541

Kjeeempe sykkel for billig penge, lik min, helt utrolig kjørmaskin og på utenlandske forum er det flere med disse som er gått 200 tusen uten problemer! Ligger en 995i ute også, 20 hk mer og litt annen teknologi i motoren. Begge med elektrisk innsprøytning :)
Takk for tips!

Vurderte den svarte som har ligget ute en stund, men slo det fra meg. Syns den var litt for gammel og dyr.
Jajo82 skrev: 05 apr 2018, 16:06
Dansekris skrev: 04 apr 2018, 22:40
Jajo82 skrev: 04 apr 2018, 18:12 Se på den live også. Etter det jeg leste om f800 så har den en salhøyde på 890mm( korriger meg om jeg tar feil) har selv en africa twin og den er på grensa høy, f800 er tydeligvis høyere
Hvor høy er du? Er selv 184cm og ganske lang i beina.


Er 180 så da er det uproblematisk for deg😀lykke til med kjøp av ny sykkel🏍🏍
Det blir nok en stor forandring og får nok ikke begge fotbladene i bakken samtidig, men det er vel bare en vanesak tenker jeg!

Det er veldig behaglige sykler å kjøre(adv sykler) har tidligere hatt en Versys 1000 og nå en AT og kjørestillingen er veldig ålreit på lengre turer. Blir nok en vanesak som du sier😊

Jajo82
Innlegg: 331
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Jajo82 »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=116412814

Må jo nesten legge en link til denne jeg da😜

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Ketil »

Dansekris skrev: 05 apr 2018, 10:24
Ketil skrev: 05 apr 2018, 07:41
Dansekris skrev: 04 apr 2018, 14:48
thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.

Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!

Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.

Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670
Jeg synes denne ser veldig fin ut og er særdeles godt utstyrt, i tillegg virker det som alt av servicer er tatt og at en del slitedeler er skiftet nylig. 800GS er velprøvd og har hele tiden vært en populær mc i adv-segmentet, og mange som kjøre mye utenfor asfalt foretrekker denne fremfor en 1200 GS/GSA på grunn av lavere vekt, den er også brukt på mange lange transkontinentale mc-ekspedisjoner. Så at den har rundet 50 000 km, forutsatt at servicer er fulgt opp, ville ikke bekymret meg. Fordelen med å kjøpe en "gammel" mc er at du slipper å forholde deg til dyre service på merkeverksted, og heller kan gjøre mye vedlikehold selv samtidig som du lærer mye nytt om sykkelen din. Jeg har en mc utenfor garanti og har gjennom forum som dette og kritisk bruk av YouTube, lært meg at det er veldig mye du får til av det som gjøres av service. Det som jeg har satt bort til verksted har vært justering av ventiler, ellers har jeg gjort det meste selv. Du bruker helt sikkert mer tid på å skru selv enn en mekaniker på verksted gjør, men du sparer en del penger og du lærer å kjenne din egen mc bedre. Til en BMW som dette finnes det egne forum på nett og et hav av deler/tilbehør å få tak i. Lykke til med valget og eventuelt kjøp!
Takk for svar!

Det er det jeg også har tenkt. Her er det mye utstyr som jeg uansett ville kjøpt, så sparer en del på det.

Min eneste bekrymring er KM-standen og eventuelle storservicer som ligger rundt hjørnet. Jeg må ta hensyn til at jeg sikkert kommer til å kjøre 10-20K før den skal selges igjen og konsekvensene av å sitte på en sykkel som har gått 70k. Det er nok ikke en veldig lettsolgt sykkel.

Her er servicehistorikken på nevnte sykkel:
21000 km byttet til kraftigere bolt og forsterket feste for bakdemper fra Best Rest Products
24000 km 20000 service hos BMW Sandefjprd
24600 km nytt fremdekk Heidenau K60 90/90-21
24600 km nytt bakdekk Heidenau K60 150/70-17
30300 km plugger og luftfilter
32700 km styrelager
32700 km Hjullager foran
33000 km olje og filter (20/3-16)
37500 km Hjullager bak
37500 km drev og kjede
40900 km service olje og filter (13/5-17)
41375 km nye dekk Anakeen III

Det betyr at det ikke har vært gjort storservice siden 24k og at dekkene har rullet 10k km. Det bør gi meg litt rom for å prute, sant?

Hva tenker dere ellers på verditap når sykkelen nærmer seg 70k km?
Det er ingen tvil om at teknisk holder nok sykkelen svært lenge, så fremt den blir vedlikeholdt, men det er nok som du sier mange som er opphengt i km-stand. Jeg kjøpte en V-storm Suzuki som hadde 54000 km og som var gått 75 000 da jeg solgte den. Teknisk var den kanskje bedre da jeg solgte den, men det tok en stund før jeg fikk salg og da måtte jeg sette ned prisen. Nå skal det nevnes at jeg bor i Finnmark og at markedet er mindre, til slutt ble det en kar fra Jessheim som kjøpte den :D Den BMW'n du vurdere vil nok gi deg mye mc-glede, og kanskje blir du å beholde den lenger enn du tror. Jeg ville ikke bekymret meg nå for et eventuelt fremtidig salg. Dette er i utgangspunktet lettsolgte sykler, men du må alltid regne med et visst tap i salg av kjøretøy og alt handler til slutt om pris, solgt den får du.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

Hva med denne?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=115871793

Hvis du slipper nye dekk og storservice så sparer du fort inn noen tusenlapper ved å kjøpe denne. Den har også gått langt mindre etc.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av FredrikE24 »

Min runder snart 100k, ikke bruker den olje, ikke er den lat, kompresjon som da den var ny.. Rotax motorene som sitter i BMW F-serie er bra greier, de har laget motorsykkel og snøscootermotorer i alle år, og vært ganske frempå innen Racing.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

Ketil skrev: 06 apr 2018, 08:41
Dansekris skrev: 05 apr 2018, 10:24
Ketil skrev: 05 apr 2018, 07:41
Dansekris skrev: 04 apr 2018, 14:48
thewiz skrev: 04 apr 2018, 14:39 Kjøp deg en 14-15 R1200GSA. Er finansiering en mulighet? Tror det er vanskelig å slå disse hvis man ser på konkurrentene.

Man lever en gang, og plutselig er det slutt, kan like gjerne kjøpe kjøretøyet du ønsker mest.
Finansiering er selvsagt en mulighet, men den muligheten ønsker jeg ikke å benytte. Jeg eier ikke egen leilighet ennå, så alle kjøp blir fullfinansiert av egen lomme inntil videre. Gjeldslave blir jeg fort uansett!

Jeg er bare 26 år gammel, så at jeg ikke har drømmesykkelen i hende enda lever jeg godt med. Denne BMWen har alt jeg ønsker meg og masse ekstrautstyr.

Er bare litt bekymra for servicekostander og høy KM-stand. Ta en titt her:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =117129670
Jeg synes denne ser veldig fin ut og er særdeles godt utstyrt, i tillegg virker det som alt av servicer er tatt og at en del slitedeler er skiftet nylig. 800GS er velprøvd og har hele tiden vært en populær mc i adv-segmentet, og mange som kjøre mye utenfor asfalt foretrekker denne fremfor en 1200 GS/GSA på grunn av lavere vekt, den er også brukt på mange lange transkontinentale mc-ekspedisjoner. Så at den har rundet 50 000 km, forutsatt at servicer er fulgt opp, ville ikke bekymret meg. Fordelen med å kjøpe en "gammel" mc er at du slipper å forholde deg til dyre service på merkeverksted, og heller kan gjøre mye vedlikehold selv samtidig som du lærer mye nytt om sykkelen din. Jeg har en mc utenfor garanti og har gjennom forum som dette og kritisk bruk av YouTube, lært meg at det er veldig mye du får til av det som gjøres av service. Det som jeg har satt bort til verksted har vært justering av ventiler, ellers har jeg gjort det meste selv. Du bruker helt sikkert mer tid på å skru selv enn en mekaniker på verksted gjør, men du sparer en del penger og du lærer å kjenne din egen mc bedre. Til en BMW som dette finnes det egne forum på nett og et hav av deler/tilbehør å få tak i. Lykke til med valget og eventuelt kjøp!
Takk for svar!

Det er det jeg også har tenkt. Her er det mye utstyr som jeg uansett ville kjøpt, så sparer en del på det.

Min eneste bekrymring er KM-standen og eventuelle storservicer som ligger rundt hjørnet. Jeg må ta hensyn til at jeg sikkert kommer til å kjøre 10-20K før den skal selges igjen og konsekvensene av å sitte på en sykkel som har gått 70k. Det er nok ikke en veldig lettsolgt sykkel.

Her er servicehistorikken på nevnte sykkel:
21000 km byttet til kraftigere bolt og forsterket feste for bakdemper fra Best Rest Products
24000 km 20000 service hos BMW Sandefjprd
24600 km nytt fremdekk Heidenau K60 90/90-21
24600 km nytt bakdekk Heidenau K60 150/70-17
30300 km plugger og luftfilter
32700 km styrelager
32700 km Hjullager foran
33000 km olje og filter (20/3-16)
37500 km Hjullager bak
37500 km drev og kjede
40900 km service olje og filter (13/5-17)
41375 km nye dekk Anakeen III

Det betyr at det ikke har vært gjort storservice siden 24k og at dekkene har rullet 10k km. Det bør gi meg litt rom for å prute, sant?

Hva tenker dere ellers på verditap når sykkelen nærmer seg 70k km?
Det er ingen tvil om at teknisk holder nok sykkelen svært lenge, så fremt den blir vedlikeholdt, men det er nok som du sier mange som er opphengt i km-stand. Jeg kjøpte en V-storm Suzuki som hadde 54000 km og som var gått 75 000 da jeg solgte den. Teknisk var den kanskje bedre da jeg solgte den, men det tok en stund før jeg fikk salg og da måtte jeg sette ned prisen. Nå skal det nevnes at jeg bor i Finnmark og at markedet er mindre, til slutt ble det en kar fra Jessheim som kjøpte den :D Den BMW'n du vurdere vil nok gi deg mye mc-glede, og kanskje blir du å beholde den lenger enn du tror. Jeg ville ikke bekymret meg nå for et eventuelt fremtidig salg. Dette er i utgangspunktet lettsolgte sykler, men du må alltid regne med et visst tap i salg av kjøretøy og alt handler til slutt om pris, solgt den får du.
Jeg har i dag snakket med MC-huset Nydal og det mangler jo en 40k-service her med ventilsjekk. Kan ikke se at bremsevæske er byttet siden 24k heller. Dekkene har rullet 10k og må byttes før langtur.

Skulle tro at det gir rom for å justere prisen ned et par knepp. Standardpris er 6000 for 40k-service fikk jeg opplyst.
Bjerknez skrev: 06 apr 2018, 09:42 Hva med denne?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=115871793

Hvis du slipper nye dekk og storservice så sparer du fort inn noen tusenlapper ved å kjøpe denne. Den har også gått langt mindre etc.
Skulle gjerne, men det er for dyrt og for langt unna.
FredrikE24 skrev: 06 apr 2018, 12:54 Min runder snart 100k, ikke bruker den olje, ikke er den lat, kompresjon som da den var ny.. Rotax motorene som sitter i BMW F-serie er bra greier, de har laget motorsykkel og snøscootermotorer i alle år, og vært ganske frempå innen Racing.
Jeg tror heller ikke at denne er i dårlig stand, men skal jeg kjøpe en sykkel som har gått så langt vil jeg ha alle stemplene i boka jeg trenger for potensielle petimetere som skal kjøpe den av meg siden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Bjerknez »

Skulle gjerne, men det er for dyrt og for langt unna.
Hvis du ser hele regnestykket (forutsatt at hovedservice ikke trengs og nye dekk trengs å kjøpes) så sparer du muligens 15.000,- bare der som du må ut med på den andre sykkelen. I tillegg så er dte større sjanse for at verdien på sykkelen holder seg bedre da dne har gått ca. 30.000km. mindre enn den andre du kikket på.

Klarer du å prute ned litt også så blir det lille ekstrabeløpet lett å svelge. Er du heldig så går du nesten i null hvis alt klaffer med tanke på den totale kjøpesummen på den jeg linket til kontra den andre.

Jeg ser argumentet med at det er langt unna, men allikevel synes jeg det kanskje bør være verdt og ta en telefon kanskje? :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 04 apr 2018, 15:08 Må si meg enig med thewiz her.

Skal du ha adventure sykkel i "billigsegmentet" så tror jeg MT09 Tracer er en sikker vinner. Riktignok er dette en Adventure Light ( i beste fall), og den rekker nok kanskje ikke GSA'en til anklene, men trøsten er at motoren i MT09 Tracer er vesentlig morsommere enn den boblemotoren som sitter i GSA'en. Desverre så tror jeg GSA'en slår Tracer ned i støvlene på de fleste andre områder. Men det betyr ikke at Tracer er en dårlig sykkel. Man kan vel egentlig ikke sammenligne dem en gang.
Du må huske på at Tracer ikke er noen ADV på noen måte, men en ren asfaltsykkel med kun asfaltegenskaper, grus/offroad egenskapene er som på din S1000R

Når jeg kjøpte min F800 hadde den akkurat hatt stor service med ventiljustering, var ikke kostbart, og kom på på 1/3 av siste service jeg hadde på Ducatien min

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 06 apr 2018, 15:26
Bjerknez skrev: 04 apr 2018, 15:08 Må si meg enig med thewiz her.

Skal du ha adventure sykkel i "billigsegmentet" så tror jeg MT09 Tracer er en sikker vinner. Riktignok er dette en Adventure Light ( i beste fall), og den rekker nok kanskje ikke GSA'en til anklene, men trøsten er at motoren i MT09 Tracer er vesentlig morsommere enn den boblemotoren som sitter i GSA'en. Desverre så tror jeg GSA'en slår Tracer ned i støvlene på de fleste andre områder. Men det betyr ikke at Tracer er en dårlig sykkel. Man kan vel egentlig ikke sammenligne dem en gang.
Du må huske på at Tracer ikke er noen ADV på noen måte, men en ren asfaltsykkel med kun asfaltegenskaper, grus/offroad egenskapene er som på din S1000R

Når jeg kjøpte min F800 hadde den akkurat hatt stor service med ventiljustering, var ikke kostbart, og kom på på 1/3 av siste service jeg hadde på Ducatien min
MC-huset Nydal skulle ha 6000 og MC Oslo skulle ha 7000. MC Oslo var også opptatt av å påpeke av siden sykkelen hadde en historikk med K60-dekk ville den nok ha betydelig større slitasje enn en tilsvarende sykkel som kun hadde gått på asfalt.

Vanskelig å bedømme ut i fra bildene, men jeg kunne ikke se tegn til stor offroadslitasje.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Dansekris ' logg - Blir det ny sykkel til sesongstart?

Legg inn av simpson »

Forrige eier betalte 6000 for service hos MC Oslo så det stemmer bra det med prisene du har fått.
Men hva skulle denne betydelig større slitasjen bestå av? Drev/kjede, hjullager, dempere?

Svar