Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Dansekris »

Royal skrev: 10 mai 2017, 15:28
Dansekris skrev: 10 mai 2017, 15:03 Hei!

En liten oppdatering fra denne kanten. Jeg har nå endelig bestemt meg for hvilken sykkel jeg skal kjøpe. Jeg har ombestemt meg omtrent hver uke, men etter en grundig vurdering av bruksområder og hvor mye penger jeg kan tillate meg å bruke har valget falt ned på en Honda CBR 600 F4i. Jeg har vært innom denne tidligere, men nå skal jeg prøve å gjøre det til en realitet.

Jeg planlegger også å kjøpe den nye TomTom'en og en Kriega US30.

Grunnen til at jeg har vært så usikker på hva det er jeg vil ha er fordi jeg vil ha en sykkel som både fungerer til bykjøring, aktiv kjøring og ikke minst på langtur. Jeg har også innsett at jeg må være realistisk når det kommer til økonomi.

Jeg ser på denne nå og vurderer å legge inn et bud.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=94858684

Det som trekker ned på denne er følgende:
- 33 500 km er langt uten noen servicehistorikk.
- 2003 begynner å bli lenge siden.
- Eier har ikke noe dokumentasjon på det som er gjort (alt som er listet opp i annonsen er gjort privat), og han vet heller ikke hvor den kommer fra. Leste på SVV sine nettsider av den var tatt inn fra utlandet.
- Det er ikke tatt ventiljustering etter hva eier vet.
- Jeg trenger sport-touringdekk og ikke rene sportsdekk som denne her.

Ettersom jeg planlegger en tur på 3000km i sommer må jeg ha en sykkel i topp stand. Jeg trenger derfor å legge inn et bud vesentlig lavere enn det selger ønsker og bruke de "sparte" penga på en service og dekkbytte.

Noen som har tips til hva jeg burde sjekke (utover de vanlige sjekkpunktene) hvis/når jeg drar for å se på sykkelen?

Horneten blir lagt ut for salg etter at ny sykkel er i boks.
Kan ingen verdens ting om CBR 600, men jeg vet det å kjøpe en brukt importsykkel fra 2003 uten verkstedhistorikk kan bli et dyrt eventyr :knegg

Også et godt tips er å se på kjedet. Er kjedet slitt, møkkete og i dårlig stand, så er det sjanse for at eieren ikke har tatt så veldig godt vare på sykkelen. Hvis man ikke har tatt tid til å sørge for at kjedet er i orden ved salg, hva er sjansen for at eieren har passet på resten av sykkelen?
Du har selvfølgelig helt rett, men den ser ganske strøken ut og selger sier den bærer preg av å være godt vedlikeholdt. Ofte kommer disse syklene fra Tyskland på bestilling, og man tar ikke inn sykler i dårlig stand. CBR 600 F4i er etter hva jeg har lest noe av det mest driftssikre man får tak i. Disse går lett 100.000KM med riktig vedlikehold. Jeg har også lest at kamkjedestrammeren er et svakt punkt på disse syklene og den er bytta her.

Selger oppgir å ha byttet kjede + drev nylig, så regner med det skal være i god stand.

Det er også blitt bytta styrelager og gafflene har fått ny olje + simringer.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av gsx750_80 »

Dansekris skrev: 10 mai 2017, 15:32
Royal skrev: 10 mai 2017, 15:28
Dansekris skrev: 10 mai 2017, 15:03 Hei!

En liten oppdatering fra denne kanten. Jeg har nå endelig bestemt meg for hvilken sykkel jeg skal kjøpe. Jeg har ombestemt meg omtrent hver uke, men etter en grundig vurdering av bruksområder og hvor mye penger jeg kan tillate meg å bruke har valget falt ned på en Honda CBR 600 F4i. Jeg har vært innom denne tidligere, men nå skal jeg prøve å gjøre det til en realitet.

Jeg planlegger også å kjøpe den nye TomTom'en og en Kriega US30.

Grunnen til at jeg har vært så usikker på hva det er jeg vil ha er fordi jeg vil ha en sykkel som både fungerer til bykjøring, aktiv kjøring og ikke minst på langtur. Jeg har også innsett at jeg må være realistisk når det kommer til økonomi.

Jeg ser på denne nå og vurderer å legge inn et bud.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=94858684

Det som trekker ned på denne er følgende:
- 33 500 km er langt uten noen servicehistorikk.
- 2003 begynner å bli lenge siden.
- Eier har ikke noe dokumentasjon på det som er gjort (alt som er listet opp i annonsen er gjort privat), og han vet heller ikke hvor den kommer fra. Leste på SVV sine nettsider av den var tatt inn fra utlandet.
- Det er ikke tatt ventiljustering etter hva eier vet.
- Jeg trenger sport-touringdekk og ikke rene sportsdekk som denne her.

Ettersom jeg planlegger en tur på 3000km i sommer må jeg ha en sykkel i topp stand. Jeg trenger derfor å legge inn et bud vesentlig lavere enn det selger ønsker og bruke de "sparte" penga på en service og dekkbytte.

Noen som har tips til hva jeg burde sjekke (utover de vanlige sjekkpunktene) hvis/når jeg drar for å se på sykkelen?

Horneten blir lagt ut for salg etter at ny sykkel er i boks.
Kan ingen verdens ting om CBR 600, men jeg vet det å kjøpe en brukt importsykkel fra 2003 uten verkstedhistorikk kan bli et dyrt eventyr :knegg

Også et godt tips er å se på kjedet. Er kjedet slitt, møkkete og i dårlig stand, så er det sjanse for at eieren ikke har tatt så veldig godt vare på sykkelen. Hvis man ikke har tatt tid til å sørge for at kjedet er i orden ved salg, hva er sjansen for at eieren har passet på resten av sykkelen?
Du har selvfølgelig helt rett, men den ser ganske strøken ut og selger sier den bærer preg av å være godt vedlikeholdt. Ofte kommer disse syklene fra Tyskland på bestilling, og man tar ikke inn sykler i dårlig stand. CBR 600 F4i er etter hva jeg har lest noe av det mest driftssikre man får tak i. Disse går lett 100.000KM med riktig vedlikehold. Jeg har også lest at kamkjedestrammeren er et svakt punkt på disse syklene og den er bytta her.

Selger oppgir å ha byttet kjede + drev nylig, så regner med det skal være i god stand.

Det er også blitt bytta styrelager og gafflene har fått ny olje + simringer.
En Honda CBR 600 med nærmere en halv million km (300 000 miles) her:
https://www.youtube.com/watch?v=gIHz-U_73BE
Imponerende.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Stian87 »

Hva med denne som et alternativ da?

https://www.finn.no/94722081
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Toven

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Toven »

Ut i fra bildene, ser ikke kjedet veldig godt tatt vare på - ergo ikke i god stand.. :P Det er nå min mening. Ellers ser den jo fin ut.
Selv om selger sier styrelager er skiftet, sjekk at det er justert/strammet riktig!

Toven

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Toven »

Stian87 skrev: 10 mai 2017, 15:47 Hva med denne som et alternativ da?

https://www.finn.no/94722081
Kjære vene, DET var et rustent kjedet :O

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 10 mai 2017, 15:47 Hva med denne som et alternativ da?

https://www.finn.no/94722081
Har sett på den og, men den er på feil side av fjellet. Pluss kåpa ser litt blass ut og det kjedet ser jo gjennomrusta ut!
Toven skrev: 10 mai 2017, 15:47
Ut i fra bildene, ser ikke kjedet veldig godt tatt vare på - ergo ikke i god stand.. :P Det er nå min mening. Ellers ser den jo fin ut.
Selv om selger sier styrelager er skiftet, sjekk at det er justert/strammet riktig!
Så lenge drevene er i god stand så er det ikke helt krise. Får høre når selger bytta kjede og grunnen til at det ser ut som det gjør.

Tenker kanskje jeg byr 50K om alt stemmer under besiktelse og prøvekjøring. Det gjør meg ingenting å bruke 5-6K på en storservice. Da vet jeg hvert fall at alt er i orden når jeg legger ut på langtur.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av supersic »

tenker den der går for mer enn 50

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Dansekris »

supersic skrev: 10 mai 2017, 16:40 tenker den der går for mer enn 50
Vi får se. Den har ligget ute tre uker nå og han allerede gått ned i pris om jeg ikke husker feil. Jeg gir ikke noe særlig mer enn 50 løk hvert fall.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Dansekris »

Selger har godtatt mitt bud på 50k, så hvis alt ser bra ut når jeg har sett den + prøvekjørt er den min.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av supersic »

Grattis! har du solgt horneten?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Dansekris »

supersic skrev: 10 mai 2017, 18:23 Grattis! har du solgt horneten?
Takk! Om ikke det er noe alvorlig gærnt med sykkel så er den min på søndag tenker jeg.

Nei, ikke enda. Bestemte meg ganske brått for at jeg ville ha den jeg la inn bud på, så fikk hosta opp noen kroner så jeg fikk kjøpt før jeg selger unna Horneten.

Toven

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Toven »

Nice!
F4i er kule sykler! Spennende hvordan det går :)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Får begynne å se etter en cbr istedet for hornet ved st.hanshaugen da?
Braaaaaap

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 10 mai 2017, 18:06 Selger har godtatt mitt bud på 50k, så hvis alt ser bra ut når jeg har sett den + prøvekjørt er den min.
Gratulerer med å ha fått tilslaget :thumleft !
Så er det å håpe på at du har gjort et godt kjøp.

Satser på at du holder oss oppdatert :).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Nå skal det kjøpes ny sykkel!

Legg inn av Bjerknez »

Lykke til Dansekris :thumleft

Svar