Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 20 feb 2019, 21:58 Vi kjørte 15 av 16 dager på turen, som regel i godt over 30 grader og med majoriteten av nettene i telt. Vi skulle rekke over de mest kjente passene i Frankrike, Italia, Østerrike og Sveits, så det var et hardkjør uten like var vi skjønt enige om da vi kom hjem.
Lett vel ambisiøst, kanskje ;) .
Men slik er det gjerne når man planlegger slike turer. Man vil så gjerne rekke over mye og legger opp til litt for lange dagsetapper.
Og det virker veldig greit og fint på Google map og kartbok. Men i virkelighetens verden er ting en smule mer krevende...
Jeg tror vi alle har gått i den "fella", for å si det slik.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

Noen bilder fra det jeg har opplevd i sommer.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Legger også ved den sjukeste strekninga jeg har kjørt på to hjul noensinne.
Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av xyvind »

Fine turbilder :thumleft ingenting er som å være på tur!
Håper å få telta litt mer neste sommer jeg og.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 26 aug 2019, 22:21 Fine turbilder :thumleft ingenting er som å være på tur!
Håper å få telta litt mer neste sommer jeg og.
Tror nesten ikke det jeg er i ferd med å skrive... :scratch . Men det gjør jeg også! Altså å få telta mer enn hva jeg gjorde i år :crazy: .
Jeg får legge en god del av skylda for det på niko, en av mine beste kjørekompiser i år :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 26 aug 2019, 22:26
xyvind skrev: 26 aug 2019, 22:21 Fine turbilder :thumleft ingenting er som å være på tur!
Håper å få telta litt mer neste sommer jeg og.
Tror nesten ikke det jeg er i ferd med å skrive... :scratch . Men det gjør jeg også! Altså å få telta mer enn hva jeg gjorde i år :crazy: .
Jeg får legge en god del av skylda for det på niko, en av mine beste kjørekompiser i år :thumleft .
Jeg har stor glede av å telte!

Men, det har tatt litt tid å finne riktig utstyr. For min del er det aller viktigste at det tar lite plass og at det kan settes opp veldig fort.

Den røde baggen inneholder derfor alltid:
Naturhike CloudUp2-telt
Exped Downmat 7-liggeunderlag med schnozzel pumpbag
Naturehike UL800 dunpose
Naturhike oppblåsbar pute
Naturhike campingstol
En liten hodelykt og en liten lampe til å henge i teltet.

Nå har jeg nesten 20 netter i teltet siden jeg tok opp den hobbyen i fjor, så det går rimelig kjapt når jeg først setter i gang.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 26 aug 2019, 22:44 Nå har jeg nesten 20 netter i teltet siden jeg tok opp den hobbyen i fjor, så det går rimelig kjapt når jeg først setter i gang.
Imponerende, må jeg si!
Ikke bare er det ekstra trivelig å slå seg til ro utenfor eller inni eget telt, alt avhengig av været, men man sparer også en del kostnader på tur med teltovernattinger.
Bare fordeler, med andre ord :D !

Joda, det skal bli mer telting neste år, helt sikkert!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av Dansekris »

Jepp, mopeden er ute.

Bilde

Det gamle batteriet hadde gitt seg, så jeg måtte kjøpe nytt. Men, det viser seg at det er noe muffens på gang.
På tur nr 2 med nytt batteri er det ingen juice igjen når jeg prøver å starte etter noen stopp. Måtte trille i gang.

Min umiddelbare tanke var at det er noe som stjeler strøm, så jeg har i dag fjerna alt sammen. Ingenting er nå kobla på battriet. Jeg har ikke hatt noen problemer med å koble ting og tang rett på. Litt fordi jeg er utrolig dårlig på koblinger, men mest fordi det alltid har fungert.

Så, alt er fjerna og batteriet er lada opp igjen. Får start, om enn noe daffere enn jeg kan huske at det har pleid å være. Har ikke multimeter for hånden, så får ikke målt ladespenning. Hååååper det var en USB outlet som stjal strøm. Ny stator koster rundt 2500kr ferdig momsa og levert. Hørt at MC Oslo tar 8000kr for OEM, så det er uansett uaktuelt. Det kan selvfølgelig være noe krøll med spenningsregulatoren også.

Videre har jeg litt planer for hva jeg kan bruke penga som brenner i lomma på meg. Lyst å bytte fjærer til Hyperpro sine progressive. Det er rundt 3000 der. Clutchen må byttes også, det er vel et par lapper.

Når det kommer til ekstralys sikla jeg lenge på Denali sine, men det koser for mye. Planen nå er å kjøpe et par LED-lamper på Jula, og samkjøre de med et nytt USB-uttak og strøm til GPS gjennom CANbus-uttaket som ligger ved batteriet. Da har jeg kun strøm når motoren er i gang.
Det krever en spesialplugg og litt knoting med en wago. Har virkelig ikke peiling på sånt, så kommer noen spørsmål herfra når den tid kommer.

Ellers har jeg bestilt et sett med Mitas E07+ hos Snellingen. De var en god den billigere enn motorsykkeldekk.com, og skal bare ha 2600kr for settet. Men, det er laaaaang leveringstid og de forventer ikke det dekket de ikke hadde på lager før slutten av mai tidligst.
Jeg skal også heve styret. Satser på en god sesong med mye grus.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av freddy123 »

De bildene fra ifjor vekket tur lysten i meg til de grader. Sikler litt på 800gs selv.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av Jompa »

Det er liten sjanse for at en stator ryker, hvis den ikke er underdimensjinert eller har for dårlig isolason i viklingene.
Mulig det er et kjent problem på F800 GS, hvis ikke ville jeg målt ladespenninga som du skriver, og satsa på at batteriet er dårlig.
Flotte bilder fra fjoråret, regner med at du kommer med like fine bilder i år også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av mekkern »

Statorer ryker som oftest av høy temperatur. De går på bånn gass hele tiden.
Regulatoren brenner av det som ikke blir brukt.
Har man dårlig batteri så greier ikke de enkle shuntregulatorene å stabilisere spenningen godt og så går de i stykker og ofte går stator fyken i samme slengen
.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av xses »

Jeg hadde en ebay usb tilkobling tilkoblet batteriet via et rele som da skulle kun gi strøm når tenningen var på. Utfordring var at releet stjal litt strøm hele tiden (det brukte strøm for å være "frakoblet") , og jeg fant ut etter å ha koblet bort hele greia at USB´n stjal bittelitt strøm. Kjørte jeg hver dag så var det ikke noe problem, stod den i 2-3 dager var batteriet tomt.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1300
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av biker7 »

Dansekris skrev: 12 apr 2020, 20:31 Jepp, mopeden er ute.

Bilde

Så bra at du har fått ut godsykkelen fra vinterdvalen :thumleft

Jeg har jo selv en artfrende til denne, og har blitt noen turer i påsken :D :

Bilde... by biker7, on Flickr
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av Dansekris »

Jompa skrev: 13 apr 2020, 00:25 Det er liten sjanse for at en stator ryker, hvis den ikke er underdimensjinert eller har for dårlig isolason i viklingene.
Mulig det er et kjent problem på F800 GS, hvis ikke ville jeg målt ladespenninga som du skriver, og satsa på at batteriet er dårlig.
Flotte bilder fra fjoråret, regner med at du kommer med like fine bilder i år også.
Det er visst en kjent svakhet på denne modellen. Trolig på grunn av høy varme fra eksosrør.
Batteriet ble målt før bruk og var OK, så derfor jeg mistenker stator.
biker7 skrev: 13 apr 2020, 13:51
Dansekris skrev: 12 apr 2020, 20:31 Jepp, mopeden er ute.

Bilde

Så bra at du har fått ut godsykkelen fra vinterdvalen :thumleft

Jeg har jo selv en artfrende til denne, og har blitt noen turer i påsken :D :

Bilde... by biker7, on Flickr
Ser litt råere ut enn min. Tror jeg skal plugge av bagasjeracket og satse på soft luggage fremover. Hvert fall på grusturer.

Hva slags dekk har forresten? Spent på kjøreegenskapene på knast kontra gatedekk.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1300
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av biker7 »

Dansekris skrev: 13 apr 2020, 15:23
Ser litt råere ut enn min. Tror jeg skal plugge av bagasjeracket og satse på soft luggage fremover. Hvert fall på grusturer.

Hva slags dekk har forresten? Spent på kjøreegenskapene på knast kontra gatedekk.
Jeg plukket av Touratech-racket mitt i fjor sommer etter NordNorge-tur med aluvesker og full oppakning.
Blir jo litt penere uten, og rørene veier jo ca 4 kilo i spart vekt.
Men jeg vurderer faktisk muligens å gå andre veien, og sette på racket igjen hvis det blir litt seriøs gruskjøring i sommer :-k
For selv om noen få kilo vekt, så fungerer det jo som veltebøyler hvis uhellet skulle være ute.
Og har også noen myke vesker som passer best å montere utenpå racket, i forhold til uten. Men får se.. :-k :)


Har nå kjørt på Mitas E-07 (vanlig type, ikke +versjonen) og er veldig fornøyd. Et såkalt 50/50-dekk med bra levetid, som funker bra på både løst og fast underlag. Framdekket varer omtrent 1000mil og bakdekket ca 800mil :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris - BMW F800 GS

Legg inn av Dansekris »

biker7 skrev: 13 apr 2020, 21:42
Dansekris skrev: 13 apr 2020, 15:23
Ser litt råere ut enn min. Tror jeg skal plugge av bagasjeracket og satse på soft luggage fremover. Hvert fall på grusturer.

Hva slags dekk har forresten? Spent på kjøreegenskapene på knast kontra gatedekk.
Jeg plukket av Touratech-racket mitt i fjor sommer etter NordNorge-tur med aluvesker og full oppakning.
Blir jo litt penere uten, og rørene veier jo ca 4 kilo i spart vekt.
Men jeg vurderer faktisk muligens å gå andre veien, og sette på racket igjen hvis det blir litt seriøs gruskjøring i sommer :-k
For selv om noen få kilo vekt, så fungerer det jo som veltebøyler hvis uhellet skulle være ute.
Og har også noen myke vesker som passer best å montere utenpå racket, i forhold til uten. Men får se.. :-k :)


Har nå kjørt på Mitas E-07 (vanlig type, ikke +versjonen) og er veldig fornøyd. Et såkalt 50/50-dekk med bra levetid, som funker bra på både løst og fast underlag. Framdekket varer omtrent 1000mil og bakdekket ca 800mil :)
Ja, det er sant at noen softbags passer best på racket, men tror det finnes utgaver som ikke er avhengig av det. Men, da må man finne en løsning for eksos så man ikke svir hull i veskene.

E07 (vanlig utgave) er vel er 60/40 dekk, mens E07+ er 50/50. Jeg falt hvert fall på det valget fordi det blir mer asfalt enn jeg skulle ønske.


En annen ting. Jeg har nå kjøpt mitt siste Biltema-batteri.

Etter mye om og men konkluderte jeg med at det er batteri det er noe galt med. Jeg plukka av alt som kunne stjele strøm, lada batteriet opp igjen, monterte i sykkel, starta EN gang og ga meg for dagen. To dager etterpå skulle jeg kjøre en tur og da var det dødt igjen. Da er det hvert fall ikke statoren som ikke lader, for batteriet klarer å tappe seg selv.

Jeg lader opp igjen, reiser til Biltema og plukker ut batteriet på parkeringsplassen. Går inn og reklamerer. Får tilgode lapp og finner etter hvert tilsvarende batteri i butikken. Går så ut igjen og monterer. Batteriet er helt dødt. Plukker det så ut igjen og går inn. Det viser seg at de ikke har flere batterier på lager og jeg må da få igjen mitt gamle ødelagte batteri for å kunne kjøre hjem. Jeg får de til å lade det litt og kjøre en diagnose. Batterit var fullada da jeg kjørte til Biltema. Nå var det på 80% og de fant ingen feil. Det som er merkelig er at da jeg lada før jeg kjørte opp ble det fullada på under 15 min. Altså fra å ikke kunne tenne til at laderen sier at batteriet er fullt tok det under 15 min.

Heldigvis fikk jeg start og kunne kjøre hjem igjen. Gjennomsvett, sulten og ildsint.

Skal måle ladespenning i dag, og kjøpe nytt batteri hos Sønnak eller MC Oslo. Forhåpentligvis løser det problemet.

Svar