Dansekris - Ny sykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Stian87 »

Så jo ganske allright ut det der. Tror det hadde vært noe for meg 👍🏻
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Det var ikke bare bare å tilbringe årets to varmeste dager i salen på tysker som har sørget for at man får minimalt med vind på seg. Fyttigrisen så varmt det var vært. Særlig i dag. På det varmeste målte jeg 33 grader.

Turen startet i går ettermiddag. Jeg ombestemte meg i siste liten og kjørte heller i retning Telemark. Jeg kom ved en tilfeldighet over Fv 124 fra Austbygdi og over Imingfjell i Buskerud. Zooma inn på Google Maps og fant noe som så ut som veldig bra veier.

Dette var ruta:
Bilde

Fantastisk fin tur. Oslo - Kongsberg er helt grusomt kjedelig, men så begynner moroa!

Telemark må være det beste stedet i Norge å kjøre motorsykkel under tregrensa. Så mange flotter dype daler og småveier.

Imingfjell og Fv124 var helt fantastisk.

Vel fremme på fjellet fikk jeg kjørt omtrent en mil på grus for å finne et sted å campe. Det gikk veldig fint selv på gatedekkene mine. Fikk fort følelsen av at det var dette bimmern var laget for.
Kjørte ut på en liten avstikker oppe på fjellet for å titte litt. Der var det bare sand og jeg stod såpass langt frem mot en liten knaus at jeg ikke fikk snudd. Endte med at jeg havna dypt i sanda og stod bom fast. Sykkelen velta og jeg klarte bare såvidt å komme meg løs. Av med all bagasje og så prøve å snu sykkelen på støtta i sanda. Brukte vel en halvtime og en liter svette på det prosjektet.

Kjørte lengre inn ved Sønstevatn og fant omsider et bra sted over en bitteliten bru. Måtte kjøre på en liten steinete sti i ekte adventure-style.
La meg til like ved en elv.
Ble litt kåling med nytt uprøvd telt, men det gikk til slutt. Teltet var overraskende trangt og veldig lavt. Spørs om jeg ikke gikk på en liten blemme der. Veldig klønete å komme seg inn og ut. Det var ikke mulig å sitte oppreist inne i hovedrommet og såvidt i forteltet. Sikkert helt prima på fjellturer, men ikke helt optimalt for mitt formål.
Etter å ha fått opp teltet og gjort alt klart fyrte jeg opp primusen og stekte meg en biff og drakk en øl mens jeg skuet utover Hardangervidda i solnedgang.

Fikk en helt grei natt på et noe ujevt underlag, men det takla heldigvis mitt utrolig dyre liggeunderlag. Myggen meldte også sin ankomst.

Våkna lysvåken klokka åtte og begynte morgenstellet og frokost. Ble MYE kløning med nedrigg og pakking. Glad jeg var helt alene om det. Forhåpentligvis går det smoothere neste gang.

Veien ned fra fjellet og mot Rødberg/Uvdal/Nore var også kjempeflott. Var innom Uvdal Stavkirke og fikk en guida tur.
Resten av turen gikk med å på kjøre så lenge jeg klarte før jeg måtte dynka både kjeft, hodet og kropp med vann. En is ble det også!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Skogstrollet »

Utrolig flott! Å gi seg opp på fjellet når det er så varmt som dette må være det beste :thumleft
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Baffin »

Ser ut til å ha vært en fin tur Dansekris, flotte bilder også.
Ang. telt, jeg bruker kuppeltelt og der kan jeg sitte oppreist og lage mat f.eks. i drittvær,
det er tomannstelt, men helt passe for en.

Bilde

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Stian87 »

Fine bilder og bra referat :thumleft

Hvordan gikk det med sykkelen?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Bjerknez »

Var det "Nordmarka 2" teltet du brukte?

Jeg har lest en del artikler om dette og mange sier at det er alt for lavt som du nevner. Derfor slo jeg det fra meg da jeg vurderte telt.

Et kuppeltelt er nok mer riktig vil jeg tro. Jeg tenker også litt på det å få på seg kjøreutstyret etc. i teltet. Det ser jeg for meg blir en prøvelse når man ikke får stått delvis oppreist. Litt kjipern hvis det er drittvær og kle på seg ute...

Jeg kjøpte en Helsport Lavvo (dog ikke for MC bruk) som var helt perfekt, men igjen, aaaalt for stort til å ta med bak på sykkelen. Derfor så har jeg slått fra meg hele telt opplegget og satser alt på leie av hytte i steden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av AJ »

Dette er teltet jeg/vi bruker på MC-tur. Går faktisk oppi toppboksen, men mens praktisk å surre fast oppå toppboksgrinda slik at man kan ha litt lette ting oppi selve boksen:

https://www.vaude.com/en-GB/Products/Ac ... el-L-XT-3P

Har også brukt dette på telttur og opplevde da at folk ikke trodde det var mulig med så stort telt med på MC:

Bilde

https://www.terra-nova.co.uk/tents-and- ... an-4-tent/

Samme type telt, men høyere innvendig enn maks. høyden på 170 cm. i Vaudeteltet.
Etesian teltet brukes nå kun på bilturer når vi får det for oss at vi vil på firhjulstelttur :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Skogstrollet »

Hvor mye veier teltet og hvor stort (litet) er det pakket sammen?

Vekt og lav pakkevolum er viktig for meg, da min lille sykkel har begrenset med plass. Soveposen min er allerede i overkant stor, men det går greit. Det lille 1-mans teltet mitt for 399nok veier 1,6 kg, er relativt litet pakket sammen men på grensen i lengde. Er redd for at jeg må betale 10 ganger så mye hvis jeg ønsker å oppgradere til noe som holder over lengre tid, uten å ta for mye plass...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av haakeik »

Skogstrollet skrev: 04 jun 2018, 21:01 Hvor mye veier teltet og hvor stort (litet) er det pakket sammen?

Vekt og lav pakkevolum er viktig for meg, da min lille sykkel har begrenset med plass. Soveposen min er allerede i overkant stor, men det går greit. Det lille 1-mans teltet mitt for 399nok veier 1,6 kg, er relativt litet pakket sammen men på grensen i lengde. Er redd for at jeg må betale 10 ganger så mye hvis jeg ønsker å oppgradere til noe som holder over lengre tid, uten å ta for mye plass...
Dette MC teltet burde kanskje passe:
http://www.handelsboden.com/ovrigt/camp ... kers-trail

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 04 jun 2018, 10:07 Hvordan gikk det med sykkelen?
Helt fint! Dette er en sykkel som er laga for å herjet med. Jeg mista den bare i dyb sand, så det kvalifiserer nesten ikke. Handguards og veltebøyler samt alukassa gjorde jobben. Jeg merker at jeg lever godt med merker på beskyttelsesutstyret. Resten av sykkelen er plettfri.
Bjerknez skrev: 04 jun 2018, 12:47 Var det "Nordmarka 2" teltet du brukte?
Falketind 2 Camp. Virker ganske likt som Nordmarka. Teltet virker veldig bra og jeg kjenner at jeg har lyst å beholde det for fotturer.

Dette teltet veier 3.1kg og tar relativt lite plass. En god pølse som får plass i pakksekken på 60L.

Jeg skal gå i tenkeboksen og vurdere om jeg skal kjøpe dette i tillegg. Sydvang er et norsk merke som visstnok lages i de samme materialene som Helsport bruker. Ser at de har fått veldig gode tilbakemeldinger. Det er jo tross alt ikke rakettvitenskap å lage telt i denne kategorien.
https://www.fjellsport.no/sydvang-utoset-2-green.html

Ser dog at det er mesh i innerteltet og det er ikke noe særlig hvis det blir vått.

Ellers så ser jeg at det kinesiske merket Naturehike også får gode tilbakemeldinger.

https://www.123friluft.no/friluft/telt
Skogstrollet skrev: 04 jun 2018, 21:01 Det lille 1-mans teltet mitt for 399nok veier 1,6 kg, er relativt litet pakket sammen men på grensen i lengde. Er redd for at jeg må betale 10 ganger så mye hvis jeg ønsker å oppgradere til noe som holder over lengre tid, uten å ta for mye plass...
Det må du nok ikke. Sjekk ut Naturehike!

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Atrox »

Så jeg rett om jeg tror du har Metzler Tourance NEXT dekk bak? Fornøyd?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Atrox skrev: 04 jun 2018, 23:23 Så jeg rett om jeg tror du har Metzler Tourance NEXT dekk bak? Fornøyd?
Knallfornøyd!

Syns de sitter som bare det. Hadde som sagt et godt strekke på grus og det funka også veldig bra.

Hva skal du ha?

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Atrox »

NEXT var eneste HS hadde inne og ville selge, hatt Metzler tidligere og vært fornøyd men lest litt både/og i forhold til disse på V-Strom så var egentlig ikke førstevalget mitt. Men godt å høre at du er happy - det lover bra :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Skogstrollet »

Naturehike virker definitivt som et godt alternativ. Takker for tipset!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Dansekris ' logg - Fra racing til ADV

Legg inn av Dansekris »

Drikker en iskald (selvsmugla) Norrlands Guld og feirer at jeg i dag endelig fikk fast jobb i den bedriften jeg har freelanca for i 2,5 år.

:cheers

Svar