Peter - Ørliten statusoppdatering

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Peter - Ørliten statusoppdatering

Legg inn av Peter »

Hei & Hå!

Etter å ha fulgt med i lang tid inne på forumet her som "gjestebruker" fant eg ut at det var på tide å ta steget videre å bli "medlem"! :D
Uttalige timer har blitt brukt til lesing av "bloggen", og eg må si at eg er mektig imponert over mange av skriveriene!

Eg kan starte med en liten introduksjon om meg selv...
Kommer fra det stormfulle vestland, og må snike meg ut på sykkel´n mellom bygene som regel... hehe

Min MC-interesse begynte i 12-13 års alderen. Fra eg var rundt 14 år gammel ble Finn.no brukt flittig brukt til kikking på alt som forflytter seg på 2-hjul. Da konfirmasjon var overstått, ble det noen måneder med ivrig kikking på Finn.no nok en gang... Mens eg satt i Bergen på klassetur, kom eg over en Aprilia RS125 2010 modell. (2-Takter) Denne var bare 1,5 timers kjøring hjemmefra, og eg kunne dermed ikkje la denne muligheten gå fra meg. Skuta hadde kun 6900km på klokka, og var velholdt! Min far ble satt på saken, og sykkelen ble hentet med en gang man var komt hjem fra klasseturen.
MC-FORUMET.jpg
Eg kom meg gjennom opplæringen på Klasse A1 med kun det obligatoriske... Så etter å ha brukt 14 høvdinger stod det en rimelig stolt 16-åring på utsiden av Vegstasjonen med svimerker i lommen av det rykende ferske sertifikatet! :twothumbs:
Kjørerlæreren spurte om eg hadde øvelseskjørt mye, og det skal eg ikkje legge skjul på at eg gjorde... Klokket inn om lag 2000km på 2-hjul sammen med min far!

Etter 2 sesonger, og 11 000km solgte eg Aprilia´n videre.

Saken var klar, så snart eg var gammel nok skulle A1 sertifikatet oppgraderes til A2!

I April i år var eg stolt eier av Klasse B, og i Mai låg A2 også nytrykt på det lille, rosa plastkortet...

Sykkel ble for øyeblikket prioritert bort til fordel for bil...

Gikk til innkjøp av ein VW Scirocco 2013 Modell med 1,4TSI som yter hele 160Hk! 8)
Savnet etter å kjøre sykkel ligger i klør i fingrene hver dag...
Rett før skulestart tok eg en sjefsavgjørelse -> Bilen skulle selges, for denne karen skal over på 2-hjuling igjen! :D
MC_FORUMET.jpg
Bilen er solgt, og letingen etter et skikkelig høstkupp er i gang!

Planen om en ørliten intro gikk "rett vest", men håper skriveriet er godkjent for denne gang! :) hehe
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Peter den 09 apr 2017, 18:05, redigert 2 ganger totalt.
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av kjellv »

Peter skrev:
Etter å ha fulgt med i lang tid inne på forumet her som "gjestebruker" fant eg ut at det var på tide å ta steget videre å bli "medlem"! :D
Hei og velkommen som aktiv forummedlem :twothumbs:
Introen er absolutt godkjent, og det gleder meg som "Nordvestlending" at nok en Vestlending er medlem!
Lykke til med sykkelkjøp, det er en spennende prosess som gjerne blir populært her inne dersom du velger å dele prosessen med oss. Det håper jeg du gjør. Gjerne allerede nå i en ny "Blogg" :yeyeye

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av Dansekris »

Velkommen!

Jeg syns egentlig den Apriliaen du hadde er dritfet. Selv hadde jeg en RS50 med de gamle runde kåpene!

Håper du får tak i noe ålreit før sesongen er over! :)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av KevinmsR6 »

Hei og velkommen :)
Nok av sykler og velge mellom på Finn, noe spesielt du kan tenke deg ?
Er også vestlending og kjører til og fra jobb hver dag, også blir det selvsagt turer uten mål og mening også :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av kjellv »

KevinmsR6 skrev: også blir det selvsagt turer uten mål og mening også :)
nei nei... Det er jo selve turen som er målet Kevin... Hvor den går er ikke så viktig :twothumbs:

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av KevinmsR6 »

kjellv skrev:
KevinmsR6 skrev: også blir det selvsagt turer uten mål og mening også :)
nei nei... Det er jo selve turen som er målet Kevin... Hvor den går er ikke så viktig :twothumbs:[/quote

Det er helt riktig kjellv :twothumbs: :mc7 :biker: :bananas ]
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av SverreOlsen »

Hvor på det vestlandet du holder til? :)
Det er A2 sykkel du er på jakt etter nå da? :D

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av Peter »

Takk for velkomsten!
Er A2 sykkel eg er på jakt etter ja... Spesifikke krav er R-Sykkel eller Naken-Sykkel!
Holder nok til ved det vindfulle Stadthavet... :)
Får nok ikkje fullverdig klasse A før våren 2018...

Sitter å kikker på R6, GSX-R 600, ZX6-R, Z750, Z800, Duke 690...
Tar gjerne i mot tips og råd! (Personlig synst eg at syklene holder seg VELDIG godt i pris i forhold, med tanke på km. stand og årsmodell)
Holder nok en knapp på rekke 4-er motor.... Føler det passer meg best... Er litt skeptisk til Duke´n som er endunker! Har vært inne på tanken på CB500F, men føler den blir litt for svak. Har det litt i tankene å oppregistrere sykkelen når lappen er oppgradert!

Skal gå til innkjøp av nye MC-Støvler i nærmeste fremtid... Har kikket på Alpinestar og TCX! Det er et "must" at de er vanntette selfølgelig...

For øyeblikket har eg en Spidi to-delt skinndress, veldig fornøyd med den! Prøvde mange forskjellige før eg bestemte meg, følte Spidi var den som satt best på meg.
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av Peter »

Sommerdagene har for alvor gått over til å være kalde og klare høstdager... Nattefrosten har meldt sin ankomst i et par uker!
Vestlandet har badet i sol de to-tre siste ukene, men til gjengjeld kaldt... Dagene har blitt flittig nyttet til løping i fjellet.

A2-lappen har fått hvilt seg i lommeboken siden den var "i boks" den 10.mai, dessverre...
Dette har gjort at nå når vinteren nærmer seg, fort og gale, så har man begynt å mimre og se tilbake på bilder fra ulike småturer man hadde for et par år siden på den "hissige kvepsen" Aprilia´n! :jada:

Man er allerede i gang med planlegging av turer og slikt, selv om ingen sykkel står å venter i garasjen for øyeblikket.
Nord-Norge er helt klart et mål som står høyt oppe på listen over ting som må gjennomføres før livet er over, om forhåpentligvis mange mange mange år!

Timer etter timer blir brukt på forumet, man leser seg opp på alle bloggene og ser på fantastiske bilder som har blitt tatt av de mange medlemmene. :)

Utvidelseskurset på 7 timer, fra A2 til A, er allerede booket til våren hos den lokale trafikkskolen! Fikk pristilbud på 4500kr for hele opplegget, det tror eg at eg må si er helt innafor Så da er det vell i grunn bare å vente de lange månedene fram mot Våren 2018, før staten fører på "A" på det rosa plastkortet mitt... hehe
Inntil videre får man klare seg med bil! Cruiser rundt i en VW Golf GTI MK6 for øyeblikket... Man har nok "garasjearbeid" om man vil, med polering osv.

Har tenkt litt i det siste... Slik markedet er på A2-sykler, så frister det i grunn bare å vente til man har førerrett for klasse A. Markedet for å kjøpe sykler åpner seg mye mer opp når man kan velge fritt blant alt som ligger ute, istedenfor å handle på begrensninger... Føler at A2-markedet muligens er litt overpriset, og lite utvalg. (I hvert fall siden min smak er 600cc R-sykkel)

Her er noen bilder som eg har kikket på som et tilbakeblikk på årene på 125cc. (Litt dårlig kvalitet, er dessverre bilder tatt fra Instagram, hadde data-crash og alle bildene forsvant.)

Da går "Peter" i vinterdvale inntil videre, og gjør seg klar for skisesongen!
Meeeen, PLUTSLIG så er man tilbake med oppdateringer! :D

Bilde

Bilde
I bakgrunnen ser man Åheim, bildet er tatt i nedkjørselen til "Kvilehytta"

Bilde

Bilde
Stadt-havet viste seg fra en alldeles flott side denne dagen! :)

Bilde
Var ute å luftet bilen en tur for et par dager siden. Bildet er tatt oppe på fjellet før man kommer ned til Kråkenes Fyr.
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av AJ »

Helt greie bilder, dette. Mer enn gode nok til at jeg i hvert fall gleder meg til 2017 sesongen, som kommer til å bli tilbrakt mest her i landet.
Det er altfor mange steder jeg fortsatt ikke har vært. Det må det helt klart gjøres noe med :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av thewiz »

Hadde ikke valgt 600cc RR med A2 lappen hvis jeg var deg. Det går rimelig dårlig når sykkelene er nedstrupet til 34hk.

Jeg hadde nok valgt en Kawasaki 300 eller Honda CBR500R hvis jeg var deg. Flott sykkel for nybegynnere og du får bortimot ny sykkel til en rimelig penge.

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av Peter »

thewiz skrev:Hadde ikke valgt 600cc RR med A2 lappen hvis jeg var deg. Det går rimelig dårlig når sykkelene er nedstrupet til 34hk.

Jeg hadde nok valgt en Kawasaki 300 eller Honda CBR500R hvis jeg var deg. Flott sykkel for nybegynnere og du får bortimot ny sykkel til en rimelig penge.
Er for såvidt enig i den... Derfor er eg litt i tankeboksen på om eg klarer å holde meg en sesong til uten sykkel... Det er kun neste sesong som gjenstår, før Klasse A er i boks! :D

Er rekkefirer/treer i streetfighter eller R-segmentet eg ser for meg... UngDum vet du! hehe :P

Har veldig sansen for R6, R1, ZX6-R, ZX-10R, GSX-R, Z750, Z1000, Speed Triple og Street Triple.

Frister mest med noe japansk opprinnelse siden det ofte er enklere å skru litt på selv, enn for eksempel britisk, italiensk eller tysk...
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av thewiz »

Kan du forklare reglene når man har A2 og overgang til A? Jeg har en bekjent som skal ta A2 neste år. Han vil da være 21år når han får A2 lappen. Må han vente til han er 24 før han får kjøre full effekt?

Angående sykkel, prøvesitt sykkelene du nevner over her, du finner fort ut hva du liker / ikke liker. Vil ihvertfall anbefale at du ikke går rett på 1000cc. Min første sykkel var en Yamaha YZF 600R Thundercat. Veldig glad jeg kjøpte denne, lærte veldig mye på den. Billig og bra, lett å skru på. Oppgraderte til R6 etter det og nå har jeg solgt R6en og kjøpt CBR1000RR :)

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Legg inn av Peter »

thewiz skrev:Kan du forklare reglene når man har A2 og overgang til A? Jeg har en bekjent som skal ta A2 neste år. Han vil da være 21år når han får A2 lappen. Må han vente til han er 24 før han får kjøre full effekt?
Man kan ta A2-lappen når man er 18år gammel. For å utvide til A-lappen må man ta et 7 timers kurs hos trafikkskolen. Dette består av en blanding mellom teori og praktisk kjøring. (Landeveiskjøring)
Man trenger ikkje oppkjøring for utvidelse fra A2 til A. Man tar dette kurset, trafikkskolen melder det inn til Vegvesenet, og du kan møte opp på en trafikksjasjon når det har gått 2 år fra du kjørte opp på Mellomtung, og du er fylt 20år, så bare bestiller du nytt sertifikat! :D (Slipper oppkjøring, bare å buse inn på stasjonen og være glad og blid for å få en ny bokstav på det rosa plastkortet! :twothumbs: )

Dersom han kompisen din tar mellomtung som 21 åring, kan han ta kurset når han da har hatt A2-lappen i 1år. (22år)
Så vil han kunne hente ut A-lappen når han er 23år gammel.

Dersom man tar A2-lappen som 23 åring, og ønsker å ta A-lappen før det da har gått 2 år, har man muligheten til det. Unntaket her ligger i at man fyller 24år før det har gått 2år. Da må man ta kurset på 7 timer hos trafikkskolen, samt avlegge en ny oppkjøring hos Trafikkstasjonen.
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Peter
Innlegg: 19
Registrert: 24 aug 2016, 12:07
Motorsykkelen din: Klasse A er i boks 10.05.18! (A2-A)

Peter - Det går mot vår og lysere tider!

Legg inn av Peter »

I dag skriver det 03.02.17 på kalenderen, og vi nærmer oss med stormskritt den første vårmånen! Kun en liten måned igjen, før vi bikker over til Mars! :D Det plinger i ett sett på telefonen fra Finn.no - varsling om nye treff i mine søk, så det merkes at samfunnet er begynt å våkne fra vinterdvalen sin, og vurderer økonomien sin for oppgraderinger eller nedgraderinger... :twothumbs:

Fant plutslig ut at det var lenge siden oppdatering her. Eg er fortsatt i live! 8)
Dagene går med til skule, skule og skule. Siste innspurt frem mot sommeren.
Lærlingsøknadene er sendt avgårde til alle landes kanter, så er det bare å håpe på det beste! \:D/

I November 2016 var eg på utplassering i Forsvaret! Dette var meget interessant og spennende. Et av målene eg har satt meg for livet var å besøke Nord-Norge, og det har eg nå gjort! Dommen er klar, Nord-Norge skal så absolutt besøkes igjen! ;-)
Legger ved noen få bilder fra den fantastiske opplevelsen eg hadde de 3 ukene eg var oppe i det kalde nord om bord i KV Nordkapp!

Bilde
KV Nordkapp viser seg fra sin beste side i det fantastiske vinterværet!
Bilde
Var heldig med været de 3 ukene i Nord
Bilde
Fikk testet litt av kortbanenettet til Widerøe, med landing i Svolvær, Stokmarknes og Florø. Her er Svolvær by air! :)

En av mine andre lidenskaper ved siden av motorsykkel, bil og reise er det fantastiske fjellandskapet vi er så heldige å ha tilgang på rett utenfor ytterdøra våres her på Vestlandet. Den siste uken har det vært bra vær, så da var det bare å komme seg avgårde med en gang skulen var ferdig.
Mens man allikevel må vente på vår og sommer kan man like så godt nytte vinteren til noe, så det har gått med mye tid til ski de siste årene. For et par helger siden var eg i Stryn å testet forholdene hos Stryn Vinterski. Forholdene var upåklagelige, med mye fersk pudder og flotte løyper.
Bilde
Bilde
Bilde
Måløy, sett fra Hanekammen 652 m.o.h.
Bilde

Vintermånedene kan fort bli dyre når man går å klør i fingrene etter å anskaffe seg sykkel 8) Ebay og liknende blir flittig besøkt. Skal, som nevnt tidligere, investere i nye kjørestøvler. Ser ut til at valget mitt har falt på Alpinestars SMX-6, om eg ikkje plutslig skulle komme over noe annet. Sko blir nok bestilt i løpet av Mars/April. Plutslig når vi 1.mai, og syklene begynner å farte i området igjen. Da kan det fort hende at Mr. Peter ikkje klarer å stå i mot kjøpepresset og anskaffer seg en plastrakett eller streetfighter! :lol

Det ser ut til at min MC-interesse har smittet over på broderen, som blir 16år om knappe 12 måneder. Han er blitt ivrig bruker hos Finn.no. Passer igrunn bra, når han får førerkort klasse A1, får eg mitt fullverdige A... Da kan en dra med seg den yngre generasjon på tur! :) Så det ligger vell litt i kortene at det må en tung sykkel i hus til sommeren, for å åpne muligheten for lærekjøring på en vetig måte. hehe (Faderen har klasse A)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"

Svar