Laaang MC dvale, går mot slutten

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: Dere som eventuelt har eller har eid disse to alternativene, når begynner det å bli høy km stand, hvor går smerte grensen for hva som er fornuftig å kjøpe, skal jo helst kjøre noen km selv også.
Er ikke så lett å prøvekjøre i disse tider, så det er fint med noen synspunkter fra dere. :D
Ang. høy km.stand:
Dette tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye om. Særlig ikke på sykler med kjent servicehistorikk. Moderne MC-motorer tåler lange kjøelengder.
Selv byttet jeg inn min Yamaha TDM 900 rett før 60000 kjørte km og påtraff ny eier et par år senere med sykkelen som fortsatt ikke bar preg av å være sliten. Den brukte heller ikke motorolje, noe jeg for øvrig enda har til gode å oppleve på noen av syklene jeg har hatt. Alle syklene har runde 40000 km og mange påstår at TDM motoren, Guzzi og KTM V-2'erne først når sitt motomessige momentum ved 50000 km.
Dermed ikke sagt at det går utfor bakke deretter.
Neida, de fleste holder fint godt og vel 50000 til. Hvis de holdes godt vedlike med olje og filterskift og oppfølging av recalls som forekommer fra tid til annen. Som f.eks. Stelvio'en jeg hadde hvor ventilsystemet var såkalt flat tappets basert og som førte til at unormal høy slitasje der det det etter kort tid ville bli kritisk med tanke på mulig motorhavari.
Ingen recall mens jeg hadde sykkelen, men fikk byttet til roller tappets basert system i forbindelse med salget av sykkelen gjennom den lokal Guzzi forhandleren.
Dermed fikk ny eier nyte godt av en "ny" motor selv om den hadde gått nesten 50000 km.
Mener å ha hørt at Moto Guzzi senere har krøpet til korset og utstedt en recall for flere modeller med motoren som hadde denne svakheten tkil et godt stykke ut i produksjonsåret 2012. Sykkelen jeg hadde var blant de siste med flat tappets, faktisk...

Motortekniske recalls som den jeg har nevnt her forekommer heldigvis sjelden og det betyr at motorsykkelmotorer generelt er veldig solide.

Til syklene du vurderer:
disse har jeg ingen erfaring med, men BMW's firesylindrede MC-motorer kan jeg aldri huske å ha hørt noe negativt om. Så her tror jeg det skal mye tyil for å tråkke feil, nær sagt uavhengig av kjørelengde.
Blir på samme måte med bunnsolide Yamaha FJR 1300 og helt sikkert en god del andre modeller også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av kvase »

Kort båt tur alle disse fra ca 135 000kr til 156 000 kr
Sandefjord
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87437395 R1200RT - 7 100 km
Holmestrand
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87295376 vfr 1200 - 37000 km
Skien
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87289079 fjr -33 645 km
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85000449 ktm 1190 - 21 000 km
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av kjellv »

Tore L skrev:Takk for alle svar og tilbakemeldinger og Fortsatt God Jul til alle sammen. :santa:
Har innsett at budsjettet ikke holder egentlig til det jeg ønsker meg, så det må nok utvides. Siden jeg holder til i Sarpsborg er det kort vei til Leeres i Fredrikstad hvor denne står : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=84156789
Og denne hos Alf Graarud i Sarpsborg : http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87991771
Sistnevnte har nok litt for høy km til at jeg føler meg komfortabel med det, men når det er sagt synes jeg at mange har veldig høy km.
Hva tror MC folket om disse to alternativene, og da som tur sykkel med en rusten fører.
Dere som eventuelt har eller har eid disse to alternativene, når begynner det å bli høy km stand, hvor går smerte grensen for hva som er fornuftig å kjøpe, skal jo helst kjøre noen km selv også.
Er ikke så lett å prøvekjøre i disse tider, så det er fint med noen synspunkter fra dere. :D
80000 km er ikke noe problem for en FJR1300. Den går mye lengre enn det.
Men.. Problemet er ofte at det er vanskelig å finne kjøper som er villig til å betale for den. Dette er et prisspørsmål, og jeg vil tro det kan være en tanke å legge inn et lavt bud på den. Samme kan være aktuelt med denne 2008 modellen som er fulleffekt 143hk med original FJR bokser http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=77543315 Men som jeg sa tidligere, det blir fort dobbelt så mange annonser i Mars, men prisene stiger gjerne noe foran ny sesong.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av WikingTnT »


ZZR-Erling

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av ZZR-Erling »

K1300GT er en veldig bra bike!

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 771
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av Tore L »

Takker for svar og her var det litt å lese også og sette seg inn i også :D
- ZZR-Erling - ser at du har en K 1300S, hva er forskjellen på S og GT?
- Kvase - Har sett på VFR'en fin km stand på den, men synes 173 HK begynner å bli veldig mye på en motorsykkel. ( sikker mange som ikke er enig i det). Men det fleste har jo 140-170 HK nå fortiden, så det spiller muligens ikke noen rolle hva en velger pga av det.
Hadde for noen år siden Porsche 97-993 Turbo R, 530 HK og 750 NM og ikke like lett vær gang å være lett på høyrefoten. Den hadde et helt sykt drag i fra 100 og litt oppover i registret. Kan tenke meg at VFR'en vil føles noe av det samme, når du strekker den ut litt. Men 4 hjul er en ting 2 hjul noe annet, i vært fall for meg.
- Wiking - Triumph Trophy har jeg egentlig ikke tenkt på i det hele tatt, skal bruke fridagene i julen til å lese meg litt opp og se litt nærmere på Triumph'en
Og Kjellv, det er ikke sikkert jeg klarer å vente helt til mars-april før det står noe på tunet :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av kvase »

Tore L beklager men jeg så ikke på HK bare på km og pris -
Selv skal jeg selge min KTM 1050 og krabbe opp med 30 HK mer til 125 hk å syns det er voldsomt mye - Men som naboen sier det er du som er sjåføren på MC som bestemmer hva slags kjørestil man vil utøve. raskt og gæli eller kontrollerte former - det samme sa en kar som kjører Doge Vipers av en råtass oppi molde - bare da titta han på min MC og sa du kan låne Doge Vipers min en tur siden du kjører slik han syn man burde oppføre seg på veien med hånda eller foten - Men enig med deg har man brukt for 173 hk i en rekke firer på 2 jul ?
Fortsatt god jul
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av AJ »

Hva med en slik?
Norge MCF.jpg
Mer info her:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87951566
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 771
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av Tore L »

Har ingen erfaring med Moto Guzzi, men den ser veldig spennende ut. Ser at du har kjørt dette AJ, hva er dine erfaringer med Moto Guzzi
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av Zettexx »

:scratch

Finn parametere .

100 000 kr, 100.000 km over 600 ccm, over 84 hk og nyere enn 2006,

Hvis en ikke finner noe i det utvalget sim passer, da finnes det heller ikke noe nytt som passer.

...mange kilometer...da mener jeg godt over 100.000 km. Har en Aprilia som er gått over 150.000, problemfritt.

Hvis en definerer "langt kjørt" som under 60.000 da er det ikke mye kvalitet.

Hadde en gammel Gullving 1000 jeg solgte med 160.000 på telleren, og såvidt jeg vet går den ennå 13 år senere....nå er den 40 år gammel.

ZZR-Erling

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av ZZR-Erling »

Tore L skrev:Takker for svar og her var det litt å lese også og sette seg inn i også :D
- ZZR-Erling - ser at du har en K 1300S, hva er forskjellen på S og GT?
Ja, stemmer, også har jeg jo også hatt to kliss nye K1200s.
Største forskjellen er, styret, kåpa og kuffertene.
En K1300S har jo også 15 hk mer, men det spiller ikke så stor rolle, men er jo litt kult ved forbikjøringer der du vil ha max!
Pga nevnte forskjeller, føles en GT mer volumiøs og laidback ut, men samtidig betydelig mer leken enn en K1600S.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av Kjellrf »

Mange er godt fornøyd med FJR'en, og også med BMW'en. BMW'en har mange nyere tekniske løsninger, jeg tror FJR'en er snillest mot lommeboka, mens BMW generelt er svært flinke på ergonomi. Velg også å kjøpe sykkel der du har en god forhandler å forholde deg til.
De to du har linket til er bra.

Aberet jeg ser på de 2 syklene, er høy vekt. Tyngste syklene jeg har hatt, har veid rundt 270 kg fulltanka. De ville jeg nok ikke kjøpt i dag. Gode på langtur, ikke så gode på de morsomme småveiene. Dette gjelder nok de fleste sykler med toppfart på over 250, styregeometrien må være litt slakk for å være mest mulig stabil i høy fart.
Sist redigert av Kjellrf den 25 des 2016, 23:40, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av cannon »

Mitt råd til trådstarter er at du ser bort fra diskusjonen om merker, og da spesielt den mellom BMW og røkla. Det finnes "beviser" på at både den ene og den andre er best på ditt og datt, og at det stadig kommer nyvinninger teknologisk, ergonomisk osv. Dette er ikke så relevant når budsjettet er på ditt nivå, da du uansett skal kjøpe en halvgammel sykkel.

Derfor; definèr dine behov og finn deretter den sykkelen som passer best, både økonomisk og bruksmessig. I tillegg vil jeg alltid råde folk til å velge med hjertet fremfor hodet. MC er ikke som kjøleskap og miksmastere.

Generelt vil jeg påstå at vi er altfor skeptiske til "høy" kilometerstand. Moderne MC'er går langt, og det er nok chassis/dempere etc som ofte gir opp før motoren skaper trøbbel.
Siden skepsisen til høy km er stor, så er det allikevel et prutningsargument.

Velkommen tilbake på 2 hjul og lykke til med kommende sesonger :-)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 771
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av Tore L »

Da var første runde unnagjort hos Alf Graarud Motor i dag, og følgende sykler ble tatt nærmere i øyensyn og gjennomgått av en veldig hyggelig selger :
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85361123 :twothumbs:
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87991771 :thumleft
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86622979 :D
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86622907 :D

Christopher ( Selger hos Alf Graarud ) kjørte selv en Tracer og kunnne ikke få fullrost denne nok, må si at jeg selv kunne se for meg at det kan være et bra valg som første sykkel etter en lang dvale som jeg har hatt.
FJR 1300 ser jeg også på som meget aktuelt og tror jeg kan trives på en slik en, og den som jeg har linket til så veldig bra ut til tross for 80K på meteren.
Første inntrykket av Triumph Explorer og Triumph Tiger var bra, men jeg synes at de var store og må tenke litt på om det er meg for å si det slik.
I morgen blir det Leeres i Fredrikstad, og noen BMW'er skal under lupen. :O
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Laaang MC dvale, går mot slutten

Legg inn av kjellv »

Tore L skrev:Da var første runde unnagjort hos Alf Graarud Motor i dag, og følgende sykler ble tatt nærmere i øyensyn og gjennomgått av en veldig hyggelig selger :
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85361123 :twothumbs:
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=87991771 :thumleft
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86622979 :D
- http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=86622907 :D

Christopher ( Selger hos Alf Graarud ) kjørte selv en Tracer og kunnne ikke få fullrost denne nok, må si at jeg selv kunne se for meg at det kan være et bra valg som første sykkel etter en lang dvale som jeg har hatt.
FJR 1300 ser jeg også på som meget aktuelt og tror jeg kan trives på en slik en, og den som jeg har linket til så veldig bra ut til tross for 80K på meteren.
Første inntrykket av Triumph Explorer og Triumph Tiger var bra, men jeg synes at de var store og må tenke litt på om det er meg for å si det slik.
I morgen blir det Leeres i Fredrikstad, og noen BMW'er skal under lupen. :O
Tracer 900 er en utmerket begynnersykkel! Jeg har selv kjørt noen hundre kilometer med en slik i sommer, og den imponerte meg på mange måter. Fantastisk artig motor, her er det bare å vri på i en forbikjøring. Det er bare morsomt :thumleft
Prisen på 141900,- er 2016 prisen etter prislistene. Men disse to er 2016 modeller også, og ønskes nok solgt før -17 modellene kommer.
Prisen på -17 modellen er 149900,-, men har med seg noen oppdateringer og nye farger. Anbefaler deg å lese duellen mellom denne og Honda VFR800X Crossrunner her http://www.bike.no/test/duell-honda-cro ... aha-tracer
Kikk også litt på øvrige testrapporter i dette bladet, mye interessant å finne der.
Jeg er litt skeptisk til akkurat denne FJR du lenker til. Vær i hvertfall klar over at dette er en laveffektsmodell, og mangler ca 40 hk i forhold til min. Jeg ville ikke vært foruten de siste 40 hk :-k Men ellers er det ikke mye å være redd for. Den er betydelig mer lettkjørt enn vekten skulle tilsi, og er faktisk svært morsom på svingete veier.
Triumph er nok også veldig bra. Det eneste jeg er bekymret for er at de begynner å få et meget begrenset forhandlernett her i landet. De har mistet et par forhandlere hvert år de siste årene, og er bare noen få igjen. Dette gjør nok ikke så mye siden du bor der du bor, men bruktmarkedet og bruktprisene om noen år kan være noe å tenke på. Sykler med et begrenset forhandlernett vil også få en begrenset "menighet"..

Svar