BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2021, 12:21 For en flott samling, og ikke minst lav temperatur!

Jeg satte inn sykkelen igår, da var det -4,5 grader på siste tur. Det var egentlig på tide det nå!
Igjen får jeg vel skryte av deg for å holde disse gående og i original stand. Det begynner å bli tynt med bra eksemplarer som har fått sitt vedlikehold.

Jeg har sett ned mot Gøteborg og en viss svart K1 med Remus. Har du noen oversikt over hvordan den har vært priset tidligere?
Nå ligger den ute til 50kSEK, men så skal man ha på moms oppå der. Litt mer enn hva jeg kunne tenkt meg for en sykkel som garantert må ha en masse jobb..!

Har inntrykk av at kjøpekraften for "gammelt skrap" ikke er så stor i Sverige som i Norge.
Ser ut som den i Sverige er solgt men hopper du til Tyskland er det mange, en til 25k her …

https://suchen.mobile.de/motorrad-inser ... omeRviReco
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Er langt å dra til Spania for en K1 synes jeg!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

På tide med en oppdatering nå.

Satt en kveld (hver kveld egentlig 🙄) og surfet på finn.no, der jeg fikk øye på noe kjent. La merke til ett klistermerke på skiltet på en gammel BMW jeg mener å ha sett før.

Sendte mld. Til vedkommende og spurte om han hadde kjøpt sykkelen i Trøndelag. Han bekreftet at han handlet sykkelen av min far sommeren før han døde for ett par år siden. Da vi ryddet opp i huset etter dødsfallet, fant vi to skilt fra USA, samt importpapirer og owners handbook etc. for denne sykkelen. Dette har jeg hatt liggende i garasjen siden.

Da gikk det som det måtte gå, og sykkelen ble sendt oppover med hurtigruten og utlevert 16.mai på kaia i Trondheim.

Sykkelen er i pen stand men trenger en skikkelig servicegjennomgang og nye dekk.

Jeg føler dette ble helt riktig 👍

BMW R75/5 - 1972:
IMG_74471.jpg
20220516_142133_50.jpg
20220520_174931_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Servicegjennomgang:

Olje og oljefilter + pakning
Bensinslanger
Luftfilter
Ventilsjekk + plugger
Olje på gearboks
Olje på kardang + svingarm
Nye pakninger til fylle/tappe plugger
Nye dekk Metzeler perfect ME 11 og 77
Nye slanger, felgbånd og ventiler
Smørt splines på kardang mot bakhjul
Justert frambrems bakbrems og clutch

Sleit litt med justering av forgassere, merket at høyre forgasser øker turtallet når blandeskruen stenges, så tydelig luftlekkasje. Choke hang på venstre forgasser. Det ble full nedplukking og overhaling av forgassere. Stor pakke fra Motorworks på tur 👍😎

Lekker litt olje fra belgen mellom svingarm og gearboks samt fra tettingen mellom støtstang og motorblokk på venstre side. Fine vinterprosjekt. Fin sykkel og skru på, samt mye bra info på youtube som Boxer2valve og Brooks airhead garage samt Chris Harris.

Oppdatering kommer når pakken fra Motorworks er her.
20220722_001035_50.jpg
20220721_204256_50.jpg
20220608_173520_50.jpg
20220524_183449_50.jpg
20220524_185401_50.jpg
20220524_181345_50.jpg
20220524_174839_50.jpg
20220524_192202_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Fant originale Bumm speil på finn.no. Tidsriktige speil som sitter på lykten. Ser ingenting i de originale korte speilene, så dette ble bedre. Fikk også tak i tidsriktig skilt som passer bedre.

Finnes det bedre terapi enn å pusse chrome? 🤔😁
20220607_223217_50.jpg
20220707_191932_50.jpg
20220707_192049_50.jpg
20220725_230235_50.jpg
20220726_221443.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 26 jul 2022, 22:55
Finnes det bedre terapi enn å pusse chrome? 🤔😁
Eh... ja :crazy: .
Uten å utdype ;) .

Uansett, veldig stilig og ikke minst stilriktig veteransykkel du har der :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av dypen »

Den var kjempefin men også litt spesielt siden din far har eid den tidligere :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Takk for det begge to. Ja, jeg er veldig fornøyd med denne. Perfekt patina som tåler bruk. God å kjøre er den også, så lenge man husker avstand til de foran deg. Trommelbrems er så som så 🤔😁
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av KurtAA »

Gratulerer med ny sykkel, stas å få kjøpt tilbake gode minner fra din far.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Da kom det endelig deler fra Motorworks, etter å ha ligget i Lillestrøm ei uke uten at Posten plukket opp pakken fra FedEx.

Kom komplett overhalingsett til forgasserne, så da var det bare å legge utover å holde tunga beint i munnen. O-ringer, pakninger, dyser, nåler, skruer og konvertering til "manuell" choke. En spake pr. Forgasser som fjerner kablene og spaken på luftfilterboksen.

Fikk justert flyteskålene riktig slik at den slipper inn bensin når den skal. Krevde noen forsøk det også.

Jobben gikk greit, da jeg tok mange bilder under demontering og videoer fra boxer2valve som support.

Fikk justert gassspjeldene så godt som mulig, holdt på lenge, så dette var det beste jeg fikk til. Locktite på nye skruer.
20220804_125849_50.jpg
20220804_142235_50.jpg
20220804_160636_50.jpg
20220804_142242_50.jpg
20220804_205800_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Bestillte også nye styrekonsoller, da de gamle var slitt og hadde litt dårlige gjenger. Dessuten greit å fornye kjede og tannhjulene på gasshåndtak. Byttet om til chrome hendler før montering.

Kjøpte også nye wirer til gass, brems og cluch som ble montert. Nå skal jeg ha det beste utgangspunktet for å justere inn forgassere.

Ny innsugsgummi ble også montert.
20220804_112814_50.jpg
20220804_125901_50.jpg
20220804_205821_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

En siste ventilsjekk og nye plugger før sykkelen ble tatt ned fra bordet. Trillet den ut, vridde om begge bensinkranene, på med tenning. Full choke. Kinnet starteren ett par runder før sykkelen startet. Lav tomgang.

Tomgangskruen justert med papir som shims før montering. Blandeskruen justert 1,5 runde ut som utgangspunkt.

Skrudde begge tomgangsskruene inn 0.5 turn helt til tomgang var ok. Kjøre rundt nabolaget for å varme opp systemet.

Monterte på carbtuner og justerte blandeskruen helt til begge går så magert som mulig uten å gå dårlig, derretter så begge trekker samme mengde vakuum. Viktig med slakke i gasswire her ca. 2mm.

Før jeg justerer mer tok jeg en skikkelig prøvetur på en times tid. Fy fader for en forskjell. Nå drar den gjevnt, høres og kjennes mye bedre ut. Går penere på tomgang. Fortsatt noe mer å hente på finjustering, men får ta det etterhvert - stegvis.
20220805_175002_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Ut og lufte romskipet 👍
20220818_192742_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av FredrikE24 »

K1 er så utrolig kult! Regner med at du får mange blikk når du kommer med den 👌🏼

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Straks påske og vår og alle 3 står klare for ny sesong. K100 har fått en bra strekk i vinter med følgende oppgraderinger:

Nye dyser, plugger og pluggledninger
Pulverlakkerte motordeksel
Justert 2 trange ventiler på innsug cyl.4
Glideskinner på register
Div. Pakninger og simmeringer
Framgaffel overhalt
Ny YSS bakdemper
Nye klosser fram
Olje, oljefilter og luftfilter

Blir spennende å prøve den med ny bakdemper. 😁👍
20230330_151421_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar