BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

BMW K100RS, K1 og R75/5

Legg inn av Esveen »

Hei alle sammen.

Oppretter en liten prosjektstråd for mine to motorsykler. Jeg har tidligere hatt BMW veteranbil som hovedinteresse, men i det siste har det skiftet over på mc, og særlig K-serien til BMW. Det er sikkert fordi K-serien til BMW er det nærmeste man kommer en bil på to hjul.

Den røde er en 1985 K100rs med 178.000km på telleren. Den ble kjøpt billig hos en lokal forhandler. Sykkelen hadde flere skader i plastikken og var sliten, men det tekniske trodde jeg var bra. Kjøpte sykkelen på vinteren, og fikk ikke testet den.
Kjørte 3 korte turer med den før jeg byttet olje og kjøleveske på den, når jeg skulle kjøre den varm åpnet verken termostat eller elvifta startet. Det medførte at motoren kokte og det kom vann i olja. Regner med vannet kom inn via tetting mellom olje/vannpumpa. Motoren hadde også en skade i blokka mot registerdekselet som var prøvd reparert uten hell tidligere.

Da det kom en byttemotor til 1000kr på finn var saken enkel. Dette ble komplett demontering og ombygging til caferacer/scrambler/custom. Mer om det senere.

Den gule sykkelen er en 1997 K1200RS med 40.000km på telleren. Måtte ha en sykkel som fungerte siden jeg raserte den røde. Den ble importert til Norge fra Tyskland i 1998 og har hatt to eiere i Trondheim siden da. Den har kvitteringer fra MC Hjørnet, Das Auto, Strandveien Fritid og MC Tuning. Det er litt moro. Sykkelen har kun fått påkostet nye Spiegler bremseslanger i mitt eie. Har også en periodisk ABS feil som må sjekkes etter hvert. Fantastisk fin sykkel som er meget god å kjøre.
20160613_222555.jpg
20160718_212252.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Esveen den 26 mai 2022, 22:26, redigert 22 ganger totalt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av AJ »

Bra debutinnlegg på MCsiden.no, dette :thumleft .

Jeg tror mange vil fatte interesse for denne tråden. Gleder meg til fortsettelsen.

Men du... hva med å flytte den fra Biker logg forumet til Dedikert forum for MC byggprosjekter?

Eller rett og slett la innlegget du har skrevet være det første i bloggen din her på forumet og opprette en egen tråd i byggprosjektforumet når du kommer skikkelig i gang med det, med arbeidsbeskrivelser, bilder, problemer/utfordringer du støter på underveis osv. osv.?

Uansett, ser fram til fortsettelsen :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Velkommen hit Esveen :) Flott å få alt samlet på et dedikert MC-forum! :)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 768
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Tore L »

Hei Esveen, blir moro å følge deg videre, og må si at din K1200RS med slike farger er særdeles innbydende
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Hei og takk for en fin start. Det er hyggelig!

AJ: God ide, jeg fortsetter denne tråden med litt småoppdateringer på K1200 og turer hit og dit, samt oppretter en prosjektstråd for K100'en. K100 har vært under ombygging i ett år snart og har kommet en del lengre. Første oppdatering i tråden blir lang og fin.

Fredrik: Takk for sist, søkte litt rundt på div. mc-forum og fant tråden din. Har tenkt lenge på å starte en tråd på ett mc-forum, men tiden har ikke vært der da vi har små unger, hus, bikkje å full jobb. Mye bilder som må sorteres og ordnes.

Tore L: Takk for det, den er så og si 99% strøken, ingen velt på 20år, samt at den har ett ekstra lag klarlakk (over castrol klistermerkene). Så de kommer ikke av med det første :) Utrolig mye sykkel for pengen.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Den første investeringen på K1200'en ble nye bremserør fra spiegler. Hadde kjørt 30mil tur/retur Hitra, kom hjem og parkerte i garasjen, så at det var noen dråper på innsiden av kåpeglasset. Hadde vært tørr asfalt hele veien så kunne ikke vært regn. Prøvde bremsen etter jeg stoppet, og bremseveska sto ut av slangen fra reservoaret. Ikke en god følelse. Anbefaler alle med slik sykkel å bytte slangene, man kan ikke se at slangene er dårlige. Jeg hadde også en defekt slange bak.

Var en enkel sak å bytte slanger, kun litt kåpedemontering og resten sier seg selv. Jeg har ikke integralbrems, så det er litt letter å lufte bremsen. Man lufter som vanlig, deretter lufter man luftenippelene på ABS enheten. En for hver krets (fram/bak).
20160523_095227.jpg
20160523_095257.jpg
20160601_192813.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Har endelig fått på hjul på K100'en og fått den ned fra bordet. Da er det K1200'en sin tur å få litt stell.

Skrapet av en sliten tankpad pg rubbet opp plastikken.
Demonterte baggasjerailene bak for lakkering.
Demonterte eksosdeksel/tønne for rengjøring
Monterte på originale styrer. Sto på 20mm styreforhøyere.
Limet venstre speilglass pga. Vibrering.
Festet gummipakning på tankpåfylling pga. Vibrering.

Vurderer rustfri skrusett på ebay for kåpe. Noen erfaring?

Handle inn olje/filter for service samt bytte kjøleveske. Bytte klosser bak. Vurderer å bytte clutchslange til stålomspunnet slik at det blir likt som spiegler settet. Ny bremseveske til clutchen.

Kjenner at våren bør komme snart!
20170209_212028.jpg
20170209_194011.jpg
20170209_194140.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Jompa »

Aha, beatybag under setet.
Ikke rart at den sykkeln e brei over ræva :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Den sykkelen der ser knapt brukt ut! :twothumbs: Kjempefin! Liker veldig godt lakkeringen på disse, var visst ganske kostbar farge!

Hvilken farge skal du ha på koffert-festerne?

K100en er jo helt verst! Gjennomført bygg! Ikke overdrevet og fin finish! Mener jeg leste den skulle på lakk, hvit?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

gulhval2.png
Jompa, antyder du at denne sykkelen har en litt bred framtoning? :twothumbs:

Fredrik: Ja, sykkelen er i meget bra stand. Den har ett ekstra lag klarlakk som har bevart fargen. Har kjøpt en boks rubberspray, tenkte å prøve det på railsen bak. Kommer bilder senere i kveld. Fargen var og blir sort matt.

Vurderer en Hvitfarge med litt gult i som Wimbledon eller Charmonix som eldre BMW 1800/02 serien.
Ellers kan det bli hvit med noen m-sport relatert. Har ikke bestemt meg enda :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Jompa »

Bred og god over hofta, ikke overvektig, og æ har da slettes ikke sammenligna den med en hval. :O
Den var du sjøl som trakk frem.
God helg !
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Hehe. Har selv stått å sett på sykkelen i profil å tenkt på delfin/liten hval pga. Tanken å den lave/breie kåpa som dekker teleleveren.
Mener den også ble kalt Moby Dick i en test engang. Men sant sies, sykkelen skjuler både vekt å størrelse mesterlig. Jeg syns forsåvidt proposjonene er fine :)

Riktig god helg :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Da kjører vi på med Rubberspray. Vasket godt i oppvasken og renset med bremsespray. Kjører på med 7-8 runder med spray. Så langt boksen rekker.

Man ser hvor hvit plastikken er på bilde.

20170210_201258.jpg
20170210_201310.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Imellom slagene pusses eksosen. Trivelig med 20 grader i garasjen!
20170210_203340.jpg
20170210_203355.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Ferdig lakkert - ferdig montert. Har ikke helt trua på at det kommer til å sitte så lenge. Vi får se til høsten.
20170211_201941.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar