BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Bra observert. Den er der, men blitt banket inn i hylsa. Må lirke den ut og se om den berger.

Kom ut en K1 ultima for salg på en facebookgruppe. 11.000km. Hadde vært noe.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Hva koster herligheten?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Sto ikke, så regner med høy prisklasse. 😬
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Kom en splitter ny manual i posten i dag fra en kar på finn.no. K1 manglet denne, så passet bra. Vet ikke om disse kan skaffes fra forhandler lenger. Jeg synes slikt er kult å ha i orden.

Kom også over en pen 55L softbag til K1300s til 200kr, så kjøpte den å. Koster over 2000kr ny, så regner med jeg får igjen pengene.

Har alltid hatt lyst på en K1300S i HP, 30års eller motorsport utgave. Får sette det på ønskelista 👍
20210119_175152_50.jpg
20210119_175452_50.jpg
20210119_175551_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Har lurt litt på hvorfor setet på K1 har vært så skrukkete. Skinnet har også løsnet litt i framkant av setet, samt jeg har slitt litt med sittestillingen.

Borret opp popnaglene og dro trekket litt bakover, viser seg at en tidligere eier har gnagd av skumgummi for å få lavere sittehøyde. Ikke særlig vakkert utført. Har bedt om pris hos en salmaker for å bygge på skumgummien slik at setet blir 1-2cm høyere enn originalt samt feste skinnet på nytt.
20210123_133324_50.jpg
Tidligere eier hadde også byttet alle bolter til ramme og fothvilere til rustfrie. De var ikke pene, så byttet tilbake til OEM bolter.
20210124_213956_50.jpg
Fant også noen halvhjelmer etter far min som ble med hjem i dag. Fikk nesten lyst til å skaffe tilbake Ariel Red Hunter'en fra 1954 han hadde da jeg vokste opp. Tilbrakte mange mil bak på den på diverse treff.
20210124_214410_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Jompa »

Den til venstre er vel en gammel Tommyhjelm ?
Mora mi hadde en sånn for lenge siden da vi ikke hadde bil og hun og faren min hadde en 3-gears Corvette i lag.
Det var mamma som brukte den mest, gubben hadde traktor, egentlig bestefars.
En Bolinder Munktell med Volvo B16 motor.
Han brukte aldri hjelm når han kjørte moped, topplue om sommern og skinnlue om vintern.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Hehe, det var ikke så nøye den gang. Står Basse Hveem's på logoen fram. Det er kanskje det som ble kalt Tommyhjelm? Litt usikker.

Verdt å ta vare på iallefall.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Måtte google litt og fant dette: 👍😁
tommy_58z.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av dypen »

Ta en titt innvendig i hjelmene, kan være Tommy begge ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Dypen: begge hjelmene var produsert av Tommy.

Tok en runde å så over sykkelen i går kveld. Vil påstå at generell tilstand på den er bra. Skivene har riktig tykkelse (5mm) mye klosser igjen. Ingen lekkasje på gaffelbeina. Fått byttet ut noen skruer her og der med litt rust på.

Merket på siste turen at den ene kalipperen hang litt og den ene bremseskiva var betydelig varmere enn den andre. Ser ikke at stemplene beveger seg når jeg trykker inn bremsen. På andre siden ser man antydning til at det rører seg.

Blir å ta av bremseklosser og pusse litt overflaterust samt komprimere stemplene. Kanskje det bare henger litt. Bytter framdekket samtidig.

Ser der drypper litt olje under clutchhuset fra da jeg toppet opp gearolje. Så neste vinter blir det en skikkelig runde med deling av motor å smøre opp alt/sjekke clutch. Satser på stålomspunnede bremseslanger og utskifting av gummi rundt innsug og bensinslanger. Litt samme runde som på K100.

Bensintanken ser skikkelig ren og pen ut. Ingen rust eller partikkler. Bensinpumpa ser også fin ut.

Ellers har sykkelen noen skavanker i lakken, men er i en fin bruksstand.
20210130_203748_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Fikk tid til å bytte luftfilter i går. Startet med å plukke av plastikk som er en jobb i seg selv. Fikk omsider ut filteret som ikke så ut som det har blitt byttet på en stund.

Tok en titt på slangene til åndinga og så at alle tre var morkne. Demonterte luftfilterboksen for å komme til, blir å bytte de tre åndingene samt luftfilteret, men stopper der. Tar en runde på bensinslanger, hurtigkoblinger, innsugsmoffer, o-ringer til dyser etc. Neste år.

Ser ut som jeg har funnet årsaken til at den dør når jeg trør inn clutchen inn til lyskryss noen ganger iallefall.

Tar samtidig en sjekk av ventiler og tennplugger når jeg er der.
20210219_221822_50.jpg
20210219_231542_50.jpg
20210219_232109_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Da ankom hjelmen Fredrik plukket opp for meg. En System 2 hjelm fra 1988 med den originale hjelmposen. Hjelmen ser nesten ubrukt ut. Skal kun stå på hylla sammen med softbagen til K1.
20210223_181823_50.jpg
20210223_182136_50.jpg
Forrige uke kom setet tilbake fra møbelsnekker, ser mye bedre ut og håper sittestillingen blir bedre.

Fikk byttet luftfilter og 2 av åndingene (fram og bak på blokka). Åndinga fra spjeldrekka så bra ut untatt der den gikk inn på luftfilterboksen, hadde på litt krypestrømpe på enden. Satser på å bytte den når spjeldrekka skal av neste vinter.
20210225_155642_50.jpg
20210225_162041_50.jpg
20210225_155646_50.jpg
Fikk også byttet framdekk og demontert klosser og pusset litt overflaterust på baksiden av klossene samt pinnen. Hadde på en god dose kopperpasta før montering. Håper det hjelper på kalipperen som henger.

Monterte sammen kåpa igjen og satte i batteri og hjerne til motorstyring og ABS. Fyrte opp sykkelen og lot den gå litt. Kjørte en runde i gården og ABS lampa slukka heldigvis. Godt tegn.

Nå kan våren bare komme 👍🙂
20210226_135223_50.jpg
20210226_135652_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av oivindg »

Den hjelmen var tøff!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av niko »

oivindg skrev: 27 feb 2021, 09:23 Den hjelmen var tøff!
Enig. Kun hylla altså? Ikke en eller to finværsturer en gang?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Vi får se, den passet på hode. Den hellige gral i K1 miljøet er en rød skinndress som matchet den rød/gule varianten. Det hadde vært noe 😅

Ikke at kroppen min noen gang kommer til å få plass i en skinndress fra 80 tallet 😁😬
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar