BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021

Legg inn av dypen »

Smart den trekasse under sykkel’n på mc bordet. Fliser og epoxy på garasjegulvet løser du, kjempefin garasje og fine sykler :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021

Legg inn av Esveen »

Takk for det dypen! Bra du har trua 🙂👍

Blitt lite MC her i det siste, mest på grunn av drittvær og hyttekjøp som vil ta mye tid framover. Men blir godt å brette opp armene og starte med hytteprosjekt.

Kom over den hellige gral på tysk ebay for en tid tilbake. Eskenytt regntrekk til både tankveske og softbag! Konservert i en plastikkpose med BMW etikett siden tidlig '90 tallet. Sært, men dog viktig for puristen 😅
20210421_231414.jpg
20210421_231145_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021

Legg inn av Esveen »

En flott sommerkveld med 18° og sol ble til en cruiserunde med K1. Elsker lyse sommerkvelder og lyset ved solnedgang. K1 er en opplevelse å kjøre. Man får følelsen av å kjøre noe spesiellt.
20210525_230830_50.jpg
20210525_223450_50.jpg
20210525_223541_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021

Legg inn av Ketil »

Esveen skrev: 26 mai 2021, 22:49 En flott sommerkveld med 18° og sol ble til en cruiserunde med K1. Elsker lyse sommerkvelder og lyset ved solnedgang. K1 er en opplevelse å kjøre. Man får følelsen av å kjøre noe spesiellt.

20210525_230830_50.jpg

20210525_223450_50.jpg

20210525_223541_50.jpg
En nydelig motorsykkel og flotte bilder :thumleft

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Erik_B70 »

Nydelige bilder.

Jeg må si jeg har sansen for designet på K1. Spesiell sykkel som man ikke ser hver dag. I alle fall ikke her omkring.

Men i går traff jeg faktisk to stk. på vei til og fra jobb. en i samme farge som din, og en blå med gul dekor . :twothumbs:

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Ketil - takk skal du ha 👍🙂

Erik - det er mye fra designet og den tekniske utviklingen som har gått videre til K1200rs som du har. Nesten en hybrid mellom k100rs og K1200rs.

Ja, ikke ofte man treffer to K1 på samme dag. Var det tilfeldig, eller kjørte de sammen?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Erik_B70 »

Esveen skrev: 27 mai 2021, 09:11 Ketil - takk skal du ha 👍🙂

Erik - det er mye fra designet og den tekniske utviklingen som har gått videre til K1200rs som du har. Nesten en hybrid mellom k100rs og K1200rs.

Ja, ikke ofte man treffer to K1 på samme dag. Var det tilfeldig, eller kjørte de sammen?
Det var nok tilfeldig. En på morgenen, og den andre på vei hjem om ettermiddagen. Må være det nydelige sommerværet vi plutselig fikk ,som lokket dem frem .

Jeg kan ikke tenke meg at det ble solgt veldig mange av disse i Norge ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, K1 er neimen meg fin. Denne må du bare ta vare på og kjøre fine turer med. Urørte eksemplarer som er godt vedlikeholdt med sansen for detaljene er sjelden vare nå tildags. Det er alltid noen som skal modde og fikle med det perfekte. Det er nok ikke noe fare for å tape penger med mindre man herper den eller går helt bananas med delebytting. Som strengt tatt ikke bør være nødvendig på en BMW. Denne tråden, og min egen tråd sier kanskje noe annet :-k Nå skal det sies at jeg tror vi to er litt mer nøye enn mange andre med at ting skal være 100% i orden på den tekniske biten.

Etter å ha sett flere bilder av din i svart, kanskje dette er 'fargen' fremfor rød/gul?

Allikevel så synes jeg K100RS16V er greia. Er det bare jeg som er rar som synes K100RS16V(ikke K100RS, og ikke K1100RS, men K100RS16V) er en av de kuleste syklene som finnes? :D Hadde min gamle K100RS16V innom her om dagen.. Blir litt mo i knærne. En 30år gammel sykkel. Starter med et pust på startknappen, alle brytere og hendler fungerer som nytt, motoren går som et velsmurt ur.
Nå er den både langt kjørt(rundet 133 333km nylig) og har litt skavanker, men når jeg ser bilder av din så blir jeg veldig glad.
Perfekt kompresjon, fine plugger, starta på første etter vinteren på 95Oktan (selvfølgelig). Bare fryd.

Eneste jeg kunne ha gjort noe med var refleksene og speedometeret, samt bakdemper. Jeg har inntrykk av at disse USA-modellene ble laget for litt høyere vedvarende belastninger og fikk SHOWA-demper fremfor Bilstein. Holdbarheten er ikke den beste på noen av dem. Skal man imidlertid oppgradere, så er mye gjort med 3-4 lapper tror jeg. Marzochi-inserts i framgaflene hadde også vært ganske så nice.

Jeg peisa på forbi Trondheim her på Mandagsmorgenen, tror det var i 5-tida. Det er jammen meg tullete fartsgrense-setting i området. Skiltingen står tett som haggel og skal ha deg til å minke og øke med 10-20km/t hele tiden..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

"A burger and fries is a great meal once in a while, but you wouldn’t want to make a steady diet of it. BMW riders in the late 1970s were getting tired of the same old menu—air-cooled boxer twin, modest power, dowdy looks—at about the same time as Japanese manufacturers were offering up some pretty tasty in-line fours that were smoother, faster and cheaper than anything from BMW. So the chefs in Bavaria gathered in the kitchen and whipped up a real treat—a liquid-cooled four, laid on its side and clothed in swoopy bodywork—that still tastes good today, and borders on becoming a modern classic as well."

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Kan nok hende det er oss det er noe rart med Fredrik, men jeg også liker K100rs 16v svært godt. Pendler med denne 5-6 mil hver dag nå og finner få svakheter.

Med tanke på at jeg gikk fra en nesten ny sykkel med alt tenkelig utstyr er det fryktelig lite jeg savner. Faktisk litt befriende at man ikke har masse valg. Trykk på knappen å kjør.

Jeg skal ikke påstå at dette er high performance eller overgår noe som helst nytt, men den fungerer overraskende bra til alt. Stabil, forutsigbar, går helt ok, smooth og sterk, komfortabel, lite vibrasjon, praktisk, lett å krypkjøre med, enkel å skru på.

Jeg liker den bedre å bedre, sliter faktisk med å finne grunn til å bytte den ut. Den hadde godt av servicen i vinter. Motoren går veldig pent, og ABS'en fungerer fortsatt.

Til vinteren blir den også veteran. 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

20210601_232257_50-1.jpg
20210601_231514_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Må sveise eksos på K100RS16V her, sprekkdannelser.

I den forbindelse, så tenkte jeg å gi en lyd uavhengig om du vet eller ikke! Sjekk opphengsgummiene på eksosen. Er noe dritt å sveise sprekker.

Ser som vanlig veldig bra ut! Ser ut som de på Tanem Sag&Høvleri har blitt sagd opp som det så fint heter på nynorsk :knegg Usemje i bedriftsleiinga kanskje?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Hehe, fikk noen KLM vibber her? Stemmer det?

Gummien på K100 er bra, men på k1 var den litt slitt. Må skaffes 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Lurer på om det er Lystad og Mjøen show jeg :-k

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

På tide med en oppdatering her. Gikk ut i ferie i går, kjenner det skal bli godt. 4 uker uten de store planene. Håper det blir noen lengere turer på mc framover.

Mottok bremseslanger og klosser fra Mr. K1 Andreas Esterhammer for en tid tilbake. Byttet slangene og klossene fram og hadde på ny bremseveske. Fy fader hvor bra bremsene ble. Skikkelig smooth og kontant.
20210628_104057_50.jpg
20210622_214227_50.jpg
Ble også inspirert av AJ og hans iver over den nyinnkjøpte KTM'en. Måtte ut å kjøre en lengre tur med konas G310r. Den er leken og lettkjørt og henger godt med i trafikken. Får følelsen av at alt går mye fortere enn speedo viser, så man kan ha det mye morro i lovlige hastigheter. Sitter også relativt godt på den selv om jeg ser litt forvokst ut på den 😁

I svingene rundt der vi bor kryr det av elg, så det er bare å følge med.
20210704_231954_50.jpg
20210704_231839_50.jpg
I kveld ble det en 2 timers tur med K100 på måfå. 17 grader og overskyet. Perfekt mc vær.
20210710_221042_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Svar