TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Snubla over denne i dag, da jeg rumla litt rundt på ebay etter noe som kunne freshe opp salen på LT'en. Den er godt nedsittet, har nok hatt en tidligere eier med betydelig kroppsvekt, og med 125 k km på telleren så setter jo det sine spor.

Tror ikke jeg rekker å få fixa salen denne vinteren, veldig mye annet som må prioriteres. Men det var den siste de hadde på lager, så da gikk jeg til innkjøp.

Spenninga med dette er egentlig bare knyttet til hvor i salen varmetrådene ligger, og så få de ut i hel tilstand, sånn at jeg kan beholde den funksjonen.
Skjermbilde 2020-01-22 kl. 08.52.41.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg endelig fått rota meg til å begynne på "vinterens" oppgave ... :crazy:

Masse skruing for å kle av dette beistet, så jeg har satt mange av skruene tilbake der de skal være, for ikke å gå bananas når det skal på plass igjen.

Bortsett fra at det ser ut som at den aldri har vært vasket uten tupperwaren av, så er sykkelen veldig fin. Altså, ikke mye korrosjon, oljesøl, overdratte skruer, manglende skruer, gummiforinger som mangler osv. Veldig hel og fin, med unntak av ett plastikkfeste som hadde knekt, og var forsøkt limt en eller annen gang. Det er helt ok på en 16 år gammel mc :thumleft

Har demontert den originale BMW GPSen, pluss en Autocom Intercom som noen proffer har koblet inn på audiokretsen, ved å lodde seg inn på en del ledninger.

Det er litt svetting mellom motor og clutch-hus, og litt mellom clutch-hus og girkasse. Men ikke noe alarmerende, og etter konsultasjon med FredrikE24, så dropper jeg clutchbytte i år. Den har gått 125 k km, men funket fint når jeg parkerte sist høst, og da satser jeg på at den klarer en sommer til.

Da jeg tok av forskjermen dukket det opp noe gammelt oljesøl på gaffelbeinet under skjermen, som jeg tror må komme fra styredemperen. Litt rart, for selve demperen er tørr og fin, glir lett med rolige bevegelser, og kniper til når den får litt fart. Men det kan jo være noe gammelt søl som har fått gjemme seg i fred og ro under forskjermen.

Har gjennomført den første forbedringen, som var å bytte de originale plastikk Fuel Quick Disconnect-koblingene med nye i stål. Fikk de gamle av uten å skade hverken koblinger eller slanger. Det er bra, for på den andre LTen jeg har, der er den ene knekt, så da får jeg byttet ut den.

Så nå må jeg bare få gjort litt annenhver uke når jeg er hjemme, sånn at den er ferdig til sesongstart. Jeg har mange ting på blokka jeg ønsker å gjøre, men trur jeg må prioritere det viktigste. Nye dempere i begge ender, bytte bremseslanger til Spiegler stålomspunnede, og stor service.

Tok forresten med meg toppboxen på vekta..... 15 kg gitt, helt i toppen. Trur kanskje den skal få stå i kjelleren en stund ... :lol
IMG-2187.jpg
IMG-2189.jpg
IMG-2191.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Styredempern din ser fin ut. Kan faktisk ha vært bytta. Lekker den ikke, og den kniper så bør man la den være

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg kommet meg litt videre..... :)

Planene for vinteren var litt opprydding, de nødvendige LT-oppgraderingene, samt stor service.

Nå har jeg ryddet bort en gammeldags intercom som var lodda inn på sykkelens audionett, pluss en BMW Nav III fra 2004 som ikke lenger er hensiktsmessig. :thumleft Skal rydde litt mer, alarm og sentrallåser skal vekk, men tror ikke jeg rekker det i år. Vil ikke ha sånn fancy luxusdrit som kan balle seg til på gamle sykler, og forårsake at man strander på et eller annet øde sted uten mobildekning :lol

Og så var det oppgraderingene. Har tømt ut en ørliten skvett leftovers av gammel guffe på styredemperen, og fylt den opp med 5w gaffelolje. Begge de originale støtdemperne er byttet ut med Øhlins. Gult i begge ender :D De originale Fuel Qick Disconnect koblingene i plastikk er byttet ut med nye i metall. Og sist men ikke minst har jeg byttet de originale bremseslangene med Spiegler stålomspunnede. Grua meg litt til den jobben, med tanke på å få luft inn i IABSen. Men det viste seg å være mye enklere enn fryktet, når jeg fikk sjekka ut noen videoer og forsto hvordan dette systemet er bygget opp. Nå er det nye slanger, kontrollkretsene er luftet, og hele systemet flushet med servopower. Faktisk enklere å lufte enn konvensjonelle bremser. :twothumbs:

Så nå gjenstår det bare å trekke til litt rundt omkring, pluss å erstatte en hel haug med strips som måtte klippes bort.

Ja, også en stor service da..... :prf
IMG-2236.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 22:35 Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
Enig!
Jeg blir imponert av folk som tar sjansen på slike jobber.
For egen del skrur jeg lite. Har gjort det en del tidligere, men etter at skruer enten knakk, mistet gjenger eller festeøyer og annet på plastdeksler knakk og skruer forsvant ned i uframkommelige hulrom mellom ramme og deksler, fant jeg det best å tone ned mekanikeraktiviteten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 22:35 Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
Jeg vil ikke kalle det vanskelig. Men det er veldig mye. For vanlige servicer behøver man ikke ta av front- / senterkåpa, og alt stæsjet rundt instrumentene. Men nå skulle jeg bytte demper fremme, så da plukka jeg ned hele greia. Litt også for å bli kjent med den.

Nå har jeg kanskje gjort det litt tungvint, for det er så mange skruer som må ut, i mange forskjellige former og dimensjoner, så jeg har satt mesteparten tilbake der de hører hjemme, med unntak av alle skruene som holder kåpedelene, for de er stort sett like. Så da blir det litt ekstra jobb. Men alle som ønsker å ta tak i en LT, har en fantastisk hjelpemiddel på Youtube. Der er det en kar som heter Kirk Johnson, som er formann i en BMW-klubb over there, som har lastet opp et ukjent antall videoer, om å skru på LT. Det er nesten ikke den ting han ikke har laget video av. Sjekk ut "illinoisBMWriders" på YT, der finner du alt fra tips om hva du skal sjekke hvis du skal kjøpe en LT, til å plukke av plast, og bytte clutch. Enormt verdifullt :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

AJ skrev: 08 mar 2020, 22:51
Esveen skrev: 08 mar 2020, 22:35 Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
Enig!
Jeg blir imponert av folk som tar sjansen på slike jobber.
For egen del skrur jeg lite. Har gjort det en del tidligere, men etter at skruer enten knakk, mistet gjenger eller festeøyer og annet på plastdeksler knakk og skruer forsvant ned i uframkommelige hulrom mellom ramme og deksler, fant jeg det best å tone ned mekanikeraktiviteten...
Jeg er litt der jeg også AJ. Skrudde mye før, men etterhvert satte jeg det bort på verksted. Men nå er jeg inne i en ny fase. Mest mulig mc på lavest mulig budsjett. Har jo ikke tenkt å jobbe så veldig mange år til, og da er det greit å kjøre lavbudsjett.

Den jobben jeg gjør på denne nå, hadde kostet ca 20 lapper bare i arbeidspenger. Så da tenkte jeg at nå får jeg bare finne frem verktøykassa igjen, supplere med litt nytt, og gjøre det sjøl. Og så er det noe med at man blir kjent med den, og litt mindre hjelpesløs hvis det skjer noe. Det er verdifullt når det gjelder en såpass kompleks sykkel som dette :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Ja, brukte de videoene da jeg justerte ventilene på RS'en. Han er rimelig rett på sak og ikke så mye tull i videoene.

Må ha meg ett prosjekt igjen snart, har vurdert LT da man går ekstremt mye sykkel for pengene. Vært morro å prøvd en slik type sykkel.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 23:15 Ja, brukte de videoene da jeg justerte ventilene på RS'en. Han er rimelig rett på sak og ikke så mye tull i videoene.

Må ha meg ett prosjekt igjen snart, har vurdert LT da man går ekstremt mye sykkel for pengene. Vært morro å prøvd en slik type sykkel.
Bare å stille opp på Forumtreffet, så ordner det seg. Vanvittig fin sykkel å kjøre. Kan til og med svinge med den :lol
Og for min del, så er alt dette Flattop sin skyld. På fellesturen fra Dovreskogen spurte han om noen hadde lyst til å prøve LT. Og da var det gjort for min del :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 23:15 Må ha meg ett prosjekt igjen snart, har vurdert LT da man går ekstremt mye sykkel for pengene. Vært morro å prøvd en slik type sykkel.
Jeg har forøvrig en LT til, som du kan få grisebillig. En 2001 modell.
Men det er en del som må gjøres med den......
IMG-1771.JPG
IMG-1772.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Godt jobbet! Er litt overveldende å skru på, men det er ren, grei skruing i litt mengder og det er stort sett det hele. Mye dokumentasjon på nett er verdifullt, og som jeg liker ved BMW-eierskapet!

Neste år med clutchbytte blir jo litt samme regla, det gjelder å gjøre godt forarbeid, og vips så er giret ute.
Du har sikkert vært innom Tills.de og saumfart utvalget. Han er billig på enkelte ting BMW skal ha blid for, og en K-fan. Han har feks en K100GS, det er litt kult.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 08 mar 2020, 23:36 Godt jobbet! Er litt overveldende å skru på, men det er ren, grei skruing i litt mengder og det er stort sett det hele. Mye dokumentasjon på nett er verdifullt, og som jeg liker ved BMW-eierskapet!

Neste år med clutchbytte blir jo litt samme regla, det gjelder å gjøre godt forarbeid, og vips så er giret ute.
Du har sikkert vært innom Tills.de og saumfart utvalget. Han er billig på enkelte ting BMW skal ha blid for, og en K-fan. Han har feks en K100GS, det er litt kult.
Ja, var inne på tills og titta. Bra tips det. Takk :D

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Var det denne du henta rundt Bjugn/Ørlandet? Mener å huske den hadde miles speedo.

Hva er de største problemene med den?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 09 mar 2020, 11:26 Var det denne du henta rundt Bjugn/Ørlandet? Mener å huske den hadde miles speedo.

Hva er de største problemene med den?
Det stemmer, henta den i Bartebyen.

I store trekk.....

1. En del korrosjon på sidevegger på radiatorene. Lekker ikke, men må gjøres gullende rene og overflatebehandles.
2. Trenger nok nye dempere i begge ender. Jeg har "rappa" Øhlinaren som satt bak på den, til min egen 2004 modell.
3. Trenger de vanlige LT-oppgraderinger, altså nye fuel quick disconnect, og stålomspunnede bremseslanger.
4. ABS og servo funker ikke. Det kan være en bagatell, men jeg hadde overhalt den, dersom jeg skulle beholdt den.
5. Venstre veltebøyle, som ligger inne i "vingen" på siden av kåpa, er litt bøyd, ikke synlig, men kan med fordel rettes.
6. Den samme velten som bøyde bøylen, har forårsaket 2 ørsmå sprekker i senterkåpa. Ikke synlig, men de er der.
7. Låshåndtaket til toppkofferten har et knekt hjørne. Standard LT-problem, opprinnelig fra min 2004. Har bytta over.
8. Den ene armen til vindskjermheisen har knekt. Motorworks selger nye for 50 euro tror jeg det var.
9. En eller annen luring har på et tidspunkt satt et sveisenest på boltene til bremseskiva bak, for å få bort "bjelleklangen".

Utover dette så ville jeg gitt den en stor service, naturligvis. Forøvrig har jeg kjøpt nytt komplett instrumentpanel med speedo i km fra Boonstraparts. ( brukt, står 75 k på det ) Jeg har også kjøpt ABS-bypass fra Motorworks, så det er bare å koble opp og lufte, så har man konvensjonelle bremser. Mange sier at de faktisk liker det bedre enn servoen, får mer feel med bremsene. Men om jeg hadde beholdt den, så hadde jeg nok plukka hele sykkelen helt ned og blant annet sendt ABS-modulen til Italia, til Judmax Motorsport for overhaling. Koster ca 800 euro. Jeg har kontakten dersom det blir tema.

Ellers er sykkelen helt grei. motoren går fint, litt rakling på tomgang, som normalt, men maler som en katt langs veien. Hele og pene seter både fremme og bak. I flg forrige eier har den fått ny clutch, antagelig på rundt 120 k km, dvs da han kjøpte den. Men det kan jo ikke jeg garantere. Nå har den gått ca 150 k km.

Jeg kjøpte den for 39. Jeg trodde det var en god pris, men det var nok for mye. I tillegg har jeg betalt 2 for nytt speedo. Totalt 41. Hadde tenkt å sette den sammen, gjøre bremsebypassen, få den kjørbar, og legge den ut for 29. Hvis du tar den slik den står, altså ganske nedplukka, så kan du få den for 25.

Trur ikke du finner noen billigere LT. Billigste på Finn pt er 52 k. Sjekka mange før jeg kjøpte denne, og flere av de som lå ute til typisk 45 - 55, hadde også kaput ABS, viste det seg når man begynte å stille spørsmål. Og de fleste av disse eldre syklene har heller ikke byttet hverken clutch eller støtdempere. Sagt på annen måte, så vil du få en del av de samme kostnadene med mange andre rimelige LTer, men med et betydelig dyrere utgangspunkt. :)

Svar